Maakus
Aktiv medlem
[Byggtråd] Rocky Mountain Trail-head -> Growl-head
Har länge funderat på en ny hoj.
Och nu när min Mattoc gick sönder på min trailhoj, står man här strandad.
Samt att jag inte längre kommer kunna ha trailhojen på kontoret, byter uppdrag osv osv.
Skulle vilja ha nått man kan cykla till jobbet med, och sen köra lite stig på.
Självfallet sitter man och internetcyklar på jobbet.
Frågorna när man sitter där i skenet av skärmen är många.
"Ska man köpa en ny gaffel till XCn/pendlaren?"
"Ska jag bygga nya hjul?"
"Ska jag köpa ny cykel?"
"Vad för brickor ska jag ha?"
"Ska jag köpa en dirthoj?"
"Man kanske skulle köpa en trial hoj?"
I mitt letande efter diverse trevliga delar, fann jag plötsligt en ny trevlig gaffel, för både 29 och 27,5"+, 120mm slag, och ombyggbar till 140, väldigt billigt dessutom. Jag såg att den hade boost. Blev genast lite fundersam. Sedan träffades jag av en neutrino och hjärna kortslöts.
Invärtes skrek jag triumferande "Jag har ju ett boost hjul!!!!"
Nästa tanke var "Kan jag konvertera bakhjulet till qr?"
Snabbare än en Volvoanställd, som får nys om att det finns riktigt bryggkaffe att tillgå, kastade jag mig in på Actionsports hemsida. Mycket riktigt fanns där ett kit.
En snabb inspektion av den nuvarande gaffeln, rakt styrrör, visar att jag har rätt styrlager redan, det sitter bara en spacer som tar ner det nedre 1-1/5" till 1-1/8".
Den löst formulerade planen, som säkert kommer skjutas i sank av någon/några, lyder som följande.
1. Införskaffa gaffeln
2. Införskaffa nya ändkapslar till bakhjulet
3. Hitta några billiga plusdäck
4. I nödfall hitta ett nytt billigt 29" hjul med boost.
Funkar det inte med 27,5+ bak, så får man väl köra en 79:er till jag får fatt i ett nytt hjul...
Och nu när min Mattoc gick sönder på min trailhoj, står man här strandad.
Samt att jag inte längre kommer kunna ha trailhojen på kontoret, byter uppdrag osv osv.
Skulle vilja ha nått man kan cykla till jobbet med, och sen köra lite stig på.
Självfallet sitter man och internetcyklar på jobbet.
Frågorna när man sitter där i skenet av skärmen är många.
"Ska man köpa en ny gaffel till XCn/pendlaren?"
"Ska jag bygga nya hjul?"
"Ska jag köpa ny cykel?"
"Vad för brickor ska jag ha?"
"Ska jag köpa en dirthoj?"
"Man kanske skulle köpa en trial hoj?"
I mitt letande efter diverse trevliga delar, fann jag plötsligt en ny trevlig gaffel, för både 29 och 27,5"+, 120mm slag, och ombyggbar till 140, väldigt billigt dessutom. Jag såg att den hade boost. Blev genast lite fundersam. Sedan träffades jag av en neutrino och hjärna kortslöts.
Invärtes skrek jag triumferande "Jag har ju ett boost hjul!!!!"
Nästa tanke var "Kan jag konvertera bakhjulet till qr?"
Snabbare än en Volvoanställd, som får nys om att det finns riktigt bryggkaffe att tillgå, kastade jag mig in på Actionsports hemsida. Mycket riktigt fanns där ett kit.
En snabb inspektion av den nuvarande gaffeln, rakt styrrör, visar att jag har rätt styrlager redan, det sitter bara en spacer som tar ner det nedre 1-1/5" till 1-1/8".
Den löst formulerade planen, som säkert kommer skjutas i sank av någon/några, lyder som följande.
1. Införskaffa gaffeln
2. Införskaffa nya ändkapslar till bakhjulet
3. Hitta några billiga plusdäck
4. I nödfall hitta ett nytt billigt 29" hjul med boost.
Funkar det inte med 27,5+ bak, så får man väl köra en 79:er till jag får fatt i ett nytt hjul...
Senast ändrad: