Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Spacekitty sa:
Här är en annan galen bikerafter. Ute och utforskar sina omgivningar med landsvägscykel på uppblåsbar luftmadrass.
Jo, han är absolut galen :)

ForesterGuy sa:
Förr i tiden, på självhushållningens tid, hade de flesta gårdar en bakstuga/bryggstuga.
Där bakades gårdens bröd, oftast hårdbröd som tålde att lagras en tid. Man bakade på mjöl från lokala spannmål, t.ex var det i Norrland vanligt med tunnbröd bakat på kornmjöl, i Mellansverige dominerade knäckebröd bakat på rågmjöl, och i Sydsverige kunde de lyxa till det med vetemjöl. Havre användes i princip bara till hästfoder.

På min mormors gård var de trångbodda, så på somrarna flyttade mormor och morfar ut i bakstugan. Det är inte så mycket kvar av den nu...
Hej tack du snälla du, kul att veta! Jag älskar gamla stugor,ladugårdar, verktyg, fordon etc och historian bakom dem :)

Yonna sa:
Hej tack du snälla du, kul att veta! Jag älskar gamla stugor,ladugårdar, verktyg, fordon etc och historian bakom dem :)

Mitt äldsta verktyg är en vinkelhake från 1792. Den är gjord i trä...
Minns jag rätt kommer den från min farfars farmors farfar.

Senast ändrad:
Yonna, Kul tråd att följa! Uppskattar att du berättar om dina äventyr !
Jag hoppas att du vill lägga upp några bilder på din fixed fatbike, vill gärna visa för en kollega :-)

Tummen upp !!

Oj, det är farligt att fråga mig. Har så många bilder och kan aldrig välja vilken bild är bäst så stor risk att jag ska posta för många bilder.
Kanske jag ska öppna en 'Pugsley fixie fattie' tråd och förklara lite mer, jag vill också fråga nåt för jag är inte helt nöjd. Och ska posta senare idag många bilder i tråden här, har nu tyvärr lite bråttom så det går inte!

Kan skicka bara en bild nu :)

1P10607651024x768.jpg

Thanx !

Jag berättade att du hade uppblåsbar gummibåt, paddel och tält utrustning med dig o cyklade bakåt, gungade fram o tillbaka på pedalerna o stod kvar utan att sätta ner fötterna i marken. Sjukt galen sa han !! :-)

Det tog sin tid innan jag svararde. Som vanligt, förlåt för detta. Men det var nån som viskade i mitt öra: "Kul att nån är ute och cyklar isf att sitta på nätforum och diskutera ramgeometrier..." och det är ju också sant :)

leffe81 sa:
Jag berättade att du hade uppblåsbar gummibåt, paddel och tält utrustning med dig o cyklade bakåt, gungade fram o tillbaka på pedalerna o stod kvar utan att sätta ner fötterna i marken. Sjukt galen sa han !! :-)

:)
Jo, det är roligt att cykeln kan köra bakåt! Eller stå still på ett ställe utan att fötterna är på marken. Jättekul vid trafikljus för då trampar man snabbt som fan iväg och alla tittar snopen, det hade man ju inte väntat sig av 'jävla tunga tjocka däck' :)

Ska öppna en tråd med lite mer info om en Pugsley med utbytbara fram- och bakhjul. Det är kanske lättare att hitta när man letar efter info, den här tråden har ju många sidor och framförallt många bilder. Inte lätt att skrolla genom dem. Ska kalla tråden 'Galna av lycka!' eller 'Pugs hjul experiment!' eller nåt liknande :)
Här ska jag bara posta några bilder nu, mycket lättare att göra än att försöka skriva på svenska.

3P10608601024x768.jpg

Fattien med en ny offset-framgaffel, alltså med ett böjt ben (one curvy leg). Ser ut som om den har krockats :)

6P10608611024x786.jpg

Nytt offset framhjul (alltså med ekrarna bara på en sida av fälgen) plus en surly Dingle 2speed klinga/cog. Men egentligen är det ett bakhjul :)

Bilden som kommer nu är inte för Lars! Så stänga ögonen och skrolla lite vidare du snälla Lars! ;)

P10608791024x768.jpg

Offset framhjulet och en stackars liten mus ..

10P10608011024x814.jpg

Framhjulet sitter nu bak.

P10608241024x768.jpg

Bakhjulet är fram.

P10608441024x768.jpg

Lite konstigt att se en kassett när man tittar nedåt.

P10608691024x768.jpg

Härligt att köra fixie! Och jättebra benstyrka träning!

P10609241024x768.jpg

Men köra fixie kan också göra ont, så akta benen och framförallt nacken. En vurpa är lätt hänt när pedalerna snurrar runt och runt hela tiden. Framförallt med en pansarvagnfattie, den är ju svårt att stoppa. Cykeln får också många smällar, den har ett hårt liv, stackars fatbike.

P10700531024x768.jpg

Men ibland får cykeln vila på raften.

P10700681024x768.jpg

Eller stå i delar i skogen.

P10701141024x768.jpg

P10700751024x768.jpg

P10700121024x768.jpg

Eller vänta vid en kolarkoja ..

P10609491024x768.jpg

.. tills jag har druckit mitt kaffe.

P10701641024x768.jpg

Ibland är han kamouflerat som ett konstigt träd :)

P10701571024x768.jpg

P10700941024x768.jpg

Härligt när det är varmt. Jag känner mig den lilla sjöjungfrun som sitter naken på en sten. Och ta av kläderna tar nu bara 4 sekunder, det är ju nästan ingenting man ha på sig när det är 30grader :)

P10702121024x768.jpg

Också kul att paddla när det är så varmt. Men om det brinner i skogen, man vet inte var och har bara en nylon båt och en fattie då blir man lite nervös ..

P10702381024x768.jpg

Jag är van att se en tjock kassett på hjulen men nu är det en snygg 2speed Dingle :)

Senast ändrad:
Yonna sa:
Bilden som kommer nu är inte för Lars! Så stänga ögonen och skrolla lite vidare du snälla Lars! ;)

Jag har sett förvånansvärt många döda möss på stigarna i år. Kanske är det torkan som gjort det?

Yonna sa:
Eller vänta vid en kolarkoja ..
.. tills jag har druckit mitt kaffe.

Jag hittade livsändningen från din kafferast :)

Coolt... ! Men tänk på att det är lite "fusk" med bilderna, Y har en enormt-jättestor ryggsäck full med prylar oxå, som aldrig är med på korten :-)

Efter 1271 inlägg i tråden kopplar tillslut min hjärna att trådrubriken ska läsas bike-rafter och inte biker-after (vilket lät som ett ord, men ett som jag inte riktigt förstod). Det är inte lätt att vara dum.

Lars.E sa:
Jag har sett förvånansvärt många döda möss på stigarna i år. Kanske är det torkan som gjort det?
Jo det ser jag också, många döda möss, samma sak med igelkottar. Tror också att det är torkan ..

Lars.E sa:
Jag hittade livsändningen från din kafferast :)
Haha! Kul!

Bikzz sa:
Coolt... ! Men tänk på att det är lite "fusk" med bilderna, Y har en enormt-jättestor ryggsäck full med prylar oxå, som aldrig är med på korten :-)
Jo, en 11 liter MULE Hydration Camelbak är jättestor. Mobil, powerbank, kartor, e-reader, mat, vatten .. allt vad man behöver och ännu mer kan i camelbak. Och hjälm, flytväst och paddel hänger dessutom bak på ryggsäcken :)

P10700681024x7681024x768.jpg

Och Bikzz, du får kolla lite bättre för det finns ju en ryggsäck på den här bilden :)

Här några mer ryggsäckbilder från de sista dagarna:

P10701751024x768.jpg

Jag använder ofta ryggsäcken som ryggstöd i raften, funkar bra.

P10701921024x768.jpg

Men jag ska nu omedelbart söka mer bilder med en ryggsäck, visste inte att en ryggsäck behövs på en cykelbild ;)

Samma sak med en hjälm, har aldrig kunna tänka mig att en bild utan hjälm (tex en bild från nån som sitter i en båt eller från nån som fota en cykel) lockar fram sura gubbar som vill gärna starta en hjälmhets och vill kapa tråden. Uppenbarligen tror dem att en cyklist är nån som sitter i en båt eller pushar en cykel. Jo, mycket dum att döma nån pga en hjälm som saknas på en bild. Men äsch, alla vet att vrålapor med små testiklar vrålar mest ..

Men ska nu söka några ryggsäckbilder för Bikzz :)

Det finns många bilder på cyklister utan flytväst här på forumet. ;-D
Här en bild utan vare sej flytväst eller cyklist, men med ryggsäck:

Bilagor

• IMG_20180711_194032.jpg
    IMG_20180711_194032.jpg
    572.4 KB · Besök: 114
Okej, jag hittade några ryggsäckbilder :)

1DSC054921024x683.jpg

2DSC055351024x683.jpg

Va .. en bild utan hjälm?? DET måste vara Yonna!

3DSC057671024x683.jpg

4DSC053761024x682.jpg

5DSC054281024x683.jpg

6DSC054611024x683.jpg

Sök cykeln och ryggsäcken :)

7DSC054371024x683.jpg

8DSC053181024x683.jpg

En ryggsäck, hjälm och wtf .. SKOR?? Hon cyklar utan skor! ;)

9DSC056861024x683.jpg

En fatbike är så enormt gigantisk att en jättestor ryggsäck försvinner när fattien ligger på den :)

DSC054291024x683.jpg

DSC054721024x683.jpg

Jo, det blir lite tråkigt med ryggsäckbilder :)

DSC054981024x683.jpg

DSC056111024x683.jpg

DSC057271024x683.jpg

Och ännu en bild med ryggsäck :) Det måste vara nog, eller hur?

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Det finns många bilder på cyklister utan flytväst här på forumet. ;-D
Här en bild utan vare sej flytväst eller cyklist, men med ryggsäck:

Trodde att jag hade ett litet tält men tror att ditt är ännu mindre :)

Snugpak Ionosphere är hela 70 cm högt. Stratosphere är 50 cm, men det rekommenderas bara till grevar från Transylvanien... ;-E

ForesterGuy sa:
Snugpak Ionosphere är hela 70 cm högt. Stratosphere är 50 cm, men det rekommenderas bara till grevar från Transylvanien... ;-E

Oj, 70cm :)
Mitt TN Photon är 87cm högt och jag har tur att hälften av mig är långa ben så det går att sitta rakt upp i tältet och klä mig på/av. Men jag sover ofta i vindskydd just nu, finns inga myggor eller knott så det går jättebra utan tält :)
Funderar att köpa ett billigt myggnät vid Biltema/Jula och använda det som tält i skogen eller vindskydd, det behövs bara lite rep och ett träd eller spik i vindskyddet.

Men jag är egentligen rädd att tälta i skogen och följa jobbiga stigar nu. Det är så jävla torrt. När jag känner brandlukt vet jag inte vart jag ska cykla dit, och det luktar ju nästan alltid brandlukt. Jag är tom rädd för de varma skivbromsarna, vill inte gärna bromsa. Och det går inte att koka vatten och det är ett stort problem när man cyklar&tältar. Kan inte dricka sjövatten, vattentemp är ju farligt varm, bakterier tycker om det. Och bäckar finns nu inte.
Skogen är inte sigsjälv, ser ut som höst med alla döda löv och brungula färger. Mycket ljud är det också, måste vara hemskt för djur att försöka röra sig ljudlöst just nu, det går ju inte när allt är så torrt. Jag hör med mina döva människaöron varenda liten mus, det låter som nån som rotar i chipspåsen på bio ..

