Hjälp Jofa hitta gaffel

jofahjalm

Aktiv medlem
Hjälp Jofa hitta gaffel
Min sunkpike till htn har igen blivit odämpad och är inte längre värd att fixa.

Nu behöver jag en robust gaffel till peruanska vinterncykeln som kräver lite underhåll och är billig. Jag tänker mig typ en Yari eller en 2018 Revelation.

130 mm slag
27,5”
100 mm nav

Vart hittat jag en sådan billigast? Har någon något i gömmorna att sälja?

Hjälp Jofa hitta gaffel
jofahjalm sa:
Jag hatar verkligen Pike.

Men 2017 Revelation är väl Pike... Den fick Revelation klistermärke så att hipsters som vill inte kallas för enduro cyklister kan känna sig lite mer "trail" och ändå ha en styv gaffel med bra dämpning. Och Yari är också en Pike... fast för de som vill inte kallas för enduro snobbar.

EDIT: Det finns flera andra OENDURIGA gafflar men det finns ingen bra support i Sverige.

Senast ändrad:
Hjälp Jofa hitta gaffel
WAKIdesigns sa:
jofahjalm sa:

Men 2017 Revelation är väl Pike... Den fick Revelation klistermärke så att hipsters som vill inte kallas för enduro cyklister kan känna sig lite mer "trail" och ändå ha en styv gaffel med bra dämpning. Och Yari är också en Pike... fast för de som vill inte kallas för enduro snobbar.

Varken Revelation eller Yari har chargerdämparen.

Hjälp Jofa hitta gaffel
Hum.
Det där är nog bättre att göra på CR och NCR som är luftgafflar. R är ju en coil med luftassist, så den lär ju få förspänning på fjädern om man sänker den...

Hjälp Jofa hitta gaffel
Suntour Aion
349,00€
Luft, Low speed compression justering, Spacers.
130-160mm internt justerat.

https://www.bike-components.de/en/Suntour/Aion-SF15-RL-R-27-5-Federgabel-p49648/

Bikemag verkar gilla den.
http://www.bikemag.com/gear/components/suspension/forks/review-suntour-aion-rc-fork/

Bikemag sa:
Simply put, the Aion does the job–and for the asking price, it does it damn well. For riders looking to upgrade from an OEM coil fork or build up a trail bike from scratch, the Aion should be at the top of the price-conscious list.

Hjälp Jofa hitta gaffel
jofahjalm sa:
tobgren sa:
Innerst inne vet du att det är en mattoc du vill ha ??

Hittar någon en billig är jag på. Jag hittat däremot inga.
Jag får motvilligt erkänna att jag inte hittar det just nu heller. För en månad sen eller så sålde bike-discount mattoc comp för 3000kr ungefär. Men Aion gaffeln som just länkades kanske kan vara något?

Hjälp Jofa hitta gaffel
jofahjalm sa:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:
Billig, troligen robust och för lång, men något liknande skulle jag kunna tänka mig på ht'n.

http://www.rczbikeshop.com/default/...disc-160mm-qr15mm-tapered-black-9150811s.html

Den ser ju förträfflig ut? Billig var den oxå.

Mycket intressant! Men jag kan inte ha 160 mm slag. Går dom att sänka?

Är väl svårt med fjäder? Fanns en CR för ett par veckor sedan för några hundra till, men deras utbud är lite spontant...

Hjälp Jofa hitta gaffel
Jag har en kompis du kan handla en sänkningsbar Marz 350 CR för 1600kr (kan köpas genom min källarförsäljning)

48C9D852-5EA5-47DF-BA8D-6B71E2BBFF23.jpeg

Mera bilder fås vid intressen.
Puss o kram!

Hjälp Jofa hitta gaffel
Jag har en NCR och använder jag båda spacers (1x10 +1x20) så sänks den till 130mm. Det går att sänka den ytterligare om du har fler spacers. De går att klicka ihop.

Hjälp Jofa hitta gaffel
jofahjalm sa:
WAKIdesigns sa:
jofahjalm sa:

Varken Revelation eller Yari har chargerdämparen.

Exakt... har en 2016 Rev 130 110x15 om du vill ha den ;) 32 ben, perfekt för bubba scrubs

Hjälp Jofa hitta gaffel
jofahjalm sa:
Det är helt klart billigt, men jag är tveksam till hur enkelt det blir att leva med en marz-gaffel...

En Marz är nog inga problem att hålla liv i, både bussningar, skrapringar o packningskit går fortfarande att beställa direkt från Marz eller ngn av deras distributörer.
Dock brukar Marz reserv/servicedelar kosta sin slant, men hålla länge och ha långa servic-intervalls...

Tillbaka
Topp