SKF MTRX, någon som provat?

emmer

Ny medlem
Någon som hunnit montera MTRX (lager med vad SKF kallar SolidOil) ännu? Någon sim hunnit ge det några rejäla högtrycksspolningar?

Jag har ända sen du tipsade om den typen för två år sen
tänkt söka rätt på såna till mina campa vevar.
Men orginallagren har inte blivit tillräckligt dåliga ännu. :-)

Kanske tar tag i det nu till hösten...

Högtryckspolning? Då är det ju nästan dags att montera smörjnipplar o trycka ut skit med fett mellan tvättarna ;)
Jag delar tandborste med min cykel.

rejser sa:
Jag delar tandborste med min cykel.
Tandborste känns ju inte som det självklara valet...
BFCACB65-CF20-423D-B23A-8AE39D07BA15.png

Högtryckstvätt på en cykel låter underbart lämplig! ;-)

Var det inte ceramicspeed som skulle ta fram en liknande lösning och lovade att lagern skulle hålla 4 gånger längre?

Senast ändrad:
Fasen alltså. Bra sugen på att beställa hem och testa som vevlager och eventuellt i svingen.

Har någpn köpt än?

marr sa:
Fasen alltså. Bra sugen på att beställa hem och testa som vevlager och eventuellt i svingen.

Har någpn köpt än?

Någon måste ju vara först. Varför inte du? :)

För drygt ett år sen vågade ju EST sig på att beställa från en okänd peruan. Det tog ju fart. :)

Edit: nu är ju SKF så långt från handgjort i Sydamerika som man kan komma, men det var ju inte min poäng. :)

Senast ändrad:
ceel sa:
marr sa:

Har någpn köpt än?

Någon måste ju vara först. Varför inte du? :)

För drygt ett år sen vågade ju EST sig på att beställa från en okänd peruan. Det tog ju fart. :)

Edit: nu är ju SKF så långt från handgjort i Sydamerika som man kan komma, men det var ju inte min poäng. :)

Man kan nog betala för att slippa få dom handgjorda i sydamerika också, det känns inte som ett plus direkt ;)

Teoretiskt jättebra lager iaf.

qma sa:
marr sa:
Tycker det här styrlagret verkar knepigt.

Rätt dimension men inte vinklat. Finns det verkligen en marknad för det?

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=283504;menu=1000,4,326

https://www.skf-mtrx.de/en/product-details

Såna sitter i vissa DW-link-artade länkage ju, runt vevlagerhylsan, så kanske därför. Har sånt på min DH-hoj.

Skf gör reklam även för just styrlager. Därför jag blev lite konfunderad. Men det kommer kanske.

Vad tror vi om lämplighet vid länkagepunkter? Eftersom det inte är fett så kanske lagret faktiskt får smörjning och inte bygger upp högar av fett där det inte behövs?

Smörjoljan är bunden i plasten (som är jäkligt porös med efter vad jag förstått minst porer i ytan så kapillärkraften vill hålla ytan oljad) istället för litiumtvålen som det är i fett.
Så dels är det mer smörjolja i "solid oil" jämfört med tvålbundet fett (även om det inte är jättestor skillnad) och dels krävs sett rätt stor kraft (förhållandevis) att flytta på plasten ("splittra") jämfört med fett som ju är "halvflytande" som det är.
Så smörjegenskaperna är mycket bättre (har jag provat liknande i helt andra sammanhang - det varar mycket längre) och oljan är där den behövs (i mer lagom mängd, det blöder inte som fett gör) och plastens fasta form (om än inte speciellt stark så i vart fall mycket starkarkare än fett som inte ens har bestämd form) gör att skit inte kan få plats / ta över platsen lika lätt som i fett och om den gör det så hålls den insmord.
Så länkage borde vara - vad är det nu djuret på bilden heter? Ja just det; klockren; så - klockrent (om rätt storlek finns)

happymtb.fr sa:
marr sa:
Monterat i vev och sving nu.
Du får gärna återkomma om först 100mil sen 200 med status på dessa.

Japp, eller iallafall efter säsongen. De nuvarande var rätt trötta, efter att ha gått sen tidigt i våras.

Hopevevlagret med 30mm axel är verkligen inget vidare tätat tyvärr. Så det blir en bra test.

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
marr sa:
happymtb.fr sa:
marr sa:

Japp, eller iallafall efter säsongen. De nuvarande var rätt trötta, efter att ha gått sen tidigt i våras.

Hopevevlagret med 30mm axel är verkligen inget vidare tätat tyvärr. Så det blir en bra test.
Hur mycket hade dom gått?

Vet inte. Har inte fört journal tyvärr. Inte jättemycket, men en hel del i dåligt väder med efterföljande tvättar.

marr sa:
happymtb.fr sa:
marr sa:
happymtb.fr sa:
marr sa:

Vet inte. Har inte fört journal tyvärr. Inte jättemycket, men en hel del i dåligt väder med efterföljande tvättar.
Typiskt bristande information från så kallade testare från Internetet... ??

happymtb.fr sa:
marr sa:
happymtb.fr sa:
marr sa:
happymtb.fr sa:
marr sa:

Typiskt bristande information från så kallade testare från Internetet... ??

Exakt! Totalt jävla ovetenskapligt. :D

Fältprästen sa:
Kullager i länkage är lite sådär egentligen. Kullager skall rulla runt, inte bara fram och tillbaka, då dör de. Oavsett vad man smörjer dem med.

Helt klart, men kul att testa dessa. Se om de blir någon skillnad. Kör 29:- kinalager framöver annars.

Tillbaka
Topp