Installera vevparti o vevlager utan verktyg (momentnycklar)??

OveTörnqvist

Ny medlem
Ska byta ut mitt vevlager och vevparti och har alla delar men inte en enda momentnyckel. Skulle kunnat köpa en momentnyckel men även om jag gör det har jag kommit fram till att det inte räcker. Jag behöver minst 2 och adaptrar på det. Dessutom kan momentnycklen visa fel och då är man fucked anyway... WOW.

Jag tycker dock man ska ta hänsyn till uppgifterna på grejerna och iaf försöka få det rätt. Majoriteten av alla verkar oförmågna att ens skruva dit preboltlocket på hallowtech 2 vevlagret då de inte förstår vad fingertight innebär.

Nu tror jag mig ha hittat en metod som kan ersätta alla dyra verktyg.
Om man använder en badrumsvåg och ställer sig på den och bara håller i verktyget och lägger kraft på det när det är vid klockan 3 så ska man tydligen få fram kraft.

Skruvade på sadelklämman och enligt denna kalkylatorn har jag då bara 2nm och då tycker jag att den sitter hårt... Så undrar om jag gör något fel innan jag börjar skruva och använda större krafter på vevlagret. http://www.calculatoredge.com/new/torque.htm

Tack för input

Senast ändrad:
En bagagevåg att dra i verktygsskaftet med är mindre fumligt.
Alt. Sätt verktygsskaftet horisontellt och häng en känd vikt längst ut.

dabac sa:
En bagagevåg att dra i verktygsskaftet med är mindre fumligt.
Alt. Sätt verktygsskaftet horisontellt och häng en känd vikt längst ut.

Har inga kända vikter är det inte bara lättare ställa mig på badrumsvågen?

Spontant tycker jag att det krävs mer kraft än vad jag spontant använder, jag använder alltid lite kraft när jag skruvar fast saker, då jag är rädd för att ta sönder det. Så instinktivt känns allt fel. Men ja

Tackar för inputen , det med bagagvåg kanske jag kan forska i

Senast ändrad:
Det fungerar att göra så. Jag har dragit åt topplock på bilar med hjälp av ett rör på spärrskaftet och en fiskevåg. Så länge man håller sig inom vågens mätnogranhet bör det vara minst lika exakt som en billig momentnyckel. Alltså 10 kg på en personvåg är OK, men 1 kg är ganska oexakt.

OveTörnqvist sa:
...bultarna helt åt med denna konstellationen
Vitsen med ätdragningsmoment är ju att sträcka upp skruvarna till strax under sträckgränsen - och det behöver inte betyda många grader extra i dragvinkel. Från "åt" till rätt moment kan vara femton a´trettio grader på korta skruvar. Inte mycket men viktigt för att behålla förspänning över last och temperaturvariationer.

Detta ger mig bara mer och mer huvudbry.

I mina unga dar (för några veckor sedan) köpte jag BBB9. Ett verktyg som jag börjar inse är HELT värdelöst.
skruva plastkåpan på hallowtech gör man med händerna. Är det fast som jag blev utsatt för är det bara hacka i sönder kåpan från mitten och utåt.
Andra änden som man ska använda till vevlager är kanske kul att ha MEN går INTE att använda med momentnyckel. Värdelöst.

NU vill jag ha en adapter som går att använda till en momentnyckel. Insåg idag att det är enda sättet klara av livet som självständig mekaniker.
Är det TLFC33 jag ska ha? GÅr det att använda till 1/4 momentnycklar? Finns ju så många modeller på momentnycklar. 1/2, 3/4, 3/8 och kanske även 99/33443433. Hjälp!

En annan fråga som jag har haft länge men som jag mest fått delade svar på är detta snacket om att man ska gänga om/fräsa när man byter vevlager. Inte minst i happyrides egen videoserie ser vi detta tipset.

Hjälp igen!

