Dags för inköp av ny XC MTB; tips på cyklar i stil med Specializeds Stumpjumper?

JHenning

Aktiv medlem
Dags för inköp av ny XC MTB; tips på cyklar i stil med Specializeds Stumpjumper?
Nu ska MTB-garaget uppgraderas. Cyklade på en hyrd Specialized Stumpjumper FSR Comp 29 när jag var uppe i Jämtlandsfjällen och cyklade tidigare i somras, och gillade verkligen den cykeln. Är det någon som har tips på fler cyklar i samma stil och av samma kvalitet som Stumpjumpern, och i liknande prisklass (gärna billigare)? Eller är folk av uppfattningen att Stumpjumpern är bland det bästa man kan få tag på i prisklassen 20 000 kr - 30 000 kr (om man är ute efter en sådan typ av cykel)?

En liten detalj är att Stumpjumper FSR inte är en XC-cykel, utan snarare en "trail bike". Eller stigcykel, som det så passande kan kallas i detta land:-) XC-cyklar är mycket rejsigare i geometrin (jobbigare, om man nu inte gillar att sitta ihopvikt och framåtlutad).

Det finns mängder av cyklar i detta segment. Det som skiljer Stumpyn från många andra är att dess geometri är en aning mer konservativ. Den är inte alls lika lång som det allra nyaste och "modernaste". Vilket kan vara både bra och dåligt. En kort cykel blir livligare men inte lika stabil, så det är en smakfråga.

Gillade du cykeln så köp en! Enda egentliga nackdelen med Specialized är att man betalar ~30% mer per utrustningsnivå än de mest prisvärda cyklarna (postorder från Tyskland).

Edit: Fast om du inte provat massa olika cyklar så kan det ju förstås vara så att du skulle trivas bättre med en helt annan sort. Det blir alltid ett ganska stort ekonomiskt risktagande om man inte har järnkoll på vad man vill ha.

Senast ändrad:
Tack för den genomgången Makten! Riktigt bra input. Det lutar nog mer åt en stigcykel för mig då, i och med att jag gillar att ta mig fram på bitvis ganska stökiga stigar. Dock ska jag nog känna mig för lite mer innan jag slår till på Stumpjumpern, så jag får mer att jämföra med.

Det är väldigt svenskt happy att en stumpjumper inte är xc. På ställen med berg brukar man säga xc om allt som det inte sitter en dubbelkronad gaffel på.

Giant Trance är samma typ av cykel som Stumpyn. Stigcykel. Har haft min i drygt ett år, den är inte till salu.

Tycker folk överanalyserar saker och ting alldeles för mycket ibland... =D

Du kommer få hur många olika tips som helst på cyklar som säkerligen är minst lika kapabla som den du testat. Kommer du faktiskt kunna testa och klämma på alla dessa? Knappast.

I ditt fall har du testat Stumpyn och du gillar den, grejt! Jag tycker då att du inte ska krångla till det hela utan slå till på denna som du uppenbarligen tycker är bra.

Nästa gång då du har mer koll på vilken typ av cykel du vill ha (geometri, hjulstorlek etc.), då kan det vara värt att nörda ner sig lite mer.

Fortsatt bra tips! Jo, känns som att man till slut bara måste slå till på något som känns bra. När vi ändå är inne på det, vad skulle ni säga är den stora skillnaden mellan Stumpyn och Cambern (som är typ 10 000 kr billigare...), om någon vet? Schysstare komponenter?

Jag har en stumpy och en kompis har en camber. Skillnaden är inte komponenterna, du kan få cykeln i flertalet utrustningsnivåer. Men stumpyn har lite mer dämpning, lite bättre geometri utförs och tål väl lite mer generellt. Skillnaden på vanlig skogsstig kanske inte blir så stor, men om du någon gång vill prova att cykla utför på riktigt i exempelvis Åre/Järvsö är stumpyn att föredra. Cambern är lite lättare och skulle exempelvis också kunna användas på ett långlopp med mindre grova däck. Jag är dock hur nöjd som helst med min stumpy...

Spaceballs sa:
Tycker folk överanalyserar saker och ting alldeles för mycket ibland... =D

Du kommer få hur många olika tips som helst på cyklar som säkerligen är minst lika kapabla som den du testat. Kommer du faktiskt kunna testa och klämma på alla dessa? Knappast.

I ditt fall har du testat Stumpyn och du gillar den, grejt! Jag tycker då att du inte ska krångla till det hela utan slå till på denna som du uppenbarligen tycker är bra.

Nästa gång då du har mer koll på vilken typ av cykel du vill ha (geometri, hjulstorlek etc.), då kan det vara värt att nörda ner sig lite mer.

+1 på det sunda förnuftet

Tack för den koncisa förklaringen Matgie, belysande! Då får man helt enkelt fundera på om man tycker att de extra 10 k är värda för att få en något mer stryktålig cykel. Det är det kanske ;)

Tillbaka
Topp