SRAM Guide RE på 200 mm rotor

MagerValp

Aktiv medlem
Glaserade belägg på sonens SRAM Guide RE efter en dag i parken och när vi tar loss dem för att slipa lite så ser vi att de är väldigt skevt slitna.
IMG_4220.webp

200 mm centerline-rotor, Zeb med 200 mm PM-fäste, sitter oket korrekt monterat med distanserna här?

IMG_4223.webp

IMG_4222.webp

Oket sitter rätt. Om jag har förstod det rätt är det belägg till Guide R/RSC osv, men inte till Guide RE som tar Code belägg.

EDIT: jag minns nu också att Guide RE är Guide handtag med Code ok.

Ska verkligen distanserna finnas där under oket om det är PM 200? Det borde väl inte vara några distanser alls då? (inte hemma på SRAM-bromsar iofs).

Ska verkligen distanserna finnas där under oket om det är PM 200? Det borde väl inte vara några distanser alls då? (inte hemma på SRAM-bromsar iofs).
Jag säger att det beror på hur gamla de är, tidigare var det brickor och senare inte. De bromsarna är nog någonstans på skarven. Jag skulle kolla uppifrån hur mycket belägg täcks av skivan, kolla att de inte går mot på sidan och justera brickor efter det.

Det är inte riktiga distanser. Det är sfäriska brickor. De gör att krafterna på oket fördelar sig bra. Man kan också rotera oket lite i sidled, som jag tycker är mer än nackdel än en fördel.

Det är inte riktiga distanser. Det är sfäriska brickor. De gör att krafterna på oket fördelar sig bra. Man kan också rotera oket lite i sidled, som jag tycker är mer än nackdel än en fördel.
Jo sfäriska brickor finns på andra adapters också, men de bygger väl ändå höjd uppåt oavsett? Nåväl, har bara haft SRAM en kortis och de var det inga distanser/brickor osv under oket på men jag har verkligen inte koll på SRAM så jag lägger inget veto 😅

Jag säger att det beror på hur gamla de är, tidigare var det brickor och senare inte. De bromsarna är nog någonstans på skarven. Jag skulle kolla uppifrån hur mycket belägg täcks av skivan, kolla att de inte går mot på sidan och justera brickor efter det.
Allright. På beläggen ser de ju ut som oket sitter för högt men det kan ju vara missmatch i belägg som Berk skriver.

Jo sfäriska brickor finns på andra adapters också, men de bygger väl ändå höjd uppåt oavsett?

Såklart.

Allright. På beläggen ser de ju ut som oket sitter för högt men det kan ju vara missmatch i belägg som Berk skriver.

Nej, belägg är slitet asymmetriska. För hög montering skulle ger mer symmetrisk slitage. Hursomhelst är montering rätt och belägg fel, som TS har bekräftat.

Senast ändrad:
Jag har inte djupdykt och identifierat exakt årsmodell av bromsarna, men monteringen matchar i alla fall en bildsökning på SRAM Guide RE. Det är hur som helst garanterat fel belägg, så vi börjar i den änden.

Avid använde i princip alltid deras CPS (Caliper Positioning System). Så dessa sfäriska distanser behövs för nästan alla Avid-ok. Guide RE använder gamla Avid Code-ok designen.

Det är fel belägg, ska vara till Code.

Tillbaka
Topp