• [GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen - uppdaterad med yttrande på förslaget

Av:
    Westman
    Länsstyrelsen har nu släppt sitt förslag till översyn av reservatbeslutet för Änggårdsbergen på remiss, fram till 31/1 2019. Förslaget innehåller en inskränkning av cyklingen jämfört med idag, cykling blir endast tillåtet på specifika cykelstigar (företräde cyklister) och gemensamma gång/cykelvägar.

Vårt kommentarsdokument besvarar förhoppningsvis de flesta frågor, läs det.

Ni kan hämta hela remissförslaget, samt vår analys och kommentarer till det på följande länk:
    https://drive.google.com

/Förhandlingsteamet Göteborgs Stigcyklister GSC & Göteborgs Cykelförbund GCF

Uppdatering 190131:
    Göteborgs Stigcyklister och Göteborgs Cykelförbund har idag skickat in vårt gemensamma yttrande på Länsstyrelsens förslag till nytt reservatsbeslut för Änggårdsbergen, alltså vårt svar på remissen.
    https://happyride.se

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-01 10:58 av Westman.

• Re: [GBG/GSC] Remiss, nya regler för naturreservatet Änggårdsbergen

Av:
    Janos
    Vilket otroligt bra jobb ni har gjort i förhandlingarna med LS!

Jag ska försöka få ihop en kommentar till remissen som privatperson och maila LS.

Av:
    Erik O
    Tycker hela skiten med att cykling bara ska tillåtas på utpekade stigar känns jäkligt trist. Samtidigt kanske förståligt just i ÄgB. Jättebra jobbat av er inblandade. Man kan tänka sig hur överkörda vi kunde varit representation.

Av:
    emmer
    Westman skrev:
    /Förhandlingsteamet Göteborgs Stigcyklister GSC & Göteborgs Cykelförbund GCF
    Tack för att ni finns!

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Alfakrull
    Det här var ju sorgligt. Ni gör ett otroligt viktigt arbete i GSC, kanske är dags att gå med. Ni verkar ju försöka driva en linje som inte är helt verklighetsfrånvänd, tråkigt att botaniska inte är samarbetsvilliga. I kommunikationen med LS kanske det även kan vara bra att vara tydlig med:
    -att ÄGB är ett högt ansett område för cykling, även på nationell nivå
    -att cyklingen i ÄGB gör områdena runt omkring mer attraktiva, jag försökte t.ex planera mitt boende utifrån att ha närhet till cyklingen i ÄGB

Jag saknade stigar på österberget på kartan, anar att det är botaniskas förvaltningsområde så att det är svårflörtat, nordostpassagen går ju rakt genom trädplanteringar men jag tycker åtminstone att Gränsgatan-Österberget DH borde gå att få till, det känns som att det är väldigt låg aktivitet i det området om en bortser från cyklister.

Det hade också gjort stor skillnad för hur det går att ta sig fram om den biten av Stenälskaren som går mellan Preachers Anti-Flow och Flowiga var gång- och cykelväg, det är ju ändå anlagt, grusvägsaktigt och inte en särskilt lång sträcka.

Vägen mellan Toltorpsslingans södra slut och västerbergets topp hade ju också varit bra om det markerades som en gång- och cykelväg, tråkigt att behöva cykla toltorpsslingan tur och retur eller ner till toltorp för att vara laglydig (en liten del av den går inom reservatet).

Vidare blev jag nyfiken på vad som är gamla och nya dragningen på Holken? Är ny i området så hittade den längre aningen flackare dragningen igår, innan har den brantare över hällarna varit den mest lättorienterade, tror också att det är den som är utmarkerad på trailforks? Har botaniska redan planterat på Holken? Jag har inte sett något sådant tror jag?

Får försöka skriva ihop ett yttrande jag med kanske.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Antex66
    Håller med. Vilket jobb ni lagt ner!

Man tycker ju att ett av Sveriges bästa stigområden även borde vara ganska intressant att bevara ur turistsynpunkt.

Den biten utvecklas ju och marknadsförs ganska aktivt på andra håll i landet.

Av:
    Eric W
    Erik O skrev:
    Tycker hela skiten med att cykling bara ska tillåtas på utpekade stigar känns jäkligt trist. Samtidigt kanske förståligt just i ÄgB. Jättebra jobbat av er inblandade. Man kan tänka sig hur överkörda vi kunde varit representation.

+1

Inte svårt att föreställa sig hur åt helvete det kunde gått utan Westman och Edvin. Mega-cred till er båda!

/Eric

Av:
    Swoop
    Känns inte bra det här, säkert stor risk att samma tänk kommer till Nackareservatet.

Av:
    Leffe
    Hjälper det med namninsamling? Demonstration eller dylikt?

Av:
    JojjeM
    Tråkigt att de tycks motivera inskränkningar mer eller mindre med gissningar kring konflikter och slitage.
    Grymt jobbat med sakligt bemötande under processen och i remissvar!
    Håller tummarna att det ger utdelning.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    zinkpasta
    Eric W skrev:
    Inte svårt att föreställa sig hur åt helvete det kunde gått utan Westman och Edvin. Mega-cred till er båda!

Verkligen. Grymt bra jobbat och stort tack härifrån med!

Av:
    Singular
    Det här är så oerhört, oerhört värdefullt.

Jag har ju en blygsam hobbyverksamhet med ett, om än litet, överskott - kan vi inte se till en möjlighet för företag att stödja/sponsra GSCs mycket viktiga arbete med ekonomiska medel?

Applåd!

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Gordon Gekko
    Blev medlem i GSC idag. Viktigt att dom finns och för vår talan.

Av:
    D i U
    Hur blir man medlem och vad kostar det?

Av:
    rekrevs
    D i U skrev:
    Hur blir man medlem och vad kostar det?

Information om medlemskap i GSC finns här: https://www.goteborgsstigcyklister.se
    Kostar 200kr/år.

/Sverker
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-26 13:02 av rekrevs.

Av:
    frippegubben
    Jag bara antar att det aldrig funderas över att förbjuda gående på cykelstigarna?
    Det vore ju också ett sätt att undvika konflikterna.

Av:
    Gordon Gekko
    frippegubben skrev:
    Jag bara antar att det aldrig funderas över att förbjuda gående på cykelstigarna?
    Det hade ju onekligen varit ett spännande förslag att driva ”förbjud gående i Änggårdsbergen”

Av:
    Rattnalle
    Gordon Gekko skrev:
    frippegubben skrev:
    Det hade ju onekligen varit ett spännande förslag att driva ”förbjud gående i Änggårdsbergen”
    Eller "Jag är hundrädd, förbjud hundar".
    Alt.
    "Det ligger bajspåsar överallt. Alltså missköter sig alla hundägare. Förbjud!"

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-26 20:38 av Rattnalle.

Av:
    xyz-saft
    Rattnalle skrev:
    Gordon Gekko skrev:
    frippegubben skrev:
    Eller "Jag är hundrädd, förbjud hundar".
    Alt.
    "Det ligger bajspåsar överallt. Alltså missköter sig alla hundägare. Förbjud!"

Spot on!

n+1

Av:
    Westman
    Tack, kul att det jobb vi lägger ner uppskattas! Enligt våra beräkningar borde varenda cyklist kring Göteborgstrakten vara skyldiga mig och Edvin en öl när detta är klart, även om denna utformning går igenom och det blir en inskränkning av antalet stigar jämfört med idag så har vi å andra sidan lyckats säkra rätten att få cykla dessa i reservatet för framtiden och möjliggjort cykling på stigar som Preacher's Flow, Flowiga, Episka, m fl.. ;)

Vi jobbar förstås vidare med detta eftersom vi dels anser att en annan utformning vore bättre (i första hand ingen uppdelning, i andra hand tillträde men företräde fotgängare på icke cykelstigar), dels vill vi se justeringar i detaljerna kring stignätet om de väljer denna utformning. Vi kommer som sakägare lämna in ett yttrande med vårt samlande remiss-svar. Nu behöver vi som jobbat med det här en liten paus, sedan kommer vi fortsätta med arbetet.

Här kommer lite svar på några av era konkreta frågor. Har även besvarat en del andra frågeställningar på vår FB-sida, kolla även igenom där.

Alfakrull skrev:
    Det här var ju sorgligt. Ni gör ett otroligt viktigt arbete i GSC, kanske är dags att gå med. Ni verkar ju försöka driva en linje som inte är helt verklighetsfrånvänd, tråkigt att botaniska inte är samarbetsvilliga. I kommunikationen med LS kanske det även kan vara bra att vara tydlig med:
    -att ÄGB är ett högt ansett område för cykling, även på nationell nivå
    -att cyklingen i ÄGB gör områdena runt omkring mer attraktiva, jag försökte t.ex planera mitt boende utifrån att ha närhet till cyklingen i ÄGB

Detta har vi lyckats framföra och få förståelse för. Det står fortfarande friluftsliv som huvudsyfte med reservatet och under förklaringen till syfte nämns cykling som första nyttjargrupp. Cyklingen blir i o m beslutet (om det går igenom i den här formen) skyddad då reservatet SKA innehålla cykelstigar, "väl underhållna" sådana dessutom. Det är nog det bästa med detta förslag, ingen kommer kunna införa några förbud framöver, utan att LS gör ett nytt reservatbeslut!

Vi kommer trycka på detta igen i remiss-svaret.

Alfakrull skrev:
    Jag saknade stigar på österberget på kartan, anar att det är botaniskas förvaltningsområde så att det är svårflörtat, nordostpassagen går ju rakt genom trädplanteringar men jag tycker åtminstone att Gränsgatan-Österberget DH borde gå att få till, det känns som att det är väldigt låg aktivitet i det området om en bortser från cyklister.
    Dessa två var förstås med i vårt förslag, men ströks som allt annat inom arboretumet efter önskemål från Botaniska.

Alfakrull skrev:
    Det hade också gjort stor skillnad för hur det går att ta sig fram om den biten av Stenälskaren som går mellan Preachers Anti-Flow och Flowiga var gång- och cykelväg, det är ju ändå anlagt, grusvägsaktigt och inte en särskilt lång sträcka.

Är inte med på var du menar, menar du mellan PF och flowiga? Den delen av gång/cykelvägen som går parallellt med ridstigen mellan grusparkeringen och "Eklanda hage till fyrvägskorset" saknas men vi tror att det är en miss då den varit med tidigare.

Överlag kommer vi se över möjligheten att ta sig runt och trycka på i vårt remiss-svar, det saknas även några andra bitar. En del misstag, andra medvetet (ex den kuperade slingan söder om Axlemossen för att nå Högsbo-änden utan att behöva komma norrifrån som LS inte vill ha cykling på). Den delen av gång/cykelvägen som går parallellt med ridstigen mellan grusparkeringen och "Eklanda hage till fyrvägskorset" saknas men vi tror att det är en miss då den varit med tidigare.

Vi skriver mer om det i vårt kommentarsdokument under punkten om att det blir svårt att ta sig runt.

Alfakrull skrev:
    Vägen mellan Toltorpsslingans södra slut och västerbergets topp hade ju också varit bra om det markerades som en gång- och cykelväg, tråkigt att behöva cykla toltorpsslingan tur och retur eller ner till toltorp för att vara laglydig (en liten del av den går inom reservatet).

De nya reglerna som föreslagits gäller enbart innanför reservatgränsen, dvs de gröna gränserna på kartbilden. Toltorpsslingans slut ligger utanför och du är därför fri att använda valfri stig eller anlagd stig därifrån och tillbaka till reservatgränsen. VI tror att det är därför de inte markerat stigen tillbaka mot Västerbergets topp som gång/cykelväg men det är lite inkonsekvens då de gått med på att markera flera andra stigar och gång/cykelvägar utanför gränsen. Mest för att det blir svårt för både cyklister och andra att förstå att utanför en osynlig gräns (den ska iofs märkas upp i terrängen nu) gäller andra regler.

Samma sak gäller DH for Oldies, som nog i denna publicerade version utelämnats enbart för att den ligger helt utanför reservatet.

Alfakrull skrev:
    Vidare blev jag nyfiken på vad som är gamla och nya dragningen på Holken? Är ny i området så hittade den längre aningen flackare dragningen igår, innan har den brantare över hällarna varit den mest lättorienterade, tror också att det är den som är utmarkerad på trailforks? Har botaniska redan planterat på Holken? Jag har inte sett något sådant tror jag?

https://www.trailforks.com
    https://www.trailforks.com

De har börjat plantera och gjort en blockering i samband med denna, mot slutet av stigen. I och med att de faktiskt har planterade träd på stigen så är det inte så mycket att säga om det, vi ifrågasätter mer rätten och nödvändigheten att gå den vägen från deras sida.

Swoop skrev:
    Känns inte bra det här, säkert stor risk att samma tänk kommer till Nackareservatet.

En an huvudanledningarna att vi kämpar med detta är att vi tror att det kan fungera som ett prejudikat och en modell för kommande ändringar. En katastrofal ändring här riskerar alltså sprida sig, så vi har jobbat hårt för att nå något som blir så bra/så lite dåligt som möjligt.

Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-10-27 10:35 av Westman.

Av:
    geologen
    Det skulle behövas nåt liknande för landsvägscykling.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Westman
    Bumpar så folk inte missar detta.

Blir nästan alltid förvånad över reaktionen på nätet, åt olika håll.
    Diskussion om ubåtar i skärgården på cykelforumet: 1650 inlägg.
    Diskussion om ändrade regler i ett av Sveriges topp 3 cykelområden på cykelforumet: 21 inlägg.
    :P

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-28 14:11 av Westman.

Av:
    PatrikHA
    Westman skrev:
    Bumpar så folk inte missar detta.

Blir nästan alltid förvånad över reaktionen på nätet, åt olika håll.
    Diskussion om ubåtar i skärgården på cykelforumet: 1650 inlägg.
    Diskussion om ändrade regler i ett av Sveriges topp 3 cykelområden på cykelforumet: 21 inlägg.
    :P

Ubåtar känns mer upplyftande, efter allt ert jobb är likväl LS fast i förbud och separation av nyttjandegrupper, och Botaniska för totalt förbud, var tog vanlig hänsyn vägen? Som jag tror nu kommer de flesta cykla som innan, fast med mer konflikter än innan, tyvärr.

Av:
    Eric W
    Du får göra en rubrik som är lite mer click-bait Westman. Typ "FÖRBUD MOT CYKLING I ÄNGGÅRDEN (delvis) + ANNAT"

/Eric

Av:
    Kristoffer R
    Grymt jobbat av er, lyfter på cykelkepsen!

Tack också för utförlig info och transparens kring vad som händer.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    D i U
    Det där med konflikter, kan bara minnas en gång av alla jag varit i Änggården då en kvinna frågade mig ifall jag skulle hinna stanna ifall hennes lilla okopplade hund skulle komma ivägen för min framfart, utan någon irritation från henne tackade hon för vårt korta samtal och gick vidare. Annars brukar folk iallafall mot mig hälsa och ibland stanna till och fråga om mtb och cykeln jag åker på.

För övrigt, ifall vissa stigar blir förbjudna att cykla på, vem skulle kontrollera det och vad skulle påföljderna bli? Om inga skyltar längs stigarna med ”cykling förbjuden” kommer sättas upp är det nog inte många varken mtb åkare eller gående som vet om ett förbud skulle jag gissa.

Av:
    Westman
    @D i U: Delar din bild av konflikter, cyklat i området 10 år och bara varit med om en gång då en missriktat sur person felaktigt skällde på mig. Men det kvittar ju vad du och jag har för bild, om dom som reglerar har en annan bild. Dom verkar f ö dela vår bild att det funkar bra i 99-99.9% av fallen men det är inte bara konflikter utan också subjektiv skrämsel (dvs en del personer upplever cyklar som obehagliga och vet kanske inte hur fort vi kan stanna) som är problemet och det kan vi inte bemöta. Och eftersom LS och Botaniska inte loggar klagomålen i något som helst system (!!) går det inte att få ut någon analys av innehållet eller någon statistik att ställa mot antalet cykeltillfällen.

Deras bild verkar f ö mest baserad på hur vissa beter sig på grusade partier, ex cykla fort nära folk en solig lördag på Ljungheden är att be om sånt här. Dom flesta här fattar det men det finns individer med problembeteenden, i alla nyttjargrupper.

D i U skrev:

För övrigt, ifall vissa stigar blir förbjudna att cykla på, vem skulle kontrollera det och vad skulle påföljderna bli? Om inga skyltar längs stigarna med ”cykling förbjuden” kommer sättas upp är det nog inte många varken mtb åkare eller gående som vet om ett förbud skulle jag gissa.

Formellt så kan LS placera ut tillsynsmän som kan utdela böter.

De skriver i förslaget att förvaltarna som engångsåtgärd behöver skylta gångstigar, cykelstigar och gång/cykelvägar överallt inom reservatet. Och förklarande skyltar om vad som gäller vid alla entrepunkter. (Samt skyltar om koppeltvång) Så det blir nog svårt att missa att det är reglerat om denna modell införs.

Av:
    Rattnalle
    Fattar man beslut utifrån tyckande och utan dokumentation borde man nog jobba med något annat än offentlig förvaltning. Politik t ex. Det förekommer så klart titt som tätt ändå.. Tråkigt bara. För ingen skulle ju komma på tanken att förbjuda hundar i reservatet bara för att en procent/promille eller så av hundägarna inte har koll eller plockar upp efter sig.

Men jag ska ta mig tid att läsa för egen del också, tur remisstiden är lång :-P

Det där med skrämsel på gruset kommer man ju inte bort ifrån oavsett och det problemet finns ju på cykelvägar i hela staden också.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Alfakrull
    Rattnalle skrev:
    Fattar man beslut utifrån tyckande och utan dokumentation borde man nog jobba med något annat än offentlig förvaltning. Politik t ex.
    Kudos att du fick mig att skratta när jag läste denna tråden...

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Max_max
    Tack för allt jobb!
    Det gynnar såklart även mig som cyklar själv i ÄGB och inte har någon som helst koll på vilken stig som har vilket namn. Det känns mer motiverande att cykla organiserat i grupp då jag tänker mig att det är lättare att hitta stigarna med någon som visar bra rutter. (Om utgången blir uppdelning.)
    En fråga: känns det rimligt att förvaltarna kommer att gå med på att sätta upp skyltar vid varje stig om det blir en uppdelning?

Av:
    Lingon
    Bra jobbat, Westman & co! Brukar alltid försöka få till en tur i änggårdsbergen när jag är på besök i gbg. Vore hemskt tråkigt om det blev cykelförbud där.

Av:
    R-P
    Suveränt bra av Westman och Edvin som lagt mkt engagemang och tid på detta. Det viktigaste som jag ser det är att ett totalförbud mot MTB i ÄGB är avstyrt. Med ett totalförbud hade det varit ren konfrontation att "cykla på som vanligt". Allmänheten hade ganska snabbt tagit till sej att MTB i ÄGB är förbjudet, vilket hade triggat "hobbypoliserna". Nu blir det mkt luddigt med vilka stigar som är för det ena eller det andra. Funkar i teorin och byråkratin, men inte praktiken ute i skogen. Klart är iaf att vi mer än någonsin måste visa hänsyn mot söndagsflanörerna ute på gångstigarna så att detta inte eskalerar ytterligare mot ett totalförbud.

Av:
    geologen
    Nog är det betydligt större andel av hundägare än så som missköter sig. Jag cyklade på grusvägarna i Delsjöområdet i dag och minst hälften av hundarna sprang med alldeles för långa koppel (här bedömer jag "för långt" som att hunden kan nå hela vägens bredd utan att kunna stoppas av den som leder hunden), och säkert en tiondel av hundarna var helt okopplade. Bara ett fåtal av hundägarna drog åt sig hundarna och kortade av den fria koppellängden.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Westman
    Max_max skrev:

En fråga: känns det rimligt att förvaltarna kommer att gå med på att sätta upp skyltar vid varje stig om det blir en uppdelning?

Ja, det är nog en grundförutsättning för att detta öht skulle kunna fungera (annat än bakom ett skrivbord..) och det låter på LS som att de räknar med att förvaltningen löser det.

Av:
    Westman
    R-P skrev:
    Suveränt bra av Westman och Edvin som lagt mkt engagemang och tid på detta. Det viktigaste som jag ser det är att ett totalförbud mot MTB i ÄGB är avstyrt. Med ett totalförbud hade det varit ren konfrontation att "cykla på som vanligt". Allmänheten hade ganska snabbt tagit till sej att MTB i ÄGB är förbjudet, vilket hade triggat "hobbypoliserna". Nu blir det mkt luddigt med vilka stigar som är för det ena eller det andra. Funkar i teorin och byråkratin, men inte praktiken ute i skogen. Klart är iaf att vi mer än någonsin måste visa hänsyn mot söndagsflanörerna ute på gångstigarna så att detta inte eskalerar ytterligare mot ett totalförbud.

Tack, och helt rätt rakt igenom Rille.

Av:
    D i U
    Westman: Ok, grinigt att stöta på en vakt på stig som skriver böter. Det är också väldigt sällan iallfall Jag stöter på gående/springande på dom mer välanvända stigarna, oftast möter Jag dem på det stora grusvägarna där löparna oftast har ett högre tempo än mig som cyklist.Jag använder grusvägarna att slöcykla/transportera mig till och från stigarna oftast med camelbak slangen i munnen.

Av:
    Westman
    Rattnalle skrev:
    Fattar man beslut utifrån tyckande och utan dokumentation borde man nog jobba med något annat än offentlig förvaltning. Politik t ex. Det förekommer så klart titt som tätt ändå.. Tråkigt bara. För ingen skulle ju komma på tanken att förbjuda hundar i reservatet bara för att en procent/promille eller så av hundägarna inte har koll eller plockar upp efter sig.

Haha.

För att vara allvarlig - Jag tycker själv att det är extremt förvånande och oproffsigt att de inte har ärendehanteringssystem eller på något sätt loggar klagomål och andra kontakter. Hur kan man analysera och fatta beslut utan data? (Herr ingenjör här) Och hur kan man veta om ett problem är stort eller litet utan att veta dess relativa förekomst? X incidenter per Y cykeltillfällen. Beslutsfattarna kan inte kvantifiera X eller Y.

Nu är ju skrämsel/otrivsel bara ena anledningen till regleringsförslaget, men ändå.

Av:
    Rattnalle
    Westman skrev:
    Rattnalle skrev:

Haha.

För att vara allvarlig - Jag tycker själv att det är extremt förvånande och oproffsigt att de inte har ärendehanteringssystem eller på något sätt loggar klagomål och andra kontakter. Hur kan man analysera och fatta beslut utan data? (Herr ingenjör här) Och hur kan man veta om ett problem är stort eller litet utan att veta dess relativa förekomst? X incidenter per Y cykeltillfällen. Beslutsfattarna kan inte kvantifiera X eller Y.

Nu är ju skrämsel/otrivsel bara ena anledningen till regleringsförslaget, men ändå.
    Eftersom Länsstyrelsen är en myndighet så ska deras kommunikation diarieföras. Kommer klagobrev ska de finnas kvar. Sedan om det fungerar eller inte är en annan historia. Det är oavsett inte en OK grund för beslut i sig eftersom det ger ett så skevt urval, bara de sura hör av sig. Det kan vara en grund för att identifiera potentiella problem att försöka kvantifiera eller utreda vidare.

Av:
    Westman
    Rattnalle skrev:

Det är oavsett inte en OK grund för beslut i sig eftersom det ger ett så skevt urval, bara de sura hör av sig. Det kan vara en grund för att identifiera potentiella problem att försöka kvantifiera eller utreda vidare.

Jag har påpekat just detta gällande både allmänna klagomål och den frågeundersökning de genomförde i våras. Urvalet är inte statistiskt representativt. Sammanfattningsvis så hanterar de inte data och statistik på ett sätt att vi kan kvantifiera problem, diskutera lösningar eller dra slutsatser från den. Tyvärr verkar de göra de senare ändå trots att de inte borde.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-28 18:42 av Westman.

Av:
    ErikH
    Riktigt bra jobbat från föreningens sida, helt klart värt o vara medlem fast man inte cyklar i området ju!!

Av:
    Shrue
    Bra jobbat! Bara att säga till när ni vill bli bjudna på varain öl 🍻

Av:
    cookiemonster
    Westman skrev:
    Max_max skrev:

Ja, det är nog en grundförutsättning för att detta öht skulle kunna fungera (annat än bakom ett skrivbord..) och det låter på LS som att de räknar med att förvaltningen löser det.

Utan märkning finns det inte en chans att det fungerar, jag har ingen aning vilken stig jag är på 99% av tiden.

Av:
    Maakus
    Shrue skrev:
    Bra jobbat! Bara att säga till när ni vill bli bjudna på varain öl 🍻

+1

Av:
    thomalin
    Verkar vara globalt ”problem”.. att samsas och visa hänsyn när man möts på stigen, istället för att förbjuda det ena eller det andra, är nyckeln.
    75DF4A64-834C-42D2-BACD-61E5A4AE73EC.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-29 08:32 av thomalin.

Av:
    edvin_m
    Till att börja med, tack för allt stöd! Vi hade självklart hoppats på ett bättre utfall än så här men samt

Några allmänna tips om vad ni kan hjälpa till med:
    -Ta det lugnt och bromsa mycket mer än nödvändigt vid möte. Som cyklist så upplever man inte hur obehagligt det är med folk som kommer och swishar om. Prova att ta en promenad i Delsjön och se
    -Logga era turer på Trailforks. Vi använder det för statistik och det var ett viktigt verktyg i vårt arbete gentemot LS när det kom till att motivera varför vi skulle få ha kvar accessen till Episka/delikata/Flowiga/Preachers/Sandiga mf. Det går att koppla t.ex. Strava till TF så behöver ni inte ens göra något mer.

Tyvärr är det nog så att ett förbud i ett sånt här område lätt sprider sig till andra också och vi har fått höra att det finns en hel del personer som tycker att en uppdelning av cyklister och gående även i andra områden är en bra ide. Vi försöker jobba proaktivt och föreslå förbättringar som hjälper, te.x. skyltningen för omdragningen av Holken eller andra saker för att få förvaltare mer positiva till oss. T.ex. så kommer vi troligtvis till helgen hjälpa till att bära ut brädor till nya spänger på svart-vitt i Delsjön. Mer info snart!

R-P skrev:

Visst är det så här och det var också något vi tryckte ganska hårt på, utan ett bra utbud av stigar så kommer acceptansen vara låg bland cyklister och det kommer bara leda till ökade problem i framtiden.

Max_max skrev:
    Tack för allt jobb!
    Det gynnar såklart även mig som cyklar själv i ÄGB och inte har någon som helst koll på vilken stig som har vilket namn. Det känns mer motiverande att cykla organiserat i grupp då jag tänker mig att det är lättare att hitta stigarna med någon som visar bra rutter. (Om utgången blir uppdelning.)

Det här var också något vi har tryckt på ganska hårt för, utan en bra skyltning kommer folk att hamna kors och tvärs i skogen där de "inte får vara" och LS har också tagit upp det i sitt förslag till skötselplan att kommunerna måste enas om en gemensam skyltning och sätta upp den. Vi ska självklart försöka vara med när den tas fram för att få till något bra men samtidigt så sitter kommunerna med ganska strikta egna regler för hur skyltar får utformas enligt deras egna grafiska profiler och styrdokument.

Edvin Mellergård
    Stigvårdsgruppen Göteborgs Stigcyklister
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-29 10:30 av edvin_m.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in