• [Artikel] Test: Merida One Twenty 29" 800

Av:
    Beofred

Jag har haft nöjet att få begagna Meridas nya stigcykel One Twenty 29 800 under några höstmånader. Modellen har fått en rejäl översyn från tidigare år och är tänkt att locka en bred målgrupp av terrängcyklister – den ska kunna bära dig genom långlopp

Läs hela artikeln: https://happyride.se
  • Re: [Artikel] Test: Merida One Twenty 29" 800

Av:
    tmalm
    Verkar ju klockren verkligen.
    Har alltid tyckt att merida är tråkmärkenas tråkmärke men man får väl bortse från att den inte är svetsad i ett skjul.
    Men vikten... Finns det något uppenbart tungt som man kan byta och få ner vikten utan att det kostar skjortan och eller blir ömtåligt?

/T

Av:
    landen
    Känner lite samma, men den tickar verkligen alla boxar för mig. Angående vikten så tror jag sadel, vevparti och hjul går att göra en hel del på.

Av:
    Sixten Fors
    Håller med om att Merida prickat rätt med nya One-Twenty 29". Fin cykel!

Av:
    Beofred
    tmalm skrev:
    Har alltid tyckt att merida är tråkmärkenas tråkmärke men man får väl bortse från att den inte är svetsad i ett skjul.
    Men vikten... Finns det något uppenbart tungt som man kan byta och få ner vikten utan att det kostar skjortan och eller blir ömtåligt?

/T

Ja, den är ju kittad för förvånansvärt hård cykling, då är det lätt att vikten drar iväg norrut. Speciellt till det priset. Däck och hjul går ju att byta till lättare, styrcombon såklart, och sadeln. Kassetten? Sedan börjar det dra iväg i pris.

Häng med på stigcykelresa i Norge.

Av:
    Alfsomfan
    Hur breda däck kan man få in i ramen?

Av:
    salle
    Verkar ju riktigt kompetent och bra specad för det priset. Vad har den för konkurrenter om man ser till pris, slaglängd, geo osv? På min shortlist med kortslagiga trailhojar med budget på ca 25tkr står Canyon Neuron, Marin Rift Zone 3, Kona HeiHei, Stumpy ST? Vad har jag missat?

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    landen
    Alfsomfan skrev:
    Hur breda däck kan man få in i ramen?

Jag läste än artikel att de breddat så man nu kunde få in 2,35", vilket känns rätt klent. Vad hade de innan liksom?

"Tire clearance has been increased so the new ONE-TWENTY can now take 2.35″ tires even on wide rims"

https://enduro-mtb.com

Av:
    tmalm
    Om det är maxbredd är det gränsande till en deal breaker. går å leva med men känns lite smalt.

/T

Av:
    landen
    Håller med, tror ändå jag kan leva med det bak. Vad finns det för andra liknande hojar, gärna som går att köpa som ramki?, har så mycket grejer liggandes :)

Av:
    Merida Sverige
    Hallå, kidnappar tråden och svarar på lite frågor. 2,4" sitter fram (Minion DHR) och 2,35" (Forecaster) bak. Fram går att köra ännu fetare men bak ligger gränsen runt 2,4". Jag skall göra ett test med Maxxis Rekon som har mindre mönstring än original. Men tror som sagt att det stannar vid 2,4", återkommer när jag lyckats med det.

Nicklas/ Merida

Av:
    Alfsomfan
    Jag läste om 2,35 också men vill gärna få det bekräftat. Känns lite klent. Jag är rätt sugen på https://www.commencal-store.co.uk annars.

Av:
    Merida Sverige
    Beofred skrev:
    tmalm skrev:

/T

Ja, den är ju kittad för förvånansvärt hård cykling, då är det lätt att vikten drar iväg norrut. Speciellt till det priset. Däck och hjul går ju att byta till lättare, styrcombon såklart, och sadeln. Kassetten? Sedan börjar det dra iväg i pris.

När jag XC-fierade min One Twenty, fick jag ner den 1 kg genom byte av däck, styre och styrstam. Dock smäckte jag på 2,2" racedäck då men som vanligt är det däck och hjul där det är enklast att kapa. Styrkombon är inget bojsänke men inte på något sätt superlätt. Finns vikt att kapa med ganska enkla medel för den som jagar det.

Nicklas/ Merida

Av:
    tmalm
    landen skrev:
    Håller med, tror ändå jag kan leva med det bak. Vad finns det för andra liknande hojar, gärna som går att köpa som ramki?, har så mycket grejer liggandes :)

En cykel som Pink bike gillar och är lik är
    Diamondback Release
    https://m.pinkbike.com
    Vet ej om den finns som ramkit iofs.

Annars kan man ju alltid köpa komplett och sälja delarna:-)

Bra svar från Merida sv, thnx!

