Prisvärda carbonghjul från Blue Flow Bikes

larsaw

Aktiv medlem
Snubblade in på denna review på ett synnerligen prisvärt set carbonghjul från Blue Flow Bikes, dom är kanske inte något för weightweenies men verkar välkomponerade och fint byggda för att tåla tuffa tag. Dessutom med två års garanti och "Lifetime crasch replacement"-program till bra pris.

Deras lite speciella carbon-finish kan en ju tycka vad man vill om, men går så klart att ersätta mot UD om så önskas. (Själv tycker jag dom va snygga.)

6B240A98-2446-44C0-8C26-7721B9CE0954-9299-00000A119AB1F79D_tmp.png

Själv är jag en alu-fälgs-person men blev lite sugen. Stuart som driver företaget är en trevlig prick som är lätt att ha att göra med, han var ycket serviceminded när jag handlade min ram från honom :)

Bra alternativ till LB! Hittade inget om leveranstid, vet du? Dock så känns ju LB tillräckligt robusta men väger lite mindre till samma pris. Man får väl väga enkelhet vid beställning mot liten viktbesparing (som är oklart om det bidrar till robustare fälg). Skulle jag inte redan beställt så hade jag lätt övervägt dessa iaf.

larsaw sa:
glitch sa:
Vad är grejen med tunga 1800g+ kolhjul?
Jag trodde man ville ha lätta hjul?

För att man vill ha tokstyva och hållbara hjul kanske...

Men handen på hjärtat, mina ~1600 g hjul med hope nav och arch fälgar som håller hur bra som helst, hur skulle såna skilja sig i cykelupplevelsen? (Ärligt menat). De 250 g extra borde ju ge mer vikt och segare igångdrag och således inte kännas så jäkla "zingy"?

Jag har själv bevittnat en Happy'it knäcka en Arch Ex (sidledes under en HappyRide...) hade ALDRIG hänt med en kralligare fälg. Men allt beror ju på ens horisont, finns ju folk som kör enduro på AC WideLightning (dock oklart hur ofta dom får byta fälg eller hur svajigt det blir...)
För en finväderscyklist som alltid väljer rådjursstigarna finns ju så klart ingen anledning till annat än flugviktshjul ;)

glitch sa:
larsaw sa:
glitch sa:
Vad är grejen med tunga 1800g+ kolhjul?
Jag trodde man ville ha lätta hjul?

För att man vill ha tokstyva och hållbara hjul kanske...

Men handen på hjärtat, mina ~1600 g hjul med hope nav och arch fälgar som håller hur bra som helst, hur skulle såna skilja sig i cykelupplevelsen? (Ärligt menat). De 250 g extra borde ju ge mer vikt och segare igångdrag och således inte kännas så jäkla "zingy"?

Håller förvisso med 100% här. Jag kör kolfiber för att jag kan ha breda fälgar som är bombsäkra men ändå väger ca 200g mindre än motsvarande alu-fälgar. Styvheten är jag alldeles för kass för att känna av på rak arm, men man känner direkt av viktskillnaden när man ska trampa på en 29a.

Fast med de resonemanget borde alla köra 4 kg stålhardtails (ramvikt alltså). Lättare är ju odiskutabelt roligare.
Sen kan det vara att den extra vikten kanske inte märks för att den sitter långt in på hjulet eller vad det må vara. Det låter jag vara osagt. Men för vanligt stigåka i 08-land känns det som att lägre vikt så länge det håller är roligare än stora kolplastsvålar?

Notera att jag aldrig haft 200 g tyngre bredare bongofälgar men jag är glad så länge jag kan intala mig själv att 6k+ hjul inte är nåt jag behöver :)

Swoop sa:
Jag tänker; väger de mer så håller de bättre, win!

Hade en 29a med hope nav och flow ex fälg. Märkte tydlig skillnad till det bättre med 27.5" och arch ex i just igångdrag utan att märka någon försämring i styvhet eller hållbarhet. Cyklar stockholmsterräng mestadels hellas men även flobban, ett och annat sbr osv.
Så det är inte tal om långloppsterräng heller och jag är allt annat än smooth :)

Smaken är som baken...
En av dom viktigaste orsakerna till att jag än kör alufälgar är att bongoplast inte ser ut att hålla när dom manglas på i stenkistor o dyl, sen ser dom ut att vara krångliga att bygga rätt för att få till "lagom" starka/styva hjul, slutligen har vi så klart priset som för att uppfylla ovanstående trillar över 10Tkr.
Blue Flows hjul ser ut att vara en vettig kompromiss genom sin hållbarhet, lagom styva, relativt lätta, prisvärda och med bra support.
Inget fel med Arch (speciellt inte nya Mk3) bara en är införstådd i att det inte är något trendurohjul som kan manglas "hur som helst".

Föresten står det att det är 1 års garanti och 2 års crash replacement inte "lifetime".
Sen beror det så klart återigen hur de ska användas. Ska det åka en massa utförs så är de kanske hur bra som helst, men det känns ju så där också om de i reviewen skriver att de har kännedom om flera hjulpar som tappat ekerspänningen samt om man nu vill ha så styva hjul som möjligt, varför byggs de då med slappare spänning för att bygga in en mer förlåtande karaktär? (så jag läser texten).
Dock tyckte även jag de var snygga :)

Hmmmmm

"All of our wheels are covered by a two year limited warranty as well as a lifetime discounted crash replacement service. However, we will always look after our customers so if you experience any issues after this time period or even if you are not the original owner, please get in touch to see how we can help you out.

Two Year Warranty

This applies for the original purchaser only and does not cover crash damage or normal wear and tear. If one of our rims or wheels is found to be defective you will receive, at our discretion, free repair or replacement and we will refund all shipping costs when we confirm a warranty claim is justified.

Lifetime Crash Replacement Cover

To date, we have not heard of a single broken rim on the trail. However, in the event you do manage to achieve this, we will rebuild your existing hub onto a new rim and replace all damaged spokes for £180 (per one wheel) including the cost of shipping the re-built wheel back to you."

Priserna på helt hjul från tex nextie var ju inte super myclet högre och tror de har 3 år garanti på vissa fälgar. Fast det beror ju på hur mycket tull man åker på.

Senast ändrad:
Ah, i artikeln larsa länkade stod:

"Blue Flow offer a solid 1 year manufacturing defect warranty, 2 year crash replacement policy. As importantly you can pick up the phone and talk to Craig or Stuart at Blue Flow"

Men då har de säkert skrivit fel i artikeln bara.

Jag har köpt av dessa.
Ett par med 35mm innerbredd och DT350 nav. Fick dom lackade efter önskemål, blanksvarta också tre orange fält.
Dom ser mycket välbyggda ut och finishen är på topp. Har inte haft möjlighet att prova dom än, vi har en halvmeter snö...

http://www.acebike.com
Screenshot_20170122-095822.png

Screenshot_20170122-095822.png

Bilagor

• 20170105_160454.jpg
    20170105_160454.jpg
    380.1 KB · Besök: 27
Setter sa:
Jag har köpt av dessa.
Ett par med 35mm innerbredd och DT350 nav. Fick dom lackade efter önskemål, blanksvarta också tre orange fält.
http://www.acebike.com

Härligt! Vad fick du ge för dom?
Förstår inte riktigt deras koncept, acebike.com är prissatta i $ och med ett års garanti (2 år som tillval) samt val av nav mellan DT 250/350 eller någon form av Novatec-kopia, fri frakt eller "EU Tull och Frakt" för 45$.
Sen har dom en tysk webbsida med betydligt högre priser samt bara ett års garanti. Klickar jag på den där trevliga supportchat-tjejen hamnar jag hos AsiaCycleExpress...

EDIT: Dom ska iaf ha kudos för att dom bygger många av hjulen med svenska Sandvik-ekrar :)

Senast ändrad:
glitch sa:
Sen beror det så klart återigen hur de ska användas. Ska det åka en massa utförs så är de kanske hur bra som helst, men det känns ju så där också om de i reviewen skriver att de har kännedom om flera hjulpar som tappat ekerspänningen samt om man nu vill ha så styva hjul som möjligt, varför byggs de då med slappare spänning för att bygga in en mer förlåtande karaktär? (så jag läser texten).
Dock tyckte även jag de var snygga :)

Det här med carbonghjul är inte helt lätt, vet igentligen för lite för att enkelt kunna förklara men vill du förkovra dig så är detta en bra början: http://www.noxcomposites.com/wheel_building#stiffness

Skicka ett mail till acebike och säg vad du vill ha så skickar dom ett pris. Jag har boost bak så dom byggde på ett boost nav bak och vanligt fram.
Säger man vad man vill ha så fixar dom det.

Tror att Luthman tänkt bidra till tråden med en ganska så viktig kommentar gällande carbong vs alufälg, men som den förvirrade man han är så postade han i fel tråd...:

Luthman Photography sa:
Fördelen med alu vs bongo är väl att en alufälg kan man rädda upp med en polygrip eller dylikt om den blir bucklig. En bongofälg som spricker är ganska körd, om man inte är magiker med kolfiberväv och lim i byxfickorna.
Källa: https://happyride.se/forum/read.php/1/3095132/3095311#msg-3095311

larsaw sa:
Tror att Luthman tänkt bidra till tråden med en ganska så viktig kommentar gällande carbong vs alufälg, men som den förvirrade man han är så postade han i fel tråd...:

Luthman Photography sa:
Fördelen med alu vs bongo är väl att en alufälg kan man rädda upp med en polygrip eller dylikt om den blir bucklig. En bongofälg som spricker är ganska körd, om man inte är magiker med kolfiberväv och lim i byxfickorna.
Källa: https://happyride.se/forum/read.php/1/3095132/3095311#msg-3095311

Haha! Heja mig!

Tillbaka
Topp