Vevlager/hjul (och hjullager) är de tre sista områdena på cyklen jag inte förstår mig på ännu. Men från att bara kunnat byta däck har jag avancerat en del så även detta ska väl gå

Senast ändrad:
Min gissning är att de allra flesta här drar vevlager mm "lagom" hårt helt på chans. Det viktigaste är att inte dra för hårt, speciellt på pedaler mm som sätter sig fast ngt förfärligt med tiden

emmer sa:
OveTörnqvist sa:
Vitsen med ätdragningsmoment är ju att sträcka upp skruvarna till strax under sträckgränsen

Det är väl både rätt och fel att anta att det är sträckgränsen i skruvarna som är begränsningen. Antagligen är det väl sträckgränsen men jag tror inte att det är skruvarna som är den svaga komponenten i en cykel. Snarare är det väl så att utifall det finns ett angivet moment så är det något annat som pajar om man drar för hårt, t ex så kanske godsgängan är i aluminium vilket ofta sänker hållfastheten.

För att försöka hjälpa trådskaparen: har du kolfiberkomponenter så ska du nog vara lite orolig, det spricker lite mer plötsligt. Är det alu så pajar du antagligen inte grejerna bortom all räddning om du bara drar lite för hårt.

d_anders sa:
Min gissning är att de allra flesta här drar vevlager mm "lagom" hårt helt på chans. Det viktigaste är att inte dra för hårt, speciellt på pedaler mm som sätter sig fast ngt förfärligt med tiden

GIssar på samma.

Men jag vågar helt enkelt inte göra det. Jag vill ha exakt värde på kraften. Har googlat runt nu lite och när man läser att billigare modeller av momentnycklar som visar fel på kanske 10% kallas för livsfarliga ser man plötsligt ett liv utan momentnyckel som omöjligt

DESSUTOM blev jag utsatt för en stenhård preboltcap som jag hade ångest över i 1 dygn. Smart av cykelcity att dra åt den för hårt.. återkommande kunder..

Dessutom sitter mina pedaler fast på mitt vevparti vilket är en av anledningarna till att jag köpt nytt vevparti.
Har wattmätare, vevparti och skor och allt liggande.
Men vill installera det rätt.

bellasoda sa:
emmer sa:
OveTörnqvist sa:
Vitsen med ätdragningsmoment är ju att sträcka upp skruvarna till strax under sträckgränsen

Det är väl både rätt och fel att anta att det är sträckgränsen i skruvarna som är begränsningen. Antagligen är det väl sträckgränsen men jag tror inte att det är skruvarna som är den svaga komponenten i en cykel. Snarare är det väl så att utifall det finns ett angivet moment så är det något annat som pajar om man drar för hårt, t ex så kanske godsgängan är i aluminium vilket ofta sänker hållfastheten.

För att försöka hjälpa trådskaparen: har du kolfiberkomponenter så ska du nog vara lite orolig, det spricker lite mer plötsligt. Är det alu så pajar du antagligen inte grejerna bortom all räddning om du bara drar lite för hårt.

Har en cool kålfiberram vilket adderar till min oro.

OveTörnqvist sa:
bellasoda sa:

Har en cool kålfiberram vilket adderar till min oro.

Då förstår jag din oro! Jag har även jag gått i tankarna på att byta vevlager på en kolfiberram men skjutit upp det på framtiden.

Det kanske finns en lämplig stödgrupp, om inte annat kan vi skapa en? :-)

Snälla någon bring klarhet till detta.

Shimano BB-R60 Vevlager (Ultegra, 6800/105 5800, Hollowtech II)
Om det är nödvändigt att veta något mer än att jag har hallowtech lager.

En momentnyckel som är 1/4. Vilken vevlagerkåpa. Sån här typ.. https://www.rosebikes.se/artikel/sh...v4O2mV7O4D8QKeaKLZw1kHli4fpNotWBoCrK4QAvD_BwE
Vad heter prylen ens?

Ska jag ha till en momentnyckel 1/4. Finns det adaptrar som gör om 3/8 till 1/4 och motsats och vad heter dessa? Förstör inte en sådan kraften man får ut? Större hävarm då ju?

Har jag förstått det hela rätt att du ska montera ett HTII gänga vevlager i en ram och sen tillhörande vevar?

Jag har aldrig använt en momentnyckel till gängade vevlager på 12 års aktiv cykling och ett antal kolfiberramar.
Är det gängat så sitter det ju i regel en limmat hylsa i ramen som lagret trycker emot.
Det ska dras åt ordentligt men inte allt man orkar (beror ju så klart lite på hur stark man är).
Det som kan vara lurigt är att de ibland har kladdat typ loctite på lagerkopparna från fabrik.
Det kan göra det svårt att avgöra när det börjar gå trögt. Jag brukar skruva i och ur några gånger när det är så för att få bort loctiten och sen smörja.

Lagerförspänningen drar du fingertight med avsett verktyg.

Vevarmarnas skruvar drar du varannan med ett kvarts varv i taget per sida och innan fäller du ner lilla kilbrickan.
Även det plättlätt och använder du ett vanligt insex multitool är det typ riktigt skickligt om man lyckas dra sönder nåt då får man ta i som sjutton.
Shimanovevar är typ indestructable.

glitch sa:
Har jag förstått det hela rätt att du ska montera ett HTII gänga vevlager i en ram och sen tillhörande vevar?

Jag har aldrig använt en momentnyckel till gängade vevlager på 12 års aktiv cykling och ett antal kolfiberramar.
Är det gängat så sitter det ju i regel en limmat hylsa i ramen som lagret trycker emot.
Det ska dras åt ordentligt men inte allt man orkar (beror ju så klart lite på hur stark man är).
Det som kan vara lurigt är att de ibland har kladdat typ loctite på lagerkopparna från fabrik.
Det kan göra det svårt att avgöra när det börjar gå trögt. Jag brukar skruva i och ur några gånger när det är så för att få bort loctiten och sen smörja.

Lagerförspänningen drar du fingertight med avsett verktyg.

Vevarmarnas skruvar drar du varannan med ett kvarts varv i taget per sida och innan fäller du ner lilla kilbrickan.
Även det plättlätt och använder du ett vanligt insex multitool är det typ riktigt skickligt om man lyckas dra sönder nåt då får man ta i som sjutton.

Det är korrekt har tagit av vevlagret flera gånger i syfte att lära mig och rengöra. Så allt det där kan jag göra nu.
Pinchboltar och prebolt (plastkåpan), har god inblick i hur allt det fungerar då jag fick lära mig då den hårda vägen.
Förmodligen har jag runt 7nm på vevarmen.

Men jag vill göra allt perfekt och därför undrar jag om momentnycklen. Vilken exakt kåpa ska jag ha?

Som det ser ut nu har jag alltså förstått så här mycket.

Vi har ett vevlager och ett vevparti och så har vi en ram.
Då ska man installera grejerna med den rätta kraften och då krävs det en momentnyckel annars blir livet som de säger på internet "LIVSFARLIGT".

Nu kommer cykelmomentnycklar a la 3-20 ofta i 1/4 stuket och de adaptrar till hallowtech som jag hittar är av 3/8 stuket. Men då har BIltema massor av adaptrar som på fackspråk heter "förstoringstapp" respektive "reduceringstapp".
Med dessa kan man vara gränsöverskridande och komma runt begränsningarna av att man har en 1/4 momentnyckel.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Hylsor-adaptrar-och-forlangare/?page=2

Ska tillägga att jag kommer köpa en billigare momentnyckel på wiggle a la 300 kr och då säger vissa tester på nätet att dessa kan ge fel värden. Läste lite tester idag som testade för 3/5/8 då momentnycklen gav 4/6/9 kallades den för livsfarlig och värdelös.
Det är efter sådana artiklar man aldrig mer vågar höfta lite på känsla..

I en perfekt värld ska ni ha en momentnyckeltestare och en riktigt svindyr momentnyckel. Där har ni standarden för tvångsmässigheten. Varsågod http://www.mark-10.com/instruments/...NY0ecMW8U4RllvtaK1eYuqm000Rbez5NMgaAmww8P8HAQ

Senast ändrad:
Frågan är varför du vill göra det onödigt svårt?
De allra flesta BB nycklarna för HTII har ingen momentmätning - för att det helt enkelt inte behövs.
Styrstam/styre/stolpe osv är en annan grej då det är små moment och betydligt större risk att dra sönder/klämskada.

glitch sa:
Frågan är varför du vill göra det onödigt svårt?
De allra flesta BB nycklarna för HTII har ingen momentmätning - för att det helt enkelt inte behövs.
Styrstam/styre/stolpe osv är en annan grej då det är små moment och betydligt större risk att dra sönder/klämskada.