/T

Av:
    clnr
    salle skrev:
    Verkar ju riktigt kompetent och bra specad för det priset. Vad har den för konkurrenter om man ser till pris, slaglängd, geo osv? På min shortlist med kortslagiga trailhojar med budget på ca 25tkr står Canyon Neuron, Marin Rift Zone 3, Kona HeiHei, Stumpy ST? Vad har jag missat?
    Norco Fluid FS1? Vet inte hur lätt den är att få tag på i Sverige dock.
    https://www.norco.com

Ett forum, flera fora

Av:
    Cykeltur
    Jag är novis inom området. Denna jämfört med en Stumpjumper? Är det olika ändamål? Jag är ute efter en cykel som kan rulla Cykelvasan men däremellan helst körs på stig. Gärna i Trysil/ Sälen.
    Ps- på youtubeklippet- vart är det?

Av:
    SGS
    tmalm skrev:
    Har alltid tyckt att merida är tråkmärkenas tråkmärke

OT
    Varför? Har förstått att du inte direkt är ensam om detta heller. Inget "arv och tradition", massproducerat från Asien, trist design?

Själv har jag ägt en rad olika Merida (varav två är i min ägo fortfarande), och har gillat märket sen barnsben. Snygga hojar med bra kvalitet.

Denna cykel verkar vara en riktig fullträff.

Av:
    tmalm
    SGS skrev:
    tmalm skrev:

OT
    Varför? Har förstått att du inte direkt är ensam om detta heller. Inget "arv och tradition", massproducerat från Asien, trist design?

Själv har jag ägt en rad olika Merida (varav två är i min ägo fortfarande), och har gillat märket sen barnsben. Snygga hojar med bra kvalitet.

Det är helt irrationellt. Jag kör själv en Nukeproof från -13, dvs innan det var coolt med NP och gillar den men den är egentligen minst lika Taiwanproducerad som en Merida. Grundlöst, sade Bull:-)

/T

Av:
    landen
    clnr skrev:
    salle skrev:

Tack för tipset, kan va det jag letat efter ett tag nu :)

Av:
    clnr
    landen skrev:
    clnr skrev:
    salle skrev:

Evans har den till ett förmånligt pris (ställ in Storbrittanien som region) men 1) den finns inte tillgänglig än 2) de skickar den inte till Sverige 3) Evans är rätt skakig som butik just nu.
    Har funderat på att åka till London med ett billigt flyg och plocka hem den själv. Går nästan på ett ut med fraktkostnaden på hel cykel.

Ett forum, flera fora

Av:
    SGS
    tmalm skrev:
    SGS skrev:
    tmalm skrev:

OT

Det är helt irrationellt. Jag kör själv en Nukeproof från -13, dvs innan det var coolt med NP och gillar den men den är egentligen minst lika Taiwanproducerad som en Merida. Grundlöst, sade Bull:-)

/T

Ingen fara på taket. Var inget illa menat. Tongångarna var bara sådana som jag snappat upp då och då, men faktiskt aldrig riktigt förstått mig på. En del (inte du!) verkar däremot vara av uppfattningen att Merida bara gör billiga instegsmodeller för den breda massan. Tror man det har man uppenbarligen ingen koll på modellutbudet. Tvärtom är åtminstone känslan att det är få märken som erbjuder ett så komplett program som just Merida.

Antar mycket helt enkelt ligger i att "medvetna" cyklister förväntas köra just diverse mer eller mindre obskyra fabrikat.

Sry för OT. Radera gärna inläggen om moderator inte tycker de passar.

Av:
    JojjeM
    Trevligt test.
    Verkar ju vara en riktigt schysst hoj.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    NickPick
    Merida har ett gäng guldkorn i sitt 2019sortiment. Både till pris och utrustning sett!

Av:
    KungJulian
    Cykeltur skrev:

Ser ut som Falun. Källviken.

Av:
    salle
    clnr skrev:
    landen skrev:
    clnr skrev:
    salle skrev:

Evans har den till ett förmånligt pris (ställ in Storbrittanien som region) men 1) den finns inte tillgänglig än 2) de skickar den inte till Sverige 3) Evans är rätt skakig som butik just nu.
    Har funderat på att åka till London med ett billigt flyg och plocka hem den själv. Går nästan på ett ut med fraktkostnaden på hel cykel.
    Norcon har jag tittat på också. Skulle ju passa bra in bredvid min Norco-cross. Evans har jag handlat ifrån för med bra resultat men nu vågar man väl kanske inte riktigt.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    tmalm
    [/quote]

/T[/quote]

Ingen fara på taket. Var inget illa menat. Tongångarna var bara sådana som jag snappat upp då och då, men faktiskt aldrig riktigt förstått mig på. /quote]

Lugnt, tog inte illa upp, trots att det är internet! :-)

/T

Av:
    Martinmat
    Orbea occam TR i alu är ett alt också

Av:
    Beofred
    KungJulian skrev:
    Cykeltur skrev:

Ser ut som Falun. Källviken.

Precis så är det!

Häng med på stigcykelresa i Norge.

Av:
    larsaw
    SGS skrev:
    tmalm skrev:
    SGS skrev:
    tmalm skrev:

OT

/T

Ingen fara på taket. Var inget illa menat. Tongångarna var bara sådana som jag snappat upp då och då, men faktiskt aldrig riktigt förstått mig på. En del (inte du!) verkar däremot vara av uppfattningen att Merida bara gör billiga instegsmodeller för den breda massan. Tror man det har man uppenbarligen ingen koll på modellutbudet. Tvärtom är åtminstone känslan att det är få märken som erbjuder ett så komplett program som just Merida.

Antar mycket helt enkelt ligger i att "medvetna" cyklister förväntas köra just diverse mer eller mindre obskyra fabrikat.

Sry för OT. Radera gärna inläggen om moderator inte tycker de passar.

Ehm, som före detta Merida-frälst har jag många gånger kikat få deras modeller, tyvärr har dom vid samtliga tillfällen varit för lågt spec’ade/dyrare än konkurenterna. Med det sagt är det inget fel på Meridas cyklar men fram tills nu har dom (Merida tillsammans med många andra ”fin”-märken) inte tagit konkurrensen från YT/Canyon/Radon/m.fl. på allvar, som idag håller en så hög standard att vi konsumenter inte BEHÖVER köpa Cannondale/Scott/Spech/m.fl. för att få en trevlig cykelupplevelse.
    Vi konsumenter (iaf här på Happy och liknande cykelforum) är dessutom inte längre lika mycket slavar över traditionell marknadsföring som för, vilket märkestillverkarna plöjer/plöjde ner stora summor i som vi konsumenter fick/får betala...

// Larsa

Av:
    happymtb.fr
    giphy.gif
    Stiligt Beo! 👌

========================================================
    Mina annonser:
    - SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    - Shimano AM45 spd strl43
    - Spank Oozy 345 27.5 fälg
    - Schwalbe Nobby Nic 27.5x3.0
    - Maxxis Minion DHR II 29x3.0
    - Rockshox Yari Moco

Av:
    PeTeR sNaBb
    På -18 ramen är iaf tight bak NN 2,35 är max bak, provat ned samma i 2,6 men det skavde vid hopp och närman tog i ordentligt. Vet dock inte hur mycket som skiljer på -19 ramen i baksvings bredd.

Av:
    Merida Sverige
    PeTeR sNaBb skrev:
    På -18 ramen är iaf tight bak NN 2,35 är max bak, provat ned samma i 2,6 men det skavde vid hopp och närman tog i ordentligt. Vet dock inte hur mycket som skiljer på -19 ramen i baksvings bredd.

Just utrymme i ramen, kortare kedjestag, flackare gaffelvinkel och infästning av bakdämpare/baksving är de stora nyheterna för 2019 jämfört med de tidigare ramarna. Sedan är det tänkt mest som en stighoj och då kanske inte 2,6" däck är den ursprungliga idéen...

Måste även inflika vilket jag glömde tidigare gällande skallrande höljen i ramen. Det är Meridas sk Smart Entry på One- Twenty vilket gör att du kan skruva åt höljet där det går in i underröret och sedan ytterligare en fastsättning så att du kan spänna höljet nere vid vevhuset. På så sätt skall det gå att undvika alla maracas vibrationer vid stökkörning. Hojen brukar vara omtyckt att den går att göra tyst och fridsam, men kan vara att leveantören har vait lite slarvig i monteringen (löneavdrag) eller att Mr Beos körstil helt enkelt är för stökig...

Nicklas/ Merida

Av:
    PeTeR sNaBb
    Kan bara instämma i vajer frågan! På det två Merida hojarn jag haft så har det slarvats från LBS, när det väl är rätt monterat funkar det perfekt! Tyst ock fint!

Av:
    A.Fritzon
    Merida Sverige skrev:
    PeTeR sNaBb skrev:

Just utrymme i ramen, kortare kedjestag, flackare gaffelvinkel och infästning av bakdämpare/baksving är de stora nyheterna för 2019 jämfört med de tidigare ramarna. Sedan är det tänkt mest som en stighoj och då kanske inte 2,6" däck är den ursprungliga idéen...

Måste även inflika vilket jag glömde tidigare gällande skallrande höljen i ramen. Det är Meridas sk Smart Entry på One- Twenty vilket gör att du kan skruva åt höljet där det går in i underröret och sedan ytterligare en fastsättning så att du kan spänna höljet nere vid vevhuset. På så sätt skall det gå att undvika alla maracas vibrationer vid stökkörning. Hojen brukar vara omtyckt att den går att göra tyst och fridsam, men kan vara att leveantören har vait lite slarvig i monteringen (löneavdrag) eller att Mr Beos körstil helt enkelt är för stökig...

Nicklas/ Merida

Hej,
    Jag undrar vad rek. Priset på denna är?
    Jag var i en butik i jkpg idag som skulle ha denna i lager. Visade sig att det var något fel-saldo.
    Fick ett svar via mejl att priset 26000kr gällde endast under black friday (trots att alla andra BF-priser visade rabatt i procent och det visades inte på denna). Nu har de ändrat till 29800kr på hemsidan. Men sa att jag kan få köpa den för 26000kr

Edit: Löste sig :)
    Hoppas den är bra!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-25 20:12 av A.Fritzon.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in