Landsvägskläder till vårturer

Nienkerk

Medlem
Då var nya landsvägscykeln färdigbyggd och jag tänkte börja cykla från Bromma ut på mälaröarna så snart det är sopat. Därför vill jag be er om hjälp.

När jag cyklade för 10år sedan så hade jag BIBs, benvärmare, underställ och en vindjacka eller tröja när jag cyklade i kallare klimat. Tyvärr är BIBsen helt slut och jackan förbrukad den med, så jag tänkte planera för en ny rustning att inta våren med.

Vad är det som gäller idag på just din vårtur?
Hur brukar första turerna i slutet av mars och början av april se ut vad gäller klädval?

Tänk er en tur som planeras utan regn och i värsta fall möter regn.

Lösa ärmar och ben. Tröja och bibs samma som för allt utom den varmaste sommarcyklingen men olika kombinationer av underställ, buff, och vindväst beroende på dagsväder.

Jag har ett par 3/4 byxor, s k "bib knickers" som mina frusna knän trivs jäkligt bra med. Dem använder jag rätt långt in på säsongen, men det är ju jag det. Kortbyxor och lösa benvärmare funkar det med. Man kommer rätt långt på vår/höst med en windstopper t-shirt med eller utan lösa armvärmare. Jag gillar Gore's varianter. Då slipper man klödda med underställ och mög om det är typ 10-12 grader eller över.

Tack för all snabb återkoppling!

Hittade en vindjacka från Castelli Model Perfetto med avtagbara ärmar. Den verkade smart med tanke på tempen på morgon och kväll. Jag har ju småbarn hemma så det lär bli lite tidiga och sena turer om jag gissar.

Kikar också på Castelli och Assos BIBs. Fina grejer.

Någon som har erfarenhet av några benvärmare för vårt klimat på våren. Gärna för en som är 189cm lång och 80kg tung. Mins Gore kändes alltid lite för korta eller för vida i benslutet men de är också väldigt gamla 10+ säsonger.

Vindjackan, om du ska ha det, behöver nån slags ventilation för att få ut svettångan, annars blir det bara blött och kallt efter ett tag när det kondenseras på insidan.

Nienkerk sa:
Någon som har erfarenhet av några benvärmare för vårt klimat på våren. Gärna för en som är 189cm lång och 80kg tung. Mins Gore kändes alltid lite för korta eller för vida i benslutet men de är också väldigt gamla 10+ säsonger.
De varmaste(?) benvärmarna jag känner till är även de från Gore, men i Windstopper, de finns upp till XXL: https://www.gorewear.com/eu/ie-en/gore-c3-gore-windstopper-leg-warmers-100246.html
Gore har även armvärmare i Windstopper https://www.gorewear.com/eu/ie-en/gore-m-gore-windstopper-arm-warmers-100244.html
För mig som är frusen om både armar och ben funkar de bra, jag är dessutom både längre, och tyngre, än dig. Gore Bike Wear finns hos många butiker och det brukar gå att hitta dem till bra pris.

/Håkan

Spacekitty sa:
Vindjackan, om du ska ha det, behöver nån slags ventilation för att få ut svettångan, annars blir det bara blött och kallt efter ett tag när det kondenseras på insidan.

Finns inga magiska lösningar för detta imo. Blött blir det oavsett, så länge man inte stannar blir det inte kallt.

Spacekitty sa:
+1

Lol Tolhurst sa:
Finns inga magiska lösningar för detta imo. Blött blir det oavsett, så länge man inte stannar blir det inte kallt.
Det finns vindjackor som endast är (vind-)täta mot fartvinden, dvs framsidan och ventilerande på baksidan. Även om det inte helt eliminerar problemet med kondens är det den lösning som på bästa sätt kombinerar vindtäthet och ventilation.
Åtminstone för mig.

/Håkan

Lol Tolhurst sa:
Spacekitty sa:

Det trodde jag också. Sen köpte jag en perfetto och insåg att jag hade fel.

Bengt-re sa:
Sen köpte jag en perfetto och insåg att jag hade fel.
Perfetto är väl samma jacka som Castelli tidigare kallade Gabba?
Om det stämmer så är den tät även på ryggen och därför onödigt svettdrivande. Åtminstone jmf med en motsv jacka som är ventilerad på baksidan.

/Håkan

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Sen köpte jag en perfetto och insåg att jag hade fel.
Perfetto är väl samma jacka som Castelli tidigare kallade Gabba?
Om det stämmer så är den tät även på ryggen och därför onödigt svettdrivande. Åtminstone jmf med en motsv jacka som är ventilerad på baksidan.

/Håkan

Nästan samma. Men den fungerar - borde inte fungera så förbaskat bra som den gör. Men något avviker från hur det skall upplevas - åt det bättre hållet. Är det inte tajt som vanlig regnjackor så blir det bara blött och äckligt av svetten.

Den verkar vara ruskigtmpopulär och det windstoppermembranet som används ska vara ruskigt bra. Det ska bli kul att prova jackans passform när den kommer.

Är sugen på att beställa lite Assos BIBs och testa storlek och modeller på trainern här hemma. Så långe man testar dem med underkläder under är det ju bara att cykla någon minut och jämföra. Det finns ju löjligt många modeller bara. Är inne på Mille s7 och en till i s7 serien. Får se vilken det blir.

