[KKT] Kroppa Danmark nu med RR från dag 6

gabbeon

Aktiv medlem
Fick lite inspiration från Gunnar O.-s eskapader ifjol, nu ska Danmark Kroppas. Tar båten till Fredrikshamn imorgon med en polare och äventyret börjar där. Denna gång blir det racerhoj med minsta möjliga packning. Utrustningslistan ser ut ungefär så här:

Underställströja
Cykelbyxor (2x)
Cykeltröjor (2x)
Strumpor
Skor/skoöverdrag(?)
Ärmar
Handskar
Hjälm
Glasögon
Regnjacka
Garmin - pulsband
buff(?)

flipflops
t-shirt
kallingar
kortbrallor

badbyxor(?)
handduk(?)
tandborste/tandkräm
chamois kräm/inotyol
våtservetter
solkräm

Vajerlås
Verktyg
kedjesmörj
mekhandskar
pump
reservtub
flaskor

kamera
Telefon
Laddare
USB-sladd (telefon/garmin/OTG)
kreditkort/körkort/EU-sjukförsäkringskort

Förhoppningsvis får allt detta plats i väskan jag har fått låna. (En Vaude Offroad M).

Den stora frågan är om vi ska bestiga Yding Skovhøj eller Møllehøj?

RR från dag 1: https://happyride.se/forum/read.php/1/3190734/3191743#msg-3191743
Dag 2: https://happyride.se/forum/read.php/1/3190734/3192401#msg-3192401
Dag 3: https://happyride.se/forum/read.php/1/3190734/3192888#msg-3192888
Dag 4: https://happyride.se/forum/read.php/1/3190734/3193448#msg-3193448
Dag 5: https://happyride.se/forum/read.php/1/3190734/3194193#msg-3194193
Dag 6: https://happyride.se/forum/read.php/1/3190734/3197944#msg-3197944

Senast ändrad:
gabbeon sa:
Fick lite inspiration från Gunnar O.-s eskapader ifjol, nu ska Danmark Kroppas. Tar båten till Fredrikshamn imorgon med en polare och äventyret börjar där. Denna gång blir det racerhoj med minsta möjliga packning.
Spännande!
Hoppas ni får en bra tur.

gabbeon sa:
Utrustningslistan ser ut ungefär så här:
När jag har gjort liknande cyklingar har jag haft ungefär samma packning som du, med några skillnader
-Underställströja, flera som jag även använder att sova i + några linnen
-Skoöverdrag, jag har GoreTex-sockor istf skoöverdrag
-Ärmar, jag har även med mig benvärmare
-Buff, jag har valt cykelkeps istället
-T-shirt, har jag kombinerat med underställströja enl ovan och dessutom en tunn långärmad tröja
-Kallingar, jag har struntat i badbyxor och har istället ytterligare ett par snabbtorkande boxer (svarta) som funkar att bada i, om det behövs badbyxor....
-Kortbrallor, jag har i stället valt tunna zip-off byxor
-Handduk, jag har använt både resehanduk och reselakan. Typ sådana här: http://www.sidenselma.se/res-i-siden eller http://www.sleepinsilk.se/sv/artiklar/reseprodukter/index.html

/Håkan

Redigerat: Kortbrallor

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Ta Himmelberget. Låter tuffast.

Himmelbjerget är 23m för lågt enligt wikipedia, det hjälper inte ens ett tufft namn upp.

me.I.am sa:
Vi ska göra ett försök utan, blir det för tufft får vi väl vända. Hade funderingar på att göra seven summits of Denmark, föll på att det inte finns sju kullar där.

Tack Håkan för förslagen. Jag har kommit fram till att jag byter en cykeltröja och ärmar mot en långärmad tröja som även får dubblera som "jacka" när man ska ut på stan på kvällen. Benvärmare får stanna hemma, verkar bli kort-kort-väder nästa vecka, borde klara morgnarna med endast långärmat.
Badbyxor och handduk kommer med ifall det är för mycket plats kvar i väskan.

gabbeon sa:
Pfaff sa:
Ta Himmelberget. Låter tuffast.

