Mekställ alternativ

magnuser

Medlem
Mekställ alternativ
Någon som har en smidig och väl fungerande lösning för att hänga/hissa upp cykeln för mek? Tycker de flesta mekställ i vad som är rimligt pris för en glad amatör inte håller cykeln så stadigt. Eller andra förslag på vad ni tycker funkar bra för mek och ev tvätt.

Mekställ alternativ
Vad är rimligt pris då? Jag köpte ett Park tool pcs9 för ca 1000kr.
Sen finns det bara klämman att köpa å skruva upp på väggen lr på en regel och sätta i skruvstäden om man vill det?

Mekställ alternativ
Jag har inget mekställ. Jag ställer cykeln upponer istället med en handduk under styret.
Visst är det jobbigt men har inte ens plats för ett mekställ.

Annars kan du väl hänga upp den i en krok med snören? Blir inte stabilt men då hamnar den i alla fall i arbetshöjd.

Mekställ alternativ
Köpte ett Super B Mekställ för en femhundring på Blocket. Inget plast, även klämman av metall och verkar vara fin kvalitet. Verkade inte vara använt ens.
IMG_0009.JPG

Med vänlig hälsning, Micke

Mekställ alternativ
me.I.am sa:

Sågar han med bågfil?

Jag approvar det han sa.

Called out mekställ i en tråd för några veckor sedan, som en av de största scamsen i branschen. Kanske inte det allra billigaste som finns men alla dyrare än det allra billigaste är mest scam. Flaskhållare och handvärmare, ju jag tackar.
Bygg ett eget om ni vill ha ett mekställ, det kan vara en genuint rolig upplevelse.

Gav även då ett förslag på en video där gubben i videon byggde det, förövrigt en bra channel

Visst det tar längre tid att vända upp och ner på cykeln flera gånger men det är gratis motion. Och det finns ingen vettig anledning att tacka nej till den extra motionen

Senast ändrad:
Mekställ alternativ
Jag har i mer än sju år hängt upp cykeln i garagetaket. Billigt men det gäller att få till ett system som funkar smidigt också. Jag är mkt nöjd, stabilt är det också (men till tvätt så får man använda billigt displayställ istället).

Skruva upp två krokar i taket mitt i garaget så man kan gå runt cykeln, jag har satt dom på 62cm avstånd för att matcha reglar ovan innertak. (Hellre lite längre än kortare avstånd). Ett par block och billiga alu-karbiner så har man ett smidigt taljasystem som är ganska lättjusterat om man också loopar ett varv runt karbin/krok. Karbinerna är för att smidigare koppla till sadel och styrstam. extra styrstam tillkom senare... Line, block och karbiner inköpt på Biltemas båtavdelning.

För den som skruvar av och på gaffeln ofta så är det inte perfekt. Man vill gärna ha lite utrymme att gå runt hela cykeln så ett garage är bra. I lägenhet antagligen kasst ;).

/A

Lite bilder:

Bilagor

• 20170909_103653.jpg
    20170909_103653.jpg
    135.7 KB · Besök: 100
  • 20170909_103745.jpg
    20170909_103745.jpg
    116.1 KB · Besök: 119
  • 20170909_104637(0).jpg
    20170909_104637(0).jpg
    91.9 KB · Besök: 156
  • 20170909_104707.jpg
    20170909_104707.jpg
    90.7 KB · Besök: 113
  • 20170909_104736.jpg
    20170909_104736.jpg
    48.9 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Mekställ alternativ
Bra idé där. Jag har haft det där i bakhuvudet några dagar och se vad jag råkade hitta i mitt förråd. Ett par liknande byggbockar som stod och skräpade till ingen nytta. Jag ska nog bygga vidare på konceptet. Skaffa några brädlappar, kanske ett par bultar, om jag inte redan har, och kanske några gamla framaxlar och nav för olika cykelmodeller. Det behöver nog inte kosta mycket. Min bock är lite för bred för vevlagerhus i standardbredd, men bygger man upp det men någon extra, smalare, träkloss bak så ska det inte vara något problem att få vevpartierna att gå runt.

IMG_3000 - Copy.JPG

Tillbaka
Topp