[Byggtråd] Rocky Mountain Trail-head -> Growl-head

Maakus

Aktiv medlem
Har länge funderat på en ny hoj.
Och nu när min Mattoc gick sönder på min trailhoj, står man här strandad.
Samt att jag inte längre kommer kunna ha trailhojen på kontoret, byter uppdrag osv osv.
Skulle vilja ha nått man kan cykla till jobbet med, och sen köra lite stig på.

Självfallet sitter man och internetcyklar på jobbet.
Frågorna när man sitter där i skenet av skärmen är många.

"Ska man köpa en ny gaffel till XCn/pendlaren?"
"Ska jag bygga nya hjul?"
"Ska jag köpa ny cykel?"
"Vad för brickor ska jag ha?"
"Ska jag köpa en dirthoj?"
"Man kanske skulle köpa en trial hoj?"

I mitt letande efter diverse trevliga delar, fann jag plötsligt en ny trevlig gaffel, för både 29 och 27,5"+, 120mm slag, och ombyggbar till 140, väldigt billigt dessutom. Jag såg att den hade boost. Blev genast lite fundersam. Sedan träffades jag av en neutrino och hjärna kortslöts.

Invärtes skrek jag triumferande "Jag har ju ett boost hjul!!!!"
Nästa tanke var "Kan jag konvertera bakhjulet till qr?"
Snabbare än en Volvoanställd, som får nys om att det finns riktigt bryggkaffe att tillgå, kastade jag mig in på Actionsports hemsida. Mycket riktigt fanns där ett kit.

En snabb inspektion av den nuvarande gaffeln, rakt styrrör, visar att jag har rätt styrlager redan, det sitter bara en spacer som tar ner det nedre 1-1/5" till 1-1/8".

Den löst formulerade planen, som säkert kommer skjutas i sank av någon/några, lyder som följande.
1. Införskaffa gaffeln
2. Införskaffa nya ändkapslar till bakhjulet
3. Hitta några billiga plusdäck
4. I nödfall hitta ett nytt billigt 29" hjul med boost.

Funkar det inte med 27,5+ bak, så får man väl köra en 79:er till jag får fatt i ett nytt hjul...

IMG_20181122_180421.jpg

IMG_20181122_180718.jpg

IMG_20181122_180616.jpg

IMG_20181122_180636.jpg

Senast ändrad:
Nya ändkappslar till Funworkshjulen dök upp, ny gaffel, en Rockshox Judy Silver 120mm, och nytt gummi ifrån WTB dök upp. Jag hade väntat mig att jag skulle behöva returnera min nya gaffel. 2,8" breda hjul kanske passar. Men kedjelinjen kan ju inte funka? Eller?

2,8" Trailboss på fälg med 35mm i innermått.
IMG_20181206_202547.jpg

Verkar som om jag ska bygga om min cykel.

Före.
IMG_20181206_201459.jpg

I samband med att alla delar beställdes, la jag även med ett styrlager. Det var självklart fel, och jag hade brutit förpackningen.

En lördag gick jag på promenad för att se om jag kunde hitta rätt lager här i stan, besökte två LBS:er. Men antingen var mekanikerna borta, eller så var det beställningsvara. Besviken gick jag hem.

Dagen efter ringde jag till en tredje. Jo men visst vi har kompletta styrlager, med styrlagerkoppar och allt. Men jag får höra att jag har ZS55 och inte 56. Blir lite misstänksam, men efter min första fadäs med fel lager tror jag på hen. Mycket väl har dom lagren, och jag passar på att köpa ett nytt ballare freeride styre, och åker hem och testmonterar. Det övre passar! Snabbt fram med gummiklubban och i åker det.

Tar fram det undre, testmonterar. Det får ju plats. Men det ska inte vara 1mm frigång. Jag hade ZS56. ?

Cykeln sätts ihop lite snabbt utan undre lager bara för att kunnas rulla undan då jag ska bygga ihop min heldämpade. Det ser lovande ut! ?
IMG_20181218_195217.jpg

På onsdagen får jag tag i samme mekaniker, och efter en gemensam insats på BBBs hemsida fann jag rätt styrlager. Döpt till någonting som slutar på 54, mycket logiskt. Lager beställs, och jag går ner och byter det undre 55 till 56.

Igår åkte det undre i. Bromsar och växlar åkte på styret. Allt funkar som en dröm.
IMG_20181220_184858.jpg

IMG_20181220_184844.jpg

Nu ska här pendlas och cyklade efter jobbet!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp