Aero skrivbroms racerhjul

e120guru sa:
Vilket test visar den påstådda universella sanningen om att 24 ekrar är för få?
Ja, jag är också intresserad av källan till det påståendet, eller om det bara är tyckande.
Jag förstår att fler ekrar är bra ur redundans-perspektiv (om en går sönder är chansen större att kunna cykla vidare), å andra sidan tycker iaf jag att det är snyggare med få ekrar. Vilket argument som är viktigast är subjektivt.
Men det kanske finns nåt test som tar hänsyn till mätbara egenskaper som styvhet, styrka, rullmotstånd, etc?

Ber om ursäkt att jag bara skriver om aerodiskhjul utan att ifrågasätta någon , fruktansvärt oHappy .

Byggde dessa när jag sökte hjul lika ts .
Dt 240 , light-bicycles 35u 25mm bred + 46v
28mm bred .
24-ekers fram och bak .

Mkt snack om 24ekers bak på diskhjul .
Tror , utan källor eller forskning , att dom absolut största krafterna är på bromssidan fram .

Trevligaste hjulen jag haft utan konkurrens .

M

filename=20170703_171232.jpg

larason sa:
HåkanC sa:
Yishun-hjulen har endast 24 ekrar, både fram och bak, det kan vara i minsta laget.
Särskilt bak i ett skivbromsat hjul med tunna aeroekrar på båda sidor av hjulet.
/Håkan
Jag fick just hem två par Yishun-hjul med diskbroms, 28h. Men då med deras "egna" nav. Fälg 44 mm hög, 28 mm yttermått och 19,5 mm innermått på fälgen. Leveransen tog lite extra då de specialborrade fälgarna. Nog borde de kunna få tag på 28h 240-nav om det skulle behövas?
Har tidigare kört några år med deras fälgbromsade hjul så känner mig förtröstansfull att de kommer hålla bra.

Visst är det så att det inte sker ngt "magiskt" om man bygger hjul med >24 ekrar,
inte ens om det är ett skivbromsat bakhjul.
Det finns de som testar även den (laterala-)styvheten hos hjul, ett sådant test har jag länkat till tidigare i tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3251410/3251842#msg-3251842
Där ser man att bakhjulen, trots oftast fler ekrar, vanligen är mkt flexigare.
Den stora fördelen med styvare hjul är att de (oftast) upplevs som både kvickare och rappare kanske tom snabbare,
allt detta endast pga den högre styvheten. Även hjul som är NÅGOT tyngre, men styvare kan då upplevas som både kvickare och rappare.
Men hur mkt, om ens ngt, är förstås väldigt individuellt. Hur krävande/noggrann/känslig är du?
Nackdelarna med fler ekrar är så minimala, både vad gäller vikt och aerodynamik, att fördelarna överväger. Åtminstone så länge man håller sig till 24-28 i framhjulet och 28-32 i bakhjulet.
Åtminstone för den som prioriterar hjulens funktion före utseendet

Enl åtminstone mig är det skillnad på att välja hjul för tempo/tri eller mer allroundhjul som i 1a hand skall funka för vanliga lvg-tävlingar,
och motionslopp som VR, vilket är TS mål.
För såda användning skulle jag därför välja sådana hjul som jag har skrivit om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3251410/3252760#msg-3252760

Vad gäller aerovinsten från hjul så har jag även skrivit om den i det inlägget, eller snarare att styrets bredd kan göra mycket större skillnad.
Ett 2cm smalare styre kan ge en aerovinst på 15W, medan skillnaden mellan de bästa och sämsta hjulen, i testet jag också har länkat till, är 8W.

/Håkan

Så, att som du gjorde tidigare, kategoriskt avvisa hjul med 24 ekrar, hade inget belägg mer än att några 24-ekrade har testats? Så testet fick dig att skapa en hypotes om att 24-erlade bakhjul genomgående bör avfärdas, men inte sedan bekräftat den hypotesen?

För att vara någon som kräver att andra ska hänvisa till faktan bakom sina påståenden känns det som du har lätt för att själv ha påståenden som saknar underliggande fakta.
Jag tvivlar inte på att fler än 24 ekrar är bra, men i den här köparens fall, kommer det ha någon större effekt?

Jag har själv många gånger varit tacksam för din kunskap man kunnat ta till sig här på forumet, om hjulbyggning osv. Men du har väldigt lätt att bli uppfattad som mästrande och dryg, och kräva att de du argumenterat mot ska presentera bevis genom tester (och nu menar jag inte enbart i det här fallet), men kan själv göra påståenden som du inte presenterar några bevis för...

Jag tycker att du ska bli lite mer ödmjuk, både inför andras kunskap, men framför allt inför din egen kunskap - du kan väldigt mycket och behöver således tänka på att när folk frågar är det för att de inte kan lika mycket...

Som läsare blir man bara matt, och vill bara hå vidare till en annan tråd när mästrande-tonen slås på.

e120guru sa:
Så, att som du gjorde tidigare, kategoriskt avvisa hjul med 24 ekrar
Du överdriver jag har aldrig "kategoriskt avvisat hjul med 24 ekrar".
Så här har jag skrivit https://happyride.se/forum/read.php/1/3251410/3252838#msg-3252838
HåkanC sa:
Yishun-hjulen har endast 24 ekrar, både fram och bak, det kan vara i minsta laget.
Särskilt bak i ett skivbromsat hjul med tunna aeroekrar på båda sidor av hjulet.
Det är "kan" och "skivbromsat bakhjul" som är nyckelorden.
För om du hade läst mer av det jag hade skrivit så hade du sett att jag 2 inlägg tidigare, i https://happyride.se/forum/read.php/1/3251410/3252760#msg-3252760, rekommenderade 24 ekrar,
men då till framhjulet.
Redigerat:
Ännu bättre hjul får man med styvare ekrar på höger sida bak och vänster fram (skivbromshjul), men så vitt jag vet bygger inte Lightbicycle hjul med olika ekrar, därför tog jag inte upp det.
Skulle jag bygga hjulen själv skulle jag välja styvare ekrar på höger sida bak och vänster fram.

/Håkan

Senast ändrad:
Ursäkta att jag inte hänvisade till något test, men jag menade såklar bakhjul...

Så länge man slänger in ordet ”kan” så får man alltså i HåkanC-boken komm dragandes med vilka teorier som helst som man inte har belägg för?
Själv kan jag då tycka att om man är en person som kräver av andra att ha belägg för det man skriver i form av hänvisningar till random tester så bör man då vara extremt försiktig med användandet av ordet ”kan” om det är det som gör att man inte behöver ha belägg för det man skriver....

Jag bygger fortfarande ganska många hjul varje år (mellan 30-40st tidigare ca 200-300st) och jag måste säga att denna hets med få ekrar överallt inte känns bra. Hjulen blir svårare att bygga, blir svårare att rikta och framförallt blir dem klenare. Med klenare menar jag att dem går sönder lättare. Att bygga skivbromshjul med så lite som 24 ekrar känns sådär... Jag gör det, men det är inget jag rekommenderar.

Visst hjulen blir styva å så... men hjulen blir ofta skrot om bara en enda eker skulle gå av eller man kraschar lite illa. Å lite för låg ekerspänning så blir dem ungefär lika styva som mjukost.

Obs! Jag kör själv på 24 ekrat framhjul å 28ekrat bakhjul på både lvg å mtb. 2:1 förhållande fram med 3kors på skivsidan med solekrat icke skiva, å 3kors bak... inget jag rekommenderar men d funkar. En fabrikant som inte hakar på alla trender men som bygger bra nav och schyssta hjul är American Classic... Hur aero dem är vet jag ej men ruggigt hög kvalité å genomtänkt ekerspänning... jämn å fin ekerspänning på både höger och vänster sida tack vare flänsarna.

Tillbaka
Topp