Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja du är ju kränkt innan Jordbro! Är bron byggd av jord?RN sa:Får man starta popcorntrådar på måndagar?
janolle sa:När man tvättar jeans kränger man dom ut och in.Raggamuffin sa:janolle sa:Krängd betyder såld.Raggamuffin sa:staine sa:Det är tillräckligt förnedrande att skriva krängd, när man har blivit det. Kr*nkt är ett alltför obscent ord i sammanhanget.
Nu behöver du inte vara krängd för det.
Förstår inte varför svenska sägs vara ett språk som är svårt att lära sig.
Används "Krängd" för sur/otrevlig på fler ställen än i Skåne?
Bland annat.
Jag jobbar hemifrån för första gången på flera år, så min inre latmask sa till mig att göra det.RN sa:Får man starta popcorntrådar på måndagar?
Är det inte per definition alltid olämpligt att hålla högre fart än man själv gör? Jag menar, om någon gör det är det ju gravt kränkande och grova kränkningar kan aldrig vara lämpliga.stefank sa:Om man blir omkörd av en idot som kör om där det är olämpligt att hålla högre fart än man själv gör, blir man kränkt då?
Då är det ju lugnt om vederbörande är krängt!staine sa:Observera att varje svensk har lagstadgad rätt att slippa känna sig kränkt. Tänk på det nästa gång ni kör om någon. Be artigt om lov annars får ni DO efter er!
Du kan va en bolare.GoranS sa:Hej!
Knasbolar!
Blir du kränkt av centerledaren eller vad är det du vill säga?janolle sa:Om! Annie Lööf blir statsminister vem ska tolka ?
GoranS sa:Blir du kränkt av centerledaren eller vad är det du vill säga?janolle sa:Om! Annie Lööf blir statsminister vem ska tolka ?
Det rätta ordet är nog dränkt!Luthman Photography sa:Craenght?
janolle sa:Ja du är ju kränkt innan Jordbro! Är bron byggd av jord?RN sa:Får man starta popcorntrådar på måndagar?
NickPick sa:GoranS sa:Blir du kränkt av centerledaren eller vad är det du vill säga?janolle sa:Om! Annie Lööf blir statsminister vem ska tolka ?
Det heter centersledaren.
ForesterGuy sa:NickPick sa:GoranS sa:Blir du kränkt av centerledaren eller vad är det du vill säga?janolle sa:Om! Annie Lööf blir statsminister vem ska tolka ?
Jordledaren är gröngul.
Raggamuffin sa:Lejon sa:Nej, inte enligt länken i min förra post. Foge-s ska in (som du säger) om ett sammansatt ord sätts ihop med ytterligare ett ord. Men om man bildar ett nytt sammansatt ord finns ingen regel. ”Språkkänslan får avgöra” enligt L-G Andersson. Min språkkänsla säger ”däckstryck” men vad som är grammatiskt ”rätt” går nog inte att avgöra med andra ord.Puttefritz sa:Däcktryck vs däckstryck
Två ord som sätts ihop - inget s. Lingonsylt.
Ett sammansatt ord som sätts ihop med ytterligare ett ord - s. Blåbärssylt.
Däcktryck.
Cykeldäckstryck har ett visst däcktryck med andra(annat?) ord.
Finns det någon regel för detta "a" som har blivit populärt att stoppa in?
Svenskprov - svenskaprov?
Raggamuffin sa:ForesterGuy sa:NickPick sa:GoranS sa:Blir du kränkt av centerledaren eller vad är det du vill säga?janolle sa:Om! Annie Lööf blir statsminister vem ska tolka ?
Jordledaren är gröngul.
Grön och gul. Gröngul blir väl en blandkulör?
Det är svenska som diskuteras.Mycketvillhamer sa:Raggamuffin sa:Lejon sa:Nej, inte enligt länken i min förra post. Foge-s ska in (som du säger) om ett sammansatt ord sätts ihop med ytterligare ett ord. Men om man bildar ett nytt sammansatt ord finns ingen regel. ”Språkkänslan får avgöra” enligt L-G Andersson. Min språkkänsla säger ”däckstryck” men vad som är grammatiskt ”rätt” går nog inte att avgöra med andra ord.Puttefritz sa:Däcktryck vs däckstryck
Däcktryck.
I Skåne verkar regeln vara ”går det, gör det”, fina exempel är ålahue och eäggakauuuga.
Tisdag är det.emmer sa:MåndagSpopcorntråd
janolle sa:Tisdag är det.emmer sa:MåndagSpopcorntråd
Oskar sa:janolle sa:Tisdag är det.emmer sa:MåndagSpopcorntråd
ÄNTLIGEN!
Nä Popcorn heter det. Kron är vodka.stefank sa:Oskar sa:janolle sa:Tisdag är det.emmer sa:MåndagSpopcorntråd
ÄNTLIGEN!
Popkron hela veckan!
Havoc 5 sa:Jag tycker på nåt vis att det snuddar vid ämnet så jag chansar.
Jag har ett flertal gånger hajar till över att personer utalat ordet mountainbike som ”montenbike”.
Vad fan är ”montenbike” för ett jävla ord/ slags cykel har jag tänkt i mitt vilda sinne.
Det är bara det att jag hört det så många gånger från skilda håll att jag börjat fundera på om det är jag som missat något eller om det är så komplicerat att säga mountain att ”montenbike” blivit allmänt vedertaget?
Jag tycker att folk ska ge fan i det hela och säga ”mtb” istället.
Jag blir otroligt pvovocerad av ”montenbike”.
Tycker det låter både efterblivet och lite äckligt på nåt vis.
Havoc 5 sa:Jag tycker på nåt vis att det snuddar vid ämnet så jag chansar.
Jag har ett flertal gånger hajar till över att personer utalat ordet mountainbike som ”montenbike”.
Vad fan är ”montenbike” för ett jävla ord/ slags cykel har jag tänkt i mitt vilda sinne.
Det är bara det att jag hört det så många gånger från skilda håll att jag börjat fundera på om det är jag som missat något eller om det är så komplicerat att säga mountain att ”montenbike” blivit allmänt vedertaget?
Havoc 5 sa:Jag har ett flertal gånger hajar till över att personer utalat ordet mountainbike som ”montenbike”.
Mycketvillhamer sa:Raggamuffin sa:Lejon sa:Nej, inte enligt länken i min förra post. Foge-s ska in (som du säger) om ett sammansatt ord sätts ihop med ytterligare ett ord. Men om man bildar ett nytt sammansatt ord finns ingen regel. ”Språkkänslan får avgöra” enligt L-G Andersson. Min språkkänsla säger ”däckstryck” men vad som är grammatiskt ”rätt” går nog inte att avgöra med andra ord.Puttefritz sa:Däcktryck vs däckstryck
Däcktryck.
I Skåne verkar regeln vara ”går det, gör det”, fina exempel är ålahue och eäggakauuuga.
Sambal Oelek sa:Krength
Joodah, ja säjer så på rent jäkkhelskap. Bafatt lissom.me.I.am sa:Havoc 5 sa:Jag tycker på nåt vis att det snuddar vid ämnet så jag chansar.
Nu trollar du allt, så fel kan man inte uttala det.
Puttefritz sa:Önskade att nån skulle drämma till med 'bordslampa' så att jag kunde svara med att den var lätt på foten...
Så nu gör jag inte det.
thomaslundstrom sa:Ingen som har hört "kränga" i betydelsen att äta? Har bara hört det från folk från NV Skåne (Helsingborgstrakten).