Fastest X Europe (med Måns Möller)

Vad tror vi om måns då?

600mil på 29 dagar på en trek, ett team och en coach.

Börjar vid uralbergen och avslutar i Portugal. Det är inte den cykeln jag hade valt iaf.
Hur gick det för honom när han skulle cykla över amerika?
Var det en vurpa eller skada som satte stop?

..

Bilagor

• Screenshot_20170427-182947.png
    Screenshot_20170427-182947.png
    498.5 KB · Besök: 112
Är det lagtempo eller stafett? Finns det ett existerande rekord eller kommer de att sätta ett rekord oavsett hur lång tid de tar på sig?

Jag har inget emot att han cyklar med kompisar, men i min värld blir det lite pinsamt med saker som
ZZZ.JPG

Jag menar, om Strasser kört 480 mil solo på RAAM på under 8 dagar och dessutom på en sträckning som skulle kunna vara tuffare än den som de tänker ta nu så blir det där världsrekordsnacket lite blekt. Då är det ju mest en effekt av att man valt en tillräckligt udda "distans" mer än att man cyklar speciellt fort. Jag misstänker att om jag får plocka ut sex stycken ur den svenska "randonneureliten" så skulle de nästan hinna ner till målet och hem till Sverige innan Måns et al är framme.

Om man ska tro det som står i länken i första inlägget så verkar han i alla fall kommit en skaplig bit:

"I maj 2015 gav sig Måns ut på sitt livs största äventyr med #C2C4Autism, där han cyklade kust till kust – 420 mil på 24 dagar över USA. "

GoranS sa:
Är det lagtempo eller stafett? Finns det ett existerande rekord eller kommer de att sätta ett rekord oavsett hur lång tid de tar på sig?

Jag har inget emot att han cyklar med kompisar, men i min värld blir det lite pinsamt med saker som

Jag menar, om Strasser kört 480 mil solo på RAAM på under 8 dagar och dessutom på en sträckning som skulle kunna vara tuffare än den som de tänker ta nu så blir det där världsrekordsnacket lite blekt. Då är det ju mest en effekt av att man valt en tillräckligt udda "distans" mer än att man cyklar speciellt fort. Jag misstänker att om jag får plocka ut sex stycken ur den svenska "randonneureliten" så skulle de nästan hinna ner till målet och hem till Sverige innan Måns et al är framme.

600 mil på 29 dagar ger ju någorlunda långa dagar. Världrekord för otränad pajas med eget supportteam. Varför inte?

Frågan är i så fall hur otränad man måste vara för att få göra ett försök och hur pajasklassificeringen går till.

Drygt 20 mil/dag hyggligt platt cykling i grupp är i min värld inte riktigt världsrekordmaterial.

GoranS sa:
Frågan är i så fall hur otränad man måste vara för att få göra ett försök och hur pajasklassificeringen går till.

Drygt 20 mil/dag hyggligt platt cykling i grupp är i min värld inte riktigt världsrekordmaterial.

Sen kan ju någon randonneurpajas slå rekordet solo. Personligen tappade jag till stor del intresset för rekordjakterna när Steve blev påkörd av mopeden.

Eller kanske fyra stycken rekord:

1) För randonneurer som är pajaser
2) För randonneurer som inte är pajaser
3) För icke-randonneurer som är pajaser
4) För icke-randonneurer som inte är pajaser

Fast sen kan man ju förstås ha mixed-klasser både i pajas- och randonneur-dimensionerna. Då får man upp det till 9 olika rekord. Frågan är bara vilket rekord som är det mest prestigefyllda.

GoranS sa:
Eller kanske fyra stycken rekord:

1) För randonneurer som är pajaser
2) För randonneurer som inte är pajaser
3) För icke-randonneurer som är pajaser
4) För icke-randonneurer som inte är pajaser

Fast sen kan man ju förstås ha mixed-klasser både i pajas- och randonneur-dimensionerna. Då får man upp det till 9 olika rekord. Frågan är bara vilket rekord som är det mest prestigefyllda.

Jag tror du är inne på något.

GoranS sa:

Men är det verkligen i grupp? Sitter inte teamet i bilen?

På Lissollas står det i slutet av beskrivningen: "...Gjort några "längre" cykelturer tidigare, men aldrig så här långt och länge....". Tycker jag indikerar att han ska cykla.

Ett underskattat faktum här är att han är en halv-kändis, troligtvis kompis med SVT-ledningen, varit med i TV - ! Då blir det genast mkt viktigare här i Swe, och andra cyklister som för längesen kört mkt häftigare sträckor är ointressanta... Det säger också mkt om hur media & journalister uppför sig --- ! Go for it Måns, enjoy & have a good time, men tro inte att någon är impad... !

ohellstrom sa:
Nu klickade jag in här för att läsa om rakade skinkor men det var det inte mycket av!

Ja skulle vilja se den massör som skulle ta sid ann ett par orakade skinkor! Ja det går bra men
rakning innan, Samma sak med ben behåring, Massera med hår kan ge blodcirkulations skador. Borde
bli samma sak med orakade skinkor. Har aldrig testat varken orakade ben eller skinkor viktigt att håret
är borta mellan skinkorna,,då sparar man dessutom TOA papper.

janolle sa:
ohellstrom sa:
Nu klickade jag in här för att läsa om rakade skinkor men det var det inte mycket av!

Ja skulle vilja se den massör som skulle ta sid ann ett par orakade skinkor! Ja det går bra men
rakning innan, Samma sak med ben behåring, Massera med hår kan ge blodcirkulations skador. Borde
bli samma sak med orakade skinkor. Har aldrig testat varken orakade ben eller skinkor viktigt att håret
är borta mellan skinkorna,,då sparar man dessutom TOA papper.

Länka gärna studien/studierna som visar det där med cirkulationsskador.

Nu blir jag lite förbryllad, Sean Conway satsar på att slå rekordet i att cykla genom Europa vilket f.n är ~25 dygn och alltså 3 dygn kortare än M Möllers resa men samtidigt åt andra hållet, från Portugal till Uralbergen. Finns det månne fler väderstreckspermutationer som kan komma på tal?

NLC sa:
Nu blir jag lite förbryllad, Sean Conway satsar på att slå rekordet i att cykla genom Europa vilket f.n är ~25 dygn och alltså 3 dygn kortare än M Möllers resa men samtidigt åt andra hållet, från Portugal till Uralbergen. Finns det månne fler väderstreckspermutationer som kan komma på tal?

Spelar det roll att han kör "unsupported"?
( https://www.instagram.com/seanconwayadventure/ )

Innan rekordet är en bit under 20 dygn känns det mest som att rekordinnehavaren har det p.g.a. att ingen riktigt duktig långdistanscyklist gjort ett hyggligt lyckat försök (d.v.s. genomfört det utan en massa "otur").

Tillbaka
Topp