Lol Tolhurst sa:
Spacekitty sa:

Insåg verkligen detta när jag sprang i en gammal Newline cykeljacka utan ventilation förra veckan, jag höll på att frysa ihjäl efteråt när jag inte kunde duscha på direkten. Riktigt riktigt svettblöt under pga "eftervärmen" när jag var färdigsprungen, verkligen inget ventilerades ut och den började lukta instängd ylleplaggs-svettning. Urrrk. Vet inte vad man kan ha en sån jacka till. Borde ha kommit ihåg från tidigare misslyckanden med den jackan! Lömskt, ser ut som en softshell men är tät som gladpack...

Nienkerk sa:
Är sugen på att beställa lite Assos BIBs och testa storlek och modeller på trainern här hemma. Så långe man testar dem med underkläder under är det ju bara att cykla någon minut och jämföra. Det finns ju löjligt många modeller bara. Är inne på Mille s7 och en till i s7 serien. Får se vilken det blir.

Är du allvarlig med att beställa flera och prova de på trainern med underkläder under? Känns som att alla skulle skava på något sätt med underkläder mellan så det ger väl inte så mycket mer än kanske svettluktande kläder du skickar tillbaka till en missnöjd butik.

Men snälla du. Jag menar ju inte att jag ska cykla flera minuter i varje byxa. Jag vill testa dem på min sadel och trampa lite för att känna skillnaden. Precis som i butik.

Om jag har ett par rena kallingar under och trampar en liten stund kan det ju inte vara ett stort problem.

Har själv jobbat i sportfackhandeln i 10år och tycker detta är rimligt. Nåja. Det är inte detta som tråden ska handla om.

Lol Tolhurst sa:
Spacekitty sa:

Lösningen är ju att använda väst och vindtäta armvärmare istället.

Gabba och perfetto light är bland de bästa cykelkläderna jag köpt, har även nanoflex ben och armvärmare, fungerar utmärkt, dock bör man återimpregnera dem om man tvättar dem ofta.

Bengt-re sa:
Lol Tolhurst sa:
Spacekitty sa:

Det trodde jag också. Sen köpte jag en perfetto och insåg att jag hade fel.

+1

Världens bästa köp för 0-15 grader!

Utöver denna jacka/tröja är mitt bästa köp för höst/vinter/vår Stolen Goats Orkaan vind och vattenavstötande BIBS i kombination med benvärmarna. Bekvämaste shorts jag testat och just att dom tar vinden gör dom sjukt mångsidiga. Funkar ner till 0 grader och upp till 15 utan att nånsin frysa om skrevet.

Perfekt ihop med Castellijackan!

Bengt-re sa:
Nästan samma. Men den fungerar - borde inte fungera så förbaskat bra som den gör.
Nienkerk sa:
windstoppermembranet som används ska vara ruskigt bra. Det ska bli kul att prova jackans passform när den kommer.
Än en gång:
En jacka som är vindtät där det inte behövs (på ryggen) kommer att vara svettigare än en jacka som är ventilerad där.

Har Castelli ngn jacka/tröja med som har likadant membran som i Perfetto, men enbart mot fartvinden (framsidan) och som då även är ventilerad på ryggen?

Luzen sa:
Kan rekommendera Castelli Nanoflex benvärmare.
Även jag har sådana, de är inte alls lika varma som Gore Bike Wear Windstopper, som jag tipsade om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3297985/3298097#msg-3298097
Gore WS-benvärmarna är trots att de är varmare inte svettiga, samma sak med Gore WS-armvärmarna.
De har endast WS-membran på framsidan

/Håkan

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Nästan samma. Men den fungerar - borde inte fungera så förbaskat bra som den gör.
Nienkerk sa:
windstoppermembranet som används ska vara ruskigt bra. Det ska bli kul att prova jackans passform när den kommer.
Än en gång:
En jacka som är vindtät där det inte behövs (på ryggen) kommer att vara svettigare än en jacka som är ventilerad där.

Har Castelli ngn jacka/tröja med som har likadant membran som i Perfetto, men enbart mot fartvinden (framsidan) och som då även är ventilerad på ryggen?

Luzen sa:
Även jag har sådana, de är inte alls lika varma som Gore Bike Wear Windstopper, som jag tipsade om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3297985/3298097#msg-3298097
Gore WS-benvärmarna är trots att de är varmare inte svettiga, samma sak med Gore WS-armvärmarna.

/Håkan

Tack Håkan! Jag ska kika på dem också.

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Nienkerk sa:
Än en gång:

Luzen sa:

/Håkan

Håller med, Gore WS är varmare.
Men för mig var de inte sköna då jag fick skav baksidan av knät som jag får ev en del benvärmare.
Men inget skav från Castelli Nanoflex.

Bra underställ, Raphas Pro Aero base layer eller merino mesh, är viktigt. Perfetto eller Gabba är bra, mkt funktionellt plagg. Nanoflex är även det bra grejer, Jerseys i ull, Rapha, är bra och de har nästan alltid någon rea. Castelli har många jersey som passar bra under Gabba som jacka. Mycket handlar om vem du är, hur du svettas och allt annat. Jag svettas inte så mkt och ogillar att bli varm. Det andra spektrat är varma dagar, ett bra underställ är väldigt bra, cyjkade en dag på GC utan underställ, hemskt. Crafts mesh var skapligt men Raphas PT Base Layer var svalt och skönt, märks när du ska cykla nerför eller ta en kaffe. Du verkar välja ordentligt och göra bra val, lycka till!

Tillbaka
Topp