• Transcontinental race No 7

Av:
    A.Nilsson
    Så var nästa års upplaga av TCR släppt: https://www.transcontinental.cc

Start Burgas, Bulgarien och mål i Brest, Frankrike. Blir åtminstone 370 mil och ett stycke mer än 32000 höjdmeter.

Jag slängde in en anmälan så får vi se om man får en plats. Vore kul att få testa efter att ha följt från soffan i ett antal år.

Någon annan som tänker få en plats?
  • Re: Transcontinental race No 7

Av:
    lundatok
    Grymt ju, ser fram emot att följa dina bravader!

Av:
    Gubbcyklist
    Härligt! Ska bli kul att följa om du får en plats.

Av:
    NLC
    Oj, åt andra hållet! Inte för att jag skulle ha möjlighet att köra ändå, men det lockar onekligen mer att cykla västerut.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    mhenry
    Kul, kör hårt! Jag hade inte heller fattat att det gick åt andra hållet. Om du inte kommer med i första ”lottningen” har jag hört att det vid något tillfälle har hjälpt att mejla och tjata lite snällt.

---

Av:
    Fjärdebrunn
    Undrars varför det ska bytas håll efter 6 år?
    Lycka till!

Av:
    GoranS
    Låter ju "intressant" med en skaplig mängd grusväg ...

Av:
    ooms
    NLC skrev:
    Oj, åt andra hållet! Inte för att jag skulle ha möjlighet att köra ändå, men det lockar onekligen mer att cykla västerut.
    Mer motvind?

Av:
    solstina
    Vilka möjligheter som öppnar sig! Går ju att ta en nätt liten cykeltur tvärs genom Europa, slappa några dagar och sedan spurta loss på PBP.

Av:
    GoranS
    Och som träning kan du ju TABR:a lite i juni också. Rätt säker på att du skulle bli ensam om TABR-TCR-PBP-trippeln!

Av:
    Petert
    Hoppas på start för alla som ansöker. Vilken spännande a-b, wow liksom!

Av:
    krabbe
    Pepp Pepp! Kul att lite fler svennar kör! hoppas ni kommer med:) Jag har kört 2 gånger och senast i år, kan inget annat än rekommendera att köra skiten. Sjukt kul, spännande, lärorikt, läskigt, vidrigt och bara rakt genom en häftig upplevelse. dammar upp några bilder från den här sommaren jag och Anton körde. Jag körde solo denna gång och kom in på plats 32 med tiden 12 dagar 21 timmar och 14 minuter , Anton körde med sin donna denna gång kommer dock inte ihåg deras tid. Jag hjälper gärna till med råd och tips för den intresserade.
    38923093_10155405119067443_3526050618235944960_n.jpg
    38991989_10155405088402443_7259316168505163776_n.jpg
    39001840_10155405121917443_1443032634052575232_n.jpg
    39036820_10155405088517443_1643598763438112768_n.jpg
    47685135_301278977386525_7666419234976563200_n.jpg
    47487735_587991684990949_7036821495179378688_n.jpg

Av:
    GoranS
    Häftig dalgång på tredje sista bilden. Var finns den?

Av:
    mhenry
    Jag gissar på Slovenien. Jag har för övrigt tagit den sista bilden.

---

Av:
    MarcusS
    Hmm,... Varför sitter jag och kollar vägar på Google Maps/streetview. Lite sugen blir man ju.

Av:
    A.Nilsson
    Oj, fick precis mail med ett erbjudande om en plats. Nu måste alltså familjelogistiken lösa sig i skarpt läge. Är trots allt skillnad på ett "okejrå" till att skicka en ansökan. Till att faktisk lösa dryga två veckors familjefrånvaro. Förhandlingar inledda!

Av:
    kitzblitz
    Häftigt!

Av:
    solstina
    Även jag fick ett sådant mejl. Sjukt peppad.

Av:
    GoranS
    Innebär detta att rutten vid CP3 kommer att gå från Passo Gardena, via Bolzano och Merano och sedan upp över Timmesjoch/Passo Rombo?

Riders will be guided through multiple switchbacks in the shadow of the towering peaks of Piz Boè to the South and Pizes de Cir to the North. Placing the CP over the border in Austria will nudge the race route northwards preventing riders from dropping down into the flat planes of Po Valley too soon.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-01-10 08:24 av GoranS.

Av:
    A.Nilsson
    Roligt Solstina! Ja, galet peppad och aningens nervöst!

Av:
    solstina
    A.Nilsson skrev:
    Roligt Solstina! Ja, galet peppad och aningens nervöst!

Verkligen roligt för båda. Missade att gratta förut.
    Något svårt att fokusera på jobb idag. Vill mest bara kolla kartor och annat :D.

Av:
    Yonna
    Härligt! Ser fram emot att följa! Och får vi nu många cykel- och bikepackingbilder? Jaaaaahhh!! :)

Av:
    WSMC
    Yonna skrev:
    Härligt! Ser fram emot att följa! Och får vi nu många cykel- och bikepackingbilder? Jaaaaahhh!! :)
    Följa??
    Kanske går att få en friplats om det utlovas cykling på stridsva...sorry, fatbike…:) ?
    Ska jag leta upp TCR`s mailadress??

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    GoranS
    Vill man bara följa det så är ju vägarna öppna för vem som helst som vill cykla sträckan samtidigt som loppet går. Så, ev. brist på startplats är inget man kan skylla på där. ;-)

Av:
    Yonna
    WSMC skrev:
    Yonna skrev:
    Följa??
    Kanske går att få en friplats om det utlovas cykling på stridsva...sorry, fatbike…:) ?

Vadå, ingen bra idé på en fattie?? Kan ju vara intressant ;)
    Men jag vill gärna följa från soffan, som en riktig internetcyklist med öl os, alltid kul att göra :)

Av:
    WSMC
    Yonna skrev:
    WSMC skrev:
    Yonna skrev:
    Följa??

Vadå, ingen bra idé på en fattie?? Kan ju vara intressant ;)
    Men jag vill gärna följa från soffan, som en riktig internetcyklist med öl os, alltid kul att göra :)
    Låter som en alldeles utmärkt idé; öl, soffa och F5 på en hemsida med prickar!
    Sen återkommer ju säkert TCR 8, 9 osv....Just saying...:)

Av:
    nisseson
    GoranS skrev:
    Vill man bara följa det så är ju vägarna öppna för vem som helst som vill cykla sträckan samtidigt som loppet går. Så, ev. brist på startplats är inget man kan skylla på där. ;-)

Kanske skulle köra loppet utom tävlan, och precis som Stålfarfar köra mer eller mindre konstant så man kommer före alla andra!

;-)

Av:
    WSMC
    GoranS skrev:
    Aj f*n, tänkte inte så långt. Då blir det att sitta i soffan med öl och F5, men med den stora skillnaden, att jag nu kommer få göra det med dåligt samvete alltså...:)

Av:
    kais01
    GoranS skrev:

avd: stålfarfar:)

Av:
    GoranS
    WSMC skrev:
    GoranS skrev:
    Aj f*n, tänkte inte så långt. Då blir det att sitta i soffan med öl och F5, men med den stora skillnaden, att jag nu kommer få göra det med dåligt samvete alltså...:)
    Sorry. Ska hålla tyst i fortsättningen. ;-)

Av:
    solstina
    Hur går det med förberedelserna? Precis tillbaka efter mitt första miniäventyr i TCR-förberedelserna. Väcker liv i tråden med rapport från det.
    Tanken än så länge är mest att cykla halvlångt flera dagar i rad i anständigt men lagom tempo, ha det göttigt och testa de delar av utrustningen som är på plats.
    Sagt och gjort. Jag gav mig av hemifrån på långfredagen med riktning Vättern men utan att ha boende bokat eller dagsetapper definitivt bestämda. Hade en idé om att ta mig till Gränna dag 1, möta upp en polare på besök i föräldrarhem i Jönköpingstrakten för backfokus dag 2, kanske förra årets 13 hills-bana, och sedan cykla hem dag 3. Men som sagt en idé bara. Det blev inte riktigt så.
    Lite sliten vid start. Kan innebära att jag är lätt illamående och har lite struligt att äta. Inte optimalt för långcykling. Pressade givetvis in mat ändå för att bränsle behövs för att komma framåt men det lägger viss sordin på stämningen. Flöt ändå på bra till Nyköpingstrakten. Insåg på väg genom Nyköping att jag behöver kolla rutt noggrannare. Navigatorn lurade in mig på kringelkrokar som bl a innehöll en gångbro. Grr.
    Efter Nyköping blev det motvind. Egentligen inte jättemycket men den märks bra längs den där sträckan. Lunch i Norrköping och vidare över slätten. Grymt fint. Körde förbi slussen i Norsholm där jag i barndomen passerat med båt.