Senast ändrad:
Härligt att läsa om dina äventyr Yonna!

nisseson sa:
Efter 1271 inlägg i tråden kopplar tillslut min hjärna att trådrubriken ska läsas bike-rafter och inte biker-after (vilket lät som ett ord, men ett som jag inte riktigt förstod). Det är inte lätt att vara dum.

Jag tolkar det som att Yonna vill ha en galen cyklist att cykla fatbike med och ytterliggare en som hon kan hänga med efteråt och dricka whiskey med när hon kört slut på den första.

Köp ett vattenfilter, finns olika märken, så kan du dricka vatten från sjöarna. Lifestraw har en variant man skruvar i flaska. Jag har en sawyer mini som man mer filtrerar vattnet genom ner där man vill ha det.

I Sverige har vi bra vatten i naturen, i princip är allt strömmande vatten drickbart.
Med det sagt så vill man ju inte gärna få magsjuka ute i skogen...
Det finns lösningar med filter, med UV-ljus, och vattenreningstabletter.
Den här typen https://www.jula.se/catalog/fritid/...k/vattenrening/vattenreningstabletter-550261/ duger bra i svenska förhållanden, men tar tre timmar. De klorbaserade är klara på en kvart. En UV-penna är klar på en halv minut, pumpfilter och sugfilter är klara direkt.

Åresjön blev förresten förorenad nu i sommar, pga avloppsvatten från en fjällstation. Bäst att hålla sej uppströms fjällstationerna alltså... ;-)

Senast ändrad:
Whoa, om man postar coola bilder på sin minimala coola packning så måste ju allt vara med på bilden :-) :-)
Det finns förresten ännu lättare tält och prylar: zpacks.com !
Ja tråkigt att campa i Swe nu, bättre med nice kyliga regniga alperna.

Bilagor

• IMG_20180714_175232.jpg
    IMG_20180714_175232.jpg
    530.3 KB · Besök: 164
Ugh sa:
Härligt att läsa om dina äventyr Yonna!

nisseson sa:

Jag tolkar det som att Yonna vill ha en galen cyklist att cykla fatbike med och ytterliggare en som hon kan hänga med efteråt och dricka whiskey med när hon kört slut på den första.

Haha! Och jag hade aldrig hört ordet 'biker-after', kände bara ordet 'bike-rafter' :)

elason sa:
Köp ett vattenfilter, finns olika märken, så kan du dricka vatten från sjöarna. Lifestraw har en variant man skruvar i flaska. Jag har en sawyer mini som man mer filtrerar vattnet genom ner där man vill ha det.
Yep, det ska jag göra! Har aldrig haft ett vattenfilter men nu det är så torrt är det inte fel. Ska googla mer imorgon. Tack :)

ForesterGuy sa:
I Sverige har vi bra vatten i naturen, i princip är allt strömmande vatten drickbart.
Jag hörde att det finns lämmelår, gnagarår och hararpest. Vissa år när det finns många harar, möss, lämlar etc då dyker upp sjukdomen/infektionen hos gnagare som också kan smitta människor. Då kan man får feber, maginfektion, lunginflammation, halsfluss, sår på kroppen .. Sjukdomen kan smittas vid kontakt med gnagare eller deras kiss/bajs och via dricksvatten. Vet inte så mycket mer om sjukdomen och om det finns nu ett lämmelår, ska googla lite mer men orkar inte nu, vill gärna sova :)

ForesterGuy sa:
Åresjön blev förresten förorenad nu i sommar, pga avloppsvatten från en fjällstation. Bäst att hålla sej uppströms fjällstationerna alltså... ;-)
Okej, bra att veta! Och tack för vattentips :)

Sambal Oelek sa:
Grymt fina bilder där uppe Yonna. Tack för titten
Tack själv, fint att läsa :)

ForesterGuy sa:
Så praktiskt, ett cykelställ i rätt storlek mitt ute i skogen.
Vad har du för ett framhjul? Är det också offset byggt eller ser jag fel?

Jag trodde förresten att fatbikes hade alltid ett offset byggt bakhjul, men kollade just nu några bilder från en resa tillsamans med en kompis på en SE fatbike och den hade ett nonoffset bakhjul. Lite konstigt för offset är ju starkare, eller hur?

