[Byggtråd] Enhörningen nu i VERSION 3.0

BUMP!

Måste ju så klart uppdatera senaste händelserna i Enhörningens egen tråd...

Men enl. redogörelse i Marino-tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3200214/3589749#msg-3589749 så har Enhörning 2.0 blivit lite deppig av att inte få skutta omkring på stigarna längre...

C7C3FE84-3A1E-42CB-ABCE-4A93B3B0427A.jpeg

Nåväl, Marino har nu fått spec på ersättaren E.3.0, dock lär det ju dröja innan Mr M. får klart ramen för skeppning... Så... tanken var att skicka över framtriangeln till EST att laga brottet på överröret... MEN ... abstinensen för att inte ha ngt att hoja på gör att jag blev ”kreativ” nu ikväll...

5CDA6736-596A-42BE-AE4C-9612DB56EC21.jpeg

3FD5513A-7F25-42A7-AF14-47224EF3E074.jpeg

vet inte hur pass den kommer att hålla ihop... men går sprickan hela vägen runt så har jag snart två ”halvmåne-formade” stålplattor att ersätta kvällens improviserade ”stöttor” med :D

Tog en snabb testrunda i krokarna och trots några provocerande manövers och framhjulslandning från 60cm’s dropp, så verkar inte drickan ha växt till sig...

FÖRE testrunda:
2BBE76F3-A156-4914-92F8-AF09752C9DF6.jpeg

EFTER testrunda:
92972B05-BB4B-4A33-BFD3-BC43E52E0E6E.jpeg

Så imorn ska jag fan ut i bushen (Gömmaren’s Svart/Vita) men utan att provocera allt för hårt...

Den där "förstärkningen" verkar ju inte göra så stor nytt mer än som brottsanvisning. Plus att jag inte trodde att stål sprack ;-)

Rattnalle sa:
Den där "förstärkningen" verkar ju inte göra så stor nytt mer än som brottsanvisning. Plus att jag inte trodde att stål sprack ;-)

Jo det är ju till viss del en grej som kan bli med M som tillverkare, jag bad om förstärkning för att få ramen så vridstyv som möjlig (vilket den också blev), tyvärr lades staget precis där överrörets reducering börjar = vid genomslag eller annat osmutt så landar en mycket stor del av kraften just där röret är som svagast... Så det var nog tyvärr bara en tidsfråga innan röret skulle komma att gå av. Vet inte om Marino haft något liknande fail på förstärkningar likt denna, men han var mycket bestämd på att vi inte bör göra någon annan förstärkning än den som normalt läggs på (ovanpå överröret samt under underröret)

Marionstdgussets.PNG

Speciellt inte när Reynoldsrören används som ju är tunnare än standard Cromo-rören (0.9-0.6-0.9 vs 1.0-0.8-1.0)

Äh, du skulle spänt fast en halv ölburk runt röret, det skulle hjälp lika mycket och om du inte ser skadan finns den inte, right!?!

Man kan ju ställa sig frågande till varför herr Marino ens lät dig sätta "förstärkningen" där. Om vridstyvhet var målet så hade nog ett fetare underrör varit mer effektivt (och långlivat). Om EST ska reparera så slår jag ett slag för byte av överrör istället för att försöka lappa ihop det.

Egress sa:
Man kan ju ställa sig frågande till varför herr Marino ens lät dig sätta "förstärkningen" där. Om vridstyvhet var målet så hade nog ett fetare underrör varit mer effektivt (och långlivat). Om EST ska reparera så slår jag ett slag för byte av överrör istället för att försöka lappa ihop det.

Jag tror också att det bästa är att byta röret. Men om Marino skickar med ett rör så har man fortfarande påverkan där stagningen suttit på undre röret och ingen baktriangel. Bättre då att ta ett grövre rör typ de som EST använder. Göra det starkt, köra säsongen ut och bara säga till Marino att den nya måste vara klar till jul eller nåt.

Äh.

Kunde Stellan cykla hem från Ryssland med en planka och gaffatejp som spjälning så kan nog larsa lalla runt lite i skogen med den där.

Den provisoriska spjälningen funkade!!!
Och inte blev det rådjursstig heller...

ACF2336E-F29B-44E6-A6B6-B542656FAD76.jpeg

Då jag hellre ville rulla igenom lite nya sträckor i Gömmaren ?

