Garmin Edge 1000 "dummy unit"

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hej!

Knapparna på min har börjat krångla. Det här gummit som sitter i skalet börjar ge sig. Har läst att man kan köpa en sådan här "dummy unit" (visningsexemplar).
http://adrenalineworld.com/garmin-free-edge-1000-dummy-unit-black/

Men det verkar ju totalt omöjligt att få tag på (den butiken skickar inte hit och har inte hittat den någon annanstans).

Har ringt cykelbutiker men de säger bara att "det som finns på hemsidan är det vi säljer".

Garmin själva säger att de inte kan sälja sådan till mig eftersom de inte är någon butik. Men att jag kan lämna in den för service som då skulle kosta närmare 800 kronor.

Någon som vet var man kan börja leta för att få tag på en sådan här?

Är det själva gummit som är paj eller är det för att knapparna kärvar?. Jag har varit med om att knapparna kärvat efter ett sandigt långlopp. Det som hade hänt var att det hade trängt ner superfinkornig sand runt knapparna. Efter lite sköljande, pillande och en öl senare så funkade det igen:)

Läderlappen sa:
Är det själva gummit som är paj eller är det för att knapparna kärvar?. Jag har varit med om att knapparna kärvat efter ett sandigt långlopp. Det som hade hänt var att det hade trängt ner superfinkornig sand runt knapparna. Efter lite sköljande, pillande och en öl senare så funkade det igen:)
på powerknappen har det vita gummit gått sönder i nederkant. Bara ytterst lite, men tillräckligt för att knappen ibland ska hamna snett när man trycker in den och då fungerar den inte jättebra. Enda lösningen då är att skruva upp enheten och pilla knappen tillrätta igen.

Ni skulle se hur det ser ut där, dumt konstruerat. Om gummit hamnar bara det minsta snett så fungerar det inte. Hade kunnat vara lite bredare grej där som trycker.

Funderar nästan på att dra nåt lim där, nåt lim som är mjukt, men har inte hittat just det limmet än :)

Start/stopp är lite konstig också, men den har blivit bättre nu.

Typiskt att detta ska hända precis innan semestern och alla cykelsemestrar. I värsta fall får jag logga med telefonen :)

Den krisade ihop på riktigt för några veckor sedan.

Tänkte nästan jag skulle lämna in den till Garmin och stå för den där kostnaden men så ungefär då kom ju uppföljaren 1030 ut så jag kände att det var inte lika lockande helt plötsligt.

Så jag tänkte att jag har inget att förlora på att prova limma lite. Tog Casco Kontaktlim och duttade på lite på insidan av membranknappen. Runt den "pinnen" som trycker på den egentliga knappen. Fick ta hjälp av en tandpetare så det hamnade på rätt ställe. Lät det torka lite granna innan jag skruvade ihop enheten. Sedan skruvade jag ihop så fick det torka över natten. Tänkte att då blir det nog lite mer ett med knappen om det inte har torkat helt när man skruvat ihop.

Resultatet blev bra! Nu fungerar membranet som det ska, styrsel på knappen. Det känns inte som det kommer gå sönder på bra länge än detta. Har dock blivit lite trögare att trycka på knappen så jag hoppas inte det i sin tur gör att det går sönder på något annat ställe nu. Men tror inte det. Så den här lär hålla ett bra tag till! :)

powerknappen på både min och En polares Edge 1000 har gett upp.

I Jens fall betydde det en död enhet pga att hans var full av vatten och min var hela knappen tillslut borta på.

Öppnade ett ärende hos garmin, skickade in enheten och fick en ny (nyrenoverad) enhet i kartong på posten inom 5dagar.

Den kundsuporten de har för ärenden likt detta är i världsklass.

Roger_Edvinsson sa:

I Jens fall betydde det en död enhet pga att hans var full av vatten och min var hela knappen tillslut borta på.

Öppnade ett ärende hos garmin, skickade in enheten och fick en ny (nyrenoverad) enhet i kartong på posten inom 5dagar.

jaså, coolt. Vad fick du betala för det? Till mig sade de att jag troligtvis får en helt ny, för 800 kr då. Rätt bra iofs, men ändå. Jo supporten verkar bra.

Ja, det med att man får en renoverad enhet har jag utnyttjat några gånger. Fick en ny Edge 800 som pappa fortfarande använder för 8-900 kr, tappade min helt nya 520 i golvet så glaset sprack och fick den bytt till en ny i kartong för dryga 1000 kr.

Sambal Oelek sa:
Roger_Edvinsson sa:

jaså, coolt. Vad fick du betala för det? Till mig sade de att jag troligtvis får en helt ny, för 800 kr då. Rätt bra iofs, men ändå. Jo supporten verkar bra.

Enheten med trasig powerknapp byttes helt utan kostnad för både mig och Jens.

Roger_Edvinsson sa:
Sambal Oelek sa:
Roger_Edvinsson sa:

Enheten med trasig powerknapp byttes helt utan kostnad för både mig och Jens.

Tänkte väll

det var som feeeen! nä på min har inte ens knappen slutat fungera utan det är bara det här vita gummit som spruckit i underkant, se foto. Det kanske inte ser så allvarligt ut men det får hela gummirunket att åka in om man har otur och då kan man inte göra någonting.

P1020072.jpg

Själva switchen där under ser ju ut typ såhär:

button.png

Sambal Oelek sa:
det var som feeeen! nä på min har inte ens knappen slutat fungera utan det är bara det här vita gummit som spruckit i underkant, se foto. Det kanske inte ser så allvarligt ut men det får hela gummirunket att åka in om man har otur och då kan man inte göra någonting.

Själva switchen där under ser ju ut typ såhär:

Skapa ett ärende hos Garmin.

Kör du i blött väder med ett sprucket hölje så kommer den att brinna upp för dig, så enkelt är det tyvärr.

Tillbaka
Topp