Pike (charger) mekfråga

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
JojjeM sa:
Charger, schmarger...
Den egentliga frågan är ju hur hojen kändes med slackerizern :)
/Johan

Ah' min tråd i tråden... Jo slackerizern blev en fin justering, iof så norpade AngleSet't rätt många mm Reach (8mm) men iom att jag vände upp o ner på styrstammen känade jag tillbaka några av dom...
Annars gjorde den slackade gaffelvinkeln att branta nedförslut kändes mindre dramatiska. Eftersom jag körde med en kopplad framförvarande hund så kunde jag inte dra på för fullt, så det är svårt att riktigt uttala sig mera om AngleSet'ts för o nackdelar. Gällande klätteregenskaper så kom jag iaf upp för båda mina "referensbackar".

Låter kalas! Tack för rapport.

/Johan

Pike (charger) mekfråga
sdx sa:
larsaw sa:
sdx sa:
Hur mycket ändrade du försprånget i mot original.
Oj har inte räknat på't, men jag har gått från 67 grader till 65 grader och gaffeln är en Pike med 46mm Offset.
Fram med mmstocken och mät .
Försprånget är hur snabbt det styr.

Precis, lägre värde ger en snabbare/nervösa styrning...

AngleSetTrailDiff.jpg

Pike (charger) mekfråga
Tråd hi-jack!

Min Pike har känts lite fjongig så jag tänkte att jag plockar isär och kollar så blåsan inte spruckit, igen. Blåsa intakt, så då luftade jag och tänkte att det skulle göra den gladare, men så blev det inte. Istället blev den stummare. Testar jag med 50 psi kanske ligger jag på 20% sag (100 kg cyklist) och får omöjligt ut fullt slag, alltså är det för mycket luft nånstans. Har testat med buntband i tätningen, och visst pyste det, men ingen större skillnad. Kan man ananrs på nåt märkligt sätt få i för mycket olja i Chargern?.

Servade Chargern hos Filliariosa för ett år sen och fick deras jättebraiga sealhead så där ska det inte läcka.

När jag satte ihop allt igen körde jag i 10 ml olja som smörj eftersom det nu är rekommendationen på bottenskruven. Tänkte att det kanske var problemet, så jag tankade ur lite, men inte heller det fixade det.

Nån som har en bra idé på vad som är fel? Är jag tvungen att beställa nåt från Avalanche nu istället?

Pike (charger) mekfråga
Min var precis likadan, servad av finnarna som också bytte seal-head. Hade den hos RBS nu för nån vecka sen på service och på servicerapporten stod det att det var för mycket olja i chargern.

Pike (charger) mekfråga
Swoop sa:
OK, gött, då kanske det räcker att jag luftar igen och tänker lite mer på hur svullen blåsan är.

Ehm, kan blåsan bli FÖR fylld vid luftning? Låter osannolikt, ev. övertryck/fyllnad kommer ju att spruta ut när luftningsnippeln ju måste lossas innan kompressions-"mojängen" installeras (gjort det själv...)
Däremot lyckades jag även en gång lufta med RC3-pistongen insatt och då betedde sig charger'n lite märkligt efteråt, hann dock upptäcka felet innan den monterades i gaffeln.

Pike (charger) mekfråga
Jo, jag lät ju den stå ett tag efter luftningen så att det skulle utjämna sig, och det låter onekligen märkligt att det går att överfylla den. Fast jag tänker ändå att gummiblåsan är ju ganska mjuk och kanske inte fjädrar tillbaka så bra. Får se när jag luftat igen.

Har en RC så jag slipper det där extra krånglet =).

Pike (charger) mekfråga
Bump :/

Då har en blivit shims-nörd på riktigt!
Sista (av dom ordinarie FYRA) 0.15mm's brickan är nu ersatt med en 0.20mm's. Skillnaden blev märkbar vid snabba kompressioner av Charger'n :) (Har även en 0.25mm's i lager om inte 0.20mm räcker...)
Tyvärr lyckades jag meka sönder RCT3 mojängen, när jag tog isär Charger'n igen för inspektion bröts "bulten" som håller ihop shimstack'n av!!! Så nu har jag noll fungerande gaffel... :(
Eftersom man inte ska gråta över spilld mjölk så har jag redan beställt en ny komplett RC-kompressions enhet :) (Vilket ju är den funktion som är det ända önskvärda...)
Men i den drar jag nog i 0.25 shims-brickan, så jag ser om det blir någon ordentlig effekt.
Drygt 10 dagars leveranstid, så nu håller jag tummarna att RC-kitet hinner landa innan SBR25...

Tillbaka
Topp