Shimano XTR 2019

• Trådstartare Trådstartare Plush
  • Start datum Start datum
Shimano XTR 2019
Två på bollen, men väljer att lansera samma sak som redan finns. T o m plankat drevningen från SRAM. Inget väger mindre än Eagle heller i princip. Snart kommer SRAM med nästa grej och då är de 2-3 efter igen. Shimanoaktien kan väl inte gått upp av detta?

Det enda jag undrar är, (1) väger vevpartiet 511g med eller utan klinga och (2) vem behöver 2x12?

Shimano XTR 2019
Dr_Rydell sa:
Två på bollen, men väljer att lansera samma sak som redan finns. T o m plankat drevningen från SRAM. Inget väger mindre än Eagle heller i princip. Snart kommer SRAM med nästa grej och då är de 2-3 efter igen. Shimanoaktien kan väl inte gått upp av detta?

Det enda jag undrar är, (1) väger vevpartiet 511g med eller utan klinga och (2) vem behöver 2x12?

På (1) svarar jag "med klinga", eftersom 2x12-veven var specad till 595 gram.
På (2) svarar jag "troligen ingen".

Shimano XTR 2019
Varför kunde de inte adopterat XD-Driver som redan blivit en standard istället för att skapa sin egen? Känns som att Shimano lider av en "not invented here" kultur…

Shimano XTR 2019
Mayhem sa:
Varför kunde de inte adopterat XD-Driver som redan blivit en standard istället för att skapa sin egen? Känns som att Shimano lider av en "not invented here" kultur…

Tror det kallas patent och licensieringsrättigheter...
Sen är ju inte XD helt felfri heller..

Senast redigerad av en moderator:
Shimano XTR 2019
Plush sa:
XD-Driver är en öppen standard. Om du inte menar att Shimano just var ute efter att blockera tredjepartstillverkare, åtminstone enligt CyclingTips artikel så är det endast DT Swiss som kommer få licens att tillverka HyperGlide+ nav…

Shimano XTR 2019
Plush sa:
Mayhem sa:

Sen är ju inte XD helt felfri heller..
"As an open patent, XD was created by SRAM with the introduction of SRAM XX1 in order to offer space for a 10T cassette cog and a claimed improved interface with the cassette. Since the release, we're now seeing brands such as e*thirteen and Leonardi Factory offer 9T-equipped cassettes."
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/sram-xd-driver-body-explained-44409/
https://www.sram.com/news/sram-xd-driver-body

Shimano ville bara skapa nya standarder som dom brukar göra varje generation.

Senast ändrad:
Shimano XTR 2019
Plush sa:
Mayhem sa:
Plush sa:
XD-Driver är en öppen standard.
Absolut. Men om man tar patent så kan man ta pengar för att låta någon annan tillverka på licens.
Inte om det är öppet.
Då innebär bara patentet att ingen annan kan ta patent på det (aka. sk. patenttroll).
Enklaste är att ansöka om patentet och sen låta det förfalla. då är det skyddat men ingen äger rättigheterna.
(Har själv två sådana, även om jag givetvis inte pröjsat för ansökan och registreringen...)
(...häpp, det var visst fler om man sökte med https://www.google.com/?tbm=pts :-) )

Shimano XTR 2019
ceel sa:
Dr_Rydell sa:

På (1) svarar jag "med klinga", eftersom 2x12-veven var specad till 595 gram.
På (2) svarar jag "troligen ingen".
Så det enda de får hoppas på är att det växlar bättre om de inte dumpar priserna jmf med xx1 12-delat (vilket inte känns troligt).
Hade någon vikt på kassetterna jmf med en xx1/x01 Eagle? 10-45 är ju intressant förstås för de som inte får på så så stort drev fram. Men med ny standard och skit, inget nån lägger pengar på tänker jag mig, framför allt om det inte väger mindre än en 10-50 Eagle kassett.

Bilagor

• BBF5C833-CD7E-460A-97E5-1C68DA706119.jpeg
    BBF5C833-CD7E-460A-97E5-1C68DA706119.jpeg
    215.3 KB · Besök: 26
Shimano XTR 2019
Dr_Rydell sa:
Så det enda de får hoppas på är att det växlar bättre om de inte dumpar priserna jmf med xx1 12-delat (vilket inte känns troligt).
Hade någon vikt på kassetterna jmf med en xx1/x01 Eagle? 10-45 är ju intressant förstås för de som inte får på så så stort drev fram. Men med ny standard och skit, inget nån lägger pengar på tänker jag mig, framför allt om det inte väger mindre än en 10-50 Eagle kassett.

Hyperglide+ Gearing Options:

10 x 51 Wide Range:
• 12-speed
• 510% gear range
• 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 33, 39, 45, 51
• 367 grams

10 X 45 Rhythm Step:
• 12-speed
• 450% gear range
• 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 40, 45
• 357 grams

10 X 45 Lightweight:
• 11-speed
• 450% gear range
• 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 33, 39, 45
• 310 grams

Inte jättelätta produkter med tanke på att kassetten är byggd i titan, aluminium och en pytteliten del i stål. Sram kör stål och ett aludrev. Frihjulet väger troligen också mer än XD.

Senast ändrad:
Shimano XTR 2019
Synd att de missade 10-11-12 längst ut, eller lät en kunna välja det som möjligt tillval. Istället 51...
Vikterna inget att konkurrera med heller.
Man får ändå förutsätta att bromsarna är fixade nu väl?

Shimano XTR 2019
Dr_Rydell sa:
Synd att de missade 10-11-12 längst ut, eller lät en kunna välja det som möjligt tillval. Istället 51...
Vikterna inget att konkurrera med heller.
Man får ändå förutsätta att bromsarna är fixade nu väl?
+100
Ofattbart att dom inte väljer tätare steg på grusväxlarna och större steg på skogsväxlarna. Och vad skall man med en 51:a till??

Shimano XTR 2019
Raggamuffin sa:
Förhoppningsvis kan man köra sram-kassett så kan man göra som innan med resten shimano.
Med tanke på att de medvetet gjort sig inkompatibla med alla befintliga nav på marknaden genom att välja bort XD Driver så förvånar det mig inte om de valt andra dimensioner på kugg och kedja endast för att försvåra blandning av komponenter.

Shimano XTR 2019
Det skulle väl vara en hyfsad prestigeförlust för Shimano att plocka in en navstandard som SRAM tagit fram. Jag antar att om några år kommer den nya Hyperglide+ vara standard för Shimanodrivlinor, det är väl så det brukar vara.

Shimano XTR 2019
Luthman Photography sa:
Det skulle väl vara en hyfsad prestigeförlust för Shimano att plocka in en navstandard som SRAM tagit fram. Jag antar att om några år kommer den nya Hyperglide+ vara standard för Shimanodrivlinor, det är väl så det brukar vara.
Ptja.
Shimano hade ju en egen version på Hyperglide från DA7800 till DA7850 men fick krypa till korset då väldigt få licensierade den designen. Något som än idag ställer till det för folk...

Shimano XTR 2019
blir säkert bra.

med en tia som är helt oanvändbar, och rejäla hopp mellan resten av växlarna i det högre registret. titankassetter säkrar att kostnaden för slitdelar blir astronomisk.

finfin utveckling som pågår.

Shimano XTR 2019
Många förväntade grejor, lite roliga grejor, växlingsfunktionen kommer vara smooth, med mera.

MEN, ytterligare I-SPECstandard, mitt mekanikerjag slår fucking frivolter.

Shimano XTR 2019
Navet är ju nästan det intressantaste.

Det jag inte förstår ä varför de inte gör en ännu mer tätstegad kassett om de ändå tänker ha flera

Shimano XTR 2019
happymtb.fr sa:
Xd är kanske inte lika "öppet" som många tror:
http://www.xddriverbody.com/apply.php

Näe, det vore väl dumt att tro något annat. Såklart att Sram har patent/mönsterskydd på det och följaktligen licensierar ut den till de som vill tillverka nav osv.
De individer här på happy som skriker sig hesa över att Sram minsann är bättre för dom inte har patent/mönsterskydd eller inte behöver licensiera ut rättigheter kanske får ta upp huvudet ur sanden och ta en reality check.
Jag ansåg deras påståenden så dumma att dom inte förtjänade ett svar/kommentar.

Senast redigerad av en moderator:
Shimano XTR 2019
Plush sa:
happymtb.fr sa:

Näe, det vore väl dumt att tro något annat. Såklart att Sram har patent/mönsterskydd på det och följaktligen licensierar ut den till de som vill tillverka nav osv.
De individer här på happy som skriker sig hesa över att Sram minsann är bättre för dom inte har patent/mönsterskydd eller inte behöver licensiera ut rättigheter kanske får ta upp huvudet ur sanden och ta en reality check.

Har du läst licensavtalet?

Shimano XTR 2019
Dr_Rydell sa:

jodå..

ScreenShot2018-05-26at19.07.40.png

Shimano XTR 2019
BjornR sa:
Plush sa:
happymtb.fr sa:

Ja?

Shimano XTR 2019
Fanns ju inte mycket med nya XTR som var något att hurra för. Det coolaste är väl frihjulsmekanismen och vevpartiet, och kanske 4-kolvsbromsarna. Kassetten är mestadels gjord av mjukost för att kunna komma i närheten av vikten på Srams finkassetter, vilket känns helt idiotiskt (kommer slitas ut på nolltid).

Meh.

Shimano XTR 2019
Plush sa:
BjornR sa:
Plush sa:
happymtb.fr sa:

Ja?
Och ändå skriver du som du skriver ovan fast du läst
Licensor grants Licensee a zero-royalty license. In consideration thereof, Licensee agrees to:
(a) manufacture all Licensed Products, and specifically the driver body to drive cassette interface, in strict compliance with technical specification 90-2415-181-000 and 90-2415-189-000, attached as Exhibit A, without any modifications, including but not limited to the addition, removal or modification of any features shown; and
(b) mark the Licensed Products and all related packaging, advertising, sales brochures and technical literature, whether in printed or electronic media, with “XD-Compatible” or “XD-R Compatible”

Tjena...

Shimano XTR 2019
Tycker d ser riktigt bra ut... ska bli intressant att testa!
Gillar 10-45 kassetten bör passa en annan kanon.

Naven ser också bra ut... ett par schyssta fälgar så hår man lätta å stabila hjul.

Tillbaka
Topp