Göteborgscyklister jag behöver er hjälp!

Tack patten!

Jo, frustrationen byggs på när det så uppenbart ignoreras - jag har ju fått svar två gånger från Trafikkontoret att de vidarebefordrar till den som är ansvarig för bygget men det står klart att den inte är intresserad. Trafikkontoret är inte heller intresserade av att ställa krav eller följa upp.

Till Tk/byggarens försvar har man faktiskt fixat GC-banan mellan Bassås och Tuvlycke. Den var förr smal, gropig och illa belyst. Man såg också att den märkliga designen av filerna på busshpl Bassås S gjorde att bilister ibland hamnade på cykelbanan... Där lade jag (tillsammans med en annan förälder) också ett förslag med väldigt bra motiveringar - och den byggdes.

Men till rondellen: Som trådskaparen konstaterar har biltrafiken enorm plats just där - bara 50cm bredare cykelbana hade förbättrat situationen enormt mycket. De nedgrävda tankarna vid macken begränsar ju men då farthinder ändå satts upp känns det som man kunde kompromissat med kurvradier och bredd på "bilvägen" som verkligen är superbred och lätt fixat 1-1,5 m GC-bana. Jag har lastbilskort (och kör även buss) och bedömer att även där finns det marginaler att ta 3-4 dm per körfält vilket med tre fält hade räddat allt.

Jag har iofs en politiker på skolan som jag kan hugga som sista halmstrå....

Här kommer det sista exemplet, rondellen i korsningen Brottkärrsvägen/Bassåsvägen.

Här finns en relativt nybyggd skola och rondellen är också rätt så ny. Som nämnt innan är allt uppgrävt nyligen pga kabelarbete och hela planen är omasfalterad, P-restriktioner har kommit, återvinningsplatsen är flyttad. Det har inte precis varit brist på aktivitet.

När man på cykel kommer söderifrån och skall norrut på Klåvavägen möter man detta: Nygrävd GC på vänster sida, lite kvarglömda suggor från 2014, en varningsskylt.
IMG_0061.JPG

Jag väljer att köra vidare på GC pch möts av följande:
IMG_0062.JPG

Jag vill in på GC till vänster i bild. Skall jag köra genaste vägen tvärsöver, köra högertrafik eller ANNAT?

Jag rullar lite till och håller höger. Hmmm... här är det ny asfalt, ny jord, nytt gräs och någon har gjort ett taffligt jobb med att återställa stenarna. Det finns en vägvisning för cykel här. Är det tänkt att jag skall upp på stenarna eller skall jag köra vägen?
IMG_0063.JPG

Här är situationen från andra hållet.
IMG_0064.JPG

Som synes har en mopedist valt att köra exakt där jag hade velat ha en snutt GC.

Ytterligare en bild från andra hållet:
IMG_0065.JPG

Mitt val är att övergå till körbanan och fortsätta förbi skolan på vägen. Samma från andra hållet. De flesta pendlare jag ser gör samma sak, de slutar använda GC-banan. Alla svängar, grus och sånt är en risk plus att det är allmänt jobbigt.

För barnen är det svårare, de har inte alls samma möjligheter att "ta plats" och därför ser man att de korsar vägen på alla möjliga sätt.

Min dotter går nu i tvåan, jag började lobba för att fixa denna korsning innan hon började F0. Dvs våren 2014. Detta är alltså en skolväg i en kommun där "alla" skjutsar barnen till skolan. Undrar varför....

Kristoffer R sa:
Här kommer det sista exemplet, rondellen i korsningen Brottkärrsvägen/Bassåsvägen.

Här finns en relativt nybyggd skola och rondellen är också rätt så ny. Som nämnt innan är allt uppgrävt nyligen pga kabelarbete och hela planen är omasfalterad, P-restriktioner har kommit, återvinningsplatsen är flyttad. Det har inte precis varit brist på aktivitet.

När man på cykel kommer söderifrån och skall norrut på Klåvavägen möter man detta: Nygrävd GC på vänster sida, lite kvarglömda suggor från 2014, en varningsskylt.

Jag vill in på GC till vänster i bild. Skall jag köra genaste vägen tvärsöver, köra högertrafik eller ANNAT?

Jag rullar lite till och håller höger. Hmmm... här är det ny asfalt, ny jord, nytt gräs och någon har gjort ett taffligt jobb med att återställa stenarna. Det finns en vägvisning för cykel här. Är det tänkt att jag skall upp på stenarna eller skall jag köra vägen?

