Pendlardäck

Peach

Aktiv medlem
Pendlardäck
Hej,

pendlar ca 30km ToR dagligen i Stockholm på cykelbanor och vägar under de snö- och grusfria månaderna om året, i mitt fall maj - oktober. I dagsläget har jag ett par gamla Schwalbe som jag vill byta ut.

Skall jag köpa 32'' eller 28''? Spelar det någon roll? Vad rekommenderar ni?

Sedan står jag i valet och kvalet mellan GP4 Season och Gator Hardshell både från Continental. Gator skall vara punkasäkrare men tydligen ett långsamt däck. Jag är i dagsläget ingen snabb cyklist men ogillar likt de flesta att få punktering.
Vilket av ovanstående däck hade ni valt? Om ni inte kan välja är det ok att slänga in en joker. Tänker att däck är ju ändå det som har kontakt med marken så jag är beredd att lägga några hundringar mer på rätt däck.

Pendlarhäcken som däcken skall sitta på är i dagsläget en gammal Scott Sub10 som jag trivs bra med.

Pendlardäck
4-season är helt klart följsammare än Gator däcket och inte alls lika stötigt.

När jag inte kör racern som pendlarcykel (utrustad med antingen GP4000 II eller Bontrager R3 beroende på hur bråttom jag har), så kör jag med Bontrager AW3 i 32mm må pendlarcrossen. Jag har skrotat Gator-däcken till förmån för AW3orna som är ett trevligare däck i mitt tycke.

Pendlardäck
Däckens konstruktion:

Bilagor

• Conti.jpg
    Conti.jpg
    174.1 KB · Besök: 156
Pendlardäck
Tack alla för input!

Domen verkar vara enhällig - Continental - Grand Prix 4 Season Vikbart landsvägsdäck it is then. De verkar dessutom bara finns i 28'' så det gjorde ju valet enklare.

Pendlardäck
28", där " utläses tum är hjulets ytterdiameter med däcket på, en för övrigt helt meningslös och sjukt oexakt måttangivelse som inte säger något om något om man inte redan vet att det är 622 mm man oftast syftar till när man säger 28". Eller 29" för den delen, som också använder 622 mm däck/fälg.

Diameter på fälgbanan är 622 mm och däckets kanttråd är 622 mm. Det är alltså smart om fälg och däck har samma mått, annars ramlar däcken av, eller går inte att få på fälgen, beroende på vilken av dem som har större/mindre mått.

Däremot är bredden på däcket 28 eller 32 millimeter, du bör absolut välja 32 mm. Pumpas till 4,8-5,5 bar.

Köp alltså däck som är 622 x 32 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=428

Men om du är modig kan du lika gärna köpa 37 mm versionen av detta billiga däck, rullar i princip lika bra men ger bättre komfort (samma däck på alla länkar nedan, med/utan reflexsidor och olika årsmodell/namn). Pumpas till 4-5 bar.
Köp inte 32mm-versionen av detta däck, vill du absolut vill ha 32 mm skall du köpa 4-Season.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=96610
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=199430
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=199426
Test: http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-sport-contact-2016

Senast ändrad:
Pendlardäck
Skillnaden mellan GP4000 II och 4-season är att de senare har förstärkta sidor. Det är en bra egenskap hos ett pendlardäck som annars lätt skadas när man kör mot kantstenar eller andra hinder inne i stan. Jag har kört sönder två GP4000 II just genom att de har skadats på däcksidan.

Pendlardäck
Hej alla,

ok jag satsar på 32mm! Tack som f*n för input

och som ni redan listat ut har är det ju 622 * 28 vs 622 * 32 jag avser. Jag ber ödmjukast om ursäkt och ställer mig i hörnet och skäms.

Bike24 - hur är de som leverantör?

Pendlardäck
Mitt favoritpendlardäck är Vittoria Voyager Hyper. Har kört det i några år (~1000 mil?) med en punktering. På min pendlarcross har jag 35mm och på sonens och sambons har jag satt på 32mm. Båda bredderna riktigt sköna att köra på. Har även kört på Conti GP 4 Season 28mm. Det är bra, men inte lika bekvämt.

Pendlardäck
Peach sa:
Hej alla,

ok jag satsar på 32mm! Tack som f*n för input

och som ni redan listat ut har är det ju 622 * 28 vs 622 * 32 jag avser. Jag ber ödmjukast om ursäkt och ställer mig i hörnet och skäms.

Bike24 - hur är de som leverantör?
Bike24 är störst och riktigt bra, har handlat av dem i många år. Störst utbud och priserna är riktigt bra, även om det nästan alltid går att hitta en specifik pryl till ännu lägre pris hos någon av de 10 andra stora e-butikerna. På en varukorg med 10 prylar är Bike24 ofta lika billiga som någon annan. Bike24 tar en hundring i frakt, ibland kan det därför löna sig att handla enstaka prylar med fri frakt från Wiggle, men deras utbud inom cykling är ca 5% av det hos Bike24.

Pendlardäck
Stumpy sa:
Mitt favoritpendlardäck är Vittoria Voyager Hyper. Har kört det i några år (~1000 mil?) med en punktering. På min pendlarcross har jag 35mm och på sonens och sambons har jag satt på 32mm. Båda bredderna riktigt sköna att köra på. Har även kört på Conti GP 4 Season 28mm. Det är bra, men inte lika bekvämt.

Kör just nu på Vittoria Hyper 40mm(38c) med 1,7bar fram och 2bar bak. Rullar lika kasst/bra som GP4Season 28mm @ 70-80psi. GP4k 25mm @ 90psi rullar däremot 1-2km/h högre i snitt.

Bekvämt och snabbt.

Pendlardäck
roller sa:
Ingen som har testat Schwalbe G-One Speed? Finns bl.a. som 30-622.

Kör sedan en månad tillbaka pendlaren på G-one allround 35mm bredd. Får inte in den bredare där bak, annars hade jag gått upp ett steg i bredd. Kör det ghettotubeless.

Bästa skit jag har kört på. I vart fall jämfört med alla tre contivarianter som passerat revy i tråden. Och slits inte snabbt. Gatorskin är sjukt hårt och har dåligt grepp. Bakelit? 4seasons är larvigt mjukt i gummit och slits sönder av smågrus.

Pendlardäck
Jag har pendlat med både 4-season, Gatorskin och Gator hardshell.
De sistnämnda är de enda jag aldrig lyckats punktera men dom har å andra sidan lite sämre "känsla" än 4-season.
Men å andra sidan spelar det mindre roll om ett däck är snabbt eller inte när man pendlar. Punkteringsskydd är nog värt mer.

Pendlardäck
4-season 32mm för pendling på asfalt i alla väder, G-One 35mm för pendling på grusväg, GP4KsII (eller motsvarande) om det är bra väder.

Pendlardäck
Herr Thomas sa:
Skillnaden mellan GP4000 II och 4-season är att de senare har förstärkta sidor. Det är en bra egenskap hos ett pendlardäck som annars lätt skadas när man kör mot kantstenar eller andra hinder inne i stan. Jag har kört sönder två GP4000 II just genom att de har skadats på däcksidan.

Jag också, men gillar dem ändå. Till pendlingen kör jag dock GP4 Season numera eftersom pendlingsvägen mer och mer börjar se ut som blandning mellan cyklocrossbana och en bergstäkt...

GP4 Season rullar märkbart tyngre än gp4ks2, men man slipper punkor.

Pendlardäck
patten sa:
Stumpy sa:

+1

+1. Jag har kört 32mm-varianten ett par hundra mil på min gravelbike nu utan punka och det har suttit ett par i flera år på sambons scott sub och hon har bara punkat när hon slarvat med däckstrycket och fått genomslag. Jag upplever dem både som hyggligt lättrullade och punkasäkra.

Pendlardäck
Ska vi rekommendera annat är det TS tänkt sig så håller jag med "Rock" om att AW2/AW3 är bra däck.
Har kört slut på två par (25 och 28) med en enda punka (som var på ett skogsäventyr på nyutvräkt sprängsten).
Bra grepp och förutsägbara (dvs inte otäckt plötsliga som de Conti jag kört) och allmänt trevliga.
Men nu skulle ju TS ha Conti och det verkar ju finnas många som gillar dom.

Pendlardäck
Dom glömde jag bort helt.
Kör ju för bövelen själv med såna nuförtiden :-)
Bra däck .

emmer sa:
Ska vi rekommendera annat är det TS tänkt sig så håller jag med "Rock" om att AW2/AW3 är bra däck.
Har kört slut på två par (25 och 28) med en enda punka (som var på ett skogsäventyr på nyutvräkt sprängsten).
Bra grepp och förutsägbara (dvs inte otäckt plötsliga som de Conti jag kört) och allmänt trevliga.
Men nu skulle ju TS ha Conti och det verkar ju finnas många som gillar dom.

Pendlardäck
Hmm, som TS till denna tråd är jag jäkligt glad över all input.

Varför Conti? Jag vet inte, har haft dem och är nöjd med dem men jag är inte på något sätt gift med märket.

Just AW3 kan iaf inte hitta i dimension 700x32c foldable som jag vill ha. Så det däcket ligger på min bubbla-lista eller vad jag skall kalla det. Vittoria-däcket likaså.

Jag kör som sagt i Stockholmsregionen från Täby in till centrala stan varje vardag, ibland tar jag en omväg ut på Djurgården bara för att få lite extra km och höra fågelkvitter. Där är det mycket grus och vissa vägavsnitt, bla vid den där avstänga vägen bakom CircleK macken vid Uni så är det ibland ganska grusigt samt då den korta grusvägen där vid Blockhusudden. Det gör att jag inte vill ha slicks för det blir f*n lite väl extra "halkigt" för min smak, dvs dåligt grepp och det var bla därför jag sneglade in på 4-season som har ett visst mönster även om jag till 99% pendlar på Stockholms-sopade vägar.

Jag får helt enkelt Googla vidare i däcksdjungeln med er fina input som bas att stå på!

Iofs har jag glömt att säga att jag väger ca 95kg - spelar den vikten roll för däcket?

Pendlardäck
Ett sånt mönster som 4Season har gör absolut ingen nytta på grus. Du behöver mer än så för att märka något.

Jag gillar också Voyager Hyper. Trots att jag cyklade omkull på grus med dem imorse. Men det var inte däckens fel..

Pendlardäck
De däck som Sixten länkade till ovan är prisvärda.

Jag kör själv på Sportcontact slicks 37mm och då även det mycket ren stigcykling förutom pendlande och motion. Hittills har jag bara punkat en gång och då var det en spik som såg ut som ett stort häftstift. Känslan, jo, de är lite "träiga/stumma" men de rullar OK och är löjligt slitstarka och att slippa punkor är underbart. Mina har rullat höst vår sommar sen hösten 2013 och börjar ta slut. Pris 150kr på Rosebikes.

Pendlardäck
Peach sa:
Hmm, som TS till denna tråd är jag jäkligt glad över all input.

Varför Conti? Jag vet inte, har haft dem och är nöjd med dem men jag är inte på något sätt gift med märket.

Just AW3 kan iaf inte hitta i dimension 700x32c foldable som jag vill ha. Så det däcket ligger på min bubbla-lista eller vad jag skall kalla det. Vittoria-däcket likaså.

Jag kör som sagt i Stockholmsregionen från Täby in till centrala stan varje vardag, ibland tar jag en omväg ut på Djurgården bara för att få lite extra km och höra fågelkvitter. Där är det mycket grus och vissa vägavsnitt, bla vid den där avstänga vägen bakom CircleK macken vid Uni så är det ibland ganska grusigt samt då den korta grusvägen där vid Blockhusudden. Det gör att jag inte vill ha slicks för det blir f*n lite väl extra "halkigt" för min smak, dvs dåligt grepp och det var bla därför jag sneglade in på 4-season som har ett visst mönster även om jag till 99% pendlar på Stockholms-sopade vägar.

Jag får helt enkelt Googla vidare i däcksdjungeln med er fina input som bas att stå på!

Iofs har jag glömt att säga att jag väger ca 95kg - spelar den vikten roll för däcket?

Kör Djurgården runt nästan varje dag på pendlingen dör att få lite mer distans i benen. Man kan köra grusväg nästan hela vägen. G-one allround bäst, utan någon som helst konkurrens.

Pendlardäck
TS skriver ju att han inte är cykelfrälst eller hastighetsdåre. Bara Sixten som fattar? Continental som Sixten rekommenderar helt ok. Varför slänga pengar på känsligare fartdäck? Tvivlar på att TS märker skillnad.

Pendlardäck
tobiascyklar sa:
TS skriver ju att han inte är cykelfrälst eller hastighetsdåre. Bara Sixten som fattar?
Skriver TS det? Undrar i så fall varför han kör omvägar emellanåt bara för att...

tobiascyklar sa:
Continental som Sixten rekommenderar helt ok. Varför slänga pengar på känsligare fartdäck? Tvivlar på att TS märker skillnad.
Tror inte det ens varit i närheten av att diskuteras "känsliga fartdäck" i tråden och det är nog ingen som skulle rekommendera det till en Scott Sub. Men det innebär ju inte att man behöver välja tråkiga däck...
...som dessutom har lite lägre punkaresistans (eh, mätmetoden på bicyclerollinresistance.com kan väl diskuteras) än de han funderade på från början. Eller?

Pendlardäck
Pendlade hem via grusvägar och stigar i Sickla, Hellas och Flaten igår på mina Vittoria Randonneur/Voyager Hyper 35mm. Endast någon lite snabbare kurva i medlut som jag hade önskat mer mönster.

Pendlardäck
Hej,

jo, jag är nog cykelfrälst (vad nu def på det är) men undrar vad jag känner skillnad på olika däck som är snarlika? Fick lite input av en kompis som kör på GatorHardshell och de var tydligen så pass "stenhårda" (hans ord) så tom han kunde tycka de var lite väl hårda men visst, han hade ju inte haft någon punka med dem ännu.

Skall leta vidare i 700*32c-världen!

mvh

/TS

Pendlardäck
Jag är riktigt nöjd med Schwalbe Marathon Supreme, finns i 32 mm bredd. Lång livslängd samt riktigt bra punkteringsskydd. Brukar köra endel grus och det är inga problem. Som pendlardäck betraktat är det perfekt, man kan cykla i stort sett överallt utan att behöva vara oro sig över punkteringar.

Pendlardäck
Köpte ett par Continental - Ultra Sport II Vikbart för pendling (bla innerstan) och övrigt pga de är billiga. Inte lagt på dem än men börjar fundera på om jag skulle lagt några extra slantar på nåt annat, ex ett par 4 seasons 32mm.

Är Continental - Ultra Sport II Vikbart för pendling ett dåligt val för pendling? Nån med erfarenhet?

Pendlardäck
Jag har troligen haft tur, men jag har pendlat säkert 5-600 mil (varav skapligt mycket genom Lund) året runt på ett par och har haft en enda punktering. Efter det såg slitbanan fortfarande relativt ok ut men jag bytte pga flertalet sprickor där det riskerar att fastna vassa föremål.

Punkteringsskyddet ska dock vara minimalt (kolla tex bicycle Rolling resistance). Därför är de nog riskabla som pendlardäck och troligen har jag haft tur.

Pendlardäck
Tack för bra svar d_anders! Kanske ska returnera och köra på ett annat par trots allt. Lutar åt 4 seasons, eller några andra 32or av nåt slag. Blir det generellt kännbart segare med 32 än 28 tro?

Tillbaka
Topp