[Reseblogg] MTB-resa till Kappadokien

hulkfisk

Ny medlem
Hallå där!

Jag är då den lycklige Daniel som vann resan till Kappadokien här på Happyride. Tänkte köra någon form av reseblogg om hur det är på en sådan resa, får se om det blir dagligen eller allteftersom. Jag skulle nog klassa mig en som entusiastisk nybörjare (2år), detta är även min första cykelresa utomlands så tips mottags gärna. Utresan är imorgon (2/5).

Så, vad är detta för resa? Jo resan bär av till Kappadokien, Turkiet för 3 dagars MTB-cykling. Skytteltrafik som tar upp en till toppar och sedan kör man ner på stigar, d.v.s. minimalt med stigning. Hårdpackat underlag men med ett lager sand ovanpå. Rekommenderas en heldämpad cykel. Enligt Googles bilder verkar det som ett galet landskap.

I min arsenal har jag en Crescent Ultima 27.5" samt en Specialized Camber Expert Carbon 29", så det får bli Camber som åker med.

camber.jpg

Här började första utmaningen, hur fraktar man cykeln med flyget? Efter lite googlande så blev det att hyra en halvmjuk förstärkt cykelväska med hjul (Evoc). Kostar 500kr för en vecka, så inte så farligt. Bifogar lite bilder hur det ser ut. Det har gått relativt smärtfritt att packa, förutom med hjulen. Oklart om väskan är dimensionerad för 29" hjul då det känns gott som omöjligt att få in hjulen med däcken på. Lite snopet att kränga av däcken när man nyligen fyllt på tubelessvätska, nåväl.

vaska1.jpg

vaska2.jpg

vaska3.jpg

Jag fick tipset att packa med alla reservdelar som kan tänkas behövas vid ev. crash då det är långt (tiotals mil) till närmaste cykelaffär. Utöver det så ska även standardverktyg såsom pump, gaffelpump, multiverktyg etc med. Känns lite lustigt ifall det slutar med att samtliga 10 (eller hur många vi blir) har med sig egna gaffelpumpar etc, men aningen svårt att samkordinera/packa då jag inte känner någon annan som ska med på resan hehe.

Det kanske får räcka som en start, tar gärna emot tips eller dylikt gällande packningen (sånt man inte får glömma) och frågor :-)

Det blir grymt! Bra, rolig, flowig cykling och fantastiskt landskap!

Några tips:
-Spola inte ner toapapper i toaletten.
-Rekommenderades långbyxor en dag när det var taggigt. Fungerade utan när man inte hade med, blev lite rivsår.
-Passa dig när ni kör i flodfåror, glashalt på sina ställen. Guiden kraschade två gånger.
-Titta inte ner när ni kör Balcony trail :)

Kör hårt och hälsa Hami från Santa Cruz Team!

Ses i morgon Daniel! :)
Har en entusiastisk fyraåring som precis lärt sig cykla hemma så har inte fått en sekund till att packa men det löser sig.
Superpepp!!
Kul att inte bara jag som är outcast, fick inte med mig nån heller så hej så länge Daniel, Christopher heter jag :)

Kolla vikten på cykelväskan o flygbolagets viktgräns, brukar vara 23 eller 25 kg. En annan sak hur petimetriska de är vid incheckningen.

glitch sa:
Ses i morgon Daniel! :)
Har en entusiastisk fyraåring som precis lärt sig cykla hemma så har inte fått en sekund till att packa men det löser sig.
Superpepp!!
Kul att inte bara jag som är outcast, fick inte med mig nån heller så hej så länge Daniel, Christopher heter jag :)

Härligt! Anade att det kunde vara fler härifrån som skulle med :-) Ses då!

C-dale sa:
Kolla vikten på cykelväskan o flygbolagets viktgräns, brukar vara 23 eller 25 kg. En annan sak hur petimetriska de är vid incheckningen.

Tack för tipset! Vägde väskan och hamnade på 24kg med lite verktyg. Kollade upp med Turkish Airlines och verkar som att gränsen är vid 32kg, så kommer undan lite smidigt där (så länge de inte krånglar på flygplatsen).

Det kan vara så att 32 kg är den absoluta viktgränsen, men att du får betala extra för vikt över t.ex. 23 kg. Ingen aning om det är så på Turkish, men kan ju vara värt att kolla för att inte åka på en tråkig överraskning.

Precis, 30 kg vanlig packning enligt infokitet.
Då var man av med packa cykeloskulden. Lite knökigare än jag tänkt mig men men.
Kanske nojjar lite men plockade av skivorna för säkerhets skull.

Ett litet smakprov på vad ni har att vänta er. Så snart jag fått ordning på alla bilder kommer det ett resereportage här på Happy .

AG_2018.03.12_HERO5Black_01700.jpg

Balcony

AG_2018.04.27_CanonEOS5DMarkIV_00754.jpg

Insteget till Love Valley

Spännande resa, ska bli kul att förlja. Hade själv en tanke på att åka dit men fick inte med mig någon jag känner p.g.a. oroligheterna och Erdoganskräcken.

Resedagen avklarad! Flygresan tog cirka 6.5h inkl mellanlanding så inte så farligt. 1h biltransport till hotellet och direkt vidare till resturang för att prova på lokala maten. All mat ingår i resan vilket är rätt så trefligt.

Sedan blev det ihopplock av cyklarna. Ungefär hälften hade kört med kartong och den andra hälften med cykelväska. Inga bekymmer alls för någon, nämnvärt är väl kanske att det är smidigt med hjul på väskan. Men har man en kartong liggandes (och en bil att frakta med) så funkar det fin fint.

Dagens utmaning var att fylla tubeless vätska i nya däck. Som jag nämnde i tidgare inlägg så fick inte hjulen med däcken på plats i väskan, så fick kränga på dem här nere. Finns ingen kompressor på plats, dock hade en i sällskapet med sig fotpump. Däcken ville inte sätta sig, men då kom glitch (Christopher) till räddning. Vi satte på däcket förutom en liten glipa, fyllde i vätska och rullade runt. Skruvade sedan bort ventilhuvudet för att få i så mycket luft som möjligt och pumpade snabbt utan dess like. En fick pumpa medan den andra fick hitta och hålla för ev. läckor. Dyngsur i svett men tro't eller ej, det fungerade fin fint. När väl däcket satt sig vid 3-4bar körde vi snabbt av med pumphuvudet, tummen för ventilen (för att stoppa luften) och sedan på med ventilhuvudet.

Nu laddar vi för uppvärmningspasset under luftballonger imorgon kl 5.00. Ja, inget skrivfel, det var 4.00 egentligen men blev skjutet på efter lite muttrande :-)

Inga häftiga bilder idag, men det kommer nog imorgon!

hulkfisk sa:
Dagens utmaning var att fylla tubeless vätska i nya däck. Som jag nämnde i tidgare inlägg så fick inte hjulen med däcken på plats i väskan, så fick kränga på dem här nere. Finns ingen kompressor på plats, dock hade en i sällskapet med sig fotpump. Däcken ville inte sätta sig, men då kom glitch (Christopher) till räddning. Vi satte på däcket förutom en liten glipa, fyllde i vätska och rullade runt. Skruvade sedan bort ventilhuvudet för att få i så mycket luft som möjligt och pumpade snabbt utan dess like. En fick pumpa medan den andra fick hitta och hålla för ev. läckor. Dyngsur i svett men tro't eller ej, det fungerade fin fint. När väl däcket satt sig vid 3-4bar körde vi snabbt av med pumphuvudet, tummen för ventilen (för att stoppa luften) och sedan på med ventilhuvudet.
Härligt lagarbete!

glitch sa:
Precis, 30 kg vanlig packning enligt infokitet.
Då var man av med packa cykeloskulden. Lite knökigare än jag tänkt mig men men.
Kanske nojjar lite men plockade av skivorna för säkerhets skull.

Nånting extra ska man väl få för en EVOC för 6kkr jämfört med en Wiggleväska för 1500 ?

Fantastiskt kul, ser fram emot kommande inlägg! Får försöka haka på nästa gång :)

Segt wifi så att få upp en bild tar typ en timme om det går alls :)
Väskan funkade kalas! Lite stökig att dra runt på men i övrigt kanon när man listat ut den :)

glitch sa:
Segt wifi så att få upp en bild tar typ en timme om det går alls :)
Väskan funkade kalas! Lite stökig att dra runt på men i övrigt kanon när man listat ut den :)

Det gäller att göra väntan väl värd med andra ord!

Kul! :) Ja den smala hjulbasen är en rätt onödig konstruktionsmiss faktiskt, för det är inte mycket som skulle krävas för att den skulle vara riktigt bra att släpa runt på med tanke på de stora hjulen.. Men skönt att den ändå verkar klara själva huvuduppgiften, att transportera cykeln oskadd :)

Dagen började med utrullning 5.30 till savannliknande miljöer. Wops så dyker hundratals luftballonger upp!

Tillbaka till hotellet och käka frukost. Klassiskt turkisk med mycket korv, ost och grönsaker.

Sedan lastade vi cyklarna på shuttlesläpet. Aningen skeptiska men funkade bra.

Blev en full dag av cykling, med både trails, downhill (inte riktigt men isch) och xc spår. Riktigt sköna flow, inga rötter. Smala djupa sandraviner. Ska försöka få upp lite bilder på en riktigt kass internet-lina.

Cyklarna tog rejält med stryk i det torra sandiga klimatet så bra med underhåll på kvällen. Rekommenderar att ta med smörjning/sprejer om man ska dra iväg.

Värt att notera är att Apollo har en cyklande fotograf på plats, så både GoPro, kamera och drönarbilder kommer någongång.

Dagens krasch tog Esa med helrispad vänster ben.

Dagens enda punka tog Love, Apollo cyklisten. Var hyfsat taggigt på ett av spåren så tubeless rekommenderas här.

Dagens frontflip tog jag. Önskar bara att det varit med flit och att jag inte landat i en taggbuske. Nåväl, ska ju kännas att man är här.

Rattnalle sa:
Låter som rätt klimat för vax på kedjan. Då borde det I princip inte behövas nåt jobb för att göra rent.

Vi cyklade i bäckar med bägge naven under vattenytan, djup lera och sen sand, damm och grus på det.
Drivlinan gjorde läten jag aldrig hört tidigare mot slutet av turen, till den milda grad att flera av oss "smorde" kedjan med de sista vattendropparna i flaskan på slutet för att få ned oljudet en smula en kort stund.
Vår guide har fått en Stumpjumper av Scs som han ska ha under säsongen och sen lämna tillbaka, jag är aningens skeptisk om den kommer hålla säsongen ut utan redig overhaul :)

H. sa:
Rattnalle sa:
Cykla med naven helt under vatten låter ju i och för sig typiskt obra :)
+1

Jag hade nog undvikit det...

Inte mycket att välja på om alternativen är flodbädden eller stå över den stigen.
Sen tycker nog guiderna det är lite exotiskt och ger gästerna en upplevelse de minns men har man lite mekanisk medkänsla är det inte optimalt så klart:)

glitch sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
Cykla med naven helt under vatten låter ju i och för sig typiskt obra :)
+1

Jag hade nog undvikit det...

Inte mycket att välja på om alternativen är flodbädden eller stå över den stigen.
Sen tycker nog guiderna det är lite exotiskt och ger gästerna en upplevelse de minns men har man lite mekanisk medkänsla är det inte optimalt så klart:)
Bära?

Med vatten över naven lär hastigheten änså inte varit särskilt hög?

Lite vatten skall ju cyklarna tåla. Så länge det inte är på 10 meters djup, då kanske vattentrycket blir för högt, och vatten letar sig in förbi tätningarna.

Fältprästen sa:
Lite vatten skall ju cyklarna tåla. Så länge det inte är på 10 meters djup, då kanske vattentrycket blir för högt, och vatten letar sig in förbi tätningarna.

Plockade isär mina nav då det är enkelt gjort och tätningarna hade gjort sitt jobb.

Det har varit 3 episka dagar här med fantastisk cykling och grymma cykelvänner.
Hade gärna stannat och kört en vecka till..
397ADE33-2780-4713-BF59-83C99E3E0CDB.jpeg

58E42651-5FCC-4F79-824D-0B74A6A2647E.jpeg

C3D0F969-40E5-4DBB-9595-B8C89BD52912.jpeg

Ser riktigt fint ut.

Synd bara att Turkiet är Turkiet just nu. Känns varken som ett bra resmål eller något man vill pumpa in pengar i.. Men det lär ju ge sig om några år när det antingen är en stabil diktatur eller har ordnat sig på annat sätt :-P

Rattnalle sa:
Ser riktigt fint ut.

Synd bara att Turkiet är Turkiet just nu. Känns varken som ett bra resmål eller något man vill pumpa in pengar i.. Men det lär ju ge sig om några år när det antingen är en stabil diktatur eller har ordnat sig på annat sätt :-P

Eller så drar man inte alla över en kam och ser det som att ens pengar går till att utveckla friluftsturismen och ger lokalbefolkningen nya alternativ till att få livet att gå ihop ;-)

Tillbaka
Topp