P
Plush
Guest
Shimano XTR 2019
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dr_Rydell sa:Två på bollen, men väljer att lansera samma sak som redan finns. T o m plankat drevningen från SRAM. Inget väger mindre än Eagle heller i princip. Snart kommer SRAM med nästa grej och då är de 2-3 efter igen. Shimanoaktien kan väl inte gått upp av detta?
Det enda jag undrar är, (1) väger vevpartiet 511g med eller utan klinga och (2) vem behöver 2x12?
Mayhem sa:Varför kunde de inte adopterat XD-Driver som redan blivit en standard istället för att skapa sin egen? Känns som att Shimano lider av en "not invented here" kultur…
XD-Driver är en öppen standard. Om du inte menar att Shimano just var ute efter att blockera tredjepartstillverkare, åtminstone enligt CyclingTips artikel så är det endast DT Swiss som kommer få licens att tillverka HyperGlide+ nav…Plush sa:Tror det kallas patent och licensieringsrättigheter...
"As an open patent, XD was created by SRAM with the introduction of SRAM XX1 in order to offer space for a 10T cassette cog and a claimed improved interface with the cassette. Since the release, we're now seeing brands such as e*thirteen and Leonardi Factory offer 9T-equipped cassettes."Plush sa:Mayhem sa:Varför kunde de inte adopterat XD-Driver som redan blivit en standard istället för att skapa sin egen? Känns som att Shimano lider av en "not invented here" kultur…
Tror det kallas patent och licensieringsrättigheter...
Sen är ju inte XD helt felfri heller..
Mayhem sa:XD-Driver är en öppen standard.Plush sa:Tror det kallas patent och licensieringsrättigheter...
Inte om det är öppet.Plush sa:Absolut. Men om man tar patent så kan man ta pengar för att låta någon annan tillverka på licens.Mayhem sa:XD-Driver är en öppen standard.Plush sa:Tror det kallas patent och licensieringsrättigheter...
Så det enda de får hoppas på är att det växlar bättre om de inte dumpar priserna jmf med xx1 12-delat (vilket inte känns troligt).ceel sa:Dr_Rydell sa:Två på bollen, men väljer att lansera samma sak som redan finns. T o m plankat drevningen från SRAM. Inget väger mindre än Eagle heller i princip. Snart kommer SRAM med nästa grej och då är de 2-3 efter igen. Shimanoaktien kan väl inte gått upp av detta?
Det enda jag undrar är, (1) väger vevpartiet 511g med eller utan klinga och (2) vem behöver 2x12?
På (1) svarar jag "med klinga", eftersom 2x12-veven var specad till 595 gram.
På (2) svarar jag "troligen ingen".
Dr_Rydell sa:Så det enda de får hoppas på är att det växlar bättre om de inte dumpar priserna jmf med xx1 12-delat (vilket inte känns troligt).
Hade någon vikt på kassetterna jmf med en xx1/x01 Eagle? 10-45 är ju intressant förstås för de som inte får på så så stort drev fram. Men med ny standard och skit, inget nån lägger pengar på tänker jag mig, framför allt om det inte väger mindre än en 10-50 Eagle kassett.
+100Dr_Rydell sa:Synd att de missade 10-11-12 längst ut, eller lät en kunna välja det som möjligt tillval. Istället 51...
Vikterna inget att konkurrera med heller.
Man får ändå förutsätta att bromsarna är fixade nu väl?
Med tanke på att de medvetet gjort sig inkompatibla med alla befintliga nav på marknaden genom att välja bort XD Driver så förvånar det mig inte om de valt andra dimensioner på kugg och kedja endast för att försvåra blandning av komponenter.Raggamuffin sa:Förhoppningsvis kan man köra sram-kassett så kan man göra som innan med resten shimano.
Ptja.Luthman Photography sa:Det skulle väl vara en hyfsad prestigeförlust för Shimano att plocka in en navstandard som SRAM tagit fram. Jag antar att om några år kommer den nya Hyperglide+ vara standard för Shimanodrivlinor, det är väl så det brukar vara.
Dr_Rydell sa:Hur är det med Shimano. Är det braindrain på MTB-sidan? För på lvg är de väl bäst?
happymtb.fr sa:Xd är kanske inte lika "öppet" som många tror:
http://www.xddriverbody.com/apply.php
Plush sa:happymtb.fr sa:Xd är kanske inte lika "öppet" som många tror:
Näe, det vore väl dumt att tro något annat. Såklart att Sram har patent/mönsterskydd på det och följaktligen licensierar ut den till de som vill tillverka nav osv.
De individer här på happy som skriker sig hesa över att Sram minsann är bättre för dom inte har patent/mönsterskydd eller inte behöver licensiera ut rättigheter kanske får ta upp huvudet ur sanden och ta en reality check.
Jag ansåg deras påståenden så dumma att dom inte förtjänade ett svar/kommentar.
Dr_Rydell sa:Två på bollen, men väljer att lansera samma sak som redan finns. T o m plankat drevningen från SRAM. Inget väger mindre än Eagle heller i princip. Snart kommer SRAM med nästa grej och då är de 2-3 efter igen. Shimanoaktien kan väl inte gått upp av detta?
BjornR sa:Plush sa:happymtb.fr sa:Xd är kanske inte lika "öppet" som många tror:
Näe, det vore väl dumt att tro något annat. Såklart att Sram har patent/mönsterskydd på det och följaktligen licensierar ut den till de som vill tillverka nav osv.
De individer här på happy som skriker sig hesa över att Sram minsann är bättre för dom inte har patent/mönsterskydd eller inte behöver licensiera ut rättigheter kanske får ta upp huvudet ur sanden och ta en reality check.
Har du läst licensavtalet?
Och ändå skriver du som du skriver ovan fast du lästPlush sa:Ja?BjornR sa:Har du läst licensavtalet?Plush sa:happymtb.fr sa:Xd är kanske inte lika "öppet" som många tror: