[Kalender] Tour d\'Ötzi XL 2017

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
iceman-otzi.jpg

Senast ändrad:
Nu är det några veckor kvar och ingen vet om det blir en rejäl vintercyklingsmisär eller som en kylig höstnatt med plusgrader. Här kommer ändå några korta erfarenheter från förra året vad gäller utrustning, mm:

- Först regn, sedan uppehåll och sedan snöfall gjorde att extra handskar och ullsockor var bra att släpa med sig. Jag hade tre olika varianter på handskar och de tjocka krabbhandskarna var bäst. Ändock frös man efter varje stopp som en liten ynklig hund innan värmen spred sig.
- Vatten/dryck i vattenflaskor verkar frysa ihop i nollgradigt väder. Camelbak, ve och fasa, håller dock drycken någorlunda ljummen.
- Extra mat är bra att släpa på i form av god choklad, förslagsvis pigall. Gamla tråkiga bars är ännu tråkigare när de har fryst ihop.
- Bensinmackar har begränsade öppettider. Den i Strängnäs som vi hade sett fram emot att besöka var stängd sedan länge när vi kom dit. Alltså skall man bunkra upp så man klarar sig ända till Eskilstuna, dvs cirka 13 mils cykling.
- Cykling i lätt snöfall är till en början väldigt mysigt, speciellt när man passerar små samhällen mitt i natten där folk ligger och sover i sina stugor. Fast när det kommit ned en 10cm ungefär börjar det bli väldigt spårigt och slirigt så hastigheten kryper nedåt ganska snabbt.
- Frukoststoppet i Västerås är ett perfekt ställe för upptorkning och en längre paus. Att kliva ut i snöfall kan vara lite motigt men plötsligt är man trots allt på väg igen. Då är det ju bara 10 mil kvar :-)

Over and Out.

Det bryter kanske mot traditioner..
Men vi hade 15 min tillgodo till stängning på McD och BK i Eskilstuna förra året. Missar man nattamaten där så dröjer det till Västerås innan nästa öppna servering. Skulle det kunna vara klokt att starta en timme tidigare?

Mitt eget deltagande? Det bestämmer jag dagarna innan utifrån hur lång permission från familjelivet jag beviljas!

desmo sa:
Det bryter kanske mot traditioner..
Men vi hade 15 min tillgodo till stängning på McD och BK i Eskilstuna förra året. Missar man nattamaten där så dröjer det till Västerås innan nästa öppna servering. Skulle det kunna vara klokt att starta en timme tidigare?

Mitt eget deltagande? Det bestämmer jag dagarna innan utifrån hur lång permission från familjelivet jag beviljas!

Iof en bra plan. Fast förra året berodde tidsbristen på att något pucko bonkade efter 12 mil :-). Jag vet vem.... men start vid 20-snåret kan ha sin charm ändå.

Preem Strängnäs har öppet dygnet runt enligt https://www.preem.se/hitta-station#..._032119299999977&mapZoom=11&openStation=52752

Mc E-tuna har också dygnet runtöppet.

Dricka gör man på stoppet och fram till innehållet fryser. Sedan prisstopp och leka kamel. Det finns flarror gör kyla.

2015 hoppade vi över Strägnässtoppet. Det kan vi prepps i Södertälje.

Ombytesklädet är nog utmärkt.

Man vet aldrig vad som väntar.

Fjärdebrunn sa:
Vad häller ni i termosflaskan? Tänkte sådär 4-5 timmar in i cyklingen.
Kaffe, te, ANNAT?
Jag tänkte att om man häller i kallvatten/cola/sportdryck så fryser väl även den efter en stund. Innehållet måste väl vara varmt för att termosen ska funka?

Camelbak har en variant som jag tänkte klicka hem. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=93995;menu=1000,5,221,222;pgc[96][411]=1;page=9

Rostfritt väger ju som tusan.

Jag körde den här budgetvarianten på termosflaska på vintervättern förra året:

https://www.decathlon.se/termosflaska-500-ml-id_8385476.html

Körde endast vatten eller sportdryck. Den frös aldrig, men jag fyllde på eller bytte vätska på alla stopp. Men ska investera i en större modell liknande din länk ovan då min endast rymmer 500ml.

Jäger-förrådet är tomt men kommer att fyllas på inför 9/12. Jag planerar vanlig service på Shell Bålsta. Insektsnycklarna mm kommer att finnas med :-)

Zoroniak sa:
Hej gubbar! :-)
Jag kör gärna med er denna episka turen!

Gubbar...? Alla som vill ska med är det ju som gäller (givet att en gillar äventyr och har kapacitet att klara rundan med allt vad det kan tänkas innebära förstås).

Episkt kommer det bli. Och idag snöar det också :D

Ja - bra Ötzikänslan idag! Underbar cykling.

Jag vet inte om jag klarar att vänta hela vägen till Bålsta innan man får en Jäger...

Det där jäger-inslaget är jag mycket nyfiken på. Har aldrig testat (i kombo med cykling). Spetsad sportdryck liksom. Kan ju inte gå fel.

Fin kladdcykling idag.
Jag börjar bli orolig för min start. Mitt dåliga knä gillar inte dubbdäckscykling och svullnar nästan dagligen. Knaprar ipren, sjunger psalmer och ska köra testa Umeå-modellen på ordination från firmans copy...

Fjärdebrunn sa:
Fin kladdcykling idag.
Jag börjar bli orolig för min start. Mitt dåliga knä gillar inte dubbdäckscykling och svullnar nästan dagligen. Knaprar ipren, sjunger psalmer och ska köra testa Umeå-modellen på ordination från firmans copy...

Åh nej! Heja heja!

Fjärdebrunn sa:
Fin kladdcykling idag.

WO i år också?, nej det går inte alls. Vi får köra Tandem.

Btw, alla-ska-med körde vi förra året med bra utfall för undertecknad.

Tillbaka
Topp