Den här gången ska vi kika lite närmare på:
Busch + Müller Ixon IQ Premium
Outbound Lighting Road edition
Stort tack till kontorsråttan som lät mig testa hans lampor!
Än en gång fokuserar jag på avskärmade lampor, havljus, StVZO vid användning i mörker på landsväg.
MTB-lampor är inget som hör hemma på landsvägen av flera anledningar, dels bländar de nästan alltid även om de är nedvinklade, de lyser generellt mycket nära då man har hinder framför sig, på landsväg behöver man lyfta blicken.
Utbudet av vettigt helljus för landsvägscyklister i mörker är mycket svagt, det kanske inte finns någon marknad för detta, kanske är jag ensam om att cykla när det är mörkt ute?
--------------------
Busch + Müller Ixon IQ Premium ~50€
80lux ca 2W
Lamphuvud innehållandes 4st AA-batterier, det finns uttag för modellspecifik laddare som går att köpa till. Det finns även en variant med tillägget speed som har externt batteri, denna kostar ungefär det dubbla.
Fästet skruvar man fast med ett klammer och sitter fast där man fäster den, väldigt sällan man behöver rikta om den och man kan snabbt klicka loss lampan om man behöver ladda eller parkera oövervakat.
Den har två lägen, Ett långt knapptryck tänder den på låg och ett tryck till ändrar till max. För att stänga av håller man in knappen.
Knappen sitter långt fram och det är risk att flytta ljusinställningen vid manövrering.
På det svagare läget så blinkar dioden rött/grönt vilket jag först trodde berodde på att batterierna var dåligt laddade, men sen fick den fast grönt sken på full styrka vilket borde indikera ljusläge snarare än batteristyrka.
Tillverkaren anger 5h lystid vilket jag inte har någon anledning att misstro då jag uppskattningsvis använde den ca 2-3h i kallt höstväder utan att den indikerade annorlunda.
Ljusbilden är väldigt.. Tysk. Den är knivskarp uppåt och åt sidorna, såpass att jag saknade det lilla spilljus som andra modeller "målar utanför kanten" i vissa situationer. Bredden är mycket bra och ljusmattan framför hjulet kan jag inte bestämma mig för om den kan störa eller inte så det är ett klart godkänt.
Den här lampan skulle jag använda både i stan och på landsvägen.
Outbound Lighting Road Edition $225
3,6W-17W, 110lux hotspot och 1500lumen.
Kickstarterprojekt som blev verklighet, kom först som mtb-lampa och nu i road edition med avgränsad ljusbild för halvljusfunktion.
Skapad av en person med passion för belysning och har sina rötter inom fordonsbelysning, finns massor att läsa om tillverkningsprocesser och annat på hemsidan, väldigt transparant företagande, extremt snabb och bra kundtjänst.
Löst lamphuvud, externt batteri som man fäster på ram, styrstam eller där man känner att den får plats med ett kardborreband, känns igen från mtb-lampor.
Lampan spänner man fast med en gummistropp runt styret, den här konstruktionen är inte min favorit då den gärna flyttar på sig vid ojämnt underlag, det är dock ett litet problem vid landsvägscykling.
Ett långt knapptryck tänder lampan, den går då in i läget Adaptive, här startar den på starkaste läget för att sjunka gradvid under en längre period (tror 30min) till svagaste (som fortfarande är mycket starkt) så ögonen anpassar sig. Detta sker såpass gradvis att man inte tänker på det.
Den har fem lysdioder som indikerar batteristyrka, trycker man en gång så visar den aktuellt ljusläge, trycker man fler gånger stegar man mellan ljustyrkorna (fyra styrkor, fem lägen).
Ljusknappen sitter långt fram på lampan så ändrar man ljusläge får man oftast ändra ljusinställningen oxå.
Avskärningen är inte direkt skarp så man får köra med den lite nedjusterad för att inte blända vilket gör att den inte lyser lika långt som andra testade lampor.
Den har bra bredd med en ganska stark hotspot strax framför framhjulet som för blicken neråt vilket inte är ultimat. jag har cyklat med den på lägsta läget och då är den starkare än något annat jag testat.
Den här lampan skulle jag använda i stan eller som helljus på landsvägen, mer om det längre ner.
--------------------
Kring fotografering av belysning föreligger flertalet faktorer som gör det väldigt svårt att genomföra en rättvis jämförelse då ögat har enormt mycket större dynamiskt omfång än en kameralins.
Jag har försökt återskapa flera olika scenarios med hjälp av olika objektiv och olika fototekniker för att man ska få en chans att bilda sig en uppfattning om hur de lyser vid olika förhållanden.
Är närljuset för starkt eller om ljuskäglan har för starka/oregelbundna hotspots kommer ögat anpassa sig efter dessa och störa mörkerseendet vilket får övriga områden att upplevas mörkare.
Att inte ha för mycket ljus kan vara positivt då omgivningen lätt "drunknar" i allt ljus, allt är en balans, lagom ljus på rätt plats, efter tycke, smak och användningsområde.
Genom att ha rätt belysning kommer man se mer. Min erfarenhet är att oavsett om du har 50 lux eller 80 lux kommer ögat anpassa sig och uppleva de som lika ljusstarka när det är som mörkast ute.
Vid övergången från ljust till mörkt eller skum belysning i tätort är det knepigt att få tillfredsställande belysning då man måste ha så otroligt starka lampor då det fortfarande är förhållandevis ljust. Jag upplever att man oftast ser bättre i kolmörker med belysning än när det skymmer med samma belysning.
Cateye Gvolt 50 och Kayoba Jula är mina egna lampor som är testade tidigare och är endast med som referens.
Slutartiden här är 3 sekunder. Den minst intressanta jämförelsen egentligen då ögat anpassar sig efter ljusmängden men den har ett värde i sig ändå. ca 50-100lux känns som en sweetspot för halvljus i mörker.
Outbound är enbart testad på lägsta läget då den är så otroligt ljusstark och har en hotspot förhållandevis kort fram på vägbanan.
Bilderna är tagna på samma ställe som förra testet med Philips Saferide, kameran är inställd på mörkerläge och jämnar ut ljuskillnaderna, jag upplever att det blir väldigt rättvist mot hur man upplever ljusutbytet när man väl varit ute och cyklat en stund.
Grusgången som korsar vägen, viktigt med bra bredd så man hinner se vad som kommer från sidorna, eller som står i dikena. Bilder tagna som jag upplever ljuset.
Här skulle testet egentligen avslutas, men jag läste något om en produkt från Outbound Lighting där de säljer ett "Ultimate downhill kit" innehållandes trail + road där roadlampan är tänkt att ha på hjälmen. Den kanske är en baddare på helljus?
Testade att rikta upp ljusen så mycket som möjligt innan ljusmattan på vägbanan blev försämrad, kan säga att jag blev väldigt positivt överraskad!
Ljusmattan på vägbanan blev fantastiskt jämn, lyste högt och långt! Outbound gör sig mycket väl som helljus, Kan ljusbilden konkurrera med helljuset jag konstruerat? Absolut!