Tips aerostyre till racer

Magsnus

Medlem
Helt plötsligt känns det oerhört viktigt att sätta på ett aerostyre på racern... Frågan är bara vilket? Vill inte köpa någon kinakopia eller liknande utan lägger hellre pengarna på
något vettigt. Kan man hitta något fräsigt i kolfiber utan att behöva lägga 3000kr?
Har ni tips så är jag tacksam ??

Jag testade några aerostyren för några år sen var blev aldrig nöjd - när jag hade "bocken" i rätt läge var "aerodelen" i fel läge för mina händer. När jag justerade styret så "aerodelen" var i bra läge så var "bocken" i fel läge.
Numera fixar jag ett vanligt styre till "aerostyle" med hjälp av några stumpar vajerhölje, inte för aerodynamiken men för göra styret behagligare/vilsammare för händerna.

GurraG sa:
Jag testade några aerostyren för några år sen var blev aldrig nöjd - när jag hade "bocken" i rätt läge var "aerodelen" i fel läge för mina händer. När jag justerade styret så "aerodelen" var i bra läge så var "bocken" i fel läge.
Ett ickeproblem för mig, eftersom jag aldrig har händerna på delen närmst styrstammen. Dock lutar jag underarmarna mot den ibland, men tror då bara en plattare yta är en fördel.

Stumpy sa:
GurraG sa:
Ett ickeproblem för mig, eftersom jag aldrig har händerna på delen närmst styrstammen. Dock lutar jag underarmarna mot den ibland, men tror då bara en plattare yta är en fördel.

Den delen måste ju fortfarande vara horisontell för att vara aero och påverkar således hur din bock måste vara placerad. Men du kanske bara kör på hoodsen, men vad ska du med ett aerostyre till isåfall?

Mycketvillhamer sa:
Stumpy sa:
GurraG sa:

Den delen måste ju fortfarande vara horisontell för att vara aero och påverkar således hur din bock måste vara placerad. Men du kanske bara kör på hoodsen, men vad ska du med ett aerostyre till isåfall?

Dumt av mig. Trodde aerostyre hade något med luftmotstånd att göra.

Jensen sa:
Jeppe_E sa:

Har ett sådant. Skönt styre. MEN det problemet jag finnner är reachen. Antingen blir man utsträckt eller mycket kortare stam. Men utgår från att tanken är att man ska vara mer utsträckt o därmed mer aero. Eftersom kroppen ä största vindfånget

Jag har läst att en del tycker detta är ett problem. Jag ser det mest som positivt, att man precis som du säger blir mer aero. Så himla mycket längre reach är det inte. Kanske 10-15mm (vilket kanske är mycket?)

Stumpy sa:
Mycketvillhamer sa:
Stumpy sa:
GurraG sa:

Obviously, men hur menar du att det är ett ickeproblem för dig om du vill utnyttja aerofunktionen?

Jeppe_E sa:
Jensen sa:
Jeppe_E sa:

Har ett sådant. Skönt styre. MEN det problemet jag finnner är reachen. Antingen blir man utsträckt eller mycket kortare stam. Men utgår från att tanken är att man ska vara mer utsträckt o därmed mer aero. Eftersom kroppen ä största vindfånget

Jag har läst att en del tycker detta är ett problem. Jag ser det mest som positivt, att man precis som du säger blir mer aero. Så himla mycket längre reach är det inte. Kanske 10-15mm (vilket kanske är mycket?)

Beror ju på hur lång stam man vill ha. Men samtidigt är ju tanken som sagt att man ju ska sträckas ut, vill man inte det skulle jag skaffa ec70 aero

Mycketvillhamer sa:
Stumpy sa:
Mycketvillhamer sa:
Stumpy sa:
GurraG sa:

Obviously, men hur menar du att det är ett ickeproblem för dig om du vill utnyttja aerofunktionen?

Aerofunktionen försvinner alltså så fort man vinklar det någon grad upp eller ner? Det handlar väl sällan om mer än ett par graders skillnad.

Jeppe_E sa:
Ett genomsnittligt kompaktstyre vilket väl får anses vara vanligst idag brukar ha en reach om cirka 75±5 mm. Ett styre med mer klassisk böj brukar ha en reach runt kanske 85 mm. Aeronova har enligt spec en reach om hela 104 mm vilket får anses vara extremt långt.

Stumpy sa:
Mycketvillhamer sa:
Stumpy sa:
Mycketvillhamer sa:
Stumpy sa:
GurraG sa:

Aerofunktionen försvinner alltså så fort man vinklar det någon grad upp eller ner? Det handlar väl sällan om mer än ett par graders skillnad.

Har en känsla av att ett aerostyre gör väldigt lite i den totala sammanställningen, men så fort man börjar vinkla det ökar man ju frontytan och tar bort ännu mer av en redan liten effekt. Så tänker i alla fall jag.

Har ett Zipp SL-70 Aero som jag är mycket nöjd med. Finns för omkring 2500 kronor på exempelvis Bike24.

Ovansidan känns mycket tunn och därmed aero-effektiv, och reachen är kort på endast 70 mm. Gillar formen på bocken också - när man monterar styret så att ovansidan visar minimal yta mot vinden så är nederdelen av bocken i princip vågrät med marken. Samtidigt är det lätt att nå fram till bromsen och växelpaddlarna när man flyttar händerna lite längre fram i böjen.

Bocken är något vinklad ut mot sidorna, vilket i kombination med att ovansidan är svept något framåt ger bra utrymme för handlederna när man ligger i bocken, även när man reser sig upp ur sadeln och häver.

Styvheten kan jag inte riktigt uttala mig om då jag inte har något att jämföra med. Är heller ingen sprinter så det spelar ingen större roll.

Mayhem sa:
Jeppe_E sa:
Ett genomsnittligt kompaktstyre vilket väl får anses vara vanligst idag brukar ha en reach om cirka 75±5 mm. Ett styre med mer klassisk böj brukar ha en reach runt kanske 85 mm. Aeronova har enligt spec en reach om hela 104 mm vilket får anses vara extremt långt.

Hoppla... alltså nästan 30mm längre reach? Jag måste ju vara genetiskt överlägsen som kan cykla utan att få ont både på min aeroracer och min långfärdscykel med så stora skillnader i effektiv reach. Långfärdscykeln är bekvämare, men aeron är snabbare (men fortfarande inte obekväm, har ju trots allt cyklat en 600k med den utan att få ont)

Stumpy sa:
Jämfört med hjul, så är styre både bättre och billigare uppgradering enligtdenna ovetenskapliga studie.
Den stora skillnaden gör styrets bredd, inte om profilen är rund eller "aero".
Åtminstone enl vindtunneltest av tidningen Tour 9-2017: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/tuning-tipps-fuers-rennrad/a45072.html
Ett två(2)cm smalare styre "sparar" 15W vid 45km/h
Aero_smalare_styre-Tour-9-2017.jpg

/Håkan

HåkanC sa:
Stumpy sa:
Jämfört med hjul, så är styre både bättre och billigare uppgradering enligtdenna ovetenskapliga studie.
Den stora skillnaden gör styrets bredd, inte om profilen är rund eller "aero".
Åtminstone enl vindtunneltest av tidningen Tour 9-2017: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/tuning-tipps-fuers-rennrad/a45072.html
Ett två(2)cm smalare styre "sparar" 15W vid 45km/h
/Håkan
Om min tyska inte sviker mig, så kan ett bredare styre också ge lägre luftmotstånd.
All beroende på vad man utgår ifrån. Håller jag ett 42 cm-styre framför spegeln, så är armarna helt parallella. Någon lite mer välbyggd borde alltså gå upp i bredd från 42.

Stumpy sa:
Om min tyska inte sviker mig, så kan ett bredare styre också ge lägre luftmotstånd.
Var läser du det?
Är det från
"Wann Lohnt Es Sich
Bei Lenkerbreiten von 42 zentimetern oder mehr
"?
Det betyder att det "lönar sig" att byta till ett smalare styre för den som idag har ett 42cm, eller bredare, styre.

/Håkan

Jag har kört med Bull-styre och lämpliga tempopinnar/bågar.
Känns rätt bra att kunna utnyttja de klena armarna att styra ekipaget med utan att använda styrets ytterläge. Är där endast för att bromsa/bryta.

HåkanC sa:
Stumpy sa:
Var läser du det?
Är det från
"Wann Lohnt Es Sich
Bei Lenkerbreiten von 42 zentimetern oder mehr
"?
Det betyder att det "lönar sig" att byta till ett smalare styre för den som idag har ett 42cm, eller bredare, styre.
/Håkan
Ideal ist, wenn die Arme parallel stehen

Tillbaka
Topp