Sram Guide sticky lever

Sram Guide sticky lever
Tror det var runt årskiftet det var löst. Har inga problem med mina RSC -14 med nya kolvar eller Code RSC -17. Tydligen samma kolvar i båda.

Sram Guide sticky lever
Ok... beställde 2017 Guide RSC efter att Bike-Components lovat mig att det inte var problem med dom bromsarna.

Kollade idag igenom Sram spare parts katalogen för 2017 och 2018 och såg att i 2018 hade man bytt artikelnummer på kolven från 11.5018.005.005 till 11.5018.005.010 och kallade den för generation 2. Blir därför misstänksam om att 2017 fortfarande har det problemet.

Har precis byggt färdigt hojen och den kommer att stå oanvänd hela vintern. Vill inte att sommaren ska komma för att märka att jag måste reklamera bromsarna. Finns det något sätt att veta säkert om man har generation 2 på kolven eller inte förutom att riva isär handtaget?

Senast ändrad:
Sram Guide sticky lever
BjornR sa:
Om det går att se så var 'contact adjustment' rödanodiserat inuti mekaniken när jag bytte kolvarna på mina bromsar. Kanske är annorlunda på reglage från fabrik.

https://i.ebayimg.com/images/g/~u8AAOSwSRpZtk7e/s-l225.jpg
Den där röda grejen i mitten. 'Contant adjustment' skruvar in och ut den röda delen och det är den som du får titta efter. Mer än så vet jag inte.

Haha kollade precis bilder på nya och gamla och la märke till de röda detaljerna. Tog bort handtaget o kikade och där lyste det härligt rött som en solnedgång ;) (tycker ändå det är en markan skillnad i hur lätt dom fjädrar tillbaka handtagen mellan fram och bakbroms trots att jag kan se att den är röd innuti)

guide_internal.jpg

Sram Guide sticky lever
Då kanske dom ändrade färgen på denna detalj tidigare. Någon som jobbar i verkstad kanske vet. Annars är det ändå bara ett entimmesprojekt att byta kolvar. Speciellt lätt på RSC.

Sram Guide sticky lever
Fick precis svar från Sram som kollat upp serial nr på mina bromsar. Min bakbroms är 1a generationen och frambromsen är 2a generationen. Dock så har båda röda inre delar för CPA så röd färg är inget som man kan gå efter.

Om ditt serial nr börjar med 26T7 eller högre så har du generation 2. Lägre som tex 24T7 så har du generation 1.

Sram Guide sticky lever
Beställa två st packningskit och någon timmes arbete. Rsc är väldigt lätt att serva medans rs och r har en jobbigt liten låsring som kan vara svår att få bort.

Sram Guide sticky lever
BjornR sa:
Beställa två st packningskit och någon timmes arbete. Rsc är väldigt lätt att serva medans rs och r har en jobbigt liten låsring som kan vara svår att få bort.

+1 på låsringshelvetet

Sån tur är får man en ny låsring i servicekittet, för den är rätt krånglig att få ur utan att börja låsringen. Har fått byta på både fram/bak på mina Guide RS -15.

Det finns också en budget-fix där du tar ut den gamla kolven och slipar ned den en aning, men då behöver man se till att låsringen inte tar skada.

Gammal vs ny
Photo2017-03-02164435.jpg

Sram Guide sticky lever
Slipade ner min kolv på frambromsen på min Guide R i höstas och den har fungerat nästintill optimalt sedan dess, MEN nu började även bakbromsen att bråka, fjädrar inte tillbaka ett dugg och bromsen tar knappt när man bromsar, blev att jag beställde ett par nya RSC och hoppas att dessa nu skall hålla bättre, har även ett par RSC på andra hojjen (årsmodell 2016 tror jag) och dem har fungerat hur bra som helst.

Sram Guide sticky lever
Kommer inte ihåg exakt men du märker vilken del som kärvar när du plockar isär den. Jag slipade, torkade av och provade några gånger tills den gled lätt. Egentligen är det ju ändå o-ringarna som tätar så den är onödigt tajt!

Sram Guide sticky lever
Köpte aluminium-kolvar från China bara för att testa. kostade typ 50kr hem till brevlådan så varför inte. Mina bromsar har inte strulat ännu men om dom gör det så blir det att först testa med Alu-kolv.

Sram Guide sticky lever
Skogling sa:
wenna sa:
Köpte aluminium-kolvar från China bara för att testa. kostade typ 50kr hem till brevlådan så varför inte. Mina bromsar har inte strulat ännu men om dom gör det så blir det att först testa med Alu-kolv.

50 kr efter Arlanda?

Kommer inte ihåg exakt summa men jag åkte inte på några extra avgifter. Kostar 10 dollar nu ser jag.
https://www.ebay.com/itm/Brake-Leve...m=192464233415&_trksid=p2060778.c100290.m3507

Sram Guide sticky lever
Hi,
I have a 2015 Guide RSC and this weekend the front brake lever was very hard and not comming back. I've searched on the internet and it seems it's a very common problem. Does anybody know if it's an easy task to do? I also saw you need the SRAM Guide™ Lever Internals Assembly Tool. Where can I buy it? Spare parts?
I tried booking time in cykloteket but there is more than two weeks waiting tiem and I want to ride in hellas as soon as possible. Does any body know a good bike shop where I can get my brake fix in the stockholm area? I live in Hägersten area.
I found this video.
Thanks for your support and sorry to write in English.

Bilagor

• sram.jpg
    sram.jpg
    17.6 KB · Besök: 101
Sram Guide sticky lever
Du gör sönder låsringen och sedan använder den medföljande och trycker ner den igen. "Pick"(kan inte svenska ordet) är bästa verktyget för att få ut låsringen.

Är det verktygsproblem så är det bara att hitta låsringstänger och slipa till spetsarna så att dom fungerar, eller bara lämna in till LBS för att montera låsringen.

Plastverktyget är för swinglink om du äger RS eller RSC.

Senast ändrad:
Sram Guide sticky lever
BjornR sa:
Du gör sönder låsringen och sedan använder den medföljande och trycker ner den igen. "Pick"(kan inte svenska ordet) är bästa verktyget för att få ut låsringen.

Är det verktygsproblem så är det bara att hitta låsringstänger och slipa till spetsarna så att dom fungerar, eller bara lämna in till LBS för att montera låsringen.

Plastverktyget är för swinglink om du äger RS eller RSC.
Jo knäckte låsringen, vilket var väntat, så jag har en ny. Men lyckas som sagt inte trycka dit den samtidigt som jag trycker ner kolven. Får väl skaffa ett verktyg...
Det är en rs
PS swinglink?

Sram Guide sticky lever
Guide R/S/C:
Reach
Swinglink
Contact adjustment

Swinglink är en extra länk som flyttar beläggen snabbt för att reducera dödzonen och ge "bättre" känsla i bromsen. Har man R så har du bara den enkla varianten.

Skulle nog ändå gå till lbs och ge fikapengar för att montera allt.

Senast ändrad:
Sram Guide sticky lever
BjornR sa:
Guide R/S/C:
Reach
Swinglink
Contact adjustment

Swinglink är en extra länk som flyttar beläggen snabbt för att reducera dödzonen och ge "bättre" känsla i bromsen. Har man R så har du bara den enkla varianten.

Skulle nog ändå gå till lbs och ge fikapengar för att montera allt.
Tack. Jo glider nog förbi lbs imorrn...

Sram Guide sticky lever
Lämnat mina till LBS för reklamation. Jag vägrar självfix, för SRAM måste ju få feedback för att bygga fungerande produkter. Under väntan av reklamation har jag köpt nya XT bromsar. Så åker ev nya SRAM på en annan hoj sedan.

Sram Guide sticky lever
mattiasbacklund sa:
Lämnat mina till LBS för reklamation. Jag vägrar självfix, för SRAM måste ju få feedback för att bygga fungerande produkter. Under väntan av reklamation har jag köpt nya XT bromsar. Så åker ev nya SRAM på en annan hoj sedan.
Hur gammal är hojen/bromsarna? Apropå möjligheten till reklamation.

Sram Guide sticky lever
wenna sa:
Skogling sa:
wenna sa:

50 kr efter Arlanda?

Kommer inte ihåg exakt summa men jag åkte inte på några extra avgifter. Kostar 10 dollar nu ser jag.
https://www.ebay.com/itm/Brake-Leve...m=192464233415&_trksid=p2060778.c100290.m3507

Är det någon som testat att montera aluminiumkolv ännu? Har en Guide RSC som börjat kärva lite och jag tänkte att jag skulle fixa det innan en eventuell försäljning av cykeln.

Fråga 2: Behöver jag specialverktyget från gonzi74's inlägg, eller går det att lösa ändå?

Edit: Fungerande länk till aluminiumkolv. https://www.amazon.co.uk/Festnight-...9Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Senast ändrad:
Sram Guide sticky lever
Fixade mina Guide RSC i somras genom att slipa ner dem. Du behöver inte specialverktyget. Egentligen skall man ha lite DOT-fett (eller vad det heter), hade inte det men de fungerar kanon ändå.

Finns bra guide på Youtube om hur du gör.

Sram Guide sticky lever
magnil sa:
Fixade mina Guide RSC i somras genom att slipa ner dem. Du behöver inte specialverktyget. Egentligen skall man ha lite DOT-fett (eller vad det heter), hade inte det men de fungerar kanon ändå.

Finns bra guide på Youtube om hur du gör.

Ja, det kanske är värt att testa om jag får ordning på det utan att byta delar. Jag tänkte bara att det var lika bra att byta ut det när jag ändå har allt demonterat.

Sram Guide sticky lever
Shadyboy sa:
Bumpar denna tråd. Finns det något sätt att fixa detta utan att behöva lämna in till LBS?

Japp, plocka ur kolven och våtslipa den med ett 600-papper. Tog mig ca 30 min per handtag.
Jag Youtubade "SRAM sticky lever" och hittade flera bra filmer som går igenom det i detalj.

Tillbaka
Topp