patten sa:
Kristoffer R sa:
Orwar sa:
Rattnalle sa:
Fast mycket nybyggt är rätt bra också om man ska vara rättvis. Men det är såna grejer som är fristående från prestigeprojekt som Skeppsbron.
Jo, det lät väl kanske lite hårt. Det är nog just som du säger, när det bara ska byggas en cykelbana så funkar det ofta, men när det ska designas helt nya platser så blir det lätt något som ser snyggt på arkitekternas renderade bilder, utan att det funkar så värst bra.
Det verkar som 999 av 1000 som ritar ihop trafikplanerna ser cykel som något pliktskyldigt eller en kul designmöjlighet. De har troligtvis noll egen erfarenhet av cykling som transport.
Skeppsbron är verkligen ett bra exempel. Jag pendlar den hem ibland och toppar med den totalt hjärndöda Linnegatan.
Mitt lokala nybygge (Nya Hovås) tickar de flesta misstagsboxarna - trånga passager, snäva kurvor, omöjliga övergångar från GC till ingenmansland, stolpar och grejer i cykelbanan samt ett "snyggt" stensatt underlag för cykelbanan som givetvis är värdelös att cykla på. Samtidigt har vägtrafiken gott om plats, vettiga kurvradier, stora rondeller, parkering precis utanför butiksdörrarna osv så det är uppenbart var kunskap och prioriteringar finns.
#jagärintbitter
Nu byggs det för fullt ute i Nya Hovås och tycker inte det är helt rättvist att döma det hela innan det är färdigt. Tycker det ser lovande ut och kan inte påstå att det stensatta underlaget märks när jag rullat på det. Jag tycker att gång och cykel är bättre planerat än bil i Nya Hovås.
Jag dömer ut det som är färdigt.
Fotot visar hur pga tankcisternerna vid bensinmacken tryckt ihop GC-banan rejält precis där fotot är taget. Det är knappt möjligt att mötas två cyklister. Längre fram har man konsekvent placerat alla skyltar på GC-banan och ritat lite streck runt.
Underlaget jag hänger upp mig på är cykelbanan som är färdig, den består av stora släta rektangulära plattor. De var svinhala när det var frost och nu när det ligger grus överallt är det lika illa. Stora släta plattor är helt olämpligt som vägunderlag. De skiljer sig endast marginellt från omgivande plattor medelst en rad kantplattor i en annan grå nyans. Det signalerar inte precis cykelbana. Självklart skulle det varit asfalt.
Angående utdömningen: Jag har under flera år försökt uppmärksamma Trafikkontoret på att den skyltade cykelbanan från Bassås upphör i tomma intet och inte förärades en koppling till den nybyggda cykelbanan på bilden ovan.
Jag bidrog för ca fyra-fem år sedan med ritningar och förslag som endast skulle kräva lite färg och 5-6m asfalt. Jag fick svar att det skulle göras ihop med ombyggnad. När rondellen väl byggdes om hände inget. Jag gjorde en ny påstötning - mycket konstruktivt med foton och ritningar - när de grävde upp allt igen pga kabelläggning. Inget hände då heller.
Därför ser man dagligen hur cykelpendlare väljer tre-fyra olika sätt att korsa rondellen beroende på hur varje person försöker lösa problemet.
Med tanke på att det under den tiden byggts nya ramper (som under tidsspannet asfalterades om innan de revs), ny rondell, ny infart till företagen, ny parkering på ICA etc drar jag slutsatsen att ointresset för cykelbanor är kompakt. Jag presenterade en färdig och billig lösning som duger som temporär eller permanent.
(Som bi-kommentar är det så att en lösning för märkning av bilfiler på Älvsborgsbron jag skickade in för sådär femton år sen implementerades snabbt och med bara en mindre justering.)
Såväl arkitekter som planerare lever fortfarande i någon slags reklamvärld där cyklar framförs makligt på varma torra dagar, med en nyköpt baguette i cykelkorgen.
De har aldrig upplevt frost, rullgrus eller höstlöv eller vådan av att ta snäva kurvor med barnstol eller tung ryggsäck, hur det är att cykla i ösregn. Däremot verkar alla ha kört bil året runt.