[Byggtråd] Fransk 70-talare (Mercier/Campagnolo)

Blev tipsad om att starta en liten byggtråd för min gamla Mercier/Campagnolo hoj. Den har stått i ett par år utan någon som helst omtanke och den har inte sett toppen ut. Så nu i höst har jag tagit tag i det hela och börjat plocka ner och rengöra varje del. Tanken är att plocka ner den i minsta beståndsdel, rengöra och smörja in, och sedan blästra och lacka ramen.

Först och främst lite bilder på originalet som jag hittade den:

IMG_3258.JPG

IMG_3260.JPG

IMG_3261.JPG

IMG_3262.JPG

IMG_6008.jpg

IMG_6011.jpg

IMG_6014.jpg

IMG_6015.jpg

IMG_6016.jpg

IMG_6017.jpg

Har sedan börjat plocka ner cykeln för att rengöra varje del. Fick tips om att först låta delarna ligga i avfettningsbad i någon timme eller så sedan tvätta av med typ YES och sedan skölja med varmt vatten.

IMG_6024.jpg

IMG_6032.jpg

IMG_6036.jpg

IMG_6041.jpg

IMG_6050.jpg

IMG_6057.jpg

IMG_6060.jpg

IMG_6077.jpg

IMG_6075.jpg

IMG_6080.jpg

IMG_7523.jpg

IMG_7524.jpg

Senast ändrad:
Eftersom det är en gammal fransk ram passar såklart inte vanliga vevarmsavdragare, så jag blev tvungen att beställa en speciell vevarmsavdragare.

IMG_7670.jpg

IMG_7669.jpg

IMG_7672.jpg

IMG_7702.jpg

IMG_7720.jpg

IMG_7723.jpg

IMG_7708.jpg

Senast ändrad:
Nu när jag till slut fått av vevarmarna och lyckats skruva av vartenda del kan jag äntligen lämna in på blästring. Blivit tipsad om ett ställe i Stockholm (Mälarlack AB) och sedan blir det att lacka. Tanken är att behålla ramen som den är, rå, och endast klarlacka för att skydda mot rost osv. Tittar på några alternativ just nu.

1. Blästa (soda blästring)
2. Skydda (4 alternativ)
- Zaponlack?
- Avfetta med lacknafta, oljebaserad (eller organiskt, inte vatten) klarlack
- Linoljebränning
- 2K klarlack på sprayburk
https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/montana-tech-t1010-varnish-matt-400ml/
https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/spraymax-2k-clear-coat-matte
http://www.hagmans.se/sv/spray/spraymax/e/02680061/2k-klarlack-/

Lutar just nu helt klart mot att klarlacka med "Spraymax 2K Clear Coat Matte"

Senast ändrad:
carlfredrik sa:
Nu när jag till slut fått av vevarmarna och lyckats skruva av vartenda del kan jag äntligen lämna in på blästring. Blivit tipsad om ett ställe i Stockholm (Mälarlack AB) och sedan blir det att lacka. Tanken är att behålla ramen som den är, rå, och endast klarlacka för att skydda mot rost osv. Tittar på några alternativ just nu.

1. Blästa (soda blästring)
2. Skydda (4 alternativ)
- Zaponlack?
- Avfetta med lacknafta, oljebaserad (eller organiskt, inte vatten) klarlack
- Linoljebränning
- 2K klarlack på sprayburk
https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/montana-tech-t1010-varnish-matt-400ml/
https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/spraymax-2k-clear-coat-matte
http://www.hagmans.se/sv/spray/spraymax/e/02680061/2k-klarlack-/

Lutar just nu helt klart mot att klarlacka med "Spraymax 2K Clear Coat Matte"

Varför inte lacka i någon silvernyans istället?

carlfredrik sa:
Bengt-re sa:

Tycker inte det blir riktigt samma sak. Älskar looken av rå stål.

Oki. Tänkte bara att det går att få slätare yta med lack eftersom det då går att spackla små skavanker. Samt att runt lösningarna kan det vara gult (Iofs beroende på vilket lod som användes när ramen löddes)

Bilagor

• SmartSelect_20181027-113143_Chrome.jpg
    SmartSelect_20181027-113143_Chrome.jpg
    63.8 KB · Besök: 61
Rolig restaurering!
Vore kul att se den i Mercier-rosa. Kan tycka det tar bort lite historia med en anonym, rå ram. Kan tipsa om Coffe i Södertälje, han är ett bra go to-namn vad gäller omlackning av ramar.
Verkar vara slitna lagerbanor på vevaxeln, eller är det bara på fotot?

Gustav S sa:
Rolig restaurering!
Vore kul att se den i Mercier-rosa. Kan tycka det tar bort lite historia med en anonym, rå ram. Kan tipsa om Coffe i Södertälje, han är ett bra go to-namn vad gäller omlackning av ramar.
Verkar vara slitna lagerbanor på vevaxeln, eller är det bara på fotot?

Kommer tyvärr inte cykla runt med en rosa hoj men håller till viss del med dig. :)

Såhär såg gaffeln ut! Rosa spår absolut.

109EC08A-1EC9-490C-8565-AF985DFA4D93.jpeg

Bengt-re sa:
carlfredrik sa:
Bengt-re sa:

Oki. Tänkte bara att det går att få slätare yta med lack eftersom det då går att spackla små skavanker. Samt att runt lösningarna kan det vara gult (Iofs beroende på vilket lod som användes när ramen löddes)

Ah sant, får se hur den kommer ut från blästringen. Sett att färgen skiftat något just runt lösningarna. Men hur snygga är inte färgkombinationerna på dessa?

A709646D-1090-4E81-BC4E-98E18F1C24EF.jpeg

A9665E3A-EF07-4772-95A7-79FCF6BD2C85.jpeg

carlfredrik sa:
Bengt-re sa:
carlfredrik sa:
Bengt-re sa:

Ah sant, får se hur den kommer ut från blästringen. Sett att färgen skiftat något just runt lösningarna. Men hur snygga är inte färgkombinationerna på dessa?

Givetvis snyggt+ !

?

Sadeln ser ut som en Ideale.
Var rädd om den, säljs för ett par hundra USD på nätet.
Thron&Berthet slutade tillverka mitten av åttiotalet. Fast nån franskman har börjat nytillverka är det inte riktigt samma sak.

Pfaff sa:
Sadeln ser ut som en Ideale.
Var rädd om den, säljs för ett par hundra USD på nätet.
Thron&Berthet slutade tillverka mitten av åttiotalet. Fast nån franskman har börjat nytillverka är det inte riktigt samma sak.

Sadeln har jag faktiskt köpt ny. Det är en Brooks B17 narrow. Haft den på en annan cykel tidigare men bytt över den till denna istället.

Nu är jag lite biased, men helst vill jag se den i orginalrosa. Cyklade på en sådan när det begav sig i min ungdom..:-)

Kul att det blev en byggtråd! Det kommer att bli en härlig känsla att cykla på den när allt är i ordning, även om det kanske inte kommer att gå så mycket snabbare så känns det så......
Tyck och smak är ju olika, gillar man den råa stål looken så gör man, men en blästrad yta rostar snabbt även om kanske sodablästring ger en mindre känslig yta än sandblästring. Dessutom så skyddar klarlack ganska dåligt mot rost, så om du tänker använda cykeln året runt i svenskt klimat så är risken stor att du får göra om jobbet snart igen, så i all välmening så tycker jag att du borde överväga en vanlig lack i silver/stålgråmetallic en gång till.
Hur det än blir så är det roligt att en gammal fin cykel räddas och görs i ordning, det är den värd!

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp