OT Hur många har gett sig in för att tjäna pengar på Cannabis legaliseringen??

Tobbegubben

Ny medlem
Kvittar var man vänder huvudet så snackas det vilt och brett om legaliseringen av Cannabis som sker den 1 juli -18 i Canada. Verkar som alla köper på sig aktier/ fonder för att tjäna snabba pengar nu innan den 1 juli.
Så frågan lyder. Hur många här har gett sig in och hoppas på snabba eller långsiktiga pengar?

Jag vet en gammal happybekanting som åtminstone heller investerar i cannabisaktier än i hövdingdito.

Du får nog fundera över hur du riktar blicken. Jag har inte sett något om det överhuvudtaget. Skulle aldrig drömma om att tjäna pengar på det.

.A. sa:
Du får nog fundera över hur du riktar blicken. Jag har inte sett något om det överhuvudtaget. Skulle aldrig drömma om att tjäna pengar på det.

Har inte hört talas om det alls ?

Vart kan man köpa dessa fonder/aktier?

Här är några som gått rätt bra under 2017.

Jag investerade lite i Canopy för ett tag sedan. 180% upp sedan köp.

040118cannabistabell.PNG

Bridgestone sa:
D där är väl inget!
Jag investerade i bitcoins för 5år sedan?
Jag sökte i min mail när det började skrivas om det för ett tag sen. Hittade lite gamla inloggningsuppgifter till nån bitcoinplånbok från 2012. Tyvärr tom, förmodligen för att jag aldrig kom loss och faktiskt minade något då :)

Kneecap sa:
Hep sa:
Kneecap sa:
NLC sa:
Hep sa:
Jag vet en gammal happybekanting som åtminstone heller investerar i cannabisaktier än i hövdingdito.

Är det inte likasamma?

Tjena!

Precis min tanke!

Jag vet bara en som verkligen föredrar cannabis framför hjälmar, så näe...

Tjena!

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=H%F6vding

Fan va gammal jag har gått och blivit. Glömt all slang och tänker på någon jävla brommakrage istället. Sätter på mig ett par bruna filttofflor och skäms.

Hep sa:
Kneecap sa:
Hep sa:
Kneecap sa:
NLC sa:
Hep sa:

Är det inte likasamma?

Tjena!

Precis min tanke!

Tjena!

Fan va gammal jag har gått och blivit. Glömt all slang och tänker på någon jävla brommakrage istället. Sätter på mig ett par bruna filttofflor och skäms.

Om det är till någon tröst så förstod jag vad du menade.

Luthman Photography sa:
Hep sa:
Kneecap sa:
Hep sa:
Kneecap sa:
NLC sa:
Hep sa:

Är det inte likasamma?

Tjena!

Precis min tanke!

Tjena!

Om det är till någon tröst så förstod jag vad du menade.

Tjena!

Jag vet precis vem han syftade på också. Men gick inte att låta bli den dubbla betydelsen av hövding.

Jag har inte exakt koll, men har hört talas om "oetiska fonden". Satsar enbart i alkohol och tobak, spel och dobbel, porr, samt vapenindustrin. Den lär nog även ta in canabis. Med den får man hela kitet utan krångel.....

Såg nyligen en dokumentär om "Marijuana mot cancer". Slutklämmen löd något om "Hoppas på lika stor forskning på cannabis, som kring DNA". Huvudpersonen, Patricia Crone, var själv professor vid Princetonuniversitetet och med lungcancer i hjärnan. Hon förde dagbok över sin sjukdom och hade ivern att få hjälp. Kontakter fanns redan inom forskning. Fick lindring med Ricks olje-kapslar (och undvek därmed rökbelastning på lungorna), men fick köpa dem på sidan om p.g.a. lagstiftning. Cellgift och strålning är som bekant inte snällt mot kroppen. Immunörsvaret körs i botten, mellan varje omgång.

Det totala hash-förbudet har främst varit en polisiär åtgärd. Medicinskt finns det fortfarande mer att ta reda på. Finns forsknings-patent på bl.a. antioxidanta egenskaper.

Vi har haft några olika cancervarianter i familjen, så när någon beskriver tillbakagång och lättnader utan att kroppen måste dö först, då spetsar jag öronen! För mig är det inte pengar i första rummet, utan möjligheten att kanske göra ngt. vettigt av det som finns. Ungefär som tankarna går kring den skövlade regnskogen och förlorade medicin-tillgångar därifrån.

Varför det nu kommer en legalisering, beror på att man vill komma åt möjligheten till att beskatta. Ungefär som våra nyttjande politiker velat legalisera prostitutionen fullt ut. Ganska cyniskt och känslokallt.

Senast ändrad:
Det kan inte vara tal om andra ändamål än att behandla palliativt när man pratar om cannabis och cancer. Ingenting i det tänker jag spontant skulle kunna ta bort en malignitet.
Det är ju inte som att det saknas receptbelagda substanser att förskriva som är olagliga för lekmän att hantera själv men som har väl dokumenterad effekt på symtom och sjukdomar. Att cannabis är olagligt att använda rekreationellt borde således inte ha en avgjörande skillnad på forskning som skulle kunna bedrivas på det.
Därmed inte sagt att det inte ska forskas mer, palliativ vård är oerhört viktig. Att tro att det är ett botemedel på cancer verkar däremot hopplöst.
...men hoppas jag får fel :)

Ta bort den här tråden förhoppningsvis finns det en del ungdomar som hänger på denna sidan och det finns inte något sunt i att prata i positiva termer om sån skit på ett forum som detta, Lägre än att köpa stulen cykel!

mvh Janzon

Senast ändrad:
Janzon sa:
Ta bort den här tråden förhoppningsvis finns det en del ungdomar som hänger på denna sidan och det finns inte något sunt i att prata i positiva termer om sån skit på ett forum som detta, Lägre än att köpa stulen cykel!

mvh Janzon

+1
Eller åtminstone låsa tråden.

Brakastruten sa:
Varför det nu kommer en legalisering, beror på att man vill komma åt möjligheten till att beskatta.

Ett annat syfte är att minska kriminalitet såsom våldsbrott, stölder och prostitution, som ofta har narkotikan som källa och drivkraft.

Hoppas det krävs läkarintyg så man kan köra bil. Om det säljs recept fritt 1/1 2019 gäller ju alkoholreglerna.

I dagsläget är det redan legalt att använda alkohol och tunga mediciner, men däremot inte att köra påverkad. Samma problematik. Det är endast frågan om man skall legalisera hasch. Ur polisiär synvinkel. I de stater där man gjort så, fås det in stora penningabelopp årligen.
Tänk "Systembolaget". En känslig fråga, då man ogärna vill tänka på det och dess medhörande misshandel och missär i samma mening. Nej, bara vinsten. Då har statschefen råd att bygga ut, med släktingarnas hjälp. Lägga beslag på arbetarrörelsens marker.

Kanske skulle ha tänkt mer på välfärden i landet istället? Den som blivit tv-serie.

Senast ändrad:
Brakastruten sa:
I dagsläget är det redan legalt att använda alkohol och tunga mediciner, men däremot inte att köra påverkad. Samma problematik. Det är endast frågan om man skall legalisera hasch. Ur polisiär synvinkel. I de stater där man gjort så, fås det in stora penningabelopp årligen.
Tänk "Systembolaget". En känslig fråga, då man ogärna vill tänka på det och dess medhörande misshandel och missär i samma mening. Nej, bara vinsten. Då har statschefen råd att bygga ut, med släktingarnas hjälp. Lägga beslag på arbetarrörelsens marker.

Kanske skulle ha tänkt mer på välfärden i landet istället? Den som blivit tv-serie.

Välfärden?
Den är väl som min framtid, den har jag/vi bakom oss...

Aktierna föll ganska kraftigt idag, sålde av allt i ren panik och fick ändå med mig en liten vinst. Jag har inte nerver för att handla i den branschen. Men om man har lite timing med aktiekursen finns det fina pengar att tjäna i denna bransch

Janzon sa:

mvh Janzon

Du tycker att man ska ta bort en OT tråd skapad för att fråga om aktie investeringar i bolag? Kanske finns annat du anser är moraliskt tveksam - men legal - och ska därför inte prata om?

För att vara on-topic - skulle jag läsa på ordentligt om alla bolag man fundera på att investera i. Jag förstår att där finns många oseriousa i branschen som just försöker att tjäna snabba pengar - men bolag som agera som underleverantor (tex belysnning) med längre track rekord kan absolut vara intressant. Har en barndomsvän som har startat en fond som investerar i många av dessa startups och real-estate - men väldig tmånga oseriousa som man måste sortera bort. Känns som många som missade tåget med bitcoin försöker hoppa på denna tåg (men igen - många är lite för sent)

Yes yes I do. Tror att jag redan förstår mer än vad du tror.
Finns ett antal av fina bolag som jobbar med forskning inom utveckling av cannaboid baserade läkemedel. Jag tycker att där finns stora potential inom denna område och lika moralisk tveksam än läkemedelsutveckling generelt.
Sen är jag medveten om den ofta förekommande dubbel moral som finns i sverige avseende lagligt bruk av cannabis gentemot lagligt användning av alcohol.
Finns många aspekter som man kan diskutera inom cannabis investeringar - och med allt måste var och en ta ställning till de moralisk aspekter. Precis som man måste göra med investeringar i Saab, Pernod Ricard, och Swedish Match.
Tycker att det ska vara möjligt att diskutera investeringar i olika laglig branscher utan att någon ska ropa ”låsa tråden”
(Edit pga tjocka fingrar...)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp