[OT] Rawbike elcykel / klass2 moped

GoranS

Aktiv medlem
750 Watt och inget trampkrav gör att den i mitt tycke borde kallas moped eller möjligen moped med trampmöjlighet.

Vad gäller funktion och marknadsmöjligheter har jag ingen aning förutom att jag själv inte är spekulant. Skulle jag få för mig att köpa en elmoped när jag blir gammal och klen skulle det vara en renodlad sådan.

Jag såg ett påpekande om att Rawbiken torde drabbas av onormalt slitage på kassett och kedja eftersom den är byggd med cykelkomponenter, inte mopedkomponenter, trots att elmotorns drivmoment är mycket större än en cyklists.

Coola hjul!
Skulle jag vilja ha en moppe vore en batteridriven önskvärd. Men 24 kg och bärbar? Kanske för vissa, men inte alla.
Hopvikbar moped ser jag helt klart nyttan med. Och inget bensin-kladd heller = ok att ta med inomhus. Men transporten i ihopvikt läge får de fundera mer på tycker jag.

NAnders sa:
Jag såg ett påpekande om att Rawbiken torde drabbas av onormalt slitage på kassett och kedja eftersom den är byggd med cykelkomponenter, inte mopedkomponenter, trots att elmotorns drivmoment är mycket större än en cyklists.

Jag förstår inte varför detta skulle orsaka onormalt slitage. Motorn sitter i navet på bakhjulet, så motorn påverkar aldrig kassett eller kedja. Hade motorn varit centermonterad hade jag förstått ökat slitage eftersom då motorn gett kraft till bakhjulet via kedja/kassett.

Jag skulle inte vara bekväm med att fara runt på en sådär och veta att ramen är av på mitten från början. Känns som att den kommer att gå fortare än de flesta normala vikcyklar Brompton med flera.

Men jag måste säga att den var cool, dock inget för mig.

Nu är det i alla fall etthundra procent OT och skall märkas så. Som alternativ till bil vid pendling ser jag fördelar, inte helt negativ alltså förutsatt körning på rätt plats med omdöme och komplett godkänd utbildning.

Magthebag sa:
Jag skulle inte vara bekväm med att fara runt på en sådär och veta att ramen är av på mitten från början. Känns som att den kommer att gå fortare än de flesta normala vikcyklar Brompton med flera.

Men jag måste säga att den var cool, dock inget för mig.

Jag kör ifrån otrimmade elcyklar med min brompton på platten så hastigheten i sig är knappast något problem.

Jag har märkt OT, Hasse och även förtydligat min frågeställning något:

Min frågeställning är - kommer detta bli framtiden för elcykel - dvs ett fordon som ser ut som både moped och cykel samtidigt? Vad leder det till? Trafikverket har valt att klassa just denna som moped - självklart tycker jag. De jag sett har dock framförts som elcyklar dvs med cykelhjälm, trampandes. Jag är osäker på Klass2 krav i övrigt. Var kommer gränsen dras mellan cykel och moped?

Bra med en diskussion om detta. Allt som kan ta bort x antal 10m2 bil i stan är bra. De skall förhoppningsvis ersätta bil och helst framföras i biltrafiken, om inte nu så åtminstone senare.

pellen sa:
NAnders sa:

Jag förstår inte varför detta skulle orsaka onormalt slitage. Motorn sitter i navet på bakhjulet, så motorn påverkar aldrig kassett eller kedja. Hade motorn varit centermonterad hade jag förstått ökat slitage eftersom då motorn gett kraft till bakhjulet via kedja/kassett.

OK. Den som gjorde påpekandet utgick ifrån att det var mittmotor.

Kristoffer R sa:
Jag har märkt OT, Hasse och även förtydligat min frågeställning något:

Min frågeställning är - kommer detta bli framtiden för elcykel - dvs ett fordon som ser ut som både moped och cykel samtidigt? Vad leder det till? Trafikverket har valt att klassa just denna som moped - självklart tycker jag. De jag sett har dock framförts som elcyklar dvs med cykelhjälm, trampandes. Jag är osäker på Klass2 krav i övrigt. Var kommer gränsen dras mellan cykel och moped?

Det finns ett specialfall av moped klass 2 som har ett undantag från trafikförordningens vanliga krav på skyddshjälm, det räcker med cykelhjälm (4 kap. 9 §, 6 kap. 4 b §). Undantaget gäller dock bara "elcyklar" med kraftigare motor än 250 W (upp till 1 kW), dvs. motorn får inte driva själv och inte ge krafttillskott över 25 km/h. Annars är det obönhörligen en moped klass 2 (minst) med tillhörande skyddshjälmstvång.

Demo idag i Uppsala. Vaksala torg kl 11-13.
(Jag är inte på något sätt ansluten till Rawbike. Tänkte bara tipsa ifall att någon är intresserad.)

Rawbike marknadsför sig som 25 km/h-moped men jag tror få av oss sett en rawbike som går under 40. Jag undrar om nån har koll på hur de trimmas? Jag tror att det är en enkel knapp men jag vet inte och vet inte var den i sånt fall sitter. Vill kunna dra ner brallorna på folk som hävdar att det är en elcykel...

Rawbikes hemsida: "Rawbike har en maxfart på 25 km/h så den behöver inte bära registreringsskylt, inte besiktigas samt att du slipper fordonsskatt. Den får köras på cykelvägar med cykelhjälm och är godkänd som moped klass 2 i hela Europa."

Om man googlar lite så hittar man att det ska gå enkelt att ställa in hjulomkrets i en konfigurationsmeny, ändrar man på den så kommer också maxhastigheten att ändras.

Om man googlar lite så hittar man att det ska gå enkelt att ställa in hjulomkrets i en konfigurationsmeny, ändrar man på den så kommer också maxhastigheten att ändras.
Du har bättre googleskills!, jag letade lite och hittade inte :) Har hört om en knapp, därav frågan... men mixtra med rullomkrets är en klassiker. Låter lite avancerat för den rawbikare som jag konfronterade vid ett rödljus här om dagen men vad vet man...

Svårt att avgöra vad du ska göra med infon. Stoppa alla rawbikes du tycker går för fort och o-trimma dem?

Eller ska du helt enkelt ta tag i deras brallor när de susar förbi i 40 knyck? :ROFLMAO:

Skulle gärna det där med brallorna, men här om dagen blev jag tight omkörd av en rawbikeidiot i världens fart och sen var det rödljus. Där sa jag åt henne att hon inte får köra cykelbana men hon hävdade att "det här är ju en elcykel" (vilket det ju aldrig är men skit samma...). Då skulle det kännas lite bra att faktiskt veta var +45 km/h-spaken sitter om den finns...

Rawbike har väl 20" hjul? Det känns långsökt att det går att ställa in mycket mindre hjul än så, åtminstone om det stämmer att den är godkänd som klass II moped. I så fall skulle ju vanliga klass II-moppar också kunna ha och därmed ha sådana inställningar.

Skulle gärna det där med brallorna, men här om dagen blev jag tight omkörd av en rawbikeidiot i världens fart och sen var det rödljus. Där sa jag åt henne att hon inte får köra cykelbana men hon hävdade att "det här är ju en elcykel" (vilket det ju aldrig är men skit samma...). Då skulle det kännas lite bra att faktiskt veta var +45 km/h-spaken sitter om den finns...

De där är klassade som moped klass 2 och då får man köra på cykelväg, såvida det inte finns tilläggstavla där det står "ej moped".

Men sug tag i brallan nästa gång hon passerar i 40 blås helt enkelt... "Nämen oj, jag som bara skulle sträcka mig lite, hur är det möjligt att du kom omkörandes i 25 när jag körde i 30? ?

Jag vet precis vilken klassning de har, poängen är att typ ingen har rawbiken i det "mode" som gör 25 km/h, jag har iallafall aldrig sett nån. Eftersom de också för en del oväsen så kanske det vore en möjlighet att faktiskt få tag i brallan i farten... :)

Tillbaka
Topp