Borra hål i ramen för stealth dropper.

marr

Aktiv medlem
Kom vi fram till något inom den avdelningen?
Alla nya kul stolpar som kommer har ju intern dragning, men det saknar min ram. Lägger yeppen av och jag tröttnar så vill jag nog ha en stealth.

Men var borrar man? Hur borrar man kanske främst. Man vill ju ha ett snyggt spår eller vad man ska kalla det) i sadelröret. Borra rakt framför downtube kan ju bli väldigt knepigt, så jag antar att man får förskjuta det lite åt sidan.

Jag borrade på framme på ramens högersida (remote på vänster) med en 4 mm borr (eller om det var 4,5?). Använde en Dremmel med tunt slipstift och gradade hålet så att vajern löper in snyggt och fint. Det går säkert bra med en tunn rundfil också.

Själva vajern ledde jag ned längs röret, genom "kröken" vid vevpartiet och upp längs sadelröret med hjälp av en kraftig neodynamisk magnet. Sedan drog jag höljet efter, liksom lät det följa efter vajern.

IMG_4487.jpg

IMG_4482.jpg

Senast ändrad:
Så här gjorde jag. Fick tag på en packning till hålet hos LBS.
Borrade ett litet hål som jag sen använde en dremel för att göra större samt lite ovalt.

Bilagor

• IMG_0220.JPG
    IMG_0220.JPG
    338.2 KB · Besök: 219
Senast ändrad:
Reflektion: läste guiden där, varför vinklar man inte bara borren när man kommit igenom lite så hålet blir i rätt vinkel!? :)

mickef sa:
Jag borrade på framme på ramens högersida (remote på vänster) med en 4 mm borr (eller om det var 4,5?). Använde en Dremmel med tunt slipstift och gradade hålet så att vajern löper in snyggt och fint. Det går säkert bra med en tunn rundfil också.

Själva vajern ledde jag ned längs röret, genom "kröken" vid vevpartiet och upp längs sadelröret med hjälp av en kraftig neodynamisk magnet. Sedan drog jag höljet efter, liksom lät det följa efter vajern.
Är det där en kolfiberram? Om så, är det någon insatt i frågan som kan svara på vad det gör för hållfastigheten? Är intresserad av att göra lite likadant med heldraget hölje till min bakväxel.

Doominator1 sa:
mickef sa:

Japp. Kolfiber.
Insatt och insatt...
Tänker det redan finns hål för 2 x växelvajer (ett på vardera sida) så varför inte ett till?
Ramen blir ju inte stadigare av hålet, men knappast kritiskt svagare.
Viktigt ta det lugnt med borr så det inte blir sprickor runt hålet.
Är det där en kolfiberram? Om så, är det någon insatt i frågan som kan svara på vad det gör för hållfastigheten? Är intresserad av att göra lite likadant med heldraget hölje till min bakväxel.

Mheel sa:
Borrade ett litet hål som jag sen använde en dremel för att göra större samt lite ovalt.

Är det eftermonterade kabelklämmor du har satt dit där? Ser ut som ngn form av självhäftande modell? bra mkt snyggare än buntband runt ramen....

Martinmat sa:
Mheel sa:

Är det eftermonterade kabelklämmor du har satt dit där? Ser ut som ngn form av självhäftande modell? bra mkt snyggare än buntband runt ramen....

Stämmer bra. Är Jagwire. Sitter väldigt bra.

Bilagor

• IMG_0251.JPG
    IMG_0251.JPG
    229.1 KB · Besök: 134
Mheel sa:
Martinmat sa:
Mheel sa:

Stämmer bra. Är Jagwire. Sitter väldigt bra.

3m har oxå sådana där, köpte i 20pack från bike24 tror jag det var.

Bah, jag som hade bestämt mig för en stolpe med externdragning, nu velar jag igen.

Mheel's lösning ser ganska smutt ut.

Cannondales standardlösning för Habit är inte så dum annars. Hyfsat diskret.

Bilagor

• DSC_0457.JPG
    DSC_0457.JPG
    162.4 KB · Besök: 145
Jag körde faktiskt ett kort tag med nån vajerstyrd historia från KS. Och det funkade väldigt bra.
Men ja, det är nog lämpligt att försöka få till så stor radie på bågen som möjligt.

mikipedia_ sa:
Bring sa:
Cannondales standardlösning för Habit är inte så dum annars. Hyfsat diskret.

Sålänge man har Reverb så är det ju smidigt, men med vajer känns det som det är mycket veck för len känsla i reglaget.

Tillbaka
Topp