En av de högsta cykelbara stigarna i Frankrike

kave

Aktiv medlem
Jag såg denna film i ett annat forum och blev sugen på att testa själv.
Vi anlände Val D Isere på förmiddagen, mysigt ställe
i-KB3Hcvh-X2.jpg

Vi tillbringade en dag i Val D Isere först och cyklade lite ”downhill” jag och min son på 9 år med sin Islabike 26”.
i-5n8w4kb-XL.jpg

Fungerade rätt bra att ta de enklaste lederna. Gratis efter att man skaffat ett obligatoriskt liftkort på turistbyrån.
i-sJ9gRTn-XL.jpg

Vi tillbringade natten uppe i bergen på över 2400m höjd.
i-snZ94Vv-X2.jpg

Startade dagen med två timmars bärande, skjutande, puttande av cykel
i-ktmmS9p-X3.jpg

Det blåste rätt bra uppe på berget. Jag hade lite panik, har aldrig upplevt höjdrädsla tidigare men nu var jag livrädd.
Jag vände om på ca 3000m höjd efter två timmar. Jag körde dessvärre ner där fransmännen i videon bar upp cyklarna.
Brant, svårt att hålla i sig.
i-KswmtHn-X3.jpg

Nästa gång tar jag med en kompis samt kör vanliga pedaler och kängor istället för spd pedaler och skor.

oj, vad episkt det ser ut på sista bilden där! Har du fler bilder från toppen? Riktigt mäktigt, får ju min julcykling på 1700 möh att framstå som en kulle bara :)

Sjysst!
Ja, du ser ut att ha valt väldigt fel i utrustning. Men det är bättre att ge sig upp och vända än att inte ge sig upp alls.
(och det är alltid rätt beslut att vända!)

Sambal Oelek sa:
oj, vad episkt det ser ut på sista bilden där! Har du fler bilder från toppen? Riktigt mäktigt, får ju min julcykling på 1700 möh att framstå som en kulle bara :)
Ja det var fint. Man tar vad man haver med sig. Dessvärre inte så mycket plats när man är fyra i en California. Funderar på kängor och vanliga pedaler nästa år vilket fransmännen i videon använder.
På väg upp:
i-kZSs5Wx-X3.jpg

i-njGj4LW-X3.jpg

Stigen när den är sombäst, dvs det går att cykla:
i-MfPm856-X3.jpg

i-9pV9F4n-X3.jpg

Vände här då det blåste ordentligt. Ingen mobiltäckning, ingen annan i närheten:
i-BQqkbNQ-X3.jpg

Nästa gång blir det med sällskap.

Var det mycket trampa eller mest rulla för barnen? Sugen på att åka dit med grabben och funderar på om man ska ta med hans hardtail eller 15 kg heldämpad Kona Stinky 24. Det går ju betydligt fortare på Stinkyn så länge man slipper trampa => roligare för pappa.

Det är gratis kabinlift upp. Inte mycket att trampa på de enklaste downhill lederna vi körde. Några hundra meters cykling tillbaka till liften när man kommit ner.

Tillbaka
Topp