• Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    emmer
    Det här Mavic Speed Release - är det det bästa sedan skivat bröd (eller sedan SRAM Powerlock som det egentligen lyder) eller är det bara en korkad standard till bland alla korkade standarder för thru axle?


    Själv tycker jag det verkar bästa alternativet till QR så här långt.
    Lite synd bara att det kräver specialgjord ram och gaffel :-)

    edit: sorry för rubriken :-) atutokårräkt...

    —————
    IMHO
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-30 21:04 av emmer.

  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    emmer
    Mer på samma tema från "systerbolaget":
    http://road.cc

    —————
    IMHO

  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    ceel
    emmer skrev:
    Mer på samma tema från "systerbolaget":
    http://road.cc

    Hoppas att fler följer i samma spår. Det hade varit skönt med lite färre axelstandarder :)
  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    Sixten Fors
    Helt meningslös produktinveckling. Allt för att låsa in kunden och försöka tjäna lite mer pengar. Som någon annan sammanfattade väldigt träffsäkert:
    "The Mavic Speed Release system address these issues by providing neither the security of a closed drop-out thru-axle set-up, nor the convenience and lightweight of a quick release.”
  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    Helt meningslös produktinveckling. Allt för att låsa in kunden och försöka tjäna lite mer pengar. Som någon annan sammanfattade väldigt träffsäkert:
    "The Mavic Speed Release system address these issues by providing neither the security of a closed drop-out thru-axle set-up, nor the convenience and lightweight of a quick release.”
    Är det riktigt rätt det där?
    (Givet örat på gaffeln är styvt.)
    Och det är väl så nära "snabbt och bekvämt" man kan komma med en axel utan att göra det QR.
    (Och jämför man med QR och "lawyer lips" så är det ju snabbare och bekvämare...)

    —————
    IMHO

  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    Sixten Fors
    Lösningen kanske är bra för pro-cyklister med följebil, vad vet jag. Men för vanliga svennar (inkl. undertecknad) som inte behöver spara 2 sek på ett hjulbyte tillför det bara kostnader och krångel. Hoppas att jag slipper bli tvingad att köpa skiten på nästa cykel, alltså att det blir någon form av nästa de facto standard.
  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    emmer
    Personligen har jag svårt att se att axeln börjar tillhöra hjulet igen istället för ramen/gaffeln är någon som helst nackdel.

    —————
    IMHO

  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    Sixten Fors
    Som jag ser designen:

    1. Om man byter till ett annat hjul måste man ändå dra ur hela Mavicaxeln ur navet, att göra det på en gång samtidigt som axeln skruvas ur ram/gaffel är minst lika enkelt som att göra det efter att hjulet skiljts från cykeln. Axeln skall sedan flyttas över till nya hjulet, detta görs lika enkelt innan/efter hjulet förts till rätt plats på cykeln.

    2. Skall samma hjul bara punkalagas och sedan tillbaka på samma cykel sitter Mavicaxeln ändå inte fast i hjulet utan att riskerar att trilla ur och ner i smuts/grus medan man fipplar med däck/slang/pump. Känns enklare/säkrare att ta ur och parkera en vanlig thru-axel i ram/gaffelhålet utan att skruva fast, jämför vad-man-nu-väljer-att-göra med Mavicaxeln medan man fixar punkan.

    3. När hjul med Mavicaxel instucket i navet skall in tillbaka in i ramen/gaffeln måste den vara exakt lagom långt instucken i navet för att den smalare diametern av axeln skall passa in i högra gaffelsidans Mavicdropout, annars passar den inte och går inte att få dit. Krångel.

    Bedömer att risk för gängpaj på axel/ram är större med Maviclösningen.

    Videon ovan får det att se så bra och lätt ut :) Det är inte en hel cykel utan bara en 300 grams kolfibergaffel som killen håller på perfekt höjd och i perfekt vinkel när axeln lossas och sätts tillbaka. Tyngden av en hel cykel hade gjort att hjulet trillat snett så fort axeln lämnat vänstersidans gängor, i större utsträckning än en vanlig thru-axel med samma diameter i hela dess längd och ett hål som är helt och inte öppet.
  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    emmer
    Sixten Fors skrev:
    Som jag ser designen:

    1. Om man byter till ett annat hjul måste man ändå dra ur hela Mavicaxeln ur navet, att göra det på en gång samtidigt som axeln skruvas ur ram/gaffel är minst lika enkelt som att göra det efter att hjulet skiljts från cykeln. Axeln skall sedan flyttas över till nya hjulet, detta görs lika enkelt innan/efter hjulet förts till rätt plats på cykeln.
    Nej, den hör till hjulet

    Sixten Fors skrev:
    2. Skall samma hjul bara punkalagas och sedan tillbaka på samma cykel sitter Mavicaxeln ändå inte fast i hjulet utan att riskerar att trilla ur och ner i smuts/grus medan man fipplar med däck/slang/pump. Känns enklare/säkrare att ta ur och parkera en vanlig thru-axel i ram/gaffelhålet utan att skruva fast, jämför vad-man-nu-väljer-att-göra med Mavicaxeln medan man fixar punkan.
    Jo, den sitter fast.

    Sixten Fors skrev:
    3. När hjul med Mavicaxel instucket i navet skall in tillbaka in i ramen/gaffeln måste den vara exakt lagom långt instucken i navet för att den smalare diametern av axeln skall passa in i högra gaffelsidans Mavicdropout, annars passar den inte och går inte att få dit. Krångel.
    Klicklägen gör att även den farhågan kommer på skam.

    Sixten Fors skrev:
    Bedömer att risk för gängpaj på axel/ram är större med Maviclösningen.

    Videon ovan får det att se så bra och lätt ut :) Det är inte en hel cykel utan bara en 300 grams kolfibergaffel som killen håller på perfekt höjd och i perfekt vinkel när axeln lossas och sätts tillbaka. Tyngden av en hel cykel hade gjort att hjulet trillat snett så fort axeln lämnat vänstersidans gängor, i större utsträckning än en vanlig thru-axel med samma diameter i hela dess längd och ett hål som är helt och inte öppet.
    Snarare så har man hjulet i luften när man trycker dit det, men det kan man ju göra som man vill.
    Hur som haver så styr "den öppna sidan" innan gänga går i så det är precis som en vanlig thruaxel (om än med ~220 graders omslutning istf 360)

    —————
    IMHO

  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    ceel
    Dessutom borde man kunna göra en gaffel till detta system som har lawyer lips på den öppna sidan utan att få alla problem som de medför på QR.
  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    emmer
    ceel skrev:
    Dessutom borde man kunna göra en gaffel till detta system som har lawyer lips på den öppna sidan utan att få alla problem som de medför på QR.
    Det är ju lawyer lips redan (i form av "220-graders hål" och mindre diameter på axeln som ligger så långt in så det har redan släppt i gängan på "hela" sidan).

    —————
    IMHO

  • Re: Mavic Speed Release? B/A

    Av:
    ceel
    emmer skrev:
    ceel skrev:
    Dessutom borde man kunna göra en gaffel till detta system som har lawyer lips på den öppna sidan utan att få alla problem som de medför på QR.
    Det är ju lawyer lips redan (i form av "220-graders hål" och mindre diameter på axeln som ligger så långt in så det har redan släppt i gängan på "hela" sidan).

    Ja men då så :)
    Jag tycker helt klart att detta är den minst korkade through axle-lösningen som dom kommit på hittills.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