Lvg hjul 7000-10000kr. Vilka ska man köpa??

Finns mycket att välja på i den prisklassen men om ända kravet är att det ska vara kompatibelt med Shimano/SRAM 11-delat tycker jag du ska kika på Shimano WH-RS81 C50.

NLC sa:
...vara kompatibelt med Shimano/SRAM 11-delat...
Finns det något nytt som inte är det?
T.o.m. ett hjul med Campa-body är ju kompatibelt givet att man använder Campa-kassett.
Just C50 R81 väger ju lika mycket som ram och gaffel :-) även om det mesta sitter i navet.

Enda i inkompabilitetsväg numera är väl möjligen kolfälgar med bromsytan för långt ner så beläggen inte går justera så långt nedåt. Men t.o.m. då ska det vara riktigt otur i form av extrema fälgar och för högt placerade bromsar.

DT Swiss RR 21 DICUT kanske. Lätta, breda, fina nav och påstås vara tåliga.

Fast tyvärr en 500 för billiga dock.

emmer sa:
NLC sa:
...vara kompatibelt med Shimano/SRAM 11-delat...
Finns det något nytt som inte är det?
T.o.m. ett hjul med Campa-body är ju kompatibelt givet att man använder Campa-kassett.
Just C50 R81 väger ju lika mycket som ram och gaffel :-) även om det mesta sitter i navet.

Enda i inkompabilitetsväg numera är väl möjligen kolfälgar med bromsytan för långt ner så beläggen inte går justera så långt nedåt. Men t.o.m. då ska det vara riktigt otur i form av extrema fälgar och för högt placerade bromsar.

Ska erkännas att förslaget var lite för att provocera fram litemer input från TS. Men det verkar ju ha fungerat på bredare front än så.

NLC sa:
Ska erkännas att förslaget var lite för att provocera fram lite mer input från TS.
Jo, det lär ju behövas om man inte ska rekommendera allt som finns mellan sju och tio lakan :-)
[Går i samma tankar som TS och det finns ju kopiösa mängder hjul som optimerar på lita allt möjligt :-) Så vet man inte vad man vill så är chansen stor att det blir knas. Vill man ha lätta kolfiber för tub så finns ju deda, och då sparar man 8 hekto men får andra trade-off:s.]

Typ. Det framgår tex inte om det ska vara för fälg- eller skivbroms...

Personligen sneglar jag på lågprofil som tex ett par Hunt 38Carbon Wide Aero eller Reynolds Attack men de ligger lite utanför nyss nämnd budget.

NLC sa:
Personligen sneglar jag på lågprofil som tex ett par Hunt 38Carbon Wide Aero eller Reynolds Attack men de ligger lite utanför nyss nämnd budget.
Men Fulcrum Quattro, Mantels egna, "flätverktet" (bike-components), CCs dyrare med flera finns ju :-)
[Inte undra på att man velar om vad man ska ha - får väl bli två par kan jag tro... :-) ]

Jag är inte TS, men funderar lite på samma sak i samma prisintervall. Kan mycket lite om hjul.
-Har fälgbroms
-kommer inte byta hjul när de väl sitter där, så jag antar att kolfiber går bort.
-kommer aldrig köra slanglöst, utan snarare rulla vidare på gp4000II som jag aldrig punkat på. 25 eller 28 mm breda däck.

Hur hög profil?
Rimlig vikt?
LBS eller nätet?
Annat att fundera kring?
Konkreta tips?

Jag ligger runt 90 kg, så tror inte det blir ett problem oavsett hjul?

Cykla varje dag och i alla väder eller bara på soliga söndagar? Långt bort hemifrån eller på en taxiresas avstånd?

Jag gick å köpte mig ett par Mavic Cosmic hjul kostade 8995:- inkl däck å slang....byte dock ut slangen som visade sig väga 150gram mot lättare typ 60gram!

Bilagor

• IMGP8548.JPG
    IMGP8548.JPG
    458.6 KB · Besök: 39
  • MavicCosmicCarbonPro2017SortHjulsaet251016.jpg
    MavicCosmicCarbonPro2017SortHjulsaet251016.jpg
    173.8 KB · Besök: 37
Edarion sa:
Jag är inte TS, men funderar lite på samma sak i samma prisintervall. Kan mycket lite om hjul.
-Har fälgbroms
-kommer inte byta hjul när de väl sitter där, så jag antar att kolfiber går bort.
-kommer aldrig köra slanglöst, utan snarare rulla vidare på gp4000II som jag aldrig punkat på. 25 eller 28 mm breda däck.

Hur hög profil?
Rimlig vikt?
LBS eller nätet?
Annat att fundera kring?
Konkreta tips?

Jag ligger runt 90 kg, så tror inte det blir ett problem oavsett hjul?

Novatec Jetfly HD verkar bra ☺

Jag funderar på att köpa endera ett par miche swr full carbon eller tufo carbona. Prisklass för hjulen ligger mellan 8500-9600 ca. Någon som har erfarenhet av dessa hjul?

Förstår att du vill ha lite högre bling-faktor på hjulen men sett till vad man får så är Zonda C17 ruggigt bra för dom har jag :) Nä, men på riktigt. Är väldigt nöjd med dom. Breda, styva och relativt lätta (1596g). Har ett par Reynolds Strike SLG att jämföra med och Zonda C17 skämmer inte ut sig. Det är nääästan så jag funderar på om jag ska ha kvar mina Strike SLG. Nackdelen är väl att jag en Aeroad och Zondorna ser sådär ut på en aeroram.

Hittade min på nätet för 3500kr: http://www.tweekscycles.com/components/road-bike-wheels/campagnolo-zonda-c17-clincher-wheelset

Tillbaka
Topp