Nu har jag haft möjligheten att testa urfadern Philips Saferide 80, tack till desmo för att du gjorde det möjligt!
Byggkvaliten är fantastisk och det känns verkligen som en premiumprodukt med sin aluminiumkonstruktion.
Den väger in på stadiga 319g med batterier utan fäste.
Ett tryck tänder lampan på lägsta läget, ett till så går den på full styrka, för att släcka får man hålla in knappen några sekunder.
Den lyser upp vägbanan rakt framåt, så att säga, lite smalt för landsvägscykling. Starkt långt fram och starkt kort framför hjulet vilket gör det svårt att fästa blicken tillräckligt långt fram vid längre turer i mörker.
Enligt min mening är den här lampan fantastisk i stadsmiljö där det är dåligt upplysta vägar eller där det bitvis saknas belysning.
Lampan lyser starkt och man upplever inte att vägbanan blir mörk/otydlig vid varierande gatubelysning.
Som alltid är det svårt att fånga belysning på bild. Slutartiden är den samma för båda lampor och bilderna är tagna vid samma tillfälle.
Pga olika färgtemperatur och hotspots gör att bilderna blir lite missvisande, styrkan man ser med ögat är annorlunda, ljusbilden är dock väldigt rättvis.
Saferide är lite starkare i hela ljusbilden än Gvolt men vid landsvägskörning ger Gvolt betydligt mer användbart ljus tack vare att den lyser så svagt nära cykeln och bredare där det behövs.
Intresse finns av att testa någon annan starkare lampa typ Lupine SL7 eller B&M's premium modeller. Jag finns i södra Stockholm