Nu när det går mot nollan vad har ni på er?

Allroad

Aktiv medlem
Behöver lite inspiration för att laborera mig fram rent klädesmässigt då jag aldrig cyklat/pendlat under denna tid på året.

Nu kör jag nämligen merinoull-underställ (rätt tunt iofs), fleecejacka och sen sån gul regn/vindjacka ovanpå det och en fleecemuff samt tunn mössa under hjälmen. Är lite frusen av mig så jag fryser ju på armarna men resten svettas som tusan när man fått upp farten lite och när man är framme vid sin destination så formligen dryper det svett om en och då blir man ju kall som fan, speciellt på ryggen. Har rygga också så det håller ryggen varm/svettas mer.

Underdelen av kroppen är rätt ok med underställsbyxor och överdragsbrallor, kör dock nike löpasskor med dubbla strumpor men där borde man kanske byta skor eller skaffa såna windstopper?

Hur kör ni som är lite frusna av er?

Reglering är svårt. Jag kör elhoj nu och då är det lätt att vara lagom varm från start till mål. Men reglermöjligheter! halsduk i fleece som sitter ihop med kardborre, lätt att dra av i farten och stoppa i en ficka. Lätta på blixtlåset. Och som du lite är inne på... undvika ryggsäck.Fler borde testa och förstå vad en bra cykelväska kan göra även om det inte är snyggt :)

Rätt indivduellt men du låter överklädd. Vid min pendling (strax under haltimmen enkel väg) mellan 0 och -5 så kör jag ett nätunderställslinne under en tunn långärmad funktions-tshirt under en ofodrad halvtight regn/vindjacka. Tunnaste syntetbuffen runt nacken och uppdragen över munnen första fem minuterna. Ingen ryggsäck, dock liten "budväska" som ligger över rumpan/höften. Cykelkeps under hjälmen, hyfsade handskar. Oftast typ jeans med rainlegs mot vinden på benen. Det blir lagom för mig.

Senast ändrad:
Jag kör med långa flossade cykelbyxa och liknande ofodrad jacka. Under jackan har jag långärmad underställströja vid behov en extra tshirt. Är det kallare än 5-10 minus brukar jag ha långkalsonger. Händer och fötter brukar vara värst. Ingen ryggsäck obekvämt och svettigt. Brukar också komplettera med buff

Tunn och tajt funktionströja (t ex Under Armour Heat Gear), underställ (merino), vanliga löpartights med korta cykelbyxor över, regn och vindtät cykeljacka, fordrade cykelhandskar samt tunn mössa i syntetmaterial.

Händer, fötter och öron brukar vara det viktigaste att hålla varmt. Resten ordnar sig oftast när man väl börjar trampa.

EDIT: Glömde buffen! Självklarhet vid nollan och under.

Senast ändrad:
Tack för tipsen! En dum följdfråga, ju tightare desto bättre?

Hur gör ni om ni måste röra er utomhus i drygt 30 min efter cyklingen, tänker om man måste shoppa eller som vissa gör att dom hämtar på dagis och sen måste leka ute med kidsen i en halvtimme? Eller är det bara direkt in i värmen och byta om som gäller?

Allroad sa:
Behöver lite inspiration för att laborera mig fram rent klädesmässigt då jag aldrig cyklat/pendlat under denna tid på året.

Nu kör jag nämligen merinoull-underställ (rätt tunt iofs), fleecejacka och sen sån gul regn/vindjacka ovanpå det och en fleecemuff samt tunn mössa under hjälmen. Är lite frusen av mig så jag fryser ju på armarna men resten svettas som tusan när man fått upp farten lite och när man är framme vid sin destination så formligen dryper det svett om en och då blir man ju kall som fan, speciellt på ryggen. Har rygga också så det håller ryggen varm/svettas mer.
Börja med att byta till en jacka som bara är vindtät mot fartvinden, dvs på framsidan. Det finns många märken o modeller av sådana jackor.
Om du med en sådan fortf blir onödigt svettig på ryggen bör du göra dig av med ryggsäcken, bästa alternativet är väl en väska som hänger på cykeln.

/Håkan

Du låter kraftigt överklädd. Underställ, ett lager alltså, och vindtät jacka (hur vindtät beror på hur frusen respektive svettig man är) borde räcka runt nollan. Fryser du inte första fem minuterna är du för varmt klädd förmodligen.

Ska man stanna och göra annat behövs ett extra plagg att dra över.

HåkanC sa:
Börja med att byta till en jacka som bara är vindtät mot fartvinden, dvs på framsidan. Det finns många märken o modeller av sådana jackor.

Skriver under på detta, jag har också ett par byxor som är konstruerade på samma sätt. Sedan får man iterera lite vad som funkar, svettig idag, ta lite tunnare nästa gång det är samma temperatur. Jag är också oftast mer frusen på eftermiddagen än på morgonen.

Och en förstärkningsjacka/tröja i ryggsäcken är väl det som krävs om man ska vara utomhus efter cyklingen. Jag brukar ibland få ta med ett par extra handskar också som är lite smidigare än mina varma cykelhandskar. En extra jacka eller tröja väger ganska lite i förhållande till den dator jag oftast måste släpa på.

Idag vid fyra plus, men massor av motvind som skulle ge en vindkylningseffekt så att det känns som -1° kör jag vanliga strumpor och ett par sealskinz över, korta bibs och ett par långa flossade cykelbyxor över, långärmad, flossad cykeltröja och en längdskidåkningsjacka över. Jackan är bra för den är vindskyddad framåt men luftig i ryggen, längdkläder har också lite längre ryggslut och längre ärmar, perfekt för cyklande alltså. Buff på huvudet under hjälmen och ett par lätt fodrade, vindtäta grip grab-handskar på händerna.

Jag brukar ta med veckans kläder i rygga på måndag och sedan ta hem dem för tvätt på fredag. Under veckan ligger sedan ryggan kvar i skåpet på jobbet och jag slipper ha någon packning alls.

Mycketvillhamer sa:
Idag vid fyra plus, men massor av motvind som skulle ge en vindkylningseffekt så att det känns som -1° kör jag vanliga strumpor och ett par sealskinz över, korta bibs och ett par långa flossade cykelbyxor över, långärmad, flossad cykeltröja och en längdskidåkningsjacka över. Jackan är bra för den är vindskyddad framåt men luftig i ryggen, längdkläder har också lite längre ryggslut och längre ärmar, perfekt för cyklande alltså. Buff på huvudet under hjälmen och ett par lätt fodrade, vindtäta grip grab-handskar på händerna.

Jag brukar ta med veckans kläder i rygga på måndag och sedan ta hem dem för tvätt på fredag. Under veckan ligger sedan ryggan kvar i skåpet på jobbet och jag slipper ha någon packning alls.

Ah! Det där med att ta med sig kläder för hela veckan hade löst en hel del för en. Hur gör du med matlådor? :)

Gillar tipset om längdskidåkningsjackan, jag menar man ska väl inte bara stirra sig blind på just cykelkläder även om de säkert är mest anpassade efter dom förutsättningarna som de skall användas i.

Är klädd som de flesta fast icke vindtät jacka fast med "sportreflexväst" som är vindtät fram och har nät i ryggen.
Och barmitts.

/T

Ska du stanna ute efteråt finns bara två alternativ: optimera klädseln perfekt så att du fryser tills du kommer fram - då ska du ha perfekt temp. Eller om du svettats: byt till torr undertröja.

Jag cyklar drygt två mil enkel väg, kan/hinner inte duscha på jobbet. Ser därför alltid till att vara varm vid avfärd, cykla rätt hårt i mina tunna/kalla men vindtäta kläder men med varma skor och handskar/barmitts. Så kommer jag fram lagom varm men osvetttig. Kräver dock viss vana och anpassning.

Mycketvillhamer sa:

Har du alltså två par cykelbyxor på dig samtidigt (korta och långa? Hur blir det med dubbla "blöjor"?

Jag tror att du är överklädd/för tätt klädd i kombination med ett merinoullunderställ. Problemet med merinoullunderställ är att de har väldigt dålig fukttransport och därmed passar dåligt vid lite mer intensiva aktiviteter. Vad som händer är ju att understället blir blött av svett och så kyls svetten ner av fartvind och lufttemperatur och det blir jäkligt kallt och obehagligt.

Själv har jag kört långa cykelbyxor, kortärmad cykeltröja, långärmad cykeltröja och skaljacka. Handskar och ullstrumpor. Nu när det krupit ner mot nollan så har tårna och fingrarna blivit kalla, men resten har fungerat bra efter att man fått upp värmen, även om det regnat och blåst kallt. Även huvudet har klarat sig bra även om jag bara kört med hjälm. En dag körde jag skoöverdrag men jag hatar det innerligt så nu är vinterskor beställda så att jag slipper frysa även om tempen kryper under nollan.

