En djungel av sadlar! Hur hittar jag rätt?

Sadlar en del vill ha lite mjuk stoppning andra hård som fungerar själv fungerar hård sadel och på våren är man lite träbänk vår rumpa själv vid 2 mil trä bank öm lite grann brukar bli med fler rundor tåligare och inte märka träbänk tjänsla en sadel skall inte träng trycka ont då är de något fel i form stoppning och sittställning.

Är lite som gå i grov grus barfota är man ömfota känner man direkt lite så effekt sadel också och rumpa ovan för sadeln.

Det stämmer om läder sadel har idial 52 begagnade från Tradera var otroligt torr i läder köpte från slöjd detaljer olja och läder fett har åter hämtat sig bra i lädret var lite ner sitten fungerar bra.

En ny kan jag tänka mig behöver olja in under och lite fett ovan på men troligtvis bli triangeln yta som på andra sadlar bak som fungerar med lite ner fram tills form kommer då går ändra på inställningar räta upp.

Far sa att hans läder sadel väl insutten ätran läder med mitt kam trycka på tills blir van i skrevet stämde faktiskt men inte tyckte man först det utan efter ett antal veckor fungerar även de för mig cykla då med hva turist cykeln.
Har plast en asaklit sadel och en ätran sadel fungerar bak triangeln ytan platt sitta längst bak men känns lite trä hårt i komma i gång effter vinter utan få ont men blir ofta bättre effter ett tag av dags rundor.

En sadel fungerar defenitivt inte för mig orginal till logan cykel den är jag inte skapad för komma överrens med helt fel stoppning och forms.
SelleRoyall (modell namn borta) dyker upp googl bild typ .(Moody) mjuk trycker så inni bomben på sitt ben en annan mjuk stoppning är mondialita Italia föredrar mer hårda sadel stoppning när på ingen alls.
1000000316.webp
1000000302.webp

Läder sadel idiale 52 var mycket torr begagnad är min Best sadel att fungera.
Näst bäst är asaklit velo typ Clas Ohlson och Tansen x-zaite där efter ätranverket 110.

Senast ändrad:
Jag har två sadlar olika som funkar jättebra för mig. Men det kommer alltid vara bekvämare att ta bilen...
Jag får rejäl träsmak av bilsäten också, så att bil skulle vara skönare vet jag inte. Bäst är nog att sitta på huk som Svenska Akademin gör på sina sammanträden. Back to basics! Squatters have more fun!

Jag förväntade mig inte med tråden att bryta ner det till min idealsadel, utan försöka bli klokare utifrån mina försättningar. Dvs cykeltyp, sittställning, sittben etc. förstå sadelmarknaden lite bättre - för någonstans verkar det ändå finnas en liten vetenskap bakom det. Målet var att begränsa urvalet och antalet sadlar att spana in - dvs fokusera på sadlar på pappret bör vara lämpliga.
Tyvärr är cykling inte en riktig hobby för mig, så att köpa/sälja hundratals sadlar är långt över överkurs - beakta att jag har en originalsadel på min 11år gamla cykel, det säger nog mycket om min nivå haha.

Nåväl, hittade sadelkonfigurator på Fizik och av specialized är jag nog kvar på att Phenom är värd att titta vidare på. Får ta mig in till en välsorterad handlare och prata lite med dom och hålla utkik i KoS här på HR.
Fizik är bra, men man får litet ont i plånboken. - Betyder det att du använder vadderade cykelbyxor?
Raggarmuffin, du kanske har nån gammal skada som inte läkt, om ingen, absolut ingen, sadel funkar.

Ja, lädersadlar är dyra, "tunga", kräver underhåll och har en lång och för somliga smärtsam inkörningsperiod. Vitsen är att de formar sig över tid till den kroppsdel de har kontakt med och då sitter som en smäck. Samt håller i en evighet. Min äldste har hängt med i 40+ år.
Min Brooks Swift var bekväm på en gång. Crmo rails håller inte i evighet. Mina Ideale 90 rails pajade efter 35 år, beror antagligen på kroppsvikten, gissar du är lättare än mig. När jag försöker visualisera dig så dyker nåt ganska spinkigt, väderbitet och läderartat upp på skärmen.

Felet med moderna sadlar är att de har ett stenhårt underrede av hårdplast. När stoppningen bottnar vid tryckpunkterna, dvs sittbenen, och det gör all stoppning förr eller senare sitter man direkt mot denna hårdplast. Och strax kommer den välbekanta molande olustkänslan. Lädersadel har inget sånt underrede ty under det uppspända lädret gapar blott tomhet och vertigo; lädret är uppspänt som en hängmatta, som vägbanan på Golden Gate bron.

Så mitt och Miss Lycka's förslag blir sålunda Brooks Swift i ljusbrun honungsfärg. Det är en rasande prydlig tingest och en blinkning till forna tiders giganter som gått före oss. Anquetil. Bahamontes. Bartali. Thevenet. Bobet. De satt alla på såna här. När de bytte stall eller cykel tog de med sin gamla sadel till den nya hojen, och tillförsäkrade sig därmed en god resa från day one. Det borde vi ättlingar till dessa stora också göra.
bahamontes-yellow-tour-920 (1).webp

Senast ändrad:
Min Brooks Swift var bekväm på en gång. Crmo rails håller inte i evighet. Mina Ideale 90 rails pajade efter 35 år, beror antagligen på kroppsvikten, gissar du är lättare än mig. När jag försöker visualisera dig så dyker nåt ganska spinkigt, väderbitet och läderartat upp på skärmen.

Felet med moderna sadlar är att de har ett stenhårt underrede av hårdplast. När stoppningen bottnar vid tryckpunkterna, dvs sittbenen, och det gör all stoppning förr eller senare sitter man direkt mot denna hårdplast. Och strax kommer den välbekanta molande olustkänslan. Lädersadel har inget sånt underrede ty under det uppspända lädret gapar blott tomhet och vertigo; lädret är uppspänt som en hängmatta, som vägbanan på Golden Gate bron.

Så mitt och Miss Lycka's förslag blir sålunda Brooks Swift i ljusbrun honungsfärg. Det är en rasande prydlig tingest och en blinkning till forna tiders giganter som gått före oss. Anquetil. Bahamontes. Bartali. Thevenet. Bobet. De satt alla på såna här. När de bytte stall eller cykel tog de med sin gamla sadel till den nya hojen, och tillförsäkrade sig därmed en god resa från day one. Det borde vi ättlingar till dessa stora också göra.
Visa bilaga 829302
Ser du inte hur ont i röven dom har? ;)

Visa bilaga 829302
Nja, 76 kilo netto är väl inte så liten.🙂
Jag sitter ju på andra sadlar än Idéalen också så kanske det bidrar till den långa livslängden? Än visar den inga tecken på att kasta in handsken men jag har bytt ett par nitar.
Gilles B sadlar däremot kan allt igenom köpas som reservdelar, underreden i crmo och titan, skal och nitarna är inte nitar utan skruv. Som även de finns i lösvikt.
Idéale finns fö i titan numera. Brooks sadlar är jag mindre begeistrad över. Lädret är tunnare än fransmännens.

Halloj,

Jag har "hybrid" cykel, närmare bestämt en Specialized Sirrus Expert Carbon från 2015 - lika bifogad bild.
(Exakt en sån här: https://www.specialized.com/us/en/sirrus-expert-carbon-disc/p/65160?color=172457-65160)

Sadeln (som är en: Body Geometry Targa Comp, hollow Cr-Mo rails, 155mm) Har aldrig riktigt varit skön för mig. Tenderar att få ont på insidan av sittbenen.
Skulle handla nya däck och slang och började fundera på det här med sadeln och ju mer jag funderar/googlar ju oklokare blir jag.

Men jag mätte mina sittben på wellpapp och ligger inom spannet 105-110mm från 2 "mätningar". Enligt gängse praxis verkar man förorda +20-25mm på sittbenen så i mitt fall
105mm: 125-130mm sadel
110mm: 130-135mm sadel

Dom flesta verkar ha sadlar i 143 och 155mm, så best shot är en 143 antar jag?

Snabb konstatering är väl att sadeln är för bred och sannolikt överlag tråkig geometri/komfort eftersom det var en standardsadel på sin tid.

Min sadelhöjd är likvärdig med bilden, 3cm lägre kanske - så jag antar det kvalar in som hyfsat upprätt position om jag ska välja en sadel?
Ur Specialized sortiment tror jag mig ha identifierat Phenom som lämplig serie för mitt ändamål, även om den främst kanske är MTB/Gravel inriktad?

Budget: 17-1800kr

Är jag rätt ute, eller finns det andra aspekter jag missar?
Har inte läst hela tråden. Men denna på köp o sälj hade jag slängt mig över. Fel storlek för mig annars hade jag redan köpt den.

Och jag har en jättebekväm sadel för den upprätta sittställningen!
20260509_112900.webp20260509_112840.webp

Skänkes till vem som helst när som helst!

hantaverkus kostar multum, hantavirus är så gott som gratis
Sadel avhandlas med passar effter person finns inte riktigt universal passar alla.

Senast ändrad:
Jag tänkte skriva att jag aldrig har haft problem med sadlar - men så kom jag på att det inte är sant. Eller - det är sant att jag inte har haft problem med sadlar... I forntiden hade jag en inomhus-trainer som man av flera skäl inte kunde stå upp och cykla på. Jag hade problem med en trainer - som gjorde att jag inte kunde stå upp och cykla var 15: e minut. Det var problemet. Inte sadeln.

Jag tänkte skriva att jag aldrig har haft problem med sadlar - men så kom jag på att det inte är sant. Eller - det är sant att jag inte har haft problem med sadlar... I forntiden hade jag en inomhus-trainer som man av flera skäl inte kunde stå upp och cykla på. Jag hade problem med en trainer - som gjorde att jag inte kunde stå upp och cykla var 15: e minut. Det var problemet. Inte sadeln.
Att försöka bortförklara en usel sadel med att man måste ståcykla var femtonde minut gör inte sadeln mindre usel.

Lite vår rumpa träbänk men ont de bör man inte ha då är den inte bra sadel lit som båt ro ovan när händer inte heller är med på ett.
En dålig sadel är en dålig sadel trycker den på fel ställe och är mjuk finns sadlar som gör saken värre. En viss muskelträning i rumpan lite träbänk vår rumpa på cykel men växel cykel sitter men mera i sadeln än en fast växel cykel som blir stå cykla i uppförsbacke medan växel ner och kvar i sadeln med växel cykeln.
Är mer sträcka när man kliver av för retur pant plocka än A till B cykla hela tiden i sadeln.

Senast ändrad:
Att försöka bortförklara en usel sadel med att man måste ståcykla var femtonde minut gör inte sadeln mindre usel.
Ja, och att försöka bortförklara att oavsett vilken sadel du har så ska du ställa dig upp och cykla var 15: e minut (i princip oavsett topografi men inte oavsett vad klungan gör) är korkat.

Att cykling är en materialsport och att det är kul att diskutera sadlar tar inte bort vikten av att avlasta perineum och sittknölar (det första är viktigast). Det här är för f-n inte konstigare än att mjukdelarna/blodkärl och nerver behöver regelbunden blodgenomströmning för att inte skadas (i värsta fall permanent). Detta är allmän kännedom sedan 100 år. Något kloka cykeltränare lärt ut sedan evigheter.

Att diskutera sadlar och hur de passar är som sagt jätteroligt - men det är bättre att hjälpa nya cyklister i de absoluta grunderna. Stå upp och cykla regelbundet - så spelar det faktiskt mindre roll vad du har för sadel. Skaffa givetvis ändå en sadel som passar din typ av cykling och som passar ditt avstånd mellan sittknölarna. Ställ in cykel och sadeln för dig själv och din typ av cykling. Och stå upp och cykla regelbundet.

Att man ska behöva skriva detta 2026. Galet.

Ja, och att försöka bortförklara att oavsett vilken sadel du har så ska du ställa dig upp och cykla var 15: e minut (i princip oavsett topografi men inte oavsett vad klungan gör) är korkat.
Vad får dig att tro att alla cyklar i "klunga"?

Att cykling är en materialsport och att det är kul att diskutera sadlar tar inte bort vikten av att avlasta perineum och sittknölar (det första är viktigast). Det här är för f-n inte konstigare än att mjukdelarna/blodkärl och nerver behöver regelbunden blodgenomströmning för att inte skadas (i värsta fall permanent). Detta är allmän kännedom sedan 100 år. Något kloka cykeltränare lärt ut sedan evigheter.

Att diskutera sadlar och hur de passar är som sagt jätteroligt - men det är bättre att hjälpa nya cyklister i de absoluta grunderna. Stå upp och cykla regelbundet - så spelar det faktiskt mindre roll vad du har för sadel. Skaffa givetvis ändå en sadel som passar din typ av cykling och som passar ditt avstånd mellan sittknölarna. Ställ in cykel och sadeln för dig själv och din typ av cykling. Och stå upp och cykla regelbundet.

Att man ska behöva skriva detta 2026. Galet.
Det enda här som är galet är att du accepterar sadlar som är så dåliga att du måste ställa dig upp var femtonde minut. Hur kan man anse att det är rimligt? Det är nog vad jag skulle behöva med de allra sämsta sadlar jag nånsin provat. Med de minst dåliga kan jag åtminstone cykla 1-2 timmar utan större bekymmer.

Det enda här som är galet är att du accepterar sadlar som är så dåliga att du måste ställa dig upp var femtonde minut. Hur kan man anse att det är rimligt? Det är nog vad jag skulle behöva med de allra sämsta sadlar jag nånsin provat. Med de minst dåliga kan jag åtminstone cykla 1-2 timmar utan större bekymmer.

Tidigare har jag trott att du har läsförståelseproblem. Nu vet jag det.

Sadlar som många andra gillar brukar generellt passa mig bättre än såna som alla andra säger är dåliga. Nån anledning finns det väl att en sadel blir populär. Exempelvis är SDG Bel-Air en riktig långkörare som brukar få toppbetyg, passar mig perfekt. Lite mjuk, men bra speciellt när jag kör utan bibs. Även många Ergon brukar få topp betyg och passar mig.

Tunt vadderade cykelbyxor och hård sadel är nästan lika dumt som tjockt vadderade och svampig sadel.

I idealfallet ska det ta en tio mil eller så, innan rumpan gör sig påmind.

Tunt vadderade cykelbyxor och hård sadel är nästan lika dumt som tjockt vadderade och svampig sadel.
Varför är det dumt om det fungerar? För min del är det bästa receptet för att sitta på sittbenen istället för allt annat.

Edit: Därför föredrar jag utan nån som helst tvekan att inte ha nån vaddering alls i brallorna. Och möjligen bara ytterst lite på sadeln.

Rätt meningslöst att tala om sträcka när alla inte cyklar lika fort. Bättre med tid.

Skulle jag sitta ned konstant i två timmar i sadeln hade min ändalykt inte mått bra, alldeles oavsett sadeltillverkare och sadelmodell. Självklart måste man ibland avlasta sittbenen och då ståcyklar man. Detta ställer dina bakdelsproblem i ett helt annat ljus.

Skriver under på vad @J2000E säger, men jag skulle kanske inte riktigt vara så hård. Många cyklister står nog inte upp särskilt ofta, har jag förstått.

Varför låter du alltid så aggressiv, med tanke på hur lite du kan om cykel allmänt? Rätt svar i div spörsmål brukar vanligen vara tvärtom mot vad du hävdar.
Varför skriver du alltid helt meningslösa inlägg där du totalt feltolkat den du pratar med? Suck.

Edit: Det är tämligen tröttsamt att alla förståsigpåare verkar tro att allt bara handlar om LVG. Det gör det inte. Särskilt inte i den här tråden där trådskaparen enligt egen utsago har en hybrid. Vad folk i "klungan" gör och vilka plågor de är beredda att utstå för att cykla så fort som möjligt, är alltså synnerligen irrelevant.

Min rumpa verkar har egen dagsform, när den är på topp kan jag åka +24h på en hård (insutten läder) sadel utan cykelbyxor men få märkbart ömhet från en racersadel efter 4-5h med Assosbrallor.
Ömhet efter tryck och skav är olika förstås men skav för mig åtgärdas enklast med salva/smörjning.

Problem med tryckömhet är svårare, varför det uppkommer mitt i en säsong vet jag inte men min lösning har varit tjockare dyna. Det som är konstigt är att jag kan sitta 4-5h på en trainer inomhus sittande på samma sadel men få lite ont utomhus även om jag står mer då.
Samma byxa, likadan sadel, inte varje gång men definitivt alltid utomhus.

Sadelhöjd och sittställning är i princip samma och det kan uppkomma på olika cyklar vilket förbryllar.

På tal om sadlar, kidnappar tråden lite. Jag har ett par riktigt sköna POC-bibs som har kraftig vaddering. Men nu på försäsongen har jag kört med ett par långbibs från Craft jag fick kraftigt rabatterat, med bara en C3 pad i. Det funkade förvånansvärt bra. Nu när jag bytt till kortbyxorna igen så har ländryggen börjat klaga. Kan det ha med sadeln/byxorna att göra tro? Inga problem med den ”sämre” C3-dynan… samma sadel och cykel och inställningar/distans osv.

På tal om sadlar, kidnappar tråden lite. Jag har ett par riktigt sköna POC-bibs som har kraftig vaddering. Men nu på försäsongen har jag kört med ett par långbibs från Craft jag fick kraftigt rabatterat, med bara en C3 pad i. Det funkade förvånansvärt bra. Nu när jag bytt till kortbyxorna igen så har ländryggen börjat klaga. Kan det ha med sadeln/byxorna att göra tro? Inga problem med den ”sämre” C3-dynan… samma sadel och cykel och inställningar/distans osv.
Det skulle ju teoretiskt vara att du hamnar lite högre upp i sadeln men om just det skulle påverka ländryggen vete tusan. Prova sänk sadeln 1-2mm tänker jag men kanske är det bara att vänja in sig.

Enkelt problem att koda:

1 Köp en sadel som känns bra i butiken
2 Cykla några långa rundor
3 Gör det ont ?
4 If yes then släng_sadeln AND goto 1
5 bara_tur

Min rumpa verkar har egen dagsform, när den är på topp kan jag åka +24h på en hård (insutten läder) sadel utan cykelbyxor men få märkbart ömhet från en racersadel efter 4-5h med Assosbrallor.
Ömhet efter tryck och skav är olika förstås men skav för mig åtgärdas enklast med salva/smörjning.

Problem med tryckömhet är svårare, varför det uppkommer mitt i en säsong vet jag inte men min lösning har varit tjockare dyna. Det som är konstigt är att jag kan sitta 4-5h på en trainer inomhus sittande på samma sadel men få lite ont utomhus även om jag står mer då.
Samma byxa, likadan sadel, inte varje gång men definitivt alltid utomhus.

Sadelhöjd och sittställning är i princip samma och det kan uppkomma på olika cyklar vilket förbryllar.
Det skulle kunna bero på hur varma dina muskler blir under cyklingen, alltså beroende på både ansträngningsgrad och utomhustemperatur. Jag upplever ofta att sadeln känns högre när jag börjar cykla och sen "sjunker" under turen (vilket den rent mekaniskt absolut inte gör). Jag tror det är mina muskler som blir mjukare, vilket medför att jag själv sjunker ner lite närmare sadeln med sittbenen. Verkar kunna röra sig om så mkt som en centimeter, om jag får gå på känslan av den upplevda sadelhöjden.

Edit: Eller så blir jag mjukare i höfterna eller nåt sånt, så att jag kan "vicka" lättare i sidled och därför når längre ner så att säga. Mycket oklart.

Tillbaka
Topp