Årets lamptråd 2018

Jonatan F

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Jag har inte följt tråden slaviskt och kanske står svaret att finna högre upp i tråden - länka isf gärna :)

Min pappa ska få en riktig hjälmlampa. Nu cyklar han 5 km på skogsstig (inga bilar) varje dag med någon usel, svagt glödande pannlampa från typ clas ohlson på hjälmen. Vad ska han ha?

- hjälmmonterad
- ej i biltrafik - inget krav på icke-bländande. Men skadar inte om den är ok för biltrafik etc. Han cyklar kanske bilväg någon gång. Men det går kanske inte på hjälmlampa?
- pris 500-1000kr?
-inga externa batterier med långa sladdar.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
om vill undvika sladdar är cateye volt800 tillräckligt bra. man bör se till att få hjälmfästet i ett kit direkt när man köper lampan.

lumonite har en modell typ vinklad ficklampa som är poppis. lyser ungefär som volt800, men lite skarp cutoff kanske
 

Jushi

Ny medlem
Årets lamptråd 2018
Jushi sa:
Laxel sa:
Jushi sa:
Laxel sa:
Någon som testat M Tiger Sports Hyperion?
Verkar onekligen grym, 110g, jäkligt starkt batteri också, 10,4 Amperetimmar :)
(LedX Mamba - 124g å 6,4 Ah-batteri i jämförelse)
Ogillar LedX fäste också :(

https://www.cykelkraft.se/bikeray-r...MI-P3RheXc3QIV75ztCh2iUgo8EAQYAiABEgKXdvD_BwE

Jag kör med den rackaren monterad på styrstammen med goprofäste. Lyser som om man åker runt med solen framför sig ? Lyser både brett långt och starkt. Kan verkligen rekommendera den.

Men barnsliga fetischen man har för lampor så kommer det även kompletteras med en ny 6500 från magicshine ?

Grymt :D
Får man besvära om en bild när du står ute i mörkret så man får se spridningen. Gissar ändå att den inte sprider så jättemkt då den bredaste vinkeln på en av led-spotarna är 60-grader.

Jag kör med en UGOE NB19 som sprider 160 grader, älskar den. Då slipper man bli sjösjuk som man kan bli med endel lampor som har punktljus.


Självfallet. Ska se ifall jag kan knäppa nån rättvis bild i mörkret. Kan även ta ett foto med en MJ-880 som jämförelse ?


Här har du två jömnförelsbilder.

Magicshine MJ-880 & Hyperion
 

Bilagor

  • C8ACEC37-5604-4D12-8CAE-FFA504161D8F.jpeg
    C8ACEC37-5604-4D12-8CAE-FFA504161D8F.jpeg
    164.4 KB · Besök: 108
  • C1F7AC7C-43FE-41EC-B9E5-23E921A9AD30.jpeg
    C1F7AC7C-43FE-41EC-B9E5-23E921A9AD30.jpeg
    175 KB · Besök: 113

Erik.B

Ny medlem
Årets lamptråd 2018
HåkanC sa:
Erik.B sa:
Efter mina tidigare jämförelser hörde ännu en Happyit av sig och erbjöd sina lampor för ytterligare ett test.
Någon som vågar sig på en gissning vilka modeller det rör sig om?
Miracle sa:
Den andra från vänster är från Outbound Lighting!
Spännande! :)
+1

/Håkan

Dubbelrätt! Kraftpaketet =)

Håller på att skriva ihop och redigera lite bilder, tog lite längre tid än jag tänkt och blir nog det längsta inlägget någonsin.
 

Pearl

Medlem
Årets lamptråd 2018
Har sökt lite i tråden men hittar inte, söker baklampa (helst USB-laddning) som även är synlig bra i dagsljus?
Vad ska man ha då som helst inte kostar skjortan?
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
för pendling gillar jag cateye tl-ld500. är liten och smidig, har ändå godkänd reflex. går månadsvis på två aaa batterier.
 

Bilagor

  • IMG_0193.JPG
    IMG_0193.JPG
    19.7 KB · Besök: 84

izar

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Jag har en Busch + Müller IX-Back senso, tänds när det skymmer och slocknar av sig själv när cykeln har stått stil i 4 minuter. Uppladdningsbart batteri via USB laddning.
 
Senast ändrad:

Erik.B

Ny medlem
Årets lamptråd 2018
Den här gången ska vi kika lite närmare på:
Busch + Müller Ixon IQ Premium
Outbound Lighting Road edition

Stort tack till kontorsråttan som lät mig testa hans lampor!

Än en gång fokuserar jag på avskärmade lampor, havljus, StVZO vid användning i mörker på landsväg.
MTB-lampor är inget som hör hemma på landsvägen av flera anledningar, dels bländar de nästan alltid även om de är nedvinklade, de lyser generellt mycket nära då man har hinder framför sig, på landsväg behöver man lyfta blicken.
Utbudet av vettigt helljus för landsvägscyklister i mörker är mycket svagt, det kanske inte finns någon marknad för detta, kanske är jag ensam om att cykla när det är mörkt ute?

--------------------

Busch + Müller Ixon IQ Premium ~50€
80lux ca 2W

bumm.jpg


Lamphuvud innehållandes 4st AA-batterier, det finns uttag för modellspecifik laddare som går att köpa till. Det finns även en variant med tillägget speed som har externt batteri, denna kostar ungefär det dubbla.
Fästet skruvar man fast med ett klammer och sitter fast där man fäster den, väldigt sällan man behöver rikta om den och man kan snabbt klicka loss lampan om man behöver ladda eller parkera oövervakat.

Den har två lägen, Ett långt knapptryck tänder den på låg och ett tryck till ändrar till max. För att stänga av håller man in knappen.
Knappen sitter långt fram och det är risk att flytta ljusinställningen vid manövrering.
På det svagare läget så blinkar dioden rött/grönt vilket jag först trodde berodde på att batterierna var dåligt laddade, men sen fick den fast grönt sken på full styrka vilket borde indikera ljusläge snarare än batteristyrka.
Tillverkaren anger 5h lystid vilket jag inte har någon anledning att misstro då jag uppskattningsvis använde den ca 2-3h i kallt höstväder utan att den indikerade annorlunda.

Ljusbilden är väldigt.. Tysk. Den är knivskarp uppåt och åt sidorna, såpass att jag saknade det lilla spilljus som andra modeller "målar utanför kanten" i vissa situationer. Bredden är mycket bra och ljusmattan framför hjulet kan jag inte bestämma mig för om den kan störa eller inte så det är ett klart godkänt.
Den här lampan skulle jag använda både i stan och på landsvägen.



Outbound Lighting Road Edition $225
3,6W-17W, 110lux hotspot och 1500lumen.

obl.jpg


Kickstarterprojekt som blev verklighet, kom först som mtb-lampa och nu i road edition med avgränsad ljusbild för halvljusfunktion.
Skapad av en person med passion för belysning och har sina rötter inom fordonsbelysning, finns massor att läsa om tillverkningsprocesser och annat på hemsidan, väldigt transparant företagande, extremt snabb och bra kundtjänst.

Löst lamphuvud, externt batteri som man fäster på ram, styrstam eller där man känner att den får plats med ett kardborreband, känns igen från mtb-lampor.
Lampan spänner man fast med en gummistropp runt styret, den här konstruktionen är inte min favorit då den gärna flyttar på sig vid ojämnt underlag, det är dock ett litet problem vid landsvägscykling.

Ett långt knapptryck tänder lampan, den går då in i läget Adaptive, här startar den på starkaste läget för att sjunka gradvid under en längre period (tror 30min) till svagaste (som fortfarande är mycket starkt) så ögonen anpassar sig. Detta sker såpass gradvis att man inte tänker på det.
Den har fem lysdioder som indikerar batteristyrka, trycker man en gång så visar den aktuellt ljusläge, trycker man fler gånger stegar man mellan ljustyrkorna (fyra styrkor, fem lägen).
Ljusknappen sitter långt fram på lampan så ändrar man ljusläge får man oftast ändra ljusinställningen oxå.

Avskärningen är inte direkt skarp så man får köra med den lite nedjusterad för att inte blända vilket gör att den inte lyser lika långt som andra testade lampor.
Den har bra bredd med en ganska stark hotspot strax framför framhjulet som för blicken neråt vilket inte är ultimat. jag har cyklat med den på lägsta läget och då är den starkare än något annat jag testat.
Den här lampan skulle jag använda i stan eller som helljus på landsvägen, mer om det längre ner.

--------------------

Kring fotografering av belysning föreligger flertalet faktorer som gör det väldigt svårt att genomföra en rättvis jämförelse då ögat har enormt mycket större dynamiskt omfång än en kameralins.
Jag har försökt återskapa flera olika scenarios med hjälp av olika objektiv och olika fototekniker för att man ska få en chans att bilda sig en uppfattning om hur de lyser vid olika förhållanden.

Är närljuset för starkt eller om ljuskäglan har för starka/oregelbundna hotspots kommer ögat anpassa sig efter dessa och störa mörkerseendet vilket får övriga områden att upplevas mörkare.
Att inte ha för mycket ljus kan vara positivt då omgivningen lätt "drunknar" i allt ljus, allt är en balans, lagom ljus på rätt plats, efter tycke, smak och användningsområde.

Genom att ha rätt belysning kommer man se mer. Min erfarenhet är att oavsett om du har 50 lux eller 80 lux kommer ögat anpassa sig och uppleva de som lika ljusstarka när det är som mörkast ute.
Vid övergången från ljust till mörkt eller skum belysning i tätort är det knepigt att få tillfredsställande belysning då man måste ha så otroligt starka lampor då det fortfarande är förhållandevis ljust. Jag upplever att man oftast ser bättre i kolmörker med belysning än när det skymmer med samma belysning.

Cateye Gvolt 50 och Kayoba Jula är mina egna lampor som är testade tidigare och är endast med som referens.

Slutartiden här är 3 sekunder. Den minst intressanta jämförelsen egentligen då ögat anpassar sig efter ljusmängden men den har ett värde i sig ändå. ca 50-100lux känns som en sweetspot för halvljus i mörker.
Outbound är enbart testad på lägsta läget då den är så otroligt ljusstark och har en hotspot förhållandevis kort fram på vägbanan.
1.jpg


Bilderna är tagna på samma ställe som förra testet med Philips Saferide, kameran är inställd på mörkerläge och jämnar ut ljuskillnaderna, jag upplever att det blir väldigt rättvist mot hur man upplever ljusutbytet när man väl varit ute och cyklat en stund.
2.jpg


Grusgången som korsar vägen, viktigt med bra bredd så man hinner se vad som kommer från sidorna, eller som står i dikena. Bilder tagna som jag upplever ljuset.
3.jpg


Här skulle testet egentligen avslutas, men jag läste något om en produkt från Outbound Lighting där de säljer ett "Ultimate downhill kit" innehållandes trail + road där roadlampan är tänkt att ha på hjälmen. Den kanske är en baddare på helljus?

Testade att rikta upp ljusen så mycket som möjligt innan ljusmattan på vägbanan blev försämrad, kan säga att jag blev väldigt positivt överraskad!
4.jpg


Ljusmattan på vägbanan blev fantastiskt jämn, lyste högt och långt! Outbound gör sig mycket väl som helljus, Kan ljusbilden konkurrera med helljuset jag konstruerat? Absolut!
5.jpg
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
getdiget arbete. det är rätt uppenbart att uppvinklade tysklampor lyser längre bort, passar alltså egentligen bättre för åkning i högre fart på vägar, alltså defacto ett helljus.

skogslampor lämpar sig bättre för att lysa upp närmiljön. att de lyser åt alla håll kan få en att frestas jämföra det med ett helljus, men man ser i själva verket sämre längre bort pga självbländning.

det är samma på bilar. halvljus fyller närmiljön, visserligen med ett par ljusfingrar uppåt höger. helljus lyser långt bort, oftast med mer koncentrerad ljusbild.
 

AX3L

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Jag beställde iaf en Nitefighter-bt40s igår, efter mycket om och men. Kanske köper 65 00-lampan när den får bra pris, men som det känns nu är styrljuset mest backup och till det behövs inte så mycket power. Tack kais01 för tips :)
 

kontorsråttan

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018

Miracle

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Erik.B sa:
Den här gången ska vi kika lite närmare på:
Busch + Müller Ixon IQ Premium
Outbound Lighting Road edition

Stort tack till kontorsråttan som lät mig testa hans lampor!
....

Tack Erik! :)
Bra skrivet å bra bilder! Gav svar på många funderingar jag haft! :)

frid!
 

Pearl

Medlem
Årets lamptråd 2018
kontorsråttan sa:
NickPick sa:
Pearl sa:
Har sökt lite i tråden men hittar inte, söker baklampa (helst USB-laddning) som även är synlig bra i dagsljus?
Vad ska man ha då som helst inte kostar skjortan?
https://www.teknikmagasinet.se/prod...tillbehor/safety-bike-light-rear-rechargeable

+1 på cob-led. Har inte testat just den lampan men har ett par cob ledar från Kina och de syns jättebra!

Tack för tipset. Har du någon länk till de du köpt från kina?

Blir nog något sådant
 

kontorsråttan

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Erik.B sa:
Här skulle testet egentligen avslutas, men jag läste något om en produkt från Outbound Lighting där de säljer ett "Ultimate downhill kit" innehållandes trail + road där roadlampan är tänkt att ha på hjälmen. Den kanske är en baddare på helljus?

Testade att rikta upp ljusen så mycket som möjligt innan ljusmattan på vägbanan blev försämrad, kan säga att jag blev väldigt positivt överraskad!

Kul att se bilderna! Jag har kört med Outbound-lampan några gånger på hjälmen i skogen, och den är överraskande bra där! Jag har en kanonlampa på styret, en Gemini Titan som jag brukar köra på ca 50-70% (av 4000 äkta lumen) och mina gamla kinalampor jag haft på hjälmen (1-3 Cree T6 dioder) bleknar tyvärr i ljuset från Titanen. Inte så med Outbound Road. Jag testade köra litet med enbart Outbound lampan på hjälmen och släcka den andra, och det funkade alldeles utmärkt. Däremot känns det inte helt komfortabelt att ha en lampa med den stora litet mjuka silikonlinsen på hjälmen där den slår i grenar etc.
 
D

Deleted member 43681

Guest
Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
getdiget arbete. det är rätt uppenbart att uppvinklade tysklampor lyser längre bort, passar alltså egentligen bättre för åkning i högre fart på vägar, alltså defacto ett helljus.
De är inte avsedda att användas uppvinklade som helljus. Som halvljus är de däremot perfekta, eftersom ljuskoncentrationen ligger ett antal meter framför, och inte störande precis nedanför framhjulet och orsakar egenbländning. Men cyklar man i gångfart är ju ljusbildsbehovet ett annat förstås.

kais01 sa:
skogslampor lämpar sig bättre för att lysa upp närmiljön. att de lyser åt alla håll kan få en att frestas jämföra det med ett helljus, men man ser i själva verket sämre längre bort pga självbländning.
Javisst, vill man riskera blända och irritera sina mötande medtrafikanter ska man använda starka skogslampor som nedvinklat halvljus.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
ja, skogslampor är komplicerade i stadsmiljö och ofta oanvändbara, och ett flertal av dem sprider ljuset för mycket för att kunna användas varken där eller som helljus ute på en landsväg. deras ljusbild drar i det läget mest ihop dina pupiller.

men som svagare variant och utfyllnad framför cykeln i stökiga ljusmiljöer fungerar de som sagt bättre än nyckelhålsbilden från tysklamporna.

som i sin tur alltså som vi med all tydlighet ser ovan har överlägsen räckvidd om man vinklar upp lite. vid möte vinklas lämpligen ned. inte så svårt.
 
D

Deleted member 43681

Guest
Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
som i sin tur alltså som vi med all tydlighet ser ovan har överlägsen räckvidd om man vinklar upp lite. vid möte vinklas lämpligen ned. inte så svårt.
Absolut, inte så svårt, men ganska spartanskt att hålla på och rubba på inställningen hela tiden. Min B+M Ixon brukar dessutom inte gå att rubba ur sitt läge när man dragit åt fästet rejält, för att kunna sitta fast även på gropig grusväg. Bättre då att ha en separat helljuslampa (StVZO eller ej) som man vid möte klickar av och på med brytare ute vid tummen på styret. Åtminstone enligt mig. (Som HåkanC brukar avsluta sina inlägg :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Årets lamptråd 2018
Hallå ni kunniga där ute!

Tänkte köpa en ny lampa + batteri. skall användas som hjälmlampa. Bt40s + nått bra batteripack, låter det rimligt?

Vart köper man sånt här nu för tiden?
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Örjan Lax sa:
kais01 sa:
som i sin tur alltså som vi med all tydlighet ser ovan har överlägsen räckvidd om man vinklar upp lite. vid möte vinklas lämpligen ned. inte så svårt.
Absolut, inte så svårt, men ganska spartanskt att hålla på och rubba på inställningen hela tiden. Min B+M Ixon brukar dessutom inte gå att rubba ur sitt läge när man dragit åt fästet rejält, för att kunna sitta fast även på gropig grusväg. Bättre då att ha en separat helljuslampa (StVZO eller ej) som man vid möte klickar av och på med brytare ute vid tummen på styret. Åtminstone enligt mig. (Som HåkanC brukar avsluta sina inlägg :)

att ha en extra lampa med koncentrerad ljuskägla för avståndsseende är förstås ju ett tänkbart upplägg. problemet som jag ser det är att skogslamporna inte med enstaka undantag har denna funktion, utan ljuset sprids mer åt sidan. vackert så, om det är det man vill ha för att t ex passera en stig.

men helljus är det inte, snarare kurvljus.

att justera höjden på styrmonterade lampor är på samtliga lampor jag ägt och äger en snabbare och smidigare operation än att stänga av och sätta på dem.
 

AX3L

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
filipjonsson sa:
Hallå ni kunniga där ute!

Tänkte köpa en ny lampa + batteri. skall användas som hjälmlampa. Bt40s + nått bra batteripack, låter det rimligt?

Vart köper man sånt här nu för tiden?

Stalltipset är ju alltid Magicshine med 3200 lumen på XXL. Paket med fjärr och två batterier samt lite annat lull lull kostar 1500kr.

Jag beställde en Bt40s från led-lysen.se (tror jag den hette) för typ 900kr för att ha på styret. Har inte fått den än dock.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Erik.B sa:
Den här gången ska vi kika lite närmare på:
Busch + Müller Ixon IQ Premium
Outbound Lighting Road edition

Stort tack till kontorsråttan som lät mig testa hans lampor!
…..
Busch + Müller Ixon IQ Premium ~50€
80lux ca 2W
.…
Bredden är mycket bra och ljusmattan framför hjulet kan jag inte bestämma mig för om den kan störa eller inte så det är ett klart godkänt.
Den här lampan skulle jag använda både i stan och på landsvägen.

Först och främst: Ett stort tack för all tid du lägger ned och att du delar med dig.
Men som jag tidigare har skrivit är det även individuellt hur man upplever ljuset från olika lampor,
här kan man läsa Rattnalles jmf mellan B+M Ixon IQ Premium och den batteridrivna Philipslampan
https://happyride.se/forum/read.php/1/3158994/3241636#msg-3241636
"Som helhet har därmed Philipsen en mycket högre praktisk användbarhet i mina ögon. Det går att klara sig bra med den som enda lampa i många situationer där Ixon skulle behöva kompletteras med en lampa till som helljus eller vinklas upp."

Jag har själv använt en B+M Cyo Premium, en navdynamolampa men som skall använda samma reflektor som Ixon IQ Premium, dvs de borde ha samma ljusbild. Men för mig hade den så pass mkt störande ojämnheter i ljuset, att jag snabbt bytte den till en B+M Luxos B https://www.rosebikes.se/b-m-lumotec-iq2-luxos-b-senso-plus-front-headlamp-620024 den är jag nöjd med, även om även ljuset från den är långtifrån perfekt.


Örjan Lax sa:
Absolut, inte så svårt, men ganska spartanskt att hålla på och rubba på inställningen hela tiden. Min B+M Ixon brukar dessutom inte gå att rubba ur sitt läge när man dragit åt fästet rejält, för att kunna sitta fast även på gropig grusväg. Bättre då att ha en separat helljuslampa (StVZO eller ej) som man vid möte klickar av och på med brytare ute vid tummen på styret.
+1


/Håkan
 

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Örjan Lax sa:
..........
Bättre då att ha en separat helljuslampa (StVZO eller ej) som man vid möte klickar av och på med brytare ute vid tummen på styret. Åtminstone enligt mig. (Som HåkanC brukar avsluta sina inlägg :)
Hahaha! Underbart!
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
ja, underbart. höll också på med diverse lampor, knappar, hel och halvljus på cykeln, när jag var tolv år.

som vuxen byggde jag egna avbländade motorvägshalvljus, som jag på liknande sätt satte på vid lämpliga tillfällen. men sen kom möjligheten att reglera ljusets höjd från förarplats. och då är det bara att vinkla upp halvljusen förbi normalposition när man är ensam i sin fil på motorväg, så ser man 200m utan att blända de som kör åt andra hållet. kör man ifatt någon får man vinkla ned.

smidigare än att ha extra lampor för ändamålet. enligt mig:)) även värdefullt som "helljus" när man kör i snöoväder.
 
D

Deleted member 43681

Guest
Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
ja, underbart. höll också på med diverse lampor, knappar, hel och halvljus på cykeln, när jag var tolv år.

som vuxen byggde jag egna avbländade motorvägshalvljus, som jag på liknande sätt satte på vid lämpliga tillfällen. men sen kom möjligheten att reglera ljusets höjd från förarplats. och då är det bara att vinkla upp halvljusen förbi normalposition när man är ensam i sin fil på motorväg, så ser man 200m utan att blända de som kör åt andra hållet. kör man ifatt någon får man vinkla ned.

smidigare än att ha extra lampor för ändamålet. enligt mig:)) även värdefullt som "helljus" när man kör i snöoväder.
Men du måste väl hålla med om att det är säkrare att hela tiden kunna hålla båda händerna på styret istället för att med ena handen fippla med en lampa vid varje möte, i synnerhet på en smal och krokig landsväg med gles men regelbunden trafik. Lägg till kraftig blåst, dålig spårig asfalt eller isväg, gropar och tjälskador m.m. och överraskande vingeltillbud (+ mer) blir snart ett faktum.
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 43681

Guest
Årets lamptråd 2018
Fantastiskt att det 2018 fortfarande verkar vara Happy-inkorrekt (eller åtminstone inte så viktigt) att ha ett väl fungerande helljus på landsväg, bara för att det är en cykel och inte en moped/motorcykel.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Örjan Lax sa:
kais01 sa:
ja, underbart. höll också på med diverse lampor, knappar, hel och halvljus på cykeln, när jag var tolv år.

som vuxen byggde jag egna avbländade motorvägshalvljus, som jag på liknande sätt satte på vid lämpliga tillfällen. men sen kom möjligheten att reglera ljusets höjd från förarplats. och då är det bara att vinkla upp halvljusen förbi normalposition när man är ensam i sin fil på motorväg, så ser man 200m utan att blända de som kör åt andra hållet. kör man ifatt någon får man vinkla ned.

smidigare än att ha extra lampor för ändamålet. enligt mig:)) även värdefullt som "helljus" när man kör i snöoväder.
Men du måste väl hålla med om att det är säkrare att hela tiden kunna hålla båda händerna på styret istället för att med ena handen fippla med en lampa vid varje möte, i synnerhet på en smal och krokig landsväg med gles men regelbunden trafik. Lägg till kraftig blåst, dålig spårig asfalt eller isväg, gropar och tjälskador m.m. och överraskande vingeltillbud (+ mer) blir snart ett faktum.

absolut. men det är mindre fippel att från början ställa in det långt lysande tyskljuset långt bort men fortfarande under bländningsgränsen.

brukar sedan vanligtvis inte behöva röras. set and forget.

att dra kablage är också ett mått av fippel. t ex skulle det då behövas på cyklarna där avbländat lyse är aktuellt, räsern och tre olika cyklar jag använder till pendling.

på skogscyklarna cirkulerar andra lampor.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
ställa in det långt lysande tyskljuset långt bort men fortfarande under bländningsgränsen.

brukar sedan vanligtvis inte behöva röras. set and forget.
+1
För vem vill vara tvungen att behöva vinkla upp/ned ljuset efter/vid varje möte?
Men, precis som på tex bil, utesluter inte det att det, i åtminstone vissa lägen, kan finnas behov för (låt oss kalla det:) helljus.


/Håkan
 
D

Deleted member 43681

Guest
Årets lamptråd 2018
På femtio- och sextiotalet sa man fjärrljus. Kanske en något mer rättvisande benämning.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
frågan är dels om den har kylning nog att kunna köra på fullt blås, och dels batterier som duger till det i mer än 45 minuter.

magicshine har inte bästa recorden när det gäller dessa faktorer, iaf inte när det gäller lampor med flera leddar. xxl säljer dem till bättre pris än utomlands, men batterierna är enligt vad som påstås sämre.
 

Oggler

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Ja, det är väl ingen som räknar med att magshinelamporna lever upp till produktbeskrivningen. Att de har sina brister är ju känt. Men de kan ju vara prisvärda och användbara ändå. Det jag är mest nyfiken på är ljusbilden på 6500-lampan. Och i fall den har limp-home.
 

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Inte provat 6500 men spontant känns den underbatteriserad, som de flesta av xxl:s magicshine lyktor. 1,5h på max låter tunt om man tänker sig en rejäl kvällstur. Kanske glömde man att ladda fullt före turen. Sen saknar jag ett 75% läge, hoppet mellan 100 och 50% förefaller onödigt stort.
 

ceel

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Oggler sa:
Ja, det är väl ingen som räknar med att magshinelamporna lever upp till produktbeskrivningen. Att de har sina brister är ju känt. Men de kan ju vara prisvärda och användbara ändå. Det jag är mest nyfiken på är ljusbilden på 6500-lampan. Och i fall den har limp-home.

Köp den och prova själv?
 

NickPick

Aktiv medlem
Årets lamptråd 2018
Topp