8DSC03726fer1024x734.jpg

Här en bild av SE fatbikes bakhjul. Det var förresten en stor fattie :)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Så praktiskt, ett cykelställ i rätt storlek mitt ute i skogen.
Vad har du för ett framhjul? Är det också offset byggt eller ser jag fel?

Jag trodde förresten att fatbikes hade alltid ett offset byggt bakhjul, men kollade just nu några bilder från en resa tillsamans med en kompis på en SE fatbike och den hade ett nonoffset bakhjul. Lite konstigt för offset är ju starkare, eller hur?

Lite speciallösning för Pugsleyn eftersom den var så tidig, har jag för mej. Att det sen öppnade för ett fixiereservhjul är ju kul. ;-)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Jag hörde att det finns lämmelår, gnagarår och hararpest. Vissa år när det finns många harar, möss, lämlar etc då dyker upp sjukdomen/infektionen hos gnagare som också kan smitta människor. Då kan man får feber, maginfektion, lunginflammation, halsfluss, sår på kroppen .. Sjukdomen kan smittas vid kontakt med gnagare eller deras kiss/bajs och via dricksvatten. Vet inte så mycket mer om sjukdomen och om det finns nu ett lämmelår, ska googla lite mer men orkar inte nu, vill gärna sova :)

Om det är gnagarår brukar det märkas. Normalt brukar jag se ett par möss på en sommar uppe vid stugan. När man ser 5-6 på en dag...jag brukar stampa ihjäl dem, eller köra över dem med gräsklipparen. ;->
Dåligt samvete får jag bara om det är näbbmöss, de äter ju bara insekter och är närmare släkt med igelkottar.
Inte lätt att se skillnad när de kutar omkring...
Det brukar bli lämmelår/sorkår om det varit mycket snö under vintern, men i år har de kanske törstat ihjäl?
Sorkfeber sprids av skogssork, och orsakas av ett virus. Harpest orsakas av en bakterie, och är väl enklare att rena bort ur vatten.

konken sa:
Sambal Oelek sa:
Grymt fina bilder där uppe Yonna. Tack för titten

Ja det var en dögrann bildföljetong! Var det från samma område månne?
Oj vet inte vad dögrann och månne betyder, googletranslate vet inte heller och när jag googla orden får jag bara den här tråden :) Men bilderna var på Kungsleden, mycket vackert i fjällen, liiiite jobbigt att cykla med en fullpackat fattie men det går om man är galen nog.
Bilden av SE fatbike är i Frankrike när vi cyklade längs den holländksa, belgiska och franska kusten. Var också en fin resa, och då behöver man inte pusha cykeln, bara akta floden och spola saltvatten efteråt :)

leffe81 sa:
Grym tråd !!
Jag hoppas att du fortsätter skriva, ser framemot bilder och inlägg om dina äventyr. Stort tack at du delar med dig !
Tack Leffe :)
Ska försöka posta några bilder av resan men har ändrat resans plan lite. Planen var att cykla och paddla sicksack norges/sveriges fjällkedja och gränser. Men fatbiking, tälta, skogsbränder och eldningsförbud går inte riktig samma. Så nu blir det i stort sätt Norge, och då framförallt Senja, Norges näst största ö.
"Senja är fortfarande full av orörd natur och undangömda semesterpärlor som kan avnjutas i lugn och ro. Den bjuder på stora kontraster i landskapet. Havssidan utmärks av höga berg som störtar ner i havet, en idyllisk skärgård och den vackra Bergsfjorden med sina små öar med kritvita sandstränder. På södra Senja får du istället klippor, tallskogar och Ånderdalen nationalpark."
Låter inte dåligt! Vill försöka paddla i några fjordar (saltvattendöpa Happyraften), följa några vandringsleder i fjällen, tälta och ha det mycket lugnt. Och då långsamt cykla&paddla söderut till Lofoten, Narvik, Saltstraumen, Mo I Rana och tillbaka till Stekenjokk, Jämtland, Dalarna och hem igen :) Har en månad och några veckor mer om jag vill, så kan göra mycket långsamt, härligt!

Vet inte om det går att posta bilder när jag är i Norge för jag har en prepaid mobil och tror att surfa i Norge kostar mycket pengar. Så om ni hör ingenting av mig då bikeraftar jag i Senja och firar att jag lever :)

ForesterGuy sa:
Om det är gnagarår brukar det märkas. Normalt brukar jag se ett par möss på en sommar uppe vid stugan. När man ser 5-6 på en dag...jag brukar stampa ihjäl dem, eller köra över dem med gräsklipparen. ;->
Dåligt samvete får jag bara om det är näbbmöss, de äter ju bara insekter och är närmare släkt med igelkottar.
Inte lätt att se skillnad när de kutar omkring...
Det brukar bli lämmelår/sorkår om det varit mycket snö under vintern, men i år har de kanske törstat ihjäl?
Sorkfeber sprids av skogssork, och orsakas av ett virus. Harpest orsakas av en bakterie, och är väl enklare att rena bort ur vatten.
Tack du snälla du :) Jag orkar inte leta efter info, är jättetrött och gäspar som en ostron. Har iaf sett många döda smådjur, framförallt på asfaltvägar. Stora trollsländor, ormar, ekorrar, möss, fåglar men också grävlingar, rävar och rådjur.

Snälla Lars, stänga ögonen för nu kommer hemska bilder!

IMG_00401024x768.jpg

IMG_00621024x768.jpg

P10604041024x768.jpg

Det var inte min avsikt att skapa språkförbistring haha
Kungsleden kanske kan vara nåt att satsa på, införskaffade bikepacking grejer för ett par år sen som jag knappt har använt (det blev "van life" istället)... Men hur är det med mygg och annat otyg, kanske bättre att köra på vintern ;)

här kommer lite ot-inspiration till framtida fjällturer. gjorde en mindre sådan idag på väg från mälardalen till jämtland.

stannade till i björnrike, tog mig över fjället till vemdalsskalet t o r. på bilden syns skalet i bakgrunden.

29plus på hemmaplan:)

Bilagor

• F028B7A5-EB1B-41C5-A876-885B68A814B7.jpeg
    F028B7A5-EB1B-41C5-A876-885B68A814B7.jpeg
    570.9 KB · Besök: 174
Hej

Ursäkta nyfikenheten men huserar du längs väg 83 oxå, har själv mitt sommartillhåll några mil norr om Ramsjö, men Hennan det var ju ännu lite närmare otrevligheterna i skogen.

Monsen har även skrivit riktigt roliga böcker om sina expeditioner, som kan skapa sug hos vem som helst att prompt lämna kontorsråtteriet och bara kasta sig ut i seriös vildmark.

Har skitdåligt nätvärk här och mobilen vägrade vakna till liv men idag kan jag äntligen surfa lite, inte snabbt och jag får skriva snabbt som fan för den försvinner hela tiden. Ska svara senare när jag har wifi och kan lada uppp mobilen! Vill nu bara skicka några bilder. Hoppas dem är inte för dåliga för det är min gamla mobil som tog dem, jag ser iaf nästan ingenting på bilderna. Bara grå och dimmig, förlåt för detta. Tur är att det är bara 4 bilder så då slipper ni titta på ännu mer dåliga bilder av en fattie och raft :)

Happyraft fick sitt saltvattendop, härligt!

IMG_0123.JPG

Tack ni snälla underbara happyriders att ni gav mig Happyraften!

Fatbiken har nu en surly tuggnutttt ölöppnare som fixie kedjaspännare, hoppas det synns på bilden?

IMG_0134.JPG

Annars är det här bilden bättre? Jo, jag ser nästan ingenting med den här gamla mobilen .

IMG_0130.JPG

Jag är förresten på Senja just nu, en mycket vackert norsk ö

IMG_0128.JPG

Tillbaka
Topp