Martin_PkrftSrge
Ny medlem
Söker en galen fatbiker och bikerafter :)
De tål betydligt mer än man tror. Det är ju forspaddlingsbåtar från början. Och de är tillverkade i nylon, inte gummi ;) Annars hade de vägt 15 kilo.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ForesterGuy sa:Nästan frestad att beställa en kajak... ?
https://www.xxl.se/riot-quest-10-ltb-kayak-18-sunset-sunset/p/1147578_1_style
Stuvarn sa:ForesterGuy sa:Nästan frestad att beställa en kajak... ?
https://www.xxl.se/riot-quest-10-ltb-kayak-18-sunset-sunset/p/1147578_1_style
Knappast en kajak....mer en badleksak :)
Palle Kuling sa:Jag är sugen på att köpa en kajak, kanot, packraft eller liknande för att padla runt lite på småsjöar och älvar, kanske en sväng efter kusten vid fint väder.
Är mest sugen på en kajak men eftersom jag bor i en lägenhet är förvaringen ett stort problem. därför funderar jag lite på en raft liknande som du har Yonna. Det jag undrar är hur stor skillnad är det mellan en raft och en kanot/kajak när man väl är i vattnet? gissar på att raften är sämre men väger upp nackdelarna med frakt/förvaring. input...? :D
Yeti sa:Jag tar mig friheten att svara då jag paddlat en hel del kajak och en del kanadensare. En (kort) tid hade jag även en packraft och vande mig inte vid hur den var att paddla på sjöar och kustvatten. Den både var och kändes trög och gav ingen egentlig paddlingsglädje för mig. Med ett medvindssegel hade den kanske varit mera kul.
För paddling på små vatten och älvar är den däremot ett utmärkt val och förvaringen är ju enkel. Och givetvis det enda alternativet för sådant som Yonna gör.
För mig som bor bredvid Skärgårdshavet, världens kanske största arkipelag räknat i antal öar, är i alla fall en havskajak ett givet val.
Martin_PkrftSrge sa:Packraft och kajak har helt olika användningsområden. Kajak: snabbare, "roligare" att paddla, betydligt svårare att bära och lägga i ryggsäcken eller hänga på cykelstyret... Packraft: "trögare" att paddla (långsammare) men vänder på en femöring. Betydligt lättare att bära och stoppa i ryggsäcken eller hänga på cykelstyret. Typ.
En kajak använder jag själv som oftast vid längre paddelturer när paddlingen är den enda aktiviteten och när man har förhållandevis få lyft att se fram emot. En packraft använder jag när jag vill utöka mina möjligheter i mitt friluftsliv, ta mig till områden där ingen tidigare varit, vandra vissa sträckor och paddla vissa, etc. En packraft kräver dessutom ingen jobbig bil som står kvar på iläggningsplatsen. Ta bussen till något häftigt område med packraften i ryggan och paddla/vandra hem... Eller gör som Yonna, ta båten på pakethållaren.
Har man möjlighet ska man självklart ha både en packraft och en kajak :)
Mwah, det är helt simpel. Bor nu nästan 4 år i ett litet hus i skogen, med några bodar, garage (de byggde jag själv så det var billigt), egna brunn/avlopp, eldar med ved, har några gamla Golf som jag försöker hålla i liv (köpte de för cirka 6000kr, besiktat och med s+v däck/fälg), de har bara varje 2 år bilbesiktning och 1000kr halvförsäkring i år. Så inga stora/fasta utgifter som håller mig fast.geologen sa:Jag är lite nyfiken på hur Yonna får ihop pengar till mat och annat? Jobbat ihop en förmögenhet i ett tidigare liv, och nu lever heltid med att cykla i skogen och åka gummibåt?
Yonna sa:Så livet kan vara så enkelt som man vill. Men jag hade det i början inte lätt i Sverige; kunde inte språket, min pojkvän dog, jag kände ingen (finns bara älgar och rådjur här i skogen), hade inget jobb, min bil dog, min andra bil dog ..
Då kan man göra tre saker; gråta och hänga sig i ett träd, cykla till hemland tillbaka eller försöka klättra upp igen och det sista har lyckats. Tack vare vackra Sverige, snälla människor, en fatbike och en happyraft :)
Yonna sa:Jobbar som vikarie i vården och då framförallt i helger, kvällar och semester (tjänar bättre) och har ofta också långa 14timmartjänster. För mig spelar det ingen roll om det är lördag, söndag, påsk etc och jag tycker om långa jobbdagar för då finns det mer lediga dagar. Som vikarie kan jag också ta bort min tillgänglighet när jag vill, och därför vill jag inte ha ett fast jobb, jag tycker för mycket om frihet. Det är lite osäker som vikarie men det finns alltid jobb i vården, egentligen kan man jobba var som helst :)
Haha, det ska jag göra, en happyfatbikeraftflagga! Vet inte hur, vad och var den får plats, vet bara att den inte får vara stort och tung! Yxa, såg, spade, hajkbricka, vadarstövlar/byxor .. jag behöver en kärra, en fattrailer :)Sambal Oelek sa:Usch vad härligt det ser ut! Lite avis blir man.
Snyggt med namnet där. Synd det försvann. En flagga kanske? ? om du möter nån så får ni vifta flaggor till varandra. Så hälsar man på sjön har jag sett ?
Yonna sa:Haha, det ska jag göra, en happyfatbikeraftflagga! Vet inte hur, vad och var den får plats, vet bara att den inte får vara stort och tung! Yxa, såg, spade, hajkbricka, vadarstövlar/byxor .. jag behöver en kärra, en fattrailer :)Sambal Oelek sa:Usch vad härligt det ser ut! Lite avis blir man.
Snyggt med namnet där. Synd det försvann. En flagga kanske? ? om du möter nån så får ni vifta flaggor till varandra. Så hälsar man på sjön har jag sett ?
gabbeon sa:Var det inte en ovanligt anorektisk fattie på bilderna?
+42 (och lite till)Yeti sa:Härligt. Yonnas berättelser med bilder är utan tvivel det bästa på Happyride.
Tror du får skynda dig för jag hörde från nån som bor i närheten av älven att vattenståndet kan jättesnabbt sänka. Man kan bara paddla i april och i början av maj, efter det är vattennivån för lågt!frippegubben sa:Ohh vad länge sen jag paddlade Nittälven. Nu blev jag riktigt sugen, kanske ska se om man kan locka med sig nån av barnen på en kanotfärd nån helg framöver!
Jo, jag saknar den tjocka fattien. Det är inte samma utan honom, men han är hemma nu. Jag bytte bakväxel/drivlina os men nu är det nåt fel. Det växlar dåligt och tror det beror på att växelvajer är för kort. Får beställa en annan men hade ingen lust att vänta så jag hoppade på min andra cykel. Det är en Santos Cromo (holländsk), tror jag har den nu cirka 15 år, mycket fint, stark, mångsidig och en riktig jorden-runt-cykel. Och den har inga stora bokstäver/namn på ramen, bara en liten 'santos' (jaha, det kan vara viktigt).Der Kaiser sa:gabbeon sa:Var det inte en ovanligt anorektisk fattie på bilderna?
Ja, verkligen, Yonna, are you skinny-dipping? :D
mamme1 sa:+42 (och lite till)Yeti sa:Härligt. Yonnas berättelser med bilder är utan tvivel det bästa på Happyride.
Arsozath sa:mamme1 sa:+42 (och lite till)Yeti sa:Härligt. Yonnas berättelser med bilder är utan tvivel det bästa på Happyride.
+43?
Denna tråd är det enda jag läser. Fantastiskt.
Yonna sa:Pyraft? Trodde den heter HappyRaft :)