Nybörjare ska köpa crosshybrid

Forsbeard

Ny medlem
Hej!
Jag ska börja cykla som huvudsaklig träningsform. Har tidigare, under över 15 år, sysslat med styrketräning me n då jag har fått en reumatisk sjukdom som påverkar hela kroppen så har mina läkare rekommenderat mig att börja cykla och simma.

Jag har bestämt mig för att köpa en crosshybrid och tanken är att lägga mig runt 10000 kr eller lite lägre.
Vad har ni för tips på märken och modeller? Nytt eller begagnat? Och är det något speciellt man ska tänka på inför köpet?

Tack på förhand!

Crosshybrid? Det tolkar jag som en cykel...
- med rakt styre, alltså inte bockstyre
- utan fjädring fram och bak
- däck runt 35-40 mm som funkar bra både på asfalt och snäll grusväg
Right? Något annat som är viktigt eller som du skulle lägga till?

Din längd och vikt? Hur vältränad och snabb är du?

Låter som en sådan cyckel jag är ute efter. Ska fungera att cykla på asfalt, grusstigar och ev lite lätt skogsterräng/skogsstig.

Är långt ifrån vältränad just nu. Målet är att jobba upp konditionen och bli av med en del vikt för att bli lättare i kroppen. Är 173 cm och väger in på över 105 kg..så det krävs kanske en rätt stabil cykel.

Stort tack för hjälpen! Nu fick du nog mina tankar att ändras mot MTB. Känner att pga min reumatiska sjukdom så är det rätt noga med komforten när man sitter på cykeln. Är det kanske så att man på hybriden får sitta i en lite mer framåtlutad ställning?

Det fina med MTB är att dom är helt okej på väg också, och inte bara i skogen. En hybrid med smalare däck däremot är okej på väg, men otroligt kass i skog och mark. Och ju tyngre man är desto bättre är det med bredare däck för bättre bärighet och lättare rull i mjukare terräng och mjuka blöta grusvägar, speciellt nu snart när tjälen börjar släppa på allvar.

Sixten Fors sa:
Cykeln ovan är ett riktigt klipp, jättemodern och inga pengar alls. 5 års ramgaranti. Klicka köp innan din storlek tar slut.

Lägg till pedaler som aldrig ingår vid köp av cykel. http://www.wiggle.se/shimano-saint-mx80-platta-pedaler/

Jo'rå. Just Wiggle skickar med pedaler.
Fast de är en kvalisort som duger att cykla till närmaste cynelhandlare med ifall man glömde beställa bättre. ?

patten sa:
JTF sa:
En hybrid med smalare däck däremot är okej på väg, men otroligt kass i skog och mark.

Jaså? Beror på vad du menar med smalare men ett par 33:or funkar fint att rulla på stig med, det var till och med roligt....
Beror lite på vad man väger också. (se längre upp i tråden) Och en stig kan se ut på många sätt, liksom roligt kan betyda olika saker för olika personer. Men med bredare däck (säg t.ex. över ca 55 mm) "riskerar" man generellt att det går snabbare om man är tung och marken är mjuk eller ojämn = roligt. Enligt mig alltså.

JTF sa:
Det fina med MTB är att dom är helt okej på väg också, och inte bara i skogen. En hybrid med smalare däck däremot är okej på väg, men otroligt kass i skog och mark. Och ju tyngre man är desto bättre är det med bredare däck för bättre bärighet och lättare rull i mjukare terräng och mjuka blöta grusvägar, speciellt nu snart när tjälen börjar släppa på allvar.
+1
Min 29" mtb hardtail med 2,25-2,4" breda däck är skitsnabb och underhållande även på asfalt och grusväg. Och hur kul som helst i skogen även när det är rejält stökigt. Väger 80 kg.

JTF sa:
patten sa:
JTF sa:
En hybrid med smalare däck däremot är okej på väg, men otroligt kass i skog och mark.

Jaså? Beror på vad du menar med smalare men ett par 33:or funkar fint att rulla på stig med, det var till och med roligt....
Beror lite på vad man väger också. (se längre upp i tråden) Och en stig kan se ut på många sätt, liksom roligt kan betyda olika saker för olika personer. Men med bredare däck (säg t.ex. över ca 55 mm) "riskerar" man generellt att det går snabbare om man är tung och marken är mjuk eller ojämn = roligt. Enligt mig alltså.

Det är inte det att jag håller med i det du nyss skrev...men att säga att smalare däck är otroligt kass är starkt överdrivet.
Jag tycker det är roligare med smalare däck på pendlingen än bredare däck i skogen. Om jag skulle välja endast en cykel så skulle det bli en cross...men det är en subjektiv bedömning och jag är heller inte så våldsamt tung!

patten sa:
Det är inte det att jag håller med i det du nyss skrev...men att säga att smalare däck är otroligt kass är starkt överdrivet.
Jag tycker det är roligare med smalare däck på pendlingen än bredare däck i skogen. Om jag skulle välja endast en cykel så skulle det bli en cross...men det är en subjektiv bedömning och jag är heller inte så våldsamt tung!
Slutsatsen blir helt enkelt: Vi väger och framför allt tycker olika! :-)

Tillägg: För övrigt skrev och syftade jag inte på endast smalare däck, utan att en hybrid med smalare däck som helhet är otroligt kass i skogen.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
En mtb är kanske ännu bättre. Fjädring fram och lite bredare däck. Bättre komfort och tåligare. Här är en jättebra och prisvärd cykel, Sentier 29 i stl Medium / 43CM / 17"

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/

Jättebra, och här kommer som vanligt :-) ett alternativ -> https://www.evanscycles.com/pinnacle-ramin-2-2017-mountain-bike-EV275647

Finns kvar i stl M för ca 8700 sek.
Har till skillnad från Vitusen 2-delat (2-vxl) fram vilket ger lite lägre "krypväxlar" om man vill kunna klättra riktigt brant uppför på ett enklare sätt, samt få lite fler högre växlar för snabbare grusväg etc... Men är det mer platt-terräng och mest stigcykling och inte så mycket väg, så räcker säkert 1x10 som Vitus har.

Hijackar tråden lite istället för att skapa en ny. hoppas det är OK. är hyffsat nära sama prisklass som nämns i tråden
178 cm 70 kg. kommer bli min första mtb men som med allt annat gillar när jag det går fort...
har hittat dessa alternativ men kan för lite för att säga vad som är bäst. helgung är ju lockande med.

http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-29-deore-1x10-2018-hardtail-bike/
https://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-rod-svart
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-30-29-mattsvart-orange-morkgra
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-27-orange-bla-svart
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-2018/ osäker vad + står för på denna. bredare däck?

en riktig jungel detta :)

Senast ändrad:
Hej jag har någon form av Fibromyalgi,med led smärtor det som funkar för mig är just cykel och simning så mitt råd är köp en bekväm MTB funkar nästan överallt,en nackdel är att det är lite meckigare med skärmar (jag vet att man inte ska ha det på MTB ) men om man har cykeln som träningsredskap och nöje så är det bra att ha några som går lätt att slita bort,tipsen som Sixten gav är bra,om du fastnar i cykel träsket så är jag säker på att du kommer köpa en till om ett tag :) Måste tillägga Yoga är riktigt bra finns en massa olika former

Senast ändrad:
360 sa:
Hijackar tråden lite istället för att skapa en ny. hoppas det är OK.
178 cm 70 kg. kommer bli min första mtb men som med allt annat gillar när jag det går fort...
har hittat dessa alternativ men kan för lite för att säga vad som är bäst. helgung är ju lockande med.

http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-29-deore-1x10-2018-hardtail-bike/
https://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-rod-svart
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-30-29-mattsvart-orange-morkgra
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-27-orange-bla-svart
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-2018/ osäker vad + står för på denna. bredare däck?

en riktig jungel detta :)
Fem helt olika cyklar. Gillar när det går fort? Uppför, på platten, eller utför?

Alla 5 är vettiga och ger mycket för pengarna.

Sup XP 929 är den jag gillar minst, för mycket xc racer och minst allround i skogen. Om det inte är xc race som står på agendan förstås.
Blizz Carbon 29" är fin och lagom snabb xc/stig ht med 120 mm gaffel, mer allround än Sup XP.
Sentiet 29" är en lite busigare ht med mindre xc och mera stigambitioner och 130 mm gaffel.
Sentier 27.5" är ännu mindre xc (inte alls) och mera stig och lek.
Blizz 27.5" är en långslagig enduro fs för stökig utförsåka, trögare att trampa runt på platt stig.

+ betyder att cykeln har plats för bredare däck än typiskt 2.4" vilket alla cyklar utom Sup XP klarar. Specifikt i detta fall innebär Sentier + att den kommer med 27.5" hjul till skillnad från Sentier 29 som kommer med 29" hjul. Vilken bredd på däck vid leverans står i resp beskrivning av alla cyklar ovan.

Sixten du verkar vara en riktig cykel-guru för oss vilsna :)

Det blir mest stigar. lite upp och ner. skåne är ganska platt. roligast är nog nerför då konditionen inte är på topp och adrenalinet kommer fram. fastnar jag för stig så kanske en DH cykel i framtiden att leka med.

sup går bort. kommer inte tävla eller så.
blizz carbon låter trevlig
sentier 29" verkar helt klart prisvärd och passande för skånska skogarna. mer lekful låter trevligt.
blizz 27.5 är nog något jag hade velat ha men saknar stigarna skogen för. känns onödigt att inte kunna få ut max av cykeln.

hmm. carbon eller sentier 29"

patten sa:
JTF sa:
patten sa:
JTF sa:

+1
Mtb på väg är dötrist, är som att köra traktor. Om man som TS vill cykla "asfalt, grusväg, och ev lite lätt skogsstig" skulle jag välja en cross alla dagar i veckan. Om det däremot var "skogsstig, grusväg, och ev lite asfalt" skulle jag överväga en mtb.

360 sa:
Det blir mest stigar. lite upp och ner. skåne är ganska platt. roligast är nog nerför då konditionen inte är på topp och adrenalinet kommer fram. fastnar jag för stig så kanske en DH cykel i framtiden att leka med.
blizz carbon låter trevlig
sentier 29" verkar helt klart prisvärd och passande för skånska skogarna. mer lekful låter trevligt.
Tror du är inne på rätt spår. 13500 kr för Blizz 29" eller 8850 för Sentier 29". Rätt stor skillnad och jag kan tycka att Sentier är det smartare köpet och troligtvis bättre andrahandsvärde i % av nypris om du vill byta cykel om ett år.

Du är 178 cm 70 kg. Kolla storlekarna nedan. Sentier M är lika stor som Blizz L, Sentier L är lika stor som Blizz XL :)
Jag tror att Sentier L passar dig bättre än M, jag ogillar för små cyklar.
Sentier 29 kommer att vara slutsålda inom en vecka, så klicka KÖP om du vill ha en cykel i år.

Bilagor

• Blizz.png
    Blizz.png
    16.3 KB · Besök: 79
Sixten Fors sa:
JTF sa:
+1
Min 29" mtb hardtail med 2,25-2,4" breda däck är skitsnabb och underhållande även på asfalt och grusväg. Och hur kul som helst i skogen även när det är rejält stökigt. Väger 80 kg.

Intressant trodde nog mtb skulle va för oaero och dåligt utväxlad.
Skulle nog gått ännu fortare med en fs XC mtb såg det ut som isf.

hm sa:
Sixten Fors sa:
JTF sa:
+1

Intressant trodde nog mtb skulle va för oaero och dåligt utväxlad.
Skulle nog gått ännu fortare med en fs XC mtb såg det ut som isf.
Nu råkat min Scale 29" CF ha 42T fram och 11T bak så utväxlingen funkar även i hög fart. Det blir 47,5 km/h vid 90 kadens :)

Senast ändrad:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Nu råkar min Scale 29" CF ha 42T fram och 11T bak så utväxlingen funkar även i hög fart. Det blir 47,5 km/h vid 90 kadens :)
Eller 48,3 km/h om man ska vara tyskt exakt. Och det ska man väl alltid vara. :o)
(räknade visserligen på halvfeta 60-622, men du kanske menade med några snabbare däck typ Race King 55-622)
Jo drygt 48 km/k stämmer nog bättre, avrundade lite snabbt i huvudet. Jag har exakt 10 km hemifrån till Hammarbybacken, från Kungsholmen via Västerbron, längs Årstaviken (delvis grus) och genom Sjöstaden. Full gas ger 28 km/h snittfart, vilket är kul men inte speciellt lämpligt. Hade inte klarat den snittfarten med min racer, givet underlaget. Nu har jag iofs. en dålig racer med smala däck och fälgbroms. Men i alla fall...

Hade dom inte 38/11 och ganska smala däck på mtb'n i filmen? Vilket borde bli typ 42km/h . Kort sträcka o starka cyklister samt att ligga på 11 kugget hela tiden borde inte varit till dess fördel .
Men men, intressant ändå och jag tror som sagt att en fs skulle gått ännu fortare isf.

Tillbaka
Topp