Dock så jämrar sig ramen så pass att av ren självbevarelsedrift så kör man rätt mjukt och undviker dropp o hopp...
Så en bättre förstärkning ska ordnas!! Gissar att det vore smartast att kappa förstärkningsstaget och typ hårdlöda fast någon form av ”strumpa” över brottytan.
SEN när E.3.0 anlänt så kan hela överröret bytas ut. (Tack för tipset Hasse!)

larsaw sa:
Den provisoriska spjälningen funkade!!!
Och inte blev det rådjursstig heller...

Då jag hellre ville rulla igenom lite nya sträckor i Gömmaren ?

Dock så jämrar sig ramen så pass att av ren självbevarelsedrift så kör man rätt mjukt och undviker dropp o hopp...
Så en bättre förstärkning ska ordnas!! Gissar att det vore smartast att kappa förstärkningsstaget och typ hårdlöda fast någon form av ”strumpa” över brottytan.
SEN när E.3.0 anlänt så kan hela överröret bytas ut. (Tack för tipset Hasse!)

Varsågod vän. Gör dig själv en tjänst och kör inte av röret. Händer det så blir det snett och vint och i värsta fall får du en skitcool men skrymmande peruansk piercing.

Annars tror jag att det enda korrekta när en stålram går sönder är att åka till Kazakstan och få en bysmed där att laga den åt dig, det är väl halva poängen med att ha en stålram?

Jag förstår om det rimmar illa med steel is real osv. Men fiber fix? Är det inte dags att någon provar det för att laga en sprucken ram på allvar?

Marino borde ha ett premium tillägg där man får några extra bitar Reynolds-rör med varje order att spjälka in om nåt gått av. Så kan man packa dem med på tur, plus bågfil och slangklämmor så är man all set ;)

Henrik83 sa:
AX3L sa:
Jag förstår om det rimmar illa med steel is real osv. Men fiber fix? Är det inte dags att någon provar det för att laga en sprucken ram på allvar?

Gjort på ev Evil Wreckoning med fullgott resultat.

Det är ju nästan så lite fiberfix skulle vara med i fannypacket alltså. Next level att kunna laga ett rambrott på tio minuter och fortsätta åka!

qma sa:
Marino borde ha ett premium tillägg där man får några extra bitar Reynolds-rör med varje order att spjälka in om nåt gått av. Så kan man packa dem med på tur, plus bågfil och slangklämmor så är man all set ;)

Fast frånset detta missöde så har väl mig veterligen ingen Marino-ram pajat hittils? (Frånsett dom som varit fel från start så klart...)

larsaw sa:
qma sa:

Fast frånset detta missöde så har väl mig veterligen ingen Marino-ram pajat hittils? (Frånsett dom som varit fel från start så klart...)

Jag skojar så klart, men det lät lite spännande det där med förstärkning vs. rör-reducering och lastfördelning som du beskrev.

Sen är det ju på modet att ha trail kit värdigt Skalman med sig på tur - varför inte ett rambrott-kit :)

Jahapp då ska vi se vad ödet blir för min stackars Enhörning...
Eftersom det ändå ta sin lilla tid med ersättningsramen så försökte jag jaga rätt på någon som kunde tillverka två lite proffsigare stagningsplattor, detta visade sig svårt iom industrisemester o liknande.
Det slutade med att jag blev rekommenderad du kan ju alltid ringa ”custom-Lasse” som visade sig vara någon form av custom-guru när det gäller att bygga choppers ?
Han ansåg att det borde gå fint att fimpa nuvarande stag och lägga på en ”strumpa” med samma eller högre styrka än original (och den här gubben har byggt och reparerat choppers sedan 1977!!! så han verkar veta vad han sysslar med...)
Detta blir dock ”rekord” för honom då han som klenast har svetsat i 0,7mm’s material (Enhörningens rör är ner mot 0,6mm som tunnast...)
Lasse Sundberg som han heter är förvisso proffsbyggare (Roth Engineering) men lovade att försöka hålla sig under tusingen, så nästa vecka får vi se hur resultatet blev... ?

Det här är hans senaste skapelse:

40DD2F73-7F51-4514-97B5-3EE50035CDE4.jpeg

Indian Super Scout Boardtracker med 150-200hk uppmätt kraft på bakhjulet...
Mer om detta bygge går att läsa här: https://www.rideapart.com/articles/246234/swedish-shop-builds-blown-super-scout/amp/

larsaw sa:
Jahapp då ska vi se vad ödet blir för min stackars Enhörning...
Eftersom det ändå ta sin lilla tid med ersättningsramen så försökte jag jaga rätt på någon som kunde tillverka två lite proffsigare stagningsplattor, detta visade sig svårt iom industrisemester o liknande.
Det slutade med att jag blev rekommenderad du kan ju alltid ringa ”custom-Lasse” som visade sig vara någon form av custom-guru när det gäller att bygga choppers ?
Han ansåg att det borde gå fint att fimpa nuvarande stag och lägga på en ”strumpa” med samma eller högre styrka än original (och den här gubben har byggt och reparerat choppers sedan 1977!!! så han verkar veta vad han sysslar med...)
Detta blir dock ”rekord” för honom då han som klenast har svetsat i 0,7mm’s material (Enhörningens rör är ner mot 0,6mm som tunnast...)
Lasse Sundberg som han heter är förvisso proffsbyggare (Roth Engineering) men lovade att försöka hålla sig under tusingen, så nästa vecka får vi se hur resultatet blev... ?

Det här är hans senaste skapelse:

Indian Super Scout Boardtracker med 150-200hk uppmätt kraft på bakhjulet...
Mer om detta bygge går att läsa här: https://www.rideapart.com/articles/246234/swedish-shop-builds-blown-super-scout/amp/

Lång låg och slack. Är det Sveriges svar på Marino du hittat?

Edit: slack inte släck, förbannade autocorrect.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Lång låg och släck. Är det Sveriges svar på Marino du hittat?

Om jag förstod honom rätt så är han nog att likna mer som chopper världens svar på Patrik Tegnér...
Han blev 10’a på senaste custombyggar VM, tydligen en av dom högsta placeringar en tvåhjuling lyckats prestera...

Vad spelar det för roll om man har 150-200hk när det ändå inte finns nåt flaskställ!? ?

Tack o bock boys!!
Jo det blev riktigt snyggt o Lasse verkar kunna sin sak.
Manteln är tillverkad av rostfritt stålrör som egentligen var 4 mm tjockt (materialtjockleken), eftersom det då skulle riskera att bli allt för stabilt/hårt, så svarvade han ner det till 2 mm och därefter halverade röret på längden. Brottytan är först ihopsvetsad och därefter försedd med ovanstående ”hylsa”, alt enl den procedur han lagat otaliga choppers tidigare :) Ända osäkerheten är om röret klarar av dom spänningar som byggs upp i samband med svetsningen (eller egentligen att det svalnar för snabbt efteråt...), bara tiden kan visa om det funkar. Om det inte håller blir det utbyte av hela överröret.
Men som sagt, so far so good ???

Hej hopp gummi sn...

Efter att ha ruvat på nya Enhörning 3.0 i källaren några veckor (samt ytterligare några veckor i Uppsala hos Ari, som samskeppningen landade hos).
Så fick jag äntligen ”tummen ur” o tog mig tid att skifta ram...

Ut med det gamla:
1A051DE9-255C-4A5B-BD0B-10143377D51C.jpeg

211B5D4F-6707-400C-807A-EEC003F614D3.jpeg

Och in med det nya:

433E39F7-8612-4C26-B517-677054688362.jpeg

666DAD62-8084-4B17-910A-D347A0CE0B02.jpeg

Samt några obligatoriska ”studio bilder”:

45B80481-5071-4B07-B12F-EAC4E70AB8D3.jpeg

78C199D8-4963-4F81-A2AE-9FEF357BBADD.jpeg

C467FC59-A4E2-44FE-B318-4C932D7B750D.jpeg

96AA4455-CD19-4F4A-BDBC-62BF3249E26F.jpeg

Så med 10mm längre reach (nu 500mm) och en halv grad brantare sadelstolpe (nu 76 grader), så går den som en ”missil” mellan träden...
Nåja med sina 15,22kg i vikt så krävs det ju att man trycker på lite själv också...

66BB7EE9-0474-4F42-8F78-3553B19CC443.jpeg

Men viktigast av allt är ju att förstärkningsstaget är väck samt att Marino svetsad fast pivot-punkten enligt den nya starkare metoden.

2B8EAC1C-CC32-4083-BC3F-9D7DA6BFA41F.jpeg

På nyårsdagen ska jag hårdtesta dunderklumpen på Gömmar-sträckorna. Återkommer om bu eller bä...

Gott nytt år på er!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp