Roligaste pendlarcykeln för max 6500kr? Fortsättning nu med moddning av nyinköpt hoj.

Murdock

Aktiv medlem
Roligaste pendlarcykeln för max 6500kr? Fortsättning nu med moddning av nyinköpt hoj.
God kväll!

Efter att ha stirrat på fina cyklar och läst detta forum under en period, har jag bestämt mig för att slå till. Eftersom jag är 193 cm lång och 100 kg tung så har jag i vuxen ålder aldrig ägt en storleksmässigt korrekt hoj, och efter att ha provcyklat en kollegas (samma längd) MTB, var jag i himmelriket. Som referens bifogar jag min nuvarande och troligen bästa cykel jag ägt, så förstår ni hur illa det är.

IMG_4034.JPG

Felvänd, men jag tror inte ni bryr er. Och jo, det är väl en tjejcykel och jag är en man.

Jag letar efter en allroundhoj som skall kunna ta mig fram och tillbaka till jobbet, 6,5 km enkel väg på nästan enbart asfalt. På hemvägen skulle jag vilja kunna ta en avstickare och köra lite grusväg och asfalt. Tanken är även att den skall göra jobbet även på vintern, så hydraliska bromsar och fästen för stänkskärmar är ett måste. Ifall det skulle gå att fästa barnstolen vore det toppen.

Jag älskar looken på gravelbikes och CX, men tänker att det får bli min hobbycykel efter att jag tränat upp mig på min pendlarcykel som skall lära mig exakt vilka underlag jag helst vill cykla på framöver.

Min kära kollega, och mycket aktiva medlem här på Happyride har föreslagit att denna cykel borde vara någonting för mig:

https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-lithium-3-2018-hybrid-bike-EV275573?s2iod=182054184?S2IOD (+ frakt)

Den verkar ha allt jag är ute efter, den låga prisklassen innebär att jag kan spendera lite mer på nästa cykel - när jag vet vad det blir. Det finns en uppsjö av cyklar i denna prisklass, men jag har svårt att jämföra dessa då jag inte förstår mig på skillnaden i alla komponenter och geometrin.

Nedanstående cykel har jag letat upp, men klarar inte av att jämföra den riktigt mot cykeln ovan. Vågar jag be om lite hjälp med att reda ut skillnaderna?

http://www.wiggle.se/gt-grade-al-fb-expert-racercykel-2017/

Sedan var det storlekarna. Citerar min kollega:

"Storlek är knepigt. Ta tex. GT Grade. Om man kollar storlekstabellen ska en person som är 193cm (och har normal kroppsbyggnad) ha en stl 58. Den storleken har en reach på 382mm. Det är nog rimligt om man köper en GT Grade med bockstyre (eftersom man har händerna längre fram på ett bockstyre), men den finns ju med rakt styre också och där används samma storlekstabell!
Jämför med Pinnacle-cykeln som är designad för rakt styre. Storlek S har 402mm reach och stl XL 439mm."

Är GTn diskvalificerad direkt? Har ni förslag på andra cyklar som skulle passa enligt kriterierna?

Tack på förhand.

Senast ändrad:
felpost.

Senast redigerad av en moderator:
Vart stod det att TS ville "fräsa ut på enklare stigar"? Jag läser "avstickare på lite grusväg och asfalt". Däck på 40-50mm innebär en sävligare och tyngre cykel, så det handlar nog mer om TS vill ha en lite rappare cykel eller "traktorkänsla". Jag skulle säga att 32-35mm däck räcker gott, men plats för skärmar behövs förstås utöver det.

ooms sa:
Vart stod det att TS ville "fräsa ut på enklare stigar"? Jag läser "avstickare på lite grusväg och asfalt". Däck på 40-50mm innebär en sävligare och tyngre cykel, så det handlar nog mer om TS vill ha en lite rappare cykel eller "traktorkänsla". Jag skulle säga att 32-35mm däck räcker gott, men plats för skärmar behövs förstås utöver det.
Sorry, läste fel och missförstod frågeställningen. Nu ska jag ut och cykla! :)

Du är på gränsen till en 58a trots allt.
Det går att finjustera med längden på styrstam och setback på sadelstolpen.

Är du vig eller ovig? Om du är mindre rörlig så skulle jag nog rekommendera 58 framför 60. Det skulle ge en mer upprätt och komfortabel sittställning.

/K

Tack för svar. Jag är rätt rörlig och kan nå knäna med näsan med raka ben och nästan lägga anklarna bakom nacken efter att ha stretchat. Men det var lärorikt att veta att man med enkla medel kan justera på det sättet du beskrev.

Jag får väl ge mig till känna som "kär kollega" till TS och "mycket aktiv medlem" (648 inlägg på fem år är väl kanske inte så mycket i jämförelse med kändisarna på forumet).

Jag har alltså försökt råda TS i cykelköp-djungeln, men känner att jag mina kunskaper inte längre räcker till. Är det kanske så att vi har kommit till köp-den-som-är-snyggast-stadiet?

Jag försöker sammanfatta lite

Pinnacle Lithium 3 2018
6 099kr exkl frakt
vikt 11,6kg
Hybrid med MTB-drag
38mm breda däck och mer plats finns
hydraliska bromsar
reach: 439mm (stl XL)

GT Grade AL FB Expert (2017)
6 360kr inkl. frakt
Vikt: 10.0kg och 10.7kg är siffror som nämns i kommentarerna om cykeln
Hybrid med drag från landsväg/gravel/adventure
kort reach?
Gaffel i kolfiber
hydraliska bromsar
reach: 382mm (stl 58 (som rekommenderas för personer 191-196cm))

Vitus Substance (2018 Sora)
6 533kr
12,45 kg
Sägs kunna ta 27.5" hjul och mycket breda däck. (Skulle med andra ord kunna förvandlas till något om liknar en monstercross/beachracer eller helstel drop-bar-mtb?)
Stål=cred
krusidullstyre
mekaniska bromsar
reach: 398mm (i storlek 58 (som rekommenderas för personer 185-192cm))

Verkar som alla tre är prisvärda cyklar tycker jag. Har jag rätt i att GT:n verkar kort med tanke på att den kommer med rakt styre och att ramgeometrin antagligen är uttänkt för bockstyre (som väl bygger lite mer framåt)? Kör inte med bockstyre själv, så har inget att relatera till. Annars verkar ju den cykeln som den lättaste och kvickaste.
Vitusen verkar skoj, men 12,5 kg låter lite mycket för en cykel utan dämpare. Är det materialet som gör det?
Själv skulle jag nog välja Vitusen trots vikten och mekaniska bromsar. Men jag är svag för breda däck och sugen att testa bockstyre. Svårt att veta vad jag ska råda TS till.

Senast ändrad:
Det blev en GT Grade ändå:

IMG_4086.JPG

Hygglig uppgradering kan jag säga. Jag älskar cykeln och tänkte experimentera med att sätta på skärmar och se ifall jag kan få på bredare (35) däck för att kombinera pendlingen med att träna gravel.

Men, och det är ett stort men. Jag känner hur styret får mina armbågar att peka utåt och därmed öka luftmotståndet. Att trycka dem intill kroppen känns inte naturligt, dessutom skulle jag vilja kunna ändra handpositionering. Alltså - bockstyre. Jag har försökt googla mig fram till hur det kan gå till att modifiera och oftast blir svaret att köpa en helt ny cykel, något beroende på befintliga komponenter?

Finns det någon kunnig här som kan ögna igenom komponentlistan nedan och sedan säga "modda" eller "sälj"? Cykeln var nedsatt från 10k+ till 6k+.

http://www.wiggle.se/gt-grade-al-fb...email&utm_campaign=orders&utm_content=product

Kan ju alltid testa hur det känns med ett par vettiga barends först.
Det brukar ja gilla på liknande cyklar med rakt styre.

storfiskarn sa:
Kan ju alltid testa hur det känns med ett par vettiga barends först.
Det brukar ja gilla på liknande cyklar med rakt styre.

Bra idé! Jag skall slakta min Yosemite ytterligare. :-D

Finns det några du kan rekommendera, tveksam till att du skulle kalla Biltemas vettiga?

Jag tänker att du kan prova att skjuta sadeln lite bakåt, det kostar inget :)

Du kan även prova att sänka styrstammen genom att byta plats på en eller flera ”spacers” som sitter under den.

Du kan även köpa längre styrstam, begagnat här på happyride borde inte kosta mycket.

Om ditt nuvarande styre är ”böjt” bakåt för komfort kan du skaffa ett helt rakt styre, drar fram händerna 0,5-1 cm.

Senast ändrad:
Vet inte om gaffeln är likadan på din som på min GT grade carbon, men jag får i alla fall precis plats med 42mm sks bluemels-skärmar tillsammans med 35mm marathon winter dubbdäck.

storfiskarn sa:
Nä, är några år sen ja använde barends.
Men senast hade ja några som liknade dom här, https://www.cykelkraft.se/barend-er...98UsHRfP3UM0CnlGFZwg_We8osUpsAvxoCvkQQAvD_BwE

Dom gillade ja, men finns så många olika varianter att välja mellan så det bästa kanske är att testa dom du redan har först o se om dom gör någon nytta.

Fina! Ingenting man förfryser fingrarna på heller. Men jag kom att tänka på att jag växlar ofta för att få rätt kadens. Med 3X9 kommer nog att det bli ganska jobbigt med all handförflyttning.

Edit: 27 växlar var det visst.

Senast ändrad:
JakobD sa:
Jag tänker att du kan prova att skjuta sadeln lite bakåt, det kostar inget :)

Du kan även prova att sänka styrstammen genom att byta plats på en eller flera ”spacers” som sitter under den.

Du kan även köpa längre styrstam, begagnat här på happyride borde inte kosta mycket.

Om ditt nuvarande styre är ”böjt” bakåt för komfort kan du skaffa ett helt rakt styre, drar fram händerna 0,5-1 cm.

Jag hade faktiskt tänkt att skjuta sadeln bakåt då jag tycker cykeln har lite kort reach, men grabben bakom har det nog redan lite tajt. Han kommer dock bara sitta där i några månader till.

De andra råden var klockrena! Tack!!!

Mycketvillhamer sa:
Vet inte om gaffeln är likadan på din som på min GT grade carbon, men jag får i alla fall precis plats med 42mm sks bluemels-skärmar tillsammans med 35mm marathon winter dubbdäck.
Tack snälla! Jag har grubblat mycket över just skärmar med Schwalbes Marathon Winter. Behövde du jobba mycket för att få till det? Jag har läst att det kan vara knepigt på framhjulet.

Murdock sa:
Mycketvillhamer sa:
Tack snälla! Jag har grubblat mycket över just skärmar med Schwalbes Marathon Winter. Behövde du jobba mycket för att få till det? Jag har läst att det kan vara knepigt på framhjulet.

Jag köpte först ett par biltemaskärmar som var 50mm breda, de hade jag fått jobba med för att få till, men med 42mm skärmarna gick det precis in utan moddning, fick pressa skärmen liiiite uppåt. I övrigt inte mer pill än jag skulle satt skärmarna på någon annan cykel. Det är fortfarande rätt mycket pill med att kapa stagen till rätt längd och små muttrar som vill studsa iväg.

För övrigt är jag 194 cm och kör också på en 58 och jag sitter kalasbra. Bockstyre på min.

Mycketvillhamer sa:
Murdock sa:
Mycketvillhamer sa:

Jag köpte först ett par biltemaskärmar som var 50mm breda, de hade jag fått jobba med för att få till, men med 42mm skärmarna gick det precis in utan moddning, fick pressa skärmen liiiite uppåt. I övrigt inte mer pill än jag skulle satt skärmarna på någon annan cykel. Det är fortfarande rätt mycket pill med att kapa stagen till rätt längd och små muttrar som vill studsa iväg.

För övrigt är jag 194 cm och kör också på en 58 och jag sitter kalasbra. Bockstyre på min.

Men visst innebär bockstyre att du får mer reach? Vi har ju samma mått på ramen. När jag står upp tycker jag styret kommer aningen för långt ner, men framförallt för nära benen. Kanske bara är ovana, har inga andra riktiga cyklar att jämföra med.

Ingen förordar att jag byter styre, det kanske blir så att jag får se mig om efter en annan cykel tyvärr. :-/

Men först till Velotek i Uppsala och se vad de tar för ett byte till bockstyre.

Bullhorn-styre skulle också ge att du får händerna längre fram och en mer naturlig vinkel.
Hydraliska bromsar gör väl tyvärr att det inte är en lika enkel operation som i den här filmen
Slangarna lämnar ju bromshandtagen åt "fel håll".
Och du får sträcka dig för att växla, precis som med barends.

Tillbaka
Topp