[Köpråd] Trailcykel kring 10 000 kr för Nickspåret/Kärsön/Hellas

Hellboy

Medlem
Hej,

Jag är på jakt efter en ny trail mountainbike för stigcykling då jag börjar inse att min nuvarande 26” hardtail är lite för liten för mig i storleken.

Den ska vara:

1. Kul på teknisk stig, jag cyklar mest på Kärsön, Nickspåret och Hellas
2. Responsiv, lekfull
3. Kul i nerförsbacken, men även funka helt okej uppåt
4. Hyfsat billig, helst kring 10 000 kr, max 15 000 kr

Den behöver inte vara:

1. En XC-racer. Jag är ute efter att ha roligt i skogen, inte räkna sekunder
2. Bra på grusväg

Dom cyklar jag har fastnat för hittills är:

Vitus Sentier VR+
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-2018

Calibre Bossnut Evo
http://www.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-p431792

Båda verkar väldigt prisvärd, är dock lite orolig för att Bossnut med sina 14,5kg kommer kännas lite tung och långsam när det inte går utför?

Idag cyklar jag på en lite för liten 26” Poison Zyankali (2011) med en 100mm Reba gaffel och smala däck (2,1 fram och 1,9 bak). Jag tycker jag tappar mycket fart och kraft på stöket med min hardtail så det är lite därför jag kikat på plusdäck eller fullgung. Men det kanske är så att en modernare geometri och lite större däck räcker?

Jag kan även tänka mig att köpa begagnat, men har hittat väldigt lite hittills som har varit intressant och i rätt storlek (jag är 187cm).

All hjälp mottages tacksamt :)

Tack för tipsen!

Nyfiken på vad som får dig att rekommendera Sentier med 29" däcken istället för 27,5" plus?

Och om man ändå är inne på 29" HT, hur står sig Sentier VR mot Grand Canyon AL 6.0?

Edit:
Gällande storlek så har jag 87 cm inseam.

Senast ändrad:
14,5 väger min stål ht å den känns inte speciellt tung men visst skulle man säkert vara snabbare på en lättare fast den skulle dö mycket snabbare för mig med?

Hellboy sa:
Tack för tipsen!

Nyfiken på vad som får dig att rekommendera Sentier med 29" däcken istället för 27,5" plus?

Och om man ändå är inne på 29" HT, hur står sig Sentier VR mot Grand Canyon AL 6.0?

Edit:
Gällande storlek så har jag 87 cm inseam.
Sentier 29 med plusdäck :)

När 2.3" däcken är slut kan du köpa 2.5 eller 2.6" breda 29:or om du vill.
Large blir nog bra. XL har 52 cm sadelrör så det blir ca 77-78 cm sadelhöjd om du köper en 150 mm dropper. Vill du ha en lång cykel kan du även köra XL.

Sentier står sig fint mot GC AL 6. Tänk inte ens tanken!

hm sa:
29" ×2.3or är enorm skillnad mot 26×1.9 :)
Japp :)
Jag minns att jag var nervös innan byte från 26x2 till 29x2.4, var rädd att det skulle vara för mycket hjul att hantera i Hellas. Oj vad fel jag hade! Cykeln rullade upp, över och ner för allt stök helt av sig självt. Partier som varit tekniskt utmanande i >15 år märktes nu knappt under cykeln :)

Tack för all input hittills! :)

När jag har testat kompisar 29" så har jag märkt att det rullar lärare över stök, samtidigt som det har känts lite som att köra runt med ett fraktfartyg i skogen. Men det är säkert bara en vanesak ;)

Gällande Sentiern med 27.5" plus däck, är det inget ni tror på?

Jag har inte testat någon cykel med plusdäck, men har läst mycket positivt om det. Framförallt att cyklingen blir roligare, vilket är det jag prioriterar! Sentiern har ju också relativt små plusdäck 2.6", så problemet med högre rullande massan borde inte vara så påtaglig (Sentier VR+ väger t.o.m. 700 gram mindre än vanliga VR).

Och Bossnut, blir det för mycket kompromisser med en billig heldämpad i Hellas?

Hellboy sa:
Tack för all input hittills! :)

När jag har testat kompisar 29" så har jag märkt att det rullar lärare över stök, samtidigt som det har känts lite som att köra runt med ett fraktfartyg i skogen. Men det är säkert bara en vanesak ;)

Gällande Sentiern med 27.5" plus däck, är det inget ni tror på?

Jag har inte testat någon cykel med plusdäck, men har läst mycket positivt om det. Framförallt att cyklingen blir roligare, vilket är det jag prioriterar! Sentiern har ju också relativt små plusdäck 2.6", så problemet med högre rullande massan borde inte vara så påtaglig (Sentier VR+ väger t.o.m. 700 gram mindre än vanliga VR).

Och Bossnut, blir det för mycket kompromisser med en billig heldämpad i Hellas?
Fraktfartygsskänslan, i den mån den finns, försvinner snabbt. Det är ingen jättestor skillnad i storlek på själva cykeln om det är en 27+ eller 29 av samma modell/ramstorlek.

Världen går mot 29" och världen går mot 2,4-2,6" däck på 29". Vilket går att montera på de flesta moderna 29" cyklar.

27,5+ cykel med 2,8-3,2" däck skulle vara alternativet, men jag håller ändå 29" med 2,4-2,6" som mera framtid och ett bättre alternativ.
Då du är spå pass lång som 187 cm skulle jag helt klart välja 29" hjul.
Utbudet av 29" cyklar är mindre och de kan ibland bli lite dyrare, men jag hade köpt 29" i alla fall.

Bossnut? Jo då, den har fått bra kritik för vad den ger och kostar, men jag tycket att den är så ruskigt ful att den inte är värt "rabatten" mot närmsta snygga alternativ som är lite dyrare. Jag hade lätt betalat lite mer för Escarpe 27 http://www.wiggle.se/vitus-escarpe-mountainbike-2018-deore-1-x-10/

Men då är det så nära nästa nivå upp i kvalitet, en cykel med betydligt kraftigare och styvare Revelation RC gaffel på Escarpe 27 VR http://www.wiggle.se/vitus-escarpe-vr-mountainbike-2018-slx-1-x-11/ som även finns med riktiga hjul i Escarpe 29 VR http://www.wiggle.se/vitus-escarpe-29-vr-mountainbike-slx-1-x-11/

Men frågan är om man behöver så mycket slaglängd för Hellas etc.?

Okej, jag förstår hur du tänker gällande 27.5+ vs 29. Verkar rimligt med 29" med tanke på min längd!

Gällande bossnut så tycker jag inte den är ful så det är inget problem för mig :) Det jag är mera fundersam på är om den extra vikten, och dyrare service är värt det med tanke på min cykling.

Angående escarpe så har CRC specialpris på förra årets model, grundmodellen med 2x10 Deore för 12 440kr

http://www.chainreactioncycles.com/...arpe-suspension-bike-deore-2017/rp-prod146547

Det kanske kan vara nått?

Hellboy sa:
Okej, jag förstår hur du tänker gällande 27.5+ vs 29. Verkar rimligt med 29" med tanke på min längd!

Gällande bossnut så tycker jag inte den är ful så det är inget problem för mig :) Det jag är mera fundersam på är om den extra vikten, och dyrare service är värt det med tanke på min cykling.

Angående escarpe så har CRC specialpris på förra årets model, grundmodellen med 2x10 Deore för 12 440kr

http://www.chainreactioncycles.com/...arpe-suspension-bike-deore-2017/rp-prod146547

Det kanske kan vara nått?
Förra årets Escarpe är en helt annan cykel med en helt annan lite kortare ram, kommer med 23 mm smala fälgar som inte trivs med plusdäck etc. Årets modell är ett bättre köp.

2017 http://vitusbikes.com/products/escarpe-2017/
2018 http://vitusbikes.com/products/escarpe-2018/

Men Escarpe 2017 är bättre en Bussnot. (ram/geo)

Den nya Escrape verkar fin men är tyvärr utanför min budget. Gällande 2017 års Escrape så tycker jag på pappret Bossnut ser lika bra eller t.o.m. bättre ut, bland annat bredare färlgar och 1x11. Vad med ram/geo är bättre med 2017 escarpe?

Fortfarande lite kluven mellan heldämpad och HT. Känns som det säkra valet är att köra på Sentier VR, kommer säkert funka fint för min åkning och mindre som kan gå sönder/billigare underhåll. Men många kör ju heldämpad och mycket skriverier om att de är snabbare/roligare trots tyngre cykel.

Men det kanske är så att man måste upp några prisnivåer för att det ska vara ett rimligt alternativ?

Kanske skulle vara värt att hyra en heldämpad en dag och se hur det känns. Men kommer då säkert få en betydligt dyrare cykel som kanske inte går o jämföra med de billigare modellerna jag kikar på...

Hellboy sa:
Den nya Escrape verkar fin men är tyvärr utanför min budget. Gällande 2017 års Escrape så tycker jag på pappret Bossnut ser lika bra eller t.o.m. bättre ut, bland annat bredare färlgar och 1x11. Vad med ram/geo är bättre med 2017 escarpe?

Fortfarande lite kluven mellan heldämpad och HT. Känns som det säkra valet är att köra på Sentier VR, kommer säkert funka fint för min åkning och mindre som kan gå sönder/billigare underhåll. Men många kör ju heldämpad och mycket skriverier om att de är snabbare/roligare trots tyngre cykel.

Men det kanske är så att man måste upp några prisnivåer för att det ska vara ett rimligt alternativ?

Kanske skulle vara värt att hyra en heldämpad en dag och se hur det känns. Men kommer då säkert få en betydligt dyrare cykel som kanske inte går o jämföra med de billigare modellerna jag kikar på...
Escarpe har lite kortare sadelrör och lite längre reach i stl Large. Sedan kan jag tycka att länkaget ser lite yxigt ut på Calibre.
boss1.jpg

Men jag är enig med dig ang fälgar och gruppen. Inte ett solklart val ändå mellan de två. Pest eller kolera? ;)

Jag vet inte om det spelar någon roll för ts men bossnutem har vanlig QT bak, vilket i alla fall fick mig att välja bort cykeln. Skulle man bli sugen på att uppgradera cykeln med lättare hjul så lär utbudet vara mer begränsat tänker jag mig.

Men sen tilltalar en hardtail mig mer än en billig heldämpad. Ett dämparlänkage som suger musten ur en på platten och uppför är inte kul (vilket jag förväntar mig av bossnuten efter vad jag läst om den).

Sen vad gäller 29 vs 27.5+ på en hardtail så har jag haft en av varje samtidigt (samma cykel men en som 27.5+ och en som 29) och jag tyckte att 29an var roligare på alla sätt (ok, 27,5+ ger dig bättre grepp men det är ju inte som att en 29a med riktiga däck saknar grepp heller).

Edit. rättat till telefonens misstag :-)

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Jag vet inte om det spelar någon roll för ts men bossnutem har vanlig QR bak, vilket i alla fall fick mig att välja bort cykeln. Skulle man bli sugen på att uppgradera cykeln med lättare hjul så lär utbudet vara mer begränsat tänker jag mig.
Helt rätt att det är helt fel.

Calibre: 5×135 mm QR bar, 12×100 mm axel fram. Inte ok.
2017 Escarpe: 12×142 mm axel bak, 15×100 mm axel fram. Nästa ok.
2018 Escarpe: 12×148 mm axel bak, 15×110 mm axel fram. Som det skall vara!

Senast ändrad:
Hellboy sa:
Sentiern har ju också relativt små plusdäck 2.6", så problemet med högre rullande massan borde inte vara så påtaglig (Sentier VR+ väger t.o.m. 700 gram mindre än vanliga VR).
De viktuppgiften skulle jag nog ta med en stor nypa salt :)
Sentier 29, 29VR och + anges till 12,9 kg.
Sentier VR+ till 12,2 kg.
Jag ser ingen logik i att 27.5+ i VR trim skulle vara 700 gram lättare än 27.5+ utan VR. Eller båda 29:orna.

Härligt, börjar äntligen se ljuset i cykel-letar-tunnel.

Känns som en 29" Sentier är rätt för mig. Det är ju inte jättestor skillnad mellan vanliga och VR modellen. Det jag hittat är bättre bromsar, NX 1x11 istället för Deore 10x1, Recon Gold RL istället för Recon RL samt 1700kr.

Jag har hyfsat nya shimano Deore och SLX bromsar på min nuvarande cykel som jag kanske kan flytta över. Risken är väl dock att slangarna är för korta (min gamla hoj är 26" XC) och då är det knappast värt det. Senast jag behövde förlänga slangen på en broms kostade det 400kr hos LBS.

Vad tycker ni, värt att satsa på den dyrare VR?

Hellboy sa:
Härligt, börjar äntligen se ljuset i cykel-letar-tunnel.

Känns som en 29" Sentier är rätt för mig. Det är ju inte jättestor skillnad mellan vanliga och VR modellen. Det jag hittat är bättre bromsar, NX 1x11 istället för Deore 10x1, Recon Gold RL istället för Recon RL samt 1700kr.

Jag har hyfsat nya shimano Deore och SLX bromsar på min nuvarande cykel som jag kanske kan flytta över. Risken är väl dock att slangarna är för korta (min gamla hoj är 26" XC) och då är det knappast värt det. Senast jag behövde förlänga slangen på en broms kostade det 400kr hos LBS.

Har du pengarna så absolut, ingen tvekan!

Sixten Fors sa:
Fraktfartygsskänslan, i den mån den finns, försvinner snabbt.

Varför påstå något sådant när det är helt individuellt? Större hjul känns större för att de är större. Det försvinner liksom inte. Samma med däckstorlek.

Hellboy sa:
Vet inte om/vad det är för skillnad på gafflarna. Vet inte om det är stålrör på Recon RL och aluminium på Recon Gold RL. Uppgifterna går isär och det har varierat från år till år från RockShox. Någon som vet och har testat om rören på sin 29 VR är magnetiska eller inte? Alu är lättare än stål, kanske skiljer 200 gram på en gaffel?

Bilagor

• fork.png
    fork.png
    283.5 KB · Besök: 96
Den röda är dock mycket snyggare! ;-) VR-modellen är lite mer volvo 740 i färgsättningen, inget fel men det, folkligt och tryggt men föga spännande... Och rött går ju fortare!

Hm, får klura på vilken modell det blir. Vad tror ni om storlek? Jag ligger ju lite mitt emellan storlekarna. Kollar man på längden (187 cm) så är det L som gäller, kollar man inseam (87,5 cm) så är det XL som gäller...

Hellboy sa:
Hm, får klura på vilken modell det blir. Vad tror ni om storlek? Jag ligger ju lite mitt emellan storlekarna. Kollar man på längden (187 cm) så är det L som gäller, kollar man inseam (87,5 cm) så är det XL som gäller...
Vi pratar Sentier 29 eller? Avstånd till styret bestämmer du med styrstammen.
geo6.png

Vill du kunna köra med dropper stolpe? I så fall är längden på sadelröret relevant.
Räkna med att en 150 mm dropper inkl. sadeln adderar 255 mm till längden på sadelröret.
Large 483+255=738 mm sadelhöjd, XL 520-255=775 mm sadelhöjd.
Med en 125 mm dropper blir sadelhöjden förstås 25 mm lägre.
Hur högt sitter du när du har sadeln på högsta position för effektivt trampande? Mät Din sadelhöjd på valfri cykel.
Sadel3.png

L borde ju vara lagom?

Jag är 192 nånstans kör på XL.
Tycker den är aningen liten, men det är 27.5, och årsmodell 16, som är lite kortare.

Sixten Fors sa:
Hellboy sa:
Vet inte om/vad det är för skillnad på gafflarna. Vet inte om det är stålrör på Recon RL och aluminium på Recon Gold RL. Uppgifterna går isär och det har varierat från år till år från RockShox. Någon som vet och har testat om rören på sin 29 VR är magnetiska eller inte? Alu är lättare än stål, kanske skiljer 200 gram på en gaffel?
Recon Gold RL har aluminiumrör.

Angående gaffeln, står exakt samma spec på båda gafflarna när man kollar på cyklarna på CRC:

"130mm travel, Solo Air spring, Motion Control RL Damper, External Rebound adjuster, Ø32mm Steel Stanchions – Nickel coating, tapered aluminium steerer, Boost 15x110mm axle, 51mm offset, Maxle Stealth"

Sixten Fors sa:
Daniel1983Andersson sa:
Sixten Fors sa:
Daniel1983Andersson sa:
Recon Gold RL har aluminiumrör.
I största allmänhet eller just den gaffeln som levereras med Sentier 29 VR?
Den som levereras på Sentier vet jag då jag har en.
Allmänt vågar jag inte svara på.
Bra, tack :)
Du har alltså testat med en magnet eller liknande? Är det årets modell av Sentier (+/29) VR?
Årets modell av Sentier VR+. Provade faktiskt med magnet då jag läst på Wiggles sida att det skulle vara stål men tyckte att benen såg ut att vara anodiserade.

Hej,

följer den här tråden med intresse. Har en polare som vill börja med stigcykling och gärna ha en heldämpad utan att lägga särskilt mycket pengar. Han är 196 cm och väger ca 93 kg.

Skulle han kunna trivas på en Bossnut Evo (årsm. 2018) trots att den har 27,5"-hjul, eller är det 29" som gäller för riktigt långa? Kommer mest bli åka i Hellas och runt Rudan.

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/calibre-bossnut-evo-51920/

Blomman69 sa:
Allt funkar, men jättenöjd kommer han nog inte vara om han får testa/jämföra med en cykel i rätt storlek.

Två anledningar: 1. Små hjul. 2. Kort reach i största storlek, bara 463 mm.
http://m.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-p431792

Jämfört med denna cykel som har 467 mm reach i storlek Large för 180-190 cm cyklist, samt 492 mm reach i XL för 190-200 mm reach.
http://vitusbikes.com/products/escarpe-29-vr-2018/

En annan skillnad är att den första har Ø32 mm gaffelben, den andra Ø35 mm. Vilket är bra när cykel+cyklist väger >110 kg.

Sixten, tack för utförligt och tydligt svar. Skönt med all erfarenhet och kompetens här på forumet.

Jag ska vidarebefordra rekommendationen om Escarpe även om det handlar om nästan 10 000 kr till mot en Bossnut..

Finns det ingen heldämpad cykel som ligger nånstans mitt emellan Bossnut och Escarpe som är ok i de flesta avseenden och passar en riktigt lång cyklist bra?

Polaren klickade hem en Vitus Sentier 29 VR HT i fredags med Sram NX 1x11. Så nu ser jag fram emot gemensamma turer och hoppas att jag slipper skit för att jag inte rekommenderade honom att lägga till flera tusen och köpa en heldämpad.

Tack för din tid, Sixten.

När jag precis hade bestämt mig för en Sentier 29 VR så dök det upp en möjlighet för mig att köpa en Giant Trance 3 GE (2018) till ett riktigt bra pris via en bekant.

Någon som har erfarenhet/tankar om den cykeln, kikat lite recensioner och dom flesta verkar väldigt positiva :)

Tillbaka
Topp