Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

:)

Det blir en midsommarraftön! Först cykla med en kompis, svensk mat, irish beer, holländsk Beerenburg och happyraften till en sjö. Då paddla till ön med den första cykeln på raften. Paddla tillbaka och hämta den andra cykel. Paddla tiillbaka igen och hämta alla kampgrejer, mat, ved, såg, yxa och våra skor och för säkerhetskull kanske också våra kläder. Och då kommer årets mest spännande båttur: paddla till ön igen med en stor kille som väger 90kg utan kläder och som sitter aldrig still och lugn och han pratar dessutom en hemskt dansknorsk-snakkesamling, whateverthatmaybe ;)
Nu vet jag inte om packraften kan hålla oss båda (90kg och 60kg) och det finns inte heller plats för två personer i det lilla vikingaskeppet, framförallt inte för en 2meter kille med skostorlek 47 så kanske han får simma till ön. Men vi ska förstås först försöka. Han ska paddla och jag är galjongstjej och får hålla mig fast på bogen som en sjöjungfru. Hoppas det går!
Spännande :)

Senast ändrad:
Vi tältade inte på ön för vi hittade ett vackert tältställe vid ett vindskydd när sjön, jättefint förstås. Så det var inte en midsommarraftön :) Men raften var med så det var ändå en fin midsommarrafton. Kul ord :)

Jag kollar nu rutten mellan Hemavan, Stekenjokk och Strömsund, och då genom fjällen och behövs gärna lite tips. Nån som har koll på området?
Ska följa Kungsleden till Hemavan och då är det genom fjällen till Stekenjokk cirka 12mil. Det går inte snabbt i fjällen så behövs mat med mig. I Hemavan finns iaf en Ica men då är närmaste matbutik i Klimpfjäll?
Nu vill jag gärna slippa Klimpfjäll för det betyder 4mil nästan hela tiden uppförsvägen från Fatmomakke till Stekenjokk och det har jag gjort en gång och det var inte så trevligt med en fullastad fatbike. Bättre att ta leden Böjtiken, Gränssjö, Remdalen till Stekenjokk men tror att då är närmaste matbutik 4mil mer att cykla, nämligen till Stora Blåsjön?
Och jag vill gärna cykla från Stekenjokk genom fjällen till Strömsund så inte via Stora Blåsjön och Gäddede (Vildmarksvägen). Men det är cirka 20 fjällmil så jag blir förmodligen liiite hungrig utan mat.

Nån som vet om det finns mer mataffärer eller andra ställen var man kan köpa mat i Stekenjokk området? Eller nån som har fina rutt tips mellan Hemavan och Strömsund?

Tack!

Whoa, Qul det här !

Bifogar lite bilder från några egna BikeRafting-turer, very-very coolt ! Testat lite nya prylar & packning osv oxå! SuperNajs att paddla runt på fina ställen, och sen ha med cykeln så att man enkelt kan omgruppera, eller kombinera med touring ....

Kommer att bli många fler häftiga BikeRafting-turer i framtiden .. !! Skulle vara qul att testa lite forsar oxå !

Och tur att man inte har en sån där tung & klumpig fattie .... :)
.

Bilagor

• r1.jpg
    r1.jpg
    429.4 KB · Besök: 101
  • r2.jpg
    r2.jpg
    225.2 KB · Besök: 161
  • r3.jpg
    r3.jpg
    261.4 KB · Besök: 104
  • r4.jpg
    r4.jpg
    217 KB · Besök: 146
  • r5.jpg
    r5.jpg
    241.7 KB · Besök: 121
  • r6.jpg
    r6.jpg
    307.2 KB · Besök: 99
  • r7.jpg
    r7.jpg
    254.6 KB · Besök: 152
  • r8.jpg
    r8.jpg
    225.8 KB · Besök: 132
  • r9.jpg
    r9.jpg
    284.6 KB · Besök: 127
  • r10.jpg
    r10.jpg
    179.5 KB · Besök: 161
  • r11.jpg
    r11.jpg
    117.3 KB · Besök: 131
  • r12.jpg
    r12.jpg
    265.3 KB · Besök: 136
  • r13.jpg
    r13.jpg
    330.3 KB · Besök: 93
Jag är väldigt imponerad över hur mycket grejer ni får med på cykeln :) Tycker det är bra fullt när jag har packat för långtur, och då har jag varken med tält eller båt...

Arsozath sa:
Jag är väldigt imponerad över hur mycket grejer ni får med på cykeln :) Tycker det är bra fullt när jag har packat för långtur, och då har jag varken med tält eller båt...

+1 Dessutom har Potemkin skärmar, så han blir inte mycket kompaktare med hjulen av. Behöver en till cykel. Hmmmm.

Och tur att jag hade med några PET-flaskor med hemgjort vin, det var miljarder med myggor i skogen....
.

Bilagor

• IMG_7726.JPG
    IMG_7726.JPG
    191.5 KB · Besök: 113
  • IMG_7734.JPG
    IMG_7734.JPG
    463.8 KB · Besök: 144
hjälper vin mot myggor;) ?

har själv ett glas gammalt vin med socker och diskmedel på diskbänken, lockar fruktflugor effektivt.

men hur är det med myggen, behöver man blanda i blod eller..?

kais01 sa:
hjälper vin mot myggor;) ?

har själv ett glas gammalt vin med socker och diskmedel på diskbänken, lockar fruktflugor effektivt.

men hur är det med myggen, behöver man blanda i blod eller..?

För honmyggorna iallafall. Annars kan jag rekommendera https://www.granngarden.se/insektsmedel-trikem-renons-mygg-fasting-500-ml/p/1185972 som innehåller icaridin, hårdtestade det i skogen igår, många myggor men inte ett enda bett. Angriper inte plastmaterial som DEET kan göra.

Hatar myggor ! Gå iland på beachen, ta på regnkläderna snabbt som fan, kleta djungelolja i ansiktet. Sätt upp tältet och kasta in all packning. Hämta vatten från älven i kokkärlen och ställ i absiden, dra igen alla dragkedjor.. safe now. Laga middag & frukost på köket inne i tältet, var försiktig så att det inte blir en brand, -> tråkigt om tältet brinner upp, ta lite vin, enjoy. Trist om man måste gå ut och skita eller pinka ....
.

Bilagor

• m2.jpg
    m2.jpg
    505.8 KB · Besök: 145
Bikzz sa:
Whoa, Qul det här !

Bifogar lite bilder från några egna BikeRafting-turer, very-very coolt ! Testat lite nya prylar & packning osv oxå! SuperNajs att paddla runt på fina ställen, och sen ha med cykeln så att man enkelt kan omgruppera, eller kombinera med touring ....

Kommer att bli många fler häftiga BikeRafting-turer i framtiden .. !! Skulle vara qul att testa lite forsar oxå !

Och tur att man inte har en sån där tung & klumpig fattie .... :)
.

Det ser ut som att du har vart i Voxnan och paddlat? Vinströmmen/Frostkilen?

Ja det stämmer, fint område. Och det är fint här oxå, biketouring alperna, TraunSee Österrike... (ursäkta lite OT)
.

Bilagor

• IMG_20180714_122001.jpg
    IMG_20180714_122001.jpg
    462.9 KB · Besök: 95
hallå yonna, vad är det man hör om fixie eller singlespeed? är det haveri eller på kul??

kul utmaning och träning är det ju:) men om man kör länge och inte aktat sig i uppförsluten kan det också vara ett bra sätt att få bestående problem från knäna..

kais01 sa:
hallå yonna, vad är det man hör om fixie eller singlespeed? är det haveri eller på kul??

kul utmaning och träning är det ju:) men om man kör länge och inte aktat sig i uppförsluten kan det också vara ett bra sätt att få bestående problem från knäna..

Är inte tanken att ha singlespeed och kassett, "reserven" får sitta som framhjul?

Leffe. Hört något från henne har jeg ej sen 8 dagar. Svara ikke på mess, whatsapp, telegram som hon brukar göra ....

Fixed fatbikes är nåt för masochistcyklister. Ren galning en fet terrengsykkel som saknar frihjul. Pedalerna kommer ju att fortsætte rundt så længe hjulet roterar, fötterna följer med runt hela tiden, vare sig du vill eller ej. I branta backar tappar du koordinationen när fötterna snurrar runt som en fan. Cykeln kan få i ubalance. Kan få bakhjulet att lyfta. När du svänger i kraftig lutning kan du ikke hålla upp pedalen från marken, den slår i vägen vilket leder till en fet vurpa. Og Yonna är lätt som en sommarfjäril, hon flyger ...

Ren galning, Yonna og fixed fattie! Cykla gröna bandet på en fatbike med en uppblåsbar båt, ensam i fjällen ...

under tiden vi väntar på att yonna ska komma ur sin radioskugga kan man läsa om en liknande fatbike- och packraftingtur i alaska. slutar med att man ringer fram ett flygplan.

hörs lite väl lätt ut, men möjlighet till satelliträddning kan ju vara något att överväga vid liknande äventyr som vår trådskapare håller på med.

https://www.bicycling.com/culture/a...e13f&md5hash=773a2fa910954e2d89de81bd1f23c1e3

TorakP sa:
Leffe. Hört något från henne har jeg ej sen 8 dagar. Svara ikke på mess, whatsapp, telegram som hon brukar göra ....

Ren galning, Yonna og fixed fattie! Cykla gröna bandet på en fatbike med en uppblåsbar båt, ensam i fjällen ...

I love you too Torak :)

Allt går bra, tack! Det är bara nåt fel med mobilerna. Mobilen som jag fick av en snäll kompis har kraschat, hela systemet, jepp mycket kul. Min gamla mobils batteri är slut och vill inte ladda upp. Jag försökte några gånger så nu är powerbank också tom, jävla shit alltså. Och reservmobilen hade inga pengar kvar på kontantkortet men det fanns ingen butik i närheten så det gick inte att tanka. Det går att tanka via internet men då behövs förstås internet och det hade jag ju inte.
Mennnnnnn en snäll och mycket smart kompis som anade att det kanske fanns inga pengar på mobilerna, tankade/fyllde på :) Jättefint! Och nu kan jag surfa lite igen. Men täckning är långsamt här och ibland är det borta så jag svarar i etapper. Hoppas det går, hoppas också att bilden vill skickas för det tar mycket tid ..

Och du Torak, på den här mobilen finns ingen Whatsapp och Telegram. Och jag vet förresten inte ditt nummer, det finns på de andra mobiler. Jo, livet är hårt för en fatbiker i skogen ;)

P10701011024x768.jpg

Tre mobiler och ingen av dem funkade. Jätteroligt förstås. Och härligt lugn, ingen socialmedia och ingen IronMan som skickar 100 apps i en timme ;)

kais01 sa:
härnäst bör du köpa en stormtändare..

Det finns nu överallt eldförbud, liiite jobbigt när man behöver koka vattnet innan man kan dricka.
Och det är hemskt när det luktar brandlukt, jättehemskt tycker jag. Att ligga i tältet i skogen som är så torrt som öknen och plötsligt är det röklukt .. Vet inte om det är smart att tälta nu. Det finns ju inget man kan göra med en cykel, packraft och tält när det brinner som i helvetet ..
Jag vet inte om eldförbudet gäller också en supersupermini Trangia. Det är ju inte elda med ved, men ändå är en låga en låga och skogen är jättetorrt. Fruktansvärt torrt. Många bäckar och små åar är helt borta, helt försvunnen. Och allt är gul, grå och dammig. Och inga myggor men det är ju skönt :)

P10700611024x768.jpg

Jag kokar bara vatten på det här sätt eller i sanden på vattenkant, aldrig på skogsmarken. Det är för dumt att göra, jag vågar iaf inte.

ja det är för tillfället en god ide att hålla sig orienterad om pågående skogsbränder om man vistas i skog och särskilt om man tältar.

det verkar vara riktigt många igång.

hur går det med fixi och knäna:)?

Ska försöka svara i etapper, förlåt för detta. Det ser ut som om jag vill se mitt egna namn hela tiden men det går inte på ett annat sätt när det finns dåligt internet.

leffe81 sa:
Hej Yonna ! Var är Du ?? Skickade PM till dig ! Vill bjuda på Krumbumballe https://happyride.se/forum/read.php/1/3380342/3380342#msg-3380342 ;-)

Sjukt kul tråd ! Stort tack för dina bilder, berättelser o inspiration, härligt att läsa. Älskar din humor o beundrar din drivkraft.
Blir sugen på en fettie och packraft :-)

/Leffe

Hej du Leffe, tack för dina fina ord och PM! Jo, jag kommer ihåg dig, du cyklade bakom mig nedförsbacke och kunde inte komma ikapp för jag trampade som en galen idiot haha. Fötterna snurrade runt och runt, helt galen känsla och jag älskar fixie! Man cyklar med ett stort grin, funfaktorn är mycket stort på en fattie men på en fixiefattie är det ännu större! Härligt :)

Vet inte vad Krumbumballe är för nåt, det låter lite tvivelaktig :) Har inte läst happylänken men ska det göra senare, tack för inbjudan!

Oj, det är mycket .. vad hemskt .. Nej jag ska inte koka vatten mer. Och vill inte vara i skogen längre. Det känns för farligt nu, det luktar bara brandlukt och jag blir mycket nervös av detta. Man ser ju ingenting i skogen, vet inte var det brinner och vart man ska gå. Hemskt. Tack för varning!

Yonna sa:
Oj, det är mycket .. vad hemskt
Bilden visar c:a 30 ställen men i verkligheten är det många fler bränder än så, ändras hela tiden!

Vi har redan brandbekämpningsflyg från Italien här men vi har även begärt in fler flygplan från Frankrike, men det är ett sjukt stort uppdrag att få stopp på dom redan pågående bränderna!

Yonna sa:
Man ser ju ingenting i skogen, vet inte var det brinner och vart man ska gå. Hemskt. Tack för varning!
Skrev att vi behöver inte fler bränder. Men vi behöver även dig Yonna så jag håller med dig, du ska nog inte vara för äventyrlig nu även om vi älskar dina galna äventyr!! Jag vet inte var du befinner dig men att känna brandrök & inte ha en aning om var det brinner känns inte så bra!

Kolla krisinformation.se. Där finns varningar till allmänheten. Det gäller också att inte vars på de sjöar där flygen hämtar vatten.

Brandröken från Västmanland 2014 kändes på över 50 mils avstånd...

Några av de stigar jag cyklade i Jämtland för två veckor sen är tydligen avbrända nu. Hade jag varit i stugan nu så hade det varit på gränsen för evakuering, hoppas att spridningen stoppas snart.

ebiha sa:
Kolla krisinformation.se. Där finns varningar till allmänheten. Det gäller också att inte vars på de sjöar där flygen hämtar vatten.
Fatta paniken om man är ute och paddlar lite lugnt och kollar på bävrar, när en jäkla fransos bestämmer sig för att landa ett gult flygplan i huvudet på en.

Freddie L sa:
ebiha sa:
Fatta paniken om man är ute och paddlar lite lugnt och kollar på bävrar, när en jäkla fransos bestämmer sig för att landa ett gult flygplan i huvudet på en.

Att bli inskopad i magen på planet är nog ungefär lika kul som att sedan bli dumpad i elden :)

(jo jag vet att det inte funkar så...)

Tack för varningar!

Börne sa:
Skrev att vi behöver inte fler bränder. Men vi behöver även dig Yonna så jag håller med dig, du ska nog inte vara för äventyrlig nu även om vi älskar dina galna äventyr!! Jag vet inte var du befinner dig men att känna brandrök & inte ha en aning om var det brinner känns inte så bra!

Tack för snälla ord, du Börne. Ska cykla hem strax!

ebiha sa:
Visste ingenting om det, nackdelen att inte ha internet. Men fick just nu några sms att det brinner inte var jag är. Men ändå är det mycket smart att flytta mig, för man vet ju aldrig, skogen är för torrt. En gnista är nog. Thanx för länken!

Freddie L sa:
ebiha sa:
Haha! Jo då ska jag säkert bajsa på mig (och det låter som en hemsk translation, jag menar I'm shitting myself)

TorakP sa:
Haha! Tack!

Är du okay?? Var är du nu??? Skor o lim??? Fixie fettie?? Skogsbränder?????
Fan Yonna!

:)
Vad många frågetecken, och bara ett utropstecken????!

Ska cykla nu, snabbt som fan. Och batteriet är nästan tom så vet inte när jag kan svara. Men allt är lugn, det är bara att Sverige brinner som i helvetet ..

Om det finns tid och möjlighet ska jag senare försöka berätta lite mer om fatbikes nya gear, riktigt kul en fixifattie :) Men nu ska jag cykla som en galen idiot!

ForesterGuy sa:
Stark whiskey till vintern? Eller till Yonna? ;-)
Kul! Då får vintern gärna komma! Skulle vara ännu bättre med JonSnow Whiskey, yummy, då blir man härligt varm ;)

kais01 sa:
man kan ju hålla sig till civilisation och öppna landskap eller kalfjäll...
Då måste jag ändra planen. Planen är nu att cykla/paddla sträckan Riksgränsen -Torsby över slingriga skogsstigar, höga fjäll, Norges kustlinjen, fjordar, ocykelbara vandringsleder, älvar, sjöar och ännu mer bikeraftparadis. Cirka 250 fatbikemil och liiite mer, och utan civilisation :)
Men om det brinner, som tex nu i Dalarna, då kommer man inte långt på en cykel.
Kanske är det en idé att cykla sicksackande mellan Norges kustlinjer och höga fjäll, till Nordkapp eller lite högre och då genom Sverige tillbaka (nånstans i hösten när det regnar igen)? Men jag hörde att Norge brinner också ..

Inte lätt när man cyklar och har ingen aning var det brinner, kan ju vara var som helst. Finns det förresten en tråd med info om skogsbränder på Happy? Eller ska jag skapa en Sverige Brinner tråd? Men har själv inte alls koll på nyheter när jag är ut och cykla, så jag har ingen info ..

Förlåt att min svenska är så dåligt just nu, jag är trött, det är också så jävla varmt hela tiden.

Och du Leffe, jag ska svara dig imorgon, jag orkar inte nu :)

Förlåt att min svenska är så dåligt just nu, jag är trött, det är också så jävla varmt hela ttiden[/quote]
Har varit i Stockholm senaste veckorna me +30 grader hela jävla tiden.
I Härjedalen runt Högvålen var det bara runt 10 grader varmt i kväll. Så jävla skönt. Förutom myggen då...)

Tillbaka
Topp