Fixa sprucken baksving / kolfiber

Salle73

Medlem
Skulle just till att sälja min fulldämpade XC racer Merida 96 team carbon då jag såg att baksvingen fått sig en kyss.. Har inte märkt av det då jag cyklat, såg det när jag fotade cykeln.
Så.. cykeln rasade just rejält i värde.. Tänkte om man skulle köpa kolfiberduk på biltema, slipa lite och lägga några lager med kofiber och epoxy. Funkar det.., någon??
Alternativt att slumpa bort cykeln, men synd, grym heldämpad XC cykel på drygt 10 kg med superkomponenter..:(

Bilagor

• baksving.jpg.png
    baksving.jpg.png
    96.2 KB · Besök: 413
  • cykel.jpg.png
    cykel.jpg.png
    664.9 KB · Besök: 272
Om du kan laga själv med epoxy och duk? Det skulle jag absolut inte göra.
Om du kan laga med epoxy och duk, och sedan sälja? Det låter rent kriminellt i mina öron, eller missförstår jag dig?

Lämna in till ett proffs och få ett utlåtande det kan lagas eller om det är ajöss med ramen.

Är mer okunnig än kriminell. Men tack, då vet jag.
Ramen är i fin form, det är övre gaffeln i baksvingen som behöver fixas / bytas.
Tror ny baksving kostar ca 3500 så det kan vara ett alternativ.
Kanske finns ngn i aluminium för en billigare penning, börjar bli skeptisk till kolfiber..:)

Äh. Klart de går att laga. Det finns ju flera exempel på det på forumet. Antingen själv eller genom firma.
Finns även en produkt som heter Fiberfix som kan fungera i detta fallet.
Däremot ska du såklart vara öppen med din köpare att det finns/fanns en skada.

Jonas_ sa:
Om du kan laga med epoxy och duk, och sedan sälja? Det låter rent kriminellt i mina öron, eller missförstår jag dig?

Lämna in till ett proffs och få ett utlåtande det kan lagas eller om det är ajöss med ramen.

Hur menar du med kriminell. Epoxy och duk är ju vad de är byggda med från början. Kolfiber går utmärkt att laga om man gör det ordentligt och man kan göra det själv. Sen blir det inte så snyggt när man gör det själv och man bör ju berätta att cykeln är lagad såklart.

Ja köper du en ny swing för 3.5' kanske du kan sälja den för 4' , kanske bättre att slumpa bort den som den står ...

Får man fråga vad du tycker cykeln är värd och rimlig att få betalt för den innan du upptäckte skadan?

Klart att det går att laga. Svårt som hemmapulare att få till utseendet bara, men. Går ju lacka svingen mattsvart så att den sticker ut istället för att (misslyckat) själv försöka få orginalutseende.

Har du noll erfarenhet av kolfiber och epoxi skulle jag låta bli.
Det ser ju dessutom ut som det är ett hål i sadelstaget, hur du har kunnat undgå att se skadan förstår jag inte.
Sälj den som den är till någon som kan tänka sig ta sig an den, istället för att göra en dålig lagning.
Mycket på Biltema är helt ok, men jag skulle aldrig handla epoxi och kolfiber där.

7 K låter lite i överkant även om ramen vore hel. Jag skulle snarare säga 5 K. Sälj som den är för 2500 kr. Eller sälj i delar. Hjul 1200, gaffel 800, stam 50, styre 50, sadel 50, stolpe 50, vevparti 300, bakvxl 200, kassett 100 osv.

När jag knäckte lite kolfiber på min rocky så skulle det kosta ca 3000, med lackning, att fixa. Fick en ny ram för typ 4000 på garantin.

Känner du att det är värt det? Isf laga själv eller låta någon fixa det.

Carbix säljer kolfiberväv och annat, borde ha koll på vad du behöver om du ska fixa det själv.

Annars är det väl N+1 som gäller?

Senast ändrad:
jfall649 sa:
Jonas_ sa:

Hur menar du med kriminell. Epoxy och duk är ju vad de är byggda med från början. Kolfiber går utmärkt att laga om man gör det ordentligt och man kan göra det själv. Sen blir det inte så snyggt när man gör det själv och man bör ju berätta att cykeln är lagad såklart.

Var ju ett jävligt larvigt svar han drog iväg. TS är uppenbarligen en ärlig människa. Någon annan hade blundat för det, dolt sprickan och försökt sälja.

Tillbaka
Topp