Många många bra tips här! Testade att öppna upp jackan under turen, det hjälpte avsevärt, kändes konstigt att få in en del kall luft men man vande sig efter en liten stund.

Oskar, jag tror du är inne på något där gällande merinoulls-understället, det blir ju sjöblött och torkar inget vidare. Det var nog ämnat för ett annat användningsområde helt enkelt. Det får bli att sondera terrängen efter lite nya kläder helt enkelt.

Vad har ni för tips på underställ samt jackor?

Tror inte jag hunnit tacka er innan så stort tack för all hjälp!

Jag tycker inte det är så våldsamt noga med underställ men gillar Crafts föregående modell av Active Extreme för allmänt bruk. Rätt mängd kläder är långt viktigare.

Börja med att bara skala av dig fleece och annat onödigt så blir det nog ganska hyggligt direkt.

Allroad sa:

Jag har testat massor med olika underställ genom åren. Men när det gäller att hålla mig torr närmast kroppen har jag ännu inte testat något som slår det här: https://www.tindeberg.se/marken/a-g/brynje/brynje-super-thermo-shirt-w-shoulder-inlay-navy.html

Sen gäller som många påpekat rätt mängd kläder - ofta mindre än man tror. Samtidigt är ju cykling i kall väderlek ganska knepigt att klä sig för: man blir å ena sidan varm men å andra sidan kyler ju fartvinden som fan. Men en viktig grej är att se till att man är riktigt varm om huvud, händer och fötter. Joggingdojor på fötterna duger inte. :-)

Men man cyklar bra mycket långsammare runt nollan, väl? För mig handlar det mer om att vara ute och rulla sakta och tekniskt över stigar än om att hålla hög snittfart över gravel. Hellre tolv stökiga k och sen glögg än fem mil och en halva rosé innan maten, så att säga. Skål, förresten.

MAMTB sa:
Mycketvillhamer sa:

Har du alltså två par cykelbyxor på dig samtidigt (korta och långa? Hur blir det med dubbla "blöjor"?

De yttre har ingen blöja.

pendlar med jeans, t-shirt, tunn fodrad jacka. kallt första km, sedan behagligt utan svett.

optimera med öronvärmare, fleecehandskar och ffa halsduk.

vid mer seriös kyla åker det på rainlegs, en av de bästa cykeluppfinningarna. och kanske utanpå 7mesh resistance windstopperjackan som ligger i ryggan och även den är en bra regnförsäkring.

för mtb varierande antal lager cykelkläder, men även här är halsduk värdefull.

Ska man ut och köra ett lite tuffare pass där man genererar värme så har man ju så lite på sig att man fryser i början. Ett tips är då att man stoppar kläderna i torktumlaren en stund innan så att de är varma när man drar dem på sig. Brukar hjälpa tills man själv har fått upp värmen.

Oskar sa:
Allroad sa:

Jag har testat massor med olika underställ genom åren. Men när det gäller att hålla mig torr närmast kroppen har jag ännu inte testat något som slår det här: https://www.tindeberg.se/marken/a-g/brynje/brynje-super-thermo-shirt-w-shoulder-inlay-navy.html

+42 på den, ett av de bättre klädköpen jag gjort!

Har man dessutom för vana att plaska runt på vatten med dubbelpaddel i löjligt smalt kolfiberskrov så är den ännu bättre. Håller luft nära kroppen trots nerstänkt med vatten.

Gillar Crafts Active Extreme också, måste snart pensionera min gamla men det tar emot :-(

/Anders

tinkerbell sa:
Ska man ut och köra ett lite tuffare pass där man genererar värme så har man ju så lite på sig att man fryser i början. Ett tips är då att man stoppar kläderna i torktumlaren en stund innan så att de är varma när man drar dem på sig. Brukar hjälpa tills man själv har fått upp värmen.
En variant som sliter mindre på kläderna än tumlare är att bara klä på sig ett par minuter tidigare och hinna få upp värmen i kläderna innan man går ut.

0 grader ute idag..
Craft underställströja
Craft Verve Glow jacka
korta cykelbyxor (sommarbyxa)
Grip Grab vind/vattentäta benvärmare
Vanliga 8848 shorts
Merinoull strumpor
sommarskor
hösthandskar från Grip Grab
Buff på huvudet.

Detta blev perfekt.. Lite kallt dom första 2 km men sen fick man upp värmen och sen var det rena nöjet

Oskar sa:
Allroad sa:

Sen gäller som många påpekat rätt mängd kläder - ofta mindre än man tror. Samtidigt är ju cykling i kall väderlek ganska knepigt att klä sig för: man blir å ena sidan varm men å andra sidan kyler ju fartvinden som fan. Men en viktig grej är att se till att man är riktigt varm om huvud, händer och fötter. Joggingdojor på fötterna duger inte. :-)

Hur är storlekarna? Lönnsvensson eller längdskidåkare? :D

När det gäller nätunderställen finns det både syntet och ull ser jag. Oftast luktar ju syntet unk sjukt fort, är det så här med? Värt att gå på ull alltså?

NickPick sa:
Oskar sa:
Allroad sa:

Min S sitter bra på mig (173/72), finns plats för mer ölmuskler än vad jag har också. Är man däremot längre skall man nog gå på M, den är inte överdrivet lång i kroppen och då har jag ändå inte utpräglad gorillafysionomi.

Blöja
Långa knästrumpor
Nätbrynja och brallor (aclima ull)
Vindtätt skal.
Noprenöverdag över skorna och nåt liknande i handskarna samt en tunn mössa kompletterat med en buff.

Varmt af på ryggen under ryggan och kallt om tårna efter ett tag men har funkat hittills runt nollan och i regn och snöblask.
Kallt i början och för varmt ibland.

Svårt att klä sig rätt.

NickPick sa:
Oskar sa:
Allroad sa:

Jag är 179 cm lång och har 108 cm bröstmått. Både M och L funkar. Det är ganska flexibla grejor.

Idag var det -0.2 grader hemma, jag hade långa cykelbyxor med fleece och utan pad utanpå korta med, långärmad ullunderställströja, cykeljacka vindtät fram och på armarna, craftmössa och en buff runt halsen. Ullstrumpor i vinterskor och, lite onödigt, lobstervantar.

Varken för kallt eller för varmt, men jag är mest frusen om händer och fötter.

Jag kör med långa BIB med fleece och VIKTIGT: skoöverdrag på cykelskorna och dubbla handskar. Bara man är varm om fötter och händer så blir man sällan nedkyld. På överkroppen T-shirt, underställ och en ganska tight långärmad cykeltröja. Blir det minus så åker buffen på.

* Vinterskor (härdade ut i många år med skoöverdrag men jäklar vad skönt och enkelt det är med ett par rejäla skor)
* Rejäla handskar (ja, jag fryser som tusan om händerna och kokar hellre än förfryser mig)
* Balaklava
* Är väldigt förtjust i mina Castelli-vinterbyxor (minns inte modellen), men är det över nollan så kan det bli vanliga bibs + knävärmare.
* Kör även på Castelli-vinterjacka eller Perfetto. Ibland med något under.

Alla är vi olika, men för mig så är det varmt med marginal på huvud, fötter och händer. Resten är inte lika noga men anpassas efter hur fort jag skalla köra och om jag förväntas att stanna. Men vindtätt framåt är alltid bra.

Idag var det -2.5 grader hemma. Alltid lite kallare hos mig än dit jag cyklar.

* Korta bibs
* Löparbyxor för vinter (vindtäta)
* Ullstrumpor
* Vinterskor
* Buff
* Underställströja
* Löparjacka
* Väst
* Varmare handskar typ slalom

Kunde ha bytt ut underställströjan mot t-shirt och armvärmare... men men. Handskarna var lite för varma.

Lejon sa:
Ska du stanna ute efteråt finns bara två alternativ: optimera klädseln perfekt så att du fryser tills du kommer fram - då ska du ha perfekt temp. Eller om du svettats: byt till torr undertröja.

Jag cyklar drygt två mil enkel väg, kan/hinner inte duscha på jobbet. Ser därför alltid till att vara varm vid avfärd, cykla rätt hårt i mina tunna/kalla men vindtäta kläder men med varma skor och handskar/barmitts. Så kommer jag fram lagom varm men osvetttig. Kräver dock viss vana och anpassning.

Jösses, det där är pendlarskills-level Master. : -)

Tillbaka
Topp