Tvångsmässighet i grund och botten. Enklaste och mest precisa förklaringen jag kan ge.

Jag vet att det förekommer en stor diskussion på nätet om detta. Momentnyckel eller inte momentnyckel.. Båda lägrena är väldigt extrema. De som talar för säger att det med en kolfiberram är nödvändigt att ha en momentnyckel.
Och så har vi hela diskussionen inom momentnyckel-rörelsen där folk rasar över att nycklarna visar fel... Då drar jag slutsatsen att om dessa människor rasar över 1nm felvisning så lär min begränsade höftningsförmåga vara helt värdelös

Senast ändrad:
Dra dit skiten så det sitter, lossnar det efter ett tag så drar du lite hårdare.
Svårare än så är det inte.

Ted_B sa:
Dra dit skiten så det sitter, lossnar det efter ett tag så drar du lite hårdare.
Svårare än så är det inte.[/quote
Det är andra hållet jag är orolig över. Att dra isönder saker så att de presterar sämre.
Ganska övertygad om att allt på min cykel är lätt draget, då det är draget med multiverktyg. Iofs inte ens dragit vevlagret och kassetten drar man inte med multiverktyg men ja.. Ni fattar

OveTörnqvist sa:
Tror jag börjar se sambanden här efter flera timmars envist googlande.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...orlangare/Reduceringstapp-34-x-12-2000032442/

En sådan här borde fixa jobbet. Då återstår iofs vissa frågor. 1/2 sägs vara starkare än 3/4. Hur påverkar det prestandan av momentnycklen och så har vi frågan om hävarm
3/4" är rejält grovt. Traktor- och lastbilsgrovt. 1/2" är den vanligaste "bilmekarstorleken". Du kanske menar 3/8"
1/2" är starkare än 3/8".
Min 3/8 klarar inte 40 Nm, men det gör min 1/2".
ÅAS klarar inte min 1/2" 5-6 Nm.
Den sortens adapter du länkat till påverkar inte prestandan av momentnyckeln eftersom den inte påverkar hävarmen.
Vadå "frågan om hävarm"?
Ju längre desto lättare att nå höga moment.
Men har ingen direkt relation till noggrannhet osv.

Shimano hollowtech brukar gå bra utan momentnyckel, det viktiga är att inte pressa ihop/förspänna vevarna för mycket. Sram å andra sidan speciellt GXP kräver momentnyckel eftersom man måste dra åt veven så hårt typ 50Nn.

Henrik_E sa:
glitch sa:
Vevarna, ja. Bultarna som klämmer fast vänsterveven på axeln, nej.

Fast de ska liksom inte dras för kung och fosterland så lyckas man dra söndet dem med ett vanligt sånt insexmultitool som ger begränsat med hävarm så har man fan ansträngt sig =)

Andra vevar som Sram/race face mm. Där bara em bult håller vearmen drar jag alltid med moment.

OveTörnqvist sa:
Jag vill ha exakt värde på kraften. Har googlat runt nu lite och när man läser att billigare modeller av momentnycklar som visar fel på kanske 10% kallas för livsfarliga ser man plötsligt ett liv utan momentnyckel som omöjligt.

Och så har vi hela diskussionen inom momentnyckel-rörelsen där folk rasar över att nycklarna visar fel... Då drar jag slutsatsen att om dessa människor rasar över 1nm felvisning så lär min begränsade höftningsförmåga vara helt värdelös

Det är efter sådana artiklar man aldrig mer vågar höfta lite på känsla.
Det spelar ingen roll vilket exakt värde momentnyckeln visar, du vet ändå inte om du kommer dra med rätt moment (eller rättare sagt rätt förspänning). Detta för att du har friktion i gängorna som du inte vet allt om, och friktionen kommer påverka hur mycket du behöver ta i.
Det är inte momentnycklarna det är fel på, det är metoden att använda momentnyckel.
Dra till det sitter och använd sunt förnuft.

Fältprästen sa:
OveTörnqvist sa:
Jag vill ha exakt värde på kraften. Har googlat runt nu lite och när man läser att billigare modeller av momentnycklar som visar fel på kanske 10% kallas för livsfarliga ser man plötsligt ett liv utan momentnyckel som omöjligt.

Det är efter sådana artiklar man aldrig mer vågar höfta lite på känsla.
Det spelar ingen roll vilket exakt värde momentnyckeln visar, du vet ändå inte om du kommer dra med rätt moment (eller rättare sagt rätt förspänning). Detta för att du har friktion i gängorna som du inte vet allt om, och friktionen kommer påverka hur mycket du behöver ta i.
Det är inte momentnycklarna det är fel på, det är metoden att använda momentnyckel.
Dra till det sitter och använd sunt förnuft.

Jag slår vad om att tio slumpmässigt valda momentnycklar kommer ha mindre spridning än tio slumpmässigt valda "sunda förnuft".

Håller med om att skräckpropagandan om att momentnycklar inte är bra kalibrerade inte är helt rättvis.
För även om en momentnyckel kommer visa fel med viss procent talar vi inte om hur mycket en människa visar fel.

Jag är av den starka övertygelsen att människan är mycket underlägsen en momentnyckel.
Enligt vissa diskussioner jag har läst är inte ens vana mekaniker bra på att använda sunt förnuft.

Just nu sitter jag här och har lite klåda i händerna, skulle vilja montera på wattmätare och nya vevpartiet men det får vänta. Har jag tur får jag momentnyckel denna vecka.
Tills dess får jag roa mig med att köpa adaptrar till momentnyckeln som inte finns

dabac sa:
Jag slår vad om att tio slumpmässigt valda momentnycklar kommer ha mindre spridning än tio slumpmässigt valda "sunda förnuft".
Jag säger inte emot.
Men det är rätt ointressant då metoden med användandet av momentnyckel är dålig. Inte själva momentnyckeln i sig.

Fältprästen sa:
dabac sa:
Jag säger inte emot.
Men det är rätt ointressant då metoden med användandet av momentnyckel är dålig. Inte själva momentnyckeln i sig.

Och sunda förnuftet är ännu sämre så då blir det bästa lösningen av de två

Fältprästen sa:
dabac sa:
Jag säger inte emot.

Jag håller med om att metoden i sig är bristfällig.

Att se till att få mindre spridning i friktion kan ju vara ett syfte i sig. T ex att noggrant göra rent gängorna och sedan smörja med lämpligt medel. Jag brukar använda lagerfett för vevlager/vevparti, men det finns väl säkert någon typ av loctite för ändamålet.

Detta är en vad Youtube skulle kallat för

Jag har allt nu till själva momentnycklen. Jag har en adapter som gör om en momentnyckel från 1/4 till en 3/8 och jag kan även köpa en som gör om en 1/4 till en 100/1...

Nu behöver jag en vevlagerkåpa som kan rycka tag i mitt vevlager. MEN så ska man tydligen behöva en adapter som i vissa vevlager medföljer, och det gjorde det såklart inte i mitt BOTTOM BRACKET BBR60

http://www.wiggle.se/x-tools-pro-vevlagerverktyg-shimano/

Jag gör snart något livsfarligt och direkt tokigt och installerar mitt vevlager med mitt dyra verktyg BBT9 med vad gurusarna kallar för "sunt förnuft"...

Senast ändrad:
OveTörnqvist sa:
Detta är en vad Youtube skulle kallat för

Jag har allt nu till själva momentnycklen. Jag har en adapter som gör om en momentnyckel från 1/4 till en 3/8 och jag kan även köpa en som gör om en 1/4 till en 100/1...

Nu behöver jag en vevlagerkåpa som kan rycka tag i mitt vevlager. MEN så ska man tydligen behöva en adapter som i vissa vevlager medföljer, och det gjorde det såklart inte i mitt BOTTOM BRACKET BBR60

http://www.wiggle.se/x-tools-pro-vevlagerverktyg-shimano/

Jag gör snart något livsfarligt och direkt tokigt och installerar mitt vevlager med mitt dyra verktyg BBT9 med vad gurusarna kallar för "sunt förnuft"...

Tyvärr är det rätt vanligt att själva vevlagerverktyget kostar lika mycket som vevlagret själv eller mer. Den där adeptern du länkar till ser ju ut som en sån.

Kan man anta att du ännu inte demonterat det gamla vevlagret eftersom du fortfarande saknar hollowtech II-verktyget?

Vad jag har sett så saknar de flesta verktyg för hollowtech II (dyra sådana) möjlighet att mäta moment. För just det momentet så oroar du nog dig för mycket.

Däremot så måste du ju skruva åt rätt håll, det kan vara olika håll (motsols/medsols) på olika sida cykeln (höger/vänster), men det visste du säkert redan.

Lycka till!

Är momentnyckeln vändbar med? Så den kan dra moment åt båda hållen? En vevlagret är tvärtom gängat.

Eller så skiter man i momentnyckeln på stora saker som vevlager. Det funkar för nästan precis alla.
Smutt o ha när man drar klämförband på kolfiber däremot.

Hoppas att du mekar i ett clean-room med kalibrerad luftfuktighet och temperatur också, annars kan det bli fel moment! ;)

marr sa:
Är momentnyckeln vändbar med? Så den kan dra moment åt båda hållen? En vevlagret är tvärtom gängat.

Eller så skiter man i momentnyckeln på stora saker som vevlager. Det funkar för nästan precis alla.
Smutt o ha när man drar klämförband på kolfiber däremot.

Hahahahha bara köpa en till momentnyckel.
Köp ny cykel det börjar snart bli billigare än alla verktyg.
Eller gör som vi försökt säga till dig från början.

Köp en bra momentnyckel och använd den med sunt förnuft. köper man en för billigt så är dom ofta inte kontrollerade över hela spannet, utan bara i mitten av mätspannet.
du behöver inte köpa en för specifikt för cykling så länge den har rätt spann.

sedan finns det bits för cykling med dom vanligaste insex/torx + adaptrar man behöver.

Just nu inväntar vi att BBT59 dimper ner och så momentnycklen såklart.
Sedan kan jag börja använda mina nya delar. Väntar
BBT39 kostar mer än mitt vevlager tragiskt. Och det räcker att tillverkarna ändrar dimensionerna IGEN så är verktyget obsolet.
Men vem nöjer sig med det direkt farliga BBT9 verktyget?!?! hehe

Har kollat runt på Youtube och finns mycket bra sätt att testa sin momentnyckel och detta gör jag såklart före jag börjar. Problemet nu är att jag bara har en momentnyckel för 3-25. Och vevlagret kräver ju 40.. Antingen en till momentnyckel a la dyr eller billig.
Biltema har en mycket billig momentnyckel som går upp till 20kg tror jag ska köpa den till vevlagret och så testar jag den.

Sedan är det bara hjulen kvar som jag har kunskapslucka på. Annars har jag gått igenom hela cyklen och har numera verktyg till alla momenten. Sedan ska man ju ha reservdelar om något händer och var slutar man med reservdelarna? Kablar och slangar är obligatoriskt men varför inte ha en kolfiberram i reserv om man blir påkörd?

BjornR sa:
OveTörnqvist sa:
Och det räcker att tillverkarna ändrar dimensionerna IGEN så är verktyget obsolet.

Lite för sent för det, shimano har redan ändrat sina vevlager med 2 nya dimensioner ;)

Köpte mig en sådan här adapter för att kunna montera av och på alla shimanovevlager. Har alla 3 olika typer hemma också, så att... ahh
http://www.birzman.com/products_2.php?uID=2&cID=28&Key=127

Nej nu är jag säkrad ett tag. Nästa moment att tvånga över är om mina vågar är korrekt kalibrerade. Tänkte köpa mig en hängvåg och lite adaptrar till momentnycklar på Biltema nu.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Tillbehor/Digital-hangvag-2000030993/

Här är en mycket bra metod som gör att man istället för att bara godtyckligt kalla alla momentnycklar för väääärdelösa faktiskt kan ha lite kunskap.

Det var inte den videon som var bäst men hittar inte den videon jag kollade igår där han använde en fiskevåg för att testa

Nu har ni som är antimomentnycklar inga ursäkter för er ståndpunkt. Muhahahah

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp