Vitus, RM eller kanske nåt helt annat?

trampapådå

Aktiv medlem
Hej Happy! Ännu en vilken cykel tråd men har sökt runt rejält och känner mig ändå rätt osäker.
Har fram tills nu kört en instegs HT och känner att det är dags för en FS.
Bor på ett berg i Dalarna så det blir endel utför och även uppför, det är utför över rötter och sten som smilgroparna kommer fram så känner att min HT sinkar mig rejält. Köper jag ny cykel så kommer de även bli endel åkande i Falun på diverse singletracks och utförslöpor.

Budgeten är ganska tight och begränsad till runt 20k, men har några cyklar jag kikat endel på som ändå känns som väldigt mycket för pengarna.

De olika alternativen jag kikat på är:
RM 70-27+
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-27-orange-bla-svart

RM 90-27+
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-petrol-gul-svart

Vitus Sommet
http://www.chainreactioncycles.com/...suspension-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159783

Vitus Escarpe
http://www.chainreactioncycles.com/...r-suspension-bike-slx-1x11-2018/rp-prod159738

Har jag missat något märke som är ett bättre val? Kollat endel på Nukeproof Mega också men finns inte nåt kvar, hur ofta fylls de på i regel?

Hur bör jag tänka med hjulstorlek? kör 27,5 nu på HT och det känns bra!
Rent spontant så känns de som RM cyklarna är mest för pengarna förutom utseende då kanske men de kan jag ta.
Sen storlek för mig 179 cm med normala proportioner, hade tänkt mig 46cm på RM för de verkar finnas kvar!

Tack på förhand!

Senast ändrad:
2017 RM 90-27+ är jättefin och prisvärd.
2018 Escarpe 29 VR likaså.

RM är typiskt en halv storlek mindre än Vitus. RM's storleksrekommendationer är lite konstiga, Vitus stämmer. Jämför geo på de två ovan, kolla reachmåttet.

RM 27+
RM.png

Escarpe 29
Escarpe29.png

Tack för input!
Är ingen höjdare på geo men tror du 46cm blir lagom av RM?
Hur pass stor skillnad är de mellan de olika RM cyklarna jag länkat, framgaffeln är väl lite bättre men är de några andra dealbreakers?

RM Large / 46 cm blir nog perfekt. Ligger mellan Vitus M och L, alltså 175-185 cm.

Både RM 90 och 70 är bra. Pike väger mindre än Yari. Minns inte om någon/båda har DebonAir/ChargerDamper MY2017 (du får kolla). Deluxe RT3 har fler inställningar än RL.

10-42T eller 11-46T kassett ger samma omfång. Båda har 32T fram. RM 90 har alltså högre utväxling.

Olika märken på dropper. Vilken är bäst?

Färgen?

Senast ändrad:
ok! knepigt med storlekar , kollar man enligt cykelkraft som säljer cykeln menar dem på att jag ska ha 46 M.
Får mäta på min HT och jämföra lite, tror du 46 blir för liten alltså? tyvärr verkar de vara den enda storleken som finns kvar i lager!

Tror att det är 46cm Sixten menar. Och det är väl typ L.
Det du ser på Cykelkrafts sida är nog M-L-XL.
(41,46,50).

Kolla även RM’s hemsida för storlek.

Hur mycket 29" får plats? Ser ut som 2.4" på bild, hur breda är de när du mäter? Hur många mm kvar till ramen bak?

Senast ändrad:
Det är faktiskt rätt gott om plats, kanske 10 mm runt om.Däcken är mycket riktigt 2,4 på 30 mm fälg. Smyger ner i källaren med skjutmåttet och återkommer med mer exakt info.

Bilagor

• 20180517_192754.jpg
    20180517_192754.jpg
    279.1 KB · Besök: 107
kan man på en 27+ få på ett par 29" snabba däck om man säg ska åka typ vasan?

thompatiger är de en 90-27 som du satt 29 på?
vad är din längd och vilken storlek har du?

Senast ändrad:
Är det en riktig 27,5"+ du menar, alltså 3,0 så borde det funka riktigt bra.
Men svårt att säga nåt generellt ändå.
Vilken cykel tänker du mer specifikt?

Mina bontrager XR3 TEAM ISSUE 29X2.4 på 30 mm fälg är i princip lika feta som original NN 2.6 på 35 mm fälg. Så någon "riktig" +hoj är det kanske inte riktigt. När jag köpte cykeln vite jag i princip redan hur jag ville modda den för att passa mig. Tror att RM 2019 har just denna ram med 29-hjul.

Denna bredd är mätt över skuldrans bredaste ställe, min bedöming är att sidonobbarnas ytterkant livade med skuldran. Så ca 61,5 mm med 25 PSI. slanglöst.

Bilagor

• 20180624_200235.jpg
    20180624_200235.jpg
    192.7 KB · Besök: 80
Supernöjd!!!! Kör teknisk stig. Små dropp och rotmattor med sten. Stora överraskningen var hur bra den klättrar. Där jag bor/kör strax norr om sthlm så är det aldrig fråga om långa utförslöpor. Det är för det mesta korta och ganska branta stigningar. På minus sidan har vi vikten - 13,8 kg med pedaler och att den tar max 32T ovaldrev.

Kul! Låter som exakt samma användning som jag kommer ha den till ungefär! 13,8 vad har du lättat då? för är väl 14,2 enligt tillverkaren?

Andra hjul och däck (Bontreger Line Comp 30, 29" med XR3 Team Issue 2.4, slanglöst) original är ju med slang så bara där har man direkt en vinst. Pro Koryak stam 50 mm och Pro Koryak styre 760 mm. Sadeln trodde jag skulle ryka ganska snart men den passar min bak superbra.

thompatiger sa:
Det är faktiskt rätt gott om plats, kanske 10 mm runt om.Däcken är mycket riktigt 2,4 på 30 mm fälg. Smyger ner i källaren med skjutmåttet och återkommer med mer exakt info.
Tack för bra info!
62 mm och 29x2,4" däck räcker rätt långt anser jag. Det gör RM 27+ riktigt allround och än mer användbar. Fina cyklar, helt klart.

90-27+ beställd, hoppas jag blir nöjd!
leverans beräknas 6/7 håller tummarna att de håller det!
original däcken går inte att köra tubeless med eller?

trampapådå sa:
90-27+ beställd, hoppas jag blir nöjd!
leverans beräknas 6/7 håller tummarna att de håller det!
original däcken går inte att köra tubeless med eller?
Grattis till en superfin cykel! Hoppas det går bra med leverans.

Har ingen erfarenhet av olika Performance-däck, men det borde väl funka TL kan jag tycka. Bara att testa, ta ur slangen.

KiwiQ sa:
Sixten: Du verkar har bra koll på Vitus, funderar på att bygga upp en:
http://www.chainreactioncycles.com/...pe-vrx-29-suspension-frame-2018/rp-prod161843
Är 190, 87 kilo typ. Har du koll på vad ramen väger? Kommer nästan enbart köra 27,5+ , är rädd att den blir lite för saftig i tyngd med plus hjul. Vad tror du?
Ingen aning vad 29" ram+länkage+bakdämpare väger, jag skulle gissa på 3400-3700 gram i stl. Medium. Maila CRC och fråga.
Varför 27,5+ i 29 ram? Är det inte bättre att köra 29", det får säkert plats 29x2,6" bak. Speciellt som du är lång.
Är 12 K för ramset prisvärt? För +9300 kr får man en komplett cykel http://www.chainreactioncycles.com/...r-suspension-bike-slx-1x11-2018/rp-prod159738

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
KiwiQ sa:
Sixten: Du verkar har bra koll på Vitus, funderar på att bygga upp en:
http://www.chainreactioncycles.com/...pe-vrx-29-suspension-frame-2018/rp-prod161843
Är 190, 87 kilo typ. Har du koll på vad ramen väger? Kommer nästan enbart köra 27,5+ , är rädd att den blir lite för saftig i tyngd med plus hjul. Vad tror du?
Ingen aning vad 29" ram+länkage+bakdämpare väger, jag skulle gissa på 3400-3700 gram i stl. Medium. Maila CRC och fråga.
Varför 27,5+ i 29 ram? Är det inte bättre att köra 29", det får säkert plats 29x2,6" bak. Speciellt som du är lång.
Är 12 K för ramset prisvärt? För +9300 kr får man en komplett cykel http://www.chainreactioncycles.com/...r-suspension-bike-slx-1x11-2018/rp-prod159738

Har redan mailat CRC och de hade inga uppgifter på ram vikt (bara att dämpare, axel ingick) .Tycker det är mycket trevligt att just vitus gör cyklar för LÅNGA personer, står mellan XL och L, ram och bakdämp för 12K känns hyfsat, har kikat på alla möjliga märken, evil (värdelöst om du är över 190), Santa Cruz (hittade en orange hightower CC 2018 XXL för 23,000kr, ramen alltså) osv osv.. köper inte en komplett som den du skickade i länken då jag skulle plocka bort allt i princip, finns en version för 30.000 på cc men då bygger jag hellre själv. Valen är många, men har svårt att tro att jag skulle bli besviken

Mvh

Tillbaka
Topp