Himmelbjerget är 23m för lågt enligt wikipedia, det hjälper inte ens ett tufft namn upp.

me.I.am sa:
Vi ska göra ett försök utan, blir det för tufft får vi väl vända. Hade funderingar på att göra seven summits of Denmark, föll på att det inte finns sju kullar där.

.

Visst. Men vägen till himlen är åtminstone lite brant. De andra syns inte ens i det böljande landskapet.

Packad o klar.
packad_1.jpg

Allt fick plats i sadelväskan utan att ha öppnat upp dragspelsfacket. Det finns därmed plats för öl! :-)
packad.jpg

gabbeon sa:
Packad o klar.

Allt fick plats i sadelväskan utan att ha öppnat upp dragspelsfacket. Det finns därmed plats för öl! :-)

Den där sadelväskan ser ut att sitta väldigt ostadigt, men antar att det bara ser ut så annars hade du ju inte haft den. Vad är det för nån?

me.I.am sa:
gabbeon sa:
Packad o klar.

Den där sadelväskan ser ut att sitta väldigt ostadigt, men antar att det bara ser ut så annars hade du ju inte haft den. Vad är det för nån?
¨
Det är en Vaude Offroad M som jag har fått låna av en kompis. Inte rullat en meter med den än, vad kan gå fel? :-) Namnet antyder iaf lite stabilitet.

Vi har kommit till Århus helt enligt plan. Det har rullat på bra trots envis motvind.

Dagen började strålande, och vi vrålade "Känn ingen sorg..." ikapp med dunket från tvåtaktsdieseln.
kanningensorg.JPG

På danska sidan väntade tempocuklister med dubbla dischjul.
dischjul.JPG

Det var raka platta vindpinade vägar.
20170715230613-1280x960.JPG

rakasparet.JPG

Vi hamnade även på resterna av nedlagda järnvägsspår.
tagspar.JPG

tagspar2.JPG

Spottade lite getter i varierande form och material.
get1.JPG

get2.JPG

get3.JPG

Åkte en kort färjetur. Här behöver man tydligen betala för sådan grundläggande service. Klart ociviliserat.
farja.JPG

Det blev några öl längs vägen, man vill ju inte riskera att gå torr.
ol1a.JPG

ol1b.JPG

ol2.jpg

ol3.jpg

Cyklade förbi julgransjosodlare, halvfärdigt bröd, gammal ångmaskin och stock.
jolgransjos.JPG

vete.JPG

angmaskin.JPG

stock.JPG

Till slut kom vi fram till Århus där det är jazzfestival hela nästa vecka. Man kanske skulle stanna några dagar.
aarhus.jpg

aarhus2.jpg

aarhus3.jpg

jazz.jpg

Imorgon blir det lite blött på förmiddagen enligt yr, det kan bli sovmorgon. Men lite bergsbestigning borde vi hinna med, bara 3 mil kvar till Danmarks Himalaya.

Dagen visade cyklingens ytterligheter från misär till propaganda. Vi är i Odense.

Det började med att vi vaknade till ljudet av stilla strilande regn. Det skulle gå över kring 12 så det blev extra sovmorgon och stor brunch. Kring 11 satt vi till slut på hojarna och började rulla så smått. Så fort vi lämnade Århus fick vi en rejäl västan i nyllet kryddat med lite slagregn. Muntert.
regn.JPG

Som lök på laxen fick jag punka efter en knapp timme.
punka.JPG

Såklart går det inte att hitta en tubdäck på söndag så det gällde att ha tur med punkagudarna resten av dagen. Det gick bra.

Därifrån var det inte långt till Yding Skovhöj som valet föll på. När vi kom fram slog vi basläger.
baslger.JPG

Bytte om till bergsbestigarflipflops.
flipflops.JPG

Sen var det bara att ge sig ut i det okända.
djungel.JPG

Vi gick över en kulle och började ana ugglor i mossen när det började gå utför på andra sidan. Försökte forcera en stig fullt med brännässlor innan vi kom på att dubbelkolla google Maps gissning på toppens placering. Så klart var vi off med ca 1km.
Jaja, bara att ge upp och gå till rätt ställe.
ys1.JPG

ys2.JPG

Till slut stod vi på toppen, utmattade men lyckliga.
toppen2.JPG

toppen1.JPG

Garmin momsade på 13m extra.
180m.JPG

Vi fortsatte kämpa mot den sega vinden, men lyckligtvis var regnet bortblåst. Nästa anhalt var den mytomspunna orten Bögballe.
bogballe.JPG

Byn är klart överskattad, finns inget där, inte ens öl fick vi. Men i nästa by stannade för en välförtjänt öl och wienerbröd eftersom vi inte fick med nåt på toppförsöket.
segerol.JPG

Nu fick vi lite bråttom till nästa större ort där vi hoppades få se målgången på dagens etapp. Episkt kört av Mollema.

Här vände vår dag till det bättre i samma takt som vår rutt vände österut. Nu fick vi äntligen den medvind vi så väl förtjänat. Vi tillryggala 8 mil från 11 till 18 (inkl toppbestigning) och därifrån rullade vi över 7 mil på 2 timmar. Helt fantastisk propagandacykling med solen i ryggen och hemlängtan.

Under dagen hann jag fota lite diverse som ni får hålla tillgodo med utan nån större utläggning.
aarhustak.JPG

kyrka2.JPG

louvre.JPG

skallebolle.JPG

vasstak.JPG

bogehaven.JPG

Just det. Ser den här växten odlas lite här o var, men har ingen aning om vad det kan vara. Nån foder? Mat?
vaxt.JPG

Fyn-Tåsinge-Langeland-Lolland-Falster-Själland. Vi har hamnat i Prästö.

Dagen började strålande med blå himmel och samma vind som igår, dvs mestadels med.

Vi lämnade Odense bakom oss. Förundrades över modernistiska betongklossar mitt ute på åkern.
betong.JPG

Men vi såg en hel del fina små byar också. Pittoreskt värre.
torn.JPG

Vem så att Danmark är platt?
brant.JPG

I Svendborg passade jag på att köpa en ny tub och tufotejp. Nästan tusen danska. Kostar att ligga i topp, ska man vara fin osv osv.
Såg lite fin vägkonst också.
konst.JPG

Färjan kostar pengar här, men man kan få köpa öl ombord iaf.
farjeol.JPG

I Nakskov jämnade Örjan ut punkastatistiken. Även han på bakdäcket.
punka2.JPG

Smart nog kör han kanttråd, extra smart nog punkade han rakt utanför cykelaffären. Den punkan gick på 45 danska för en ny slang... Jag tröstade mig med en höghjuling och en cykel med 36" hjul.
pf.JPG

bigwheels.JPG

Vad är grejen?

153:än över Falster är en spikrak väg dryga milen. Tur vi hade vinden med oss.
rakt.JPG

Hann med lite fågelskådning också.
ander.JPG

krakor.JPG

Avslutade dagen på fantastiskt fina små slingrande vägar. (Som just här inte slingrar sig så värst mycket.)
finvag.JPG

Lite kortare vilodag idag, vi har tagit oss till Lomma.

Vi började med att rulla över till Köge där vi sammanstrålade med ytterligare en kompis.
koge1.JPG

Eftersom dagen skulle bli så kort var det lika bra att koncentrera sig på det viktigaste direkt. Vi rullade ut till hamnen för dagens första öl.
koge2.JPG

Hade en liten diskussion om dessa var ölstop, krus eller kannor?
olstop.JPG

Sen körde vi en snabb medvindsetapp till Köpenhamn.
motcph.JPG

Där var det dags för nästa vätskekontroll. Kretslopp är bra, men varför antas det att det bara är killar som dricker öl?
kretslopp.JPG

Glada o nöjda var det bara att rulla till huvudbanegården o ta första bästa tåg till Malmö. Men först en cykelslang.
slang1.JPG

slang2.JPG

Lite sightseeing hanns det med också.
spiral.JPG

Nu är det bara Västkusten kvar att besegra.

Helt fantastisk dag idag. Vi har kommit till Halmstad.

Vaknade i morse till en vindstilla varm morgon. Strax efter start skymtade vi dessa svenska vakttorn mejslade ur granit.
morgondis2.JPG

Söderut annat torn.
morgondis1.JPG

Jag hade trott att vi skulle råka på likasinnade under vår färd, men vi korsade hela Danmark utan att komma ikapp eller bli omkörda av nån cyklist med ungefär rätt fart och riktning. Man ska tydligen komma till Sverige för att kunna åka snålskjuts. Först träffade vi på en triathlet som bogserade oss till Helsingborg.
tempo.JPG

Han hade långt blont hår, skägg och en Allebike tempohoj. Har tyvärr glömt fråga efter namnet, om nån känner igen honom, hälsa o tacka.

Beundrade ett topologiskt konstverk.
topologi.JPG

Sen blev det lunch med öl.
halmstadsol.JPG

Svamp.
vt.JPG

Get.
get.JPG

I Ängelholm träffade vi nästa lok.
racer.JPG

Återigen glömde jag fråga efter namnet, han var från Nödinge och cyklade på Bianchi. Han drog oss till Vejbystrand där vi undersökte Mashimaros misär.
mashimaro.JPG

Dessutom bjöds det på kalasfika, tack igen!

Därifrån är det bara en kort kast till Hallandsåsen.
hallandsas.JPG

På andra sidan rullade vi rakt in i tennisveckan. Såg en fixihipster med helt fantastiskt krökt/krockad framgaffel, men det fastnade tyvärr inte på bild. Det gjorde däremot en dbs cross i mint condition.
dbscross.JPG

Sen rullade vi över till Halmstad i årets finaste kvällssol.
finafton1.JPG

finafton2.JPG

finafton3.JPG

gravhogar.JPG

De gula cyklisterna får inte missas när man har vägarna förbi.
gula.JPG

Imorgon drar vi hem, om någon har lust att slå följe en bit räknar vi med att vara i Varberg kring 12.30-13.00

Senast ändrad:
Här kommer en lite senkommen avrundning av RR-n.

Det blev en ganska händelsefattig avslutningsetapp i lagom fint väder med lagom stark medvind.
Kvarn.JPG

Såg några exotiska getter.
Lama.JPG

Zebra.JPG

Samt veckans stora begivenhet i Varberg.
Monstertruck.JPG

Sen var det bara att rulla in till Göteborg, hitta lämpligt ölhak för TdF-tittande och emottagande av fanfarer från mottagningskommittén.

Rundan gav verkligen mersmak för lätt bikepacking, så länge man håller sig till civiliserade trakter och har vädret med sig behöver man verkligen inget mer än så. Skulle jag sikta på att vara ute lite längre skulle jag haft med lite mer civila kläder och möjligen bytt till SPD-skor med promenadmöjlighet.

Det jag lärde mig om att cykla i Danmark är att cykelbanorna är mer frekvent förekommande och genomtänkta än här, men ofta i sämre skick än vägen de följer. Skulle man välja att köra på vägen blir man dock obönhörligen nedtutad, tom av mötande.
På de få vägar där det inte finns cykelbana parallellt kör bilisterna oftast helt utan hänsyn till att cyklisterna också ska få plats. De satsade på att köra förbi oavsett om det kom mötande eller vägen var smal med dålig sikt. Det blev faktiskt bättre när vi kom tillbaka till Sverige.

Den som väntar på något gott... Idag damp startpaketer ner från outnorth. ?
20180325_151526-1600x1200.jpg

"För att lyckas kommer det att krävas planering, förberedelser och träning." Såpass. Jag hävdar att det är viktigare att välja rätt mål.

gabbeon sa:
Den som väntar på något gott... Idag damp startpaketer ner från outnorth. ?

"För att lyckas kommer det att krävas planering, förberedelser och träning." Såpass. Jag hävdar att det är viktigare att välja rätt mål.

Oj! Ska ni köra Himmelsberget!?

Tillbaka
Topp