En djungel av sadlar! Hur hittar jag rätt?

Halloj,

Jag har "hybrid" cykel, närmare bestämt en Specialized Sirrus Expert Carbon från 2015 - lika bifogad bild.
(Exakt en sån här: https://www.specialized.com/us/en/sirrus-expert-carbon-disc/p/65160?color=172457-65160)

Sadeln (som är en: Body Geometry Targa Comp, hollow Cr-Mo rails, 155mm) Har aldrig riktigt varit skön för mig. Tenderar att få ont på insidan av sittbenen.
Skulle handla nya däck och slang och började fundera på det här med sadeln och ju mer jag funderar/googlar ju oklokare blir jag.

Men jag mätte mina sittben på wellpapp och ligger inom spannet 105-110mm från 2 "mätningar". Enligt gängse praxis verkar man förorda +20-25mm på sittbenen så i mitt fall
105mm: 125-130mm sadel
110mm: 130-135mm sadel

Dom flesta verkar ha sadlar i 143 och 155mm, så best shot är en 143 antar jag?

Snabb konstatering är väl att sadeln är för bred och sannolikt överlag tråkig geometri/komfort eftersom det var en standardsadel på sin tid.

Min sadelhöjd är likvärdig med bilden, 3cm lägre kanske - så jag antar det kvalar in som hyfsat upprätt position om jag ska välja en sadel?
Ur Specialized sortiment tror jag mig ha identifierat Phenom som lämplig serie för mitt ändamål, även om den främst kanske är MTB/Gravel inriktad?

Budget: 17-1800kr

Är jag rätt ute, eller finns det andra aspekter jag missar?

Bilagor

• spec.webp
    spec.webp
    135.8 KB · Besök: 14
Testa är mitt enda tips, kompisens, i affären eller köp begagnade här på KoS. Det är en djungel men rätt gott när det klickar, vilket någon gör. Tänk också på att vinkeln kan betyda väldigt mycket för komforten.
(...och min rumpa gillar SQ-lab sadlarna, oklart om din gör det, finns mycket info på deras hemsida iaf. https://www.sq-lab.com/en )

Det är just det eviga testandet/köpandet jag vill undvika - även om jag såklart förstår att det i slutändan krävs.
Men bra att veta på ett ungefär vad man ska leta efter för att inte sitta på en sadelsamling tillslut som är anpassad efter helt annan körställning etc..

Har inga cykelkompisar och symptomen visar sig aldrig direkt, så butikstesterna tror jag kan bli missvisande? Om dom inte lånar ut sadlar såklart - vilket dom kanske gör?

Det finns en hel del sadlar ute på Happys Köp och Sälj. Köp hem ett par stycken olika, prova runt och lär dig vad du tycker verkar funka resp inte funka för dig och antingen behåll den bästa eller köp en ny från butik baserat på din nya kunskap. Sälj de överblivna här igen (du får nog ungefär pengarna tillbaka förutom frakt och lite arbete).

Köp inte för mjuk! Särskilt längre sträckor blir sadeln då ett gungfly som tröttar rygg, höft och ben.
Jag har själv något sånt här till brukscykeln, och är jättenöjd:

Man kan alltid strunta i tio års vånda och meningslösa val och direkt konstatera att alla sadlar är helt värdelösa och att vad som helst som inte skapar alltför svåra plågor får duga. Det verkar helt enkelt som att cykelsadeltillverkare inte vet hur en helt vanlig röfv ser ut.

Har inga cykelkompisar och symptomen visar sig aldrig direkt, så butikstesterna tror jag kan bli missvisande? Om dom inte lånar ut sadlar såklart - vilket dom kanske gör?
Det finns butiker som gör det, med olika vilkor, men utbudet kan också bli begränsat men är det utan köptvång så kan ju det skapa bra referenser att leta vidare om inte någon faller i smaken.
Det är pyssligt att leta och byta men du kommer tacka dig själv när du sen sitter där och njuter av både sadel och cykling.

Stort medhåll på tidigare inlägg! Får du direkta sadeltips hade jag struntat helt i dem eftersom de som tipsar inte har den blekaste aning om vad som kommer fungera för dig. "Man väljer sadel med röven" är ett bevingat uttryck som inte kommer från mig.

Att köpa en sadel för 1800 kr som ska passa optimalt direkt tror jag är en utopi. Det finns breda, smala, konkava, konvexa, korta, långa osv osv i all evighet. Köp en billig sadel på k&s som ser helt annorlunda ut än den du har nu och se vad som händer. Har du bekymmer idag blir det förmodligen inte så mycket sämre och då kan du leva med att lägga 300 kr och lite av din tid. En vanlig bra sadel i det lite högre prisspannet brukar kosta 500 kr på happy, sen finns det ända ner till bortskänkes allt som oftast. Du har ju redan fått ett erbjudande här i tråden till exempel - hugg på det!

Man kan alltid strunta i tio års vånda och meningslösa val och direkt konstatera att alla sadlar är helt värdelösa och att vad som helst som inte skapar alltför svåra plågor får duga. Det verkar helt enkelt som att cykelsadeltillverkare inte vet hur en helt vanlig röfv ser ut.
Jag brukar säkert säga emot dig i sadelfrågan gissar jag, men efter att själv ha labbat ganska länge för att tillslut hittat den "optimala" sadeln, bytt på typ 5-6 cyklar för att ett par år senare behöva omvärdera och byta sadel på alla cyklarna en gång till för att slutligen idag ändå inte vara helt nöjd såhär 3-4 år in på den sadel jag använder numer så är jag ändå lite beredd att hålla med dig. Vissa människor kan cykla på vad som helst, medan andra är superkänsliga (dvs sådana som mig). Nu handlar mina besvär om sådana som dyker upp efter kanske 10-12 timmar i sadeln eller efter ett par dagar av sådan cykling direkt efter varandra, men faktum är att jag fortfarande inte hittat något helt problemfritt även om jag är typ 14 år in i cykelträsket eller så. Förhoppningsvis är inte TS lika känslig och det kan vara bra att komma ihåg att väldigt många människor cyklar runt en massa timmar varje vecka utan att ha några bekymmer öht - hoppet lever för TS tänker jag!

Är med Makten här delvis. Jag tror inte det går att göra en sadel jag inte får ont av. Har lätt provat 50 sadlar på vägen till de PRO jag har nu, tappar inte känseln så fort på dessa.
Har Infinity kvar att testa, en dag kanske.

Det går inte att ge råd om vilken sadel, bara vägen till en som fungerar.

Är med Makten här delvis. Jag tror inte det går att göra en sadel jag inte får ont av. Har lätt provat 50 sadlar på vägen till de PRO jag har nu, tappar inte känseln så fort på dessa.
Har Infinity kvar att testa, en dag kanske.

Det går inte att ge råd om vilken sadel, bara vägen till en som fungerar.
Kanske inte är sadeln som felar? Sitter du litet för högt...? ;-)

Klart man inte måste köpa en sadel för 1700, men den modellen är väldigt bra! köp en beggad och testa...
tyvärr finns ingen genvägar, men prata med en duktig anställd i butik som jobbar med dessa frågor...

Efter femtio års cyklande är det bara läder som duger. För mig. Allt vad som heter plast har åkt ut sedan länge. Jag tillhör team n3wton i fråga om känslighet.
Ja, lädersadlar är dyra, "tunga", kräver underhåll och har en lång och för somliga smärtsam inkörningsperiod. Vitsen är att de formar sig över tid till den kroppsdel de har kontakt med och då sitter som en smäck. Samt håller i en evighet. Min äldste har hängt med i 40+ år.
Gilles Berthout Soulor kan vara värd att titta på för TS.
Sadelbredd hänger även ihop med sittställning.

Människor tycks ha stora problem med sina sadlar. Jag kan cykla länge utan stoppning i byxorna på nästan allt som inte är konvext och trycker direkt på perineum.

Jag kör Selle Italia SLR på mina modernare cyklar - rekommenderas ofta av olika bikefitters då den ger stabilitet åt bäckenet. Dem hade jag testat (sadlarna, inte gubbarna som gör bikefit).

På de äldre cyklarna har jag olika lädersadlar. Skönast är den som sitter på min Fram från 1924, sadeln är uppenbarligen insutten av någon med ett akterkastell format ungefär som mitt.

Rådet är att skaffa en annan kropp, som nästan inte känner skillnad på någonting. En sådan kropp har jag fått. Aluminium eller kolfiber, mjukt eller styvt, olika vevarmslängd. Allt är detsamma.

Senast ändrad:
Om det är så svårt att hitta en bra sadel kanske ni som har sånna problem börja med kaninhoppning?

Jag har två sadlar olika som funkar jättebra för mig. Men det kommer alltid vara bekvämare att ta bilen... Ett par bra cykelbyxor ger stor skillnad också. Assos t.ex.

Ni kanske är lite extra känsliga där bak och i ljumsken?

Trevlig helg!

Senast ändrad:
Om det är så svårt att hitta en bra sadel kanske ni som har sånna problem börja med kaninhoppning?

Jag har två sadlar som funkar jättebra för mig. Men det kommer alltid vara bekvämare att ta bilen...

Ni kanske är lite extra känsliga där bak och i ljumsken?

Trevlig helg!
Vilket konstigt inlägg! Vad tillförde det?

Jo, fast vilken kanin ska man ha då? Det finns breda, smala, konvexa, konkava, långa, korta osv osv. Jag brukar alltid få ont av mina oavsett hur jag gör, och jag har ändå kört kaninkalkylator enligt konstens alla regler!

Jo, fast vilken kanin ska man ha då? Det finns breda, smala, konvexa, konkava, långa, korta osv osv. Jag brukar alltid få ont av mina oavsett hur jag gör, och jag har ändå kört kaninkalkylator enligt konstens alla regler!
Fånigt (eller bara omanligt) att få ont. Bättre att börja med annan idrott. Så tolkade jag inlägget.

Du kanske skall gå till en fysioterapeut?
Det låter som om det är något knas. 😔

Och som vanligt så spårar tråden ut .
Jag har själv provat köp ett antal sadlar både från Ergon ,Sq-Labs, rena skitsadlar från Ali men det finns undantag.
Dom sadlar mitt arsle gillar för tillfället https://www.sellesmp.com/eu_en/catalogsearch/result/?q=ZSTT01WELLGELNESMCA+
och det är på vägsidan som jag gillar smp sadeln lite svår att ställa in men när man har hittat inställning så är den riktigt bra.
På 1 av mtb cyklarna har jag Sds air 3 den får jag inte ens ont av om den är rätt inställd.
Sen guld klimpen Allebikes Vincent sadel har den på Hardtailen får inte ens ont av den.
Sen finns en kålfiber sadel från Ali den är kortare än dom andra sadlarna och den skaver inte och man sitter bra i den.
Så slutsatsen är att sadlarna är för långa för att vara riktigt bra.

Köp denna så får du stor chans att den funkar
Bra med råd, men inte allmängiltigt. Hade en sånoch den funkade i flera minuter innan jag var tvungen att välja en annan. Sadlar är svårt.

Form och stoppning kan samverka negativt finns kombinationer som tryck värker efter kilometer. Och andra hård enkel form fungnrar mil men är också var hur man sitter längs bak triangeln yta med några grader ner fram del på sadeln.
Och är sadel rak blir skrev trycker den om sitter lite längre fram helst en behaglig tryck yta form avlastning läder sadel som format sig brukar bli så är förstås inte det riktigt ny o insutten men kräver i olja och fett skötsel.
Sedan är väl många olika en del kan sitta på det mesta nästan andra inte alls.
Sedan är det lite som med båt åror och blåsor i händerna med rumpan värst på vår innan lit rump muskler kompenserar sit ytan tryck för tjänstledighet till en början liten del även för bra sadel fast är olika även där.

Senast ändrad:
Mitt ressonemang har varit att kika på vilka sadlar som rekommenderas, gjort en bästa gissning på vilken bredd jag ska ha basserat på tillverkarens rekommendationer och köppt den billiga varianten med stål rails och testat ett tag, kroppen behöver lite tid på sig att anpassa sig till ny sadel och man måste testa lite olika justeringar. Nu när jag väl hittat nått som jag tycker fungerar tillfredställande så har jag köppt kolfiber/titan varianten som kostar dubbel och väger liiiite mindre bara för att ;)

Ytterligare kommentarer
Jag cyklar 99% MTB med andra krav än väg så jag tänker inte rekommendera specifika modeller.
Och så tror jag jag att man får leva med ett vist mått av obehag, läs värk i sittbenen om man cyklar "mer" än vanligt, målet är att slippa skavsår och att saker domnar på en :)

Efter femtio års cyklande är det bara läder som duger. För mig. Allt vad som heter plast har åkt ut sedan länge. Jag tillhör team n3wton i fråga om känslighet.
Ja, lädersadlar är dyra, "tunga", kräver underhåll och har en lång och för somliga smärtsam inkörningsperiod. Vitsen är att de formar sig över tid till den kroppsdel de har kontakt med och då sitter som en smäck. Samt håller i en evighet. Min äldste har hängt med i 40+ år.
Läder är det enda som inte är direkt plågsamt för min del också, men knappast på grund av lädret, utan för att det är de enda sadlar som finns i ordentlig bredd, tillräckligt platt och hård sittyta. Och det roliga är att för mig har lädersadeln blivit sämre ju mer inkörd den är, för det var just den platta, stenhårda ytan som räddade arslet genom att man då mest sitter på sittbenen.

På samma vis har all form av stoppning i brallorna bara försämrat läget genom att börja trycka på mjukdelar. Cyklar man mycket behöver man ju ingen stoppning för sittbenen ändå, så det känns helt redundant.

Jag har kommit fram till att jag måste ha avsevärt bredare sadel än vad mitt sittbensmått antyder. Men då sitter jag antagligen mer upprätt än många andra.

------

Det finns några moderna sadlar som hade kunnat funka om det inte vore för att de har vassa kanter mot låren (edit: och/eller vassa kanter mot hålet i mitten). Det verkar som att tillverkarna aldrig nånsin testat sina sadlar, för denna designmiss är fullständigt obegriplig. Det kostar ju inte mer att runda av alla kanter liksom.

Senast ändrad:
"Platt" sadel som ej skär in i mina lår.
Kort är den också.
Jag har problem med sån slits/skåra i mitten, det har skapat en hel del skav så numera är det endast läder.
Ideale eller Berthoud och jag lär väl gå ur tiden innan jag suttit in dom 3 jag har utöver den på touringhojen som är skönare än soffan hemma.

Man får testa sig fram. Jag passar in på ett antal sadlar som tillverkats. Trots att de som tillverkat dem ej har någon aning om hur sadlar skall vara utformade. 😉

Ett tips kan vara att sänka styret för att avlasta baken lite. Jag har 12cm drop på mina 3 lvg.

/turgubben

Senast ändrad:
Som framgår av kontentan av alla ovanstående inlägg går det inte att snyta din idealsadel ur näsan @mastermani.
Du får nog göra som de flesta, pröva dig fram och få några smärtsamma erfarenheter på köpet.
På K&S här finns oftast drivor av sadlar till salu (av samma anledning). Mitt förslag är att du köper sadlar av olika form, testar och säljer igen om de inte passar. På det viset blir den ekonomiska smärtan iaf mindre kännbar.
De flesta sadlar går att googla fram för att få en idé om form och storlek. Tyvärr har de flesta säljare här svårt att kläcka sådana väsentligheter ur sig i sina annonser.

"Platt" sadel som ej skär in i mina lår.
Kort är den också.
Bra att du visade vikten, det är trots allt det viktigaste.

Opponerar mig mot att någon skrev ”som vanligt spårar tråden ur”
Hur kan den göra något annat. En person vars röv inget vet hur den ser ut frågar om sadelalternativ från cyklister vars rövar han vet inget om……

Hur långt är ett snöre!?

Rådet är testa eller bestäm dig och lid med ditt beslut. Det går inte att svara. Hur gör proffsklungan? 200 olika arslen, ett fåtal olika sponsorer och tillverkare. Ändå kör de sjukt mycket. Rid in röven, får du domningar (som stör), byt!

Håller med Skogling. Kaninhoppning är inte så dumt, söta är de oxå. (Är de kass, kommer sist eller visar attityd kan man äta upp dem)

Senast ändrad:
Jag förväntade mig inte med tråden att bryta ner det till min idealsadel, utan försöka bli klokare utifrån mina försättningar. Dvs cykeltyp, sittställning, sittben etc. förstå sadelmarknaden lite bättre - för någonstans verkar det ändå finnas en liten vetenskap bakom det. Målet var att begränsa urvalet och antalet sadlar att spana in - dvs fokusera på sadlar på pappret bör vara lämpliga.
Tyvärr är cykling inte en riktig hobby för mig, så att köpa/sälja hundratals sadlar är långt över överkurs - beakta att jag har en originalsadel på min 11år gamla cykel, det säger nog mycket om min nivå haha.

Nåväl, hittade sadelkonfigurator på Fizik och av specialized är jag nog kvar på att Phenom är värd att titta vidare på. Får ta mig in till en välsorterad handlare och prata lite med dom och hålla utkik i KoS här på HR.

Om man ska chansa på sadel som passar många så är det de som ser ut som specialized power, bredare och kortare än traditionella sadlar. I ditt fall kanske specialized power arc som är mer rundad sida till sida, blir lite mer tryck på mjukdelar och mindre koncentrerat på sittben, som kanske funkar bättre i ditt fall.

Det finns en massa vetenskap, men kroppars variabelitet dels i hur man ser ut, dels i hur känsliga ens mjukdelar är för tryck, och dels i kroppens förmåga att anpassa sig över tid gör att det inte riktigt går på förhand säga vad som funkar.

Var observant på nervpirrningar stickningar i tår och sånt, det är direkt skadligt, då trycker sadeln för hårt på fel ställe. Att få tryckont är inte farligt, men förstås besvärligt.

Också att tänka på är att ändra sadelvinkel pyttelite kan ha stor effekt om man är känslig, så det kan man experimentera lite med.

Missade det där med upprätt sittposition. Om man har en hyfsat upprätt sittposition så kommer det bli ganska högt tryck på sittbenen. Sitter man mer framåtlutad så blir det lägre tryck på rumpan och troligen mer på händerna, lite beroende på vad bålen gör. Att sänka styret lite kan vara värt prova, man blir mer aerodynamisk också så det går lättare i motvinden. Det är förstås vanligt att få problem med händerna pga för högt tryck där, så man får justera lite försiktigt en sak i taget.

Ett annat sätt att minska trycket på sittbenen är att pressa ner mer kraft i pedalerna 🙂

Jo, en sak till med läder. Cykla aldrig i vita byxor med lädersadel. Resultatet blir snarlikt
IMG_2892.webp

Tillbaka
Topp