Som synes har en mopedist valt att köra exakt där jag hade velat ha en snutt GC.

Mitt val är att övergå till körbanan och fortsätta förbi skolan på vägen. Samma från andra hållet. De flesta pendlare jag ser gör samma sak, de slutar använda GC-banan. Alla svängar, grus och sånt är en risk plus att det är allmänt jobbigt.

För barnen är det svårare, de har inte alls samma möjligheter att "ta plats" och därför ser man att de korsar vägen på alla möjliga sätt.

Min dotter går nu i tvåan, jag började lobba för att fixa denna korsning innan hon började F0. Dvs våren 2014. Detta är alltså en skolväg i en kommun där "alla" skjutsar barnen till skolan. Undrar varför....

Man kan ju bli trött för mindre! Verkar vara värre i Hovås än närmre dom centrala delarna av Göteborg. Men det är klart, du är väl den enda cyklisten i Hovås?

Jag har redan gjort ett inlägg om cykelinfrastrukturplanering tidigare i tråden. Vill bara trycka lite extra på att GC-banor är värdelösa, separera cyklar och gående. Ett område som nya Hovås bör dessutom betraktas som stad och skall därför ha enkelriktade cykelbanor på vardera sidan av gatan.

Kristoffer R sa:

Den sista rondellen som du visar känns som om den inte på långa vägar är färdig, känslan är att de har avstannat i arbetet. Den delen bör inte påverkas av nybyggnationen allt för mycket så de borde kunna färdigställa hela rondellen.

Vid byggnationen är min känsla att de byggt för kollektivtrafiken, att det är det som är i fokus. Vad jag har förstått är det kollektivtrafiken som ska locka folk att flytta ut, lättillgängligt och snabbt, att det är det vägarna byggs för och som ett led i detta får även biltrafiken en bättre väg än GC-vägarna. Att tänka på fler än en trafikant åt gången verkar vara svårt :) Men jag kan ha fel i min tolkning kring det hela.

Ursäkta att det börjar bli trådkapning från utsprungspostaren.

Här är min första skiss från januari 2013, insänd till TK, sedermera även till representanter för Nya Hovås.

På flygbilden ser man dessutom tydligt hur man knäckt till GC-banan extra vid varje överfart, det är det som driver cyklisterna ut på vägbanan. Om någon undrar vad "anti holländsk rondell" är så har ni ett perfekt exempel där.

IMG_0074.JPG

Anm: Det är förvånansvärt många som cykelpendlar härifrån Billdal, det är bara 14-18km till stan. Nu är det främst elitpendlarna som utmärker sig - lycra, cross/crosshybrid, ryggsäck och ego/kompislappar. Men allteftersom vädret blir bättre tillkommer fler. Det brukar vara ganska tjockt med cyklister på Säröbanan i höjd med Askimsbadet framåt senvåren.

Vilken hjälteinsats att göra jobbet åt planerarna! Synd att de inte lyssnade :(

Vi behöver lite mer Krister Isaksson i cykelplaneringen

Påminner mig om vägen till jobbet.
Gissa hur många som väljer att köra cykelbanan (rött) hela vägen och hur många som föredrar att köra rakt fram (grönt) tillsammans med bilarna...
Den sista knäcken på cykelbanan är fullständigt livsfarlig. Du kommer i bilisternas döda vinkel och de har fullt upp att hålla koll på annan trafik i korsningen. Då är det mycket säkrare att som cyklist ge sig ut i körbanan och passera högersvängande bil på vänstersidan i.s.f att passera på cykelbanan till höger.

hojja.jpg

Åkareplatsen!

Här är ett exempel på något som håller på att byggas. Med höga ambitioner men dåliga lösningar. Jag har diskuterat det med Trafikkontoret, men eftersom allt redan är beslutat när väl handlingarna kom mig till del (jag bad om dom efter att ha läst om projektet i tidningen) så går det inte att göra något åt! Dom kanske inte hade gjort något ändå, men varför slösa pengar på dyra lösningar som skapar omvägar för cyklister?
www.goteborg.se/akareplatsen

Mer detaljerad skiss som jag fått av trafikkontoret som svar på hur cykelbanan skall utformas: Visa bilaga 1801.pdf

Mitt svar (skickat till trafikkontoret) på hur jag antagligen kommer att cykla för att ta mig till och från stationen:

Capture.PNG

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
Jag tog lite bilder på lunchen idag...

{Mycket bra beskrivning av hur det ser ut kring Nya Hovås}

Lite sen på bollen. Men rondellen vid Nya Hovås är något som jag ofta passerar på ett par av mina standardträningsrundor. Innan bygget började hade jag kommit fram till att det enda vettiga sättet var att använda vägbanan för att ta sig fram. I och med att bygget startat och fortlöpt har jag gjort det till en grej att försöka använda det "tänkta" sättet att passera på cykel. Både med temporära lösningar och det som nu verkar vara den färdiga. På min senaste runda förbi för några veckor sen gav jag upp och kommer fortsättningsvis uteslutande att använda vägbanan.

per.e sa:
Åkareplatsen!

Här är ett exempel på något som håller på att byggas. Med höga ambitioner men dåliga lösningar. Jag har diskuterat det med Trafikkontoret, men eftersom allt redan är beslutat när väl handlingarna kom mig till del (jag bad om dom efter att ha läst om projektet i tidningen) så går det inte att göra något åt! Dom kanske inte hade gjort något ändå, men varför slösa pengar på dyra lösningar som skapar omvägar för cyklister?
www.goteborg.se/akareplatsen

Mer detaljerad skiss som jag fått av trafikkontoret som svar på hur cykelbanan skall utformas:

Mitt svar (skickat till trafikkontoret) på hur jag antagligen kommer att cykla för att ta mig till och från stationen:

Det viktiga är ju att bilarna har 4 filer brett i "cykelstaden" Göteborg ?

Boldtaar sa:
Finns ju gott om ställen där det är alldeles för smalt och tvära svängar vid övergångsställen.
Här är ett exempel vid Lackabäck. Cykla man nordlig riktning i rusningstrafik och korsar bilvägen är det stor sannolik att nästan frontalkrocka med folk som kommer norrifrån på cykelbanan.
https://www.google.se/maps/@57.6659...4!1sGYmNv1fy4vjAiELdHAmLuw!2e0!7i13312!8i6656

Sedan kan man ju undra vem som programmerar rödljusen för cykelbanorna.
Spårvagnar som bryter all biltrafik men ändå rött för cykelbanan som går parallellt med spårvägen känns som en regel.
Fint exempel är vid Svingeln där finns övergångsställe och cykelbana på varsin sida om spårvägen. Kan vara grönt på övergångsstället när spårvagnen bryter biltrafiken men inte på cykelbanan.
https://www.google.se/maps/@57.7125...4!1sZGN6DknumODbiySUTDrOmg!2e0!7i13312!8i6656

Övergången mellan Heden och Bältesspännarparken
Känns inte som det programmerat om för cykelbanan sedan de gjorde om korsningen för bilarna från fyrvägskorsning till trevägskorsning. Känns säkrare att korsa på rött än att kryssa mellan bussarna när man ska österut längsmed allen.
https://www.google.se/maps/@57.7026...4!1ssHpou2JsYn74bzqR_RGmfQ!2e0!7i13312!8i6656

Angående rött för cyklister och grönt för parallella spårvagnar: jag skickade in ett klagomål om detta på min pendlarväg i stan. Fick ett svar att det skulle vara farligt att cyklister har grönt samtidigt som spårvagn och buss som går parallellt. Svarade att det är det ju inte alls och de ändrade detta då. Från Vasaplatsen upp mot Landala. Riktigt bra! Så kan löna sig att skicka in klagomål!

Känns som standardbeteende.
"nej så kan vi inte göra pga x"
"men x föreligger ju inte"
"Hmm, nej ok, vi skall titta på det."

En liten skitsak på Lilla munkebäcksgatan som kanske egentligen inte platsar här, men jag tänker posta den ändå eftersom den stör mig varje gång jag cyklar och handlar mat:

Vid utfarten från parkeringen i bakgrunden var det förut ingen kant alls, utan där gick det bra att cykla när man skulle korsa gatan. Några målade fyrkantslinjer fanns inte heller, utan man sneddade bara över gatan och kom upp på cykelbanan på andra sidan där det lilla stenlagda partiet är nu.
Där det förut gick att cykla har man nu gjort en snygg liten stenlagt yta med tillhörande trottoarkant. Bredvid har man målat cykelöverfartslinjer som går rakt in i trottoarkanten.
Senare misstänker jag att någon tyckt att det varit otrevligt att köra bil över kanten när de ska in på parkeringen, för vid stenläggningen har de senare jämnat av kanten med lite asfalt. Cykelöverfarten går dock fortfarande rakt in i trottoarkanten, och där iddes ingen jämna av kanten.

Självklart är detta inget jätteproblem, och när man cyklar så kör man så klart bredvid cykelöverfartslinjerna och upp på den snällare kanten, men alla såna här grejer är ändå irriterande. Det visar liksom med all önskvärd tydlighet att det inte är nån som tänker på hur resultatet egentligen blir.

Bilagor

• cykelbana.jpg
    cykelbana.jpg
    87 KB · Besök: 41
Akoa sa:
Boldtaar sa:
Finns ju gott om ställen där det är alldeles för smalt och tvära svängar vid övergångsställen.
Här är ett exempel vid Lackabäck. Cykla man nordlig riktning i rusningstrafik och korsar bilvägen är det stor sannolik att nästan frontalkrocka med folk som kommer norrifrån på cykelbanan.
https://www.google.se/maps/@57.6659...4!1sGYmNv1fy4vjAiELdHAmLuw!2e0!7i13312!8i6656

Sedan kan man ju undra vem som programmerar rödljusen för cykelbanorna.
Spårvagnar som bryter all biltrafik men ändå rött för cykelbanan som går parallellt med spårvägen känns som en regel.
Fint exempel är vid Svingeln där finns övergångsställe och cykelbana på varsin sida om spårvägen. Kan vara grönt på övergångsstället när spårvagnen bryter biltrafiken men inte på cykelbanan.
https://www.google.se/maps/@57.7125...4!1sZGN6DknumODbiySUTDrOmg!2e0!7i13312!8i6656

Övergången mellan Heden och Bältesspännarparken
Känns inte som det programmerat om för cykelbanan sedan de gjorde om korsningen för bilarna från fyrvägskorsning till trevägskorsning. Känns säkrare att korsa på rött än att kryssa mellan bussarna när man ska österut längsmed allen.
https://www.google.se/maps/@57.7026...4!1ssHpou2JsYn74bzqR_RGmfQ!2e0!7i13312!8i6656

Angående rött för cyklister och grönt för parallella spårvagnar: jag skickade in ett klagomål om detta på min pendlarväg i stan. Fick ett svar att det skulle vara farligt att cyklister har grönt samtidigt som spårvagn och buss som går parallellt. Svarade att det är det ju inte alls och de ändrade detta då. Från Vasaplatsen upp mot Landala. Riktigt bra! Så kan löna sig att skicka in klagomål!

Intressant. Utanför tunnelmynningen vid Chalmershållplatsen har dom inte lyckats. Där är det rött för gående och cyklister så fort det är en spårvagn på väg -- även om spårvagnen inte har körsignal. Bilarna däremot, som kör parallellt med cykelbanan kan samtidigt ha grönt. Jag har rapporterat detta via cykelappen utan att ha fått något svar...

Senast ändrad:
Orwar sa:
En liten skitsak på Lilla munkebäcksgatan som kanske egentligen inte platsar här, men jag tänker posta den ändå eftersom den stör mig varje gång jag cyklar och handlar mat:

Vid utfarten från parkeringen i bakgrunden var det förut ingen kant alls, utan där gick det bra att cykla när man skulle korsa gatan. Några målade fyrkantslinjer fanns inte heller, utan man sneddade bara över gatan och kom upp på cykelbanan på andra sidan där det lilla stenlagda partiet är nu.
Där det förut gick att cykla har man nu gjort en snygg liten stenlagt yta med tillhörande trottoarkant. Bredvid har man målat cykelöverfartslinjer som går rakt in i trottoarkanten.
Senare misstänker jag att någon tyckt att det varit otrevligt att köra bil över kanten när de ska in på parkeringen, för vid stenläggningen har de senare jämnat av kanten med lite asfalt. Cykelöverfarten går dock fortfarande rakt in i trottoarkanten, och där iddes ingen jämna av kanten.

Självklart är detta inget jätteproblem, och när man cyklar så kör man så klart bredvid cykelöverfartslinjerna och upp på den snällare kanten, men alla såna här grejer är ändå irriterande. Det visar liksom med all önskvärd tydlighet att det inte är nån som tänker på hur resultatet egentligen blir.

Får mig att tänka på att man i höstas gjorde en liknande grej där cykelbanan längs björlandavägen korsar sommarvädersgatan, innan var refugen i korsningen där övercyklingsbar i hela sin bredd, bra när bilar stannar på cykelbanan innan rondellen så man kommer förbi bakom, nu har man byggt om så att det bara är ett smalt spår som är cykelbart, självklart där bilarna står... varför lägger man resurser på att försämra för cyklister är frågan? Man har inte byggt om något annat så någon tanke(vurpa) måste finnas... suck liksom

Tillbaka
Topp