20190419_140125.jpg

Humöret på topp. Strax därefter fick jag punka. Första gången på just det däcket (som rullat 6700km). Började nojja över att det skulle vara däckstrul. Råkade ut för det på vinterdäcken i vintras. Nåväl, rullade vidare. Bortom Linköping blev det väl segt. Tog beslutet att det var bättre att ta nattvila tidigare. Hade kunnat ta mig till Gränna for sure men då antagligen varit för sliten för att morgondagen skulle vara kul. Fram med booking.com-appen. Sjögestad motell lät lagom nära och med frukost och kvällsmat. Det fick det bli. Väl där insåg jag att det är ett ställe jag passerat med bil ett antal gånger och fascinerats över hur det kan gå runt.
    Verkligen ett klassiskt motell. Länga med rum bakom huvudbyggnaden med parkering framför varje ingång.

20190419_173316.jpg
    Välkomnades av en trevlig herre och utfodrades med ypperlig pyttipanna. Och salladsbuffé! Får verkligen inte glömma frukt & grönt på långcyklingar! Inte så energieffektivt men gör så mycket för välbefinnandet. Middagen lyckades häva illamåendet bra nog.
    Kläddtvätt, koll av däck (som verkade ok om än lite slitet), dusch och sedan marsch i säng. God natts sömn.
    Så vad ska jag göra av dag 2 nu när jag är alldeles för långt från Jönköpingstrakten? Improvisera lite. Drygt 200km verkade lagom och nattvila på, säg 250km hemifrån. Lite backar. Rullade i riktning mot vändpunkten för 13 hills (norr om Uppgränna). Stopp för att kolla rökstenen. Finfin resa. Första backen jag kom fram till var grus. Har kört en del grus på mina victoria corsa men under omständigheterna hoppade jag över den och körde vidare. Men nästa testade jag. Den var brant. Efter den började det bli dags för mat. Traverserade en backe till för att komma till en circle k söder om Gränna. I sällskap med en grillkorv bestämde jag mig efter det att ta en runda runt närbelägna sjöar (Bunn bl a). Hittade superduper väg.

20190420_130711.jpg

Tillbaka på circle k för mer korv och sedan norrut igen. Nattvila bestämde jag här skulle bli i Mjölby. Tog en annan väg tillbaka. I Uppgränna svängde jag höger uppåt och hamnade på en helt fantastisk väg mot Ödeshög. Tror det var runt 30km, bra underlag och exakt noll (0!) bilar. Bara jag och någon enstaka gård med lekande barn.
    Anlände så småningom till Mjölby, checkade in på rum 212 efter att ha fått in 212km på kontot. Ytterst nöjd med dagen. Många intryck, ganska många km och lagom trött. Klädtvätt, dusch, ett lass spagetti m köttfärssås till middag (bästa maten!!) och sedan marsch i säng.
    Gav mig av hemåt efter grym frukostbuffé. Flög fram till Norrköping. Verkligen fantastisk morgon med lätt nedförsbacke och vinden i ryggen. Hade koll på att smhi utlovade medvind för att sedan köra någon form av 270gradig ändring som skulle förvandlas till medvind på slutet igen. Den där 270gradaren visade sig vara strulig värre. Inledde med en 180gradare lagom till jag kom ut på fälten mot Nyköping. Känner numera klar avsmak mot just denna sträcka. Denna gång inte bara lite motvind utan riktigt mustig. Helt knäckt när jag kom fram till Nyköping. Svart i synen stapplade jag in på ännu en circle k. Ska jag lägga ner? Men det verkade ju dumt att göra det just i Nyköping. Borde ju kunna ta mig till Södertälje åtminstone så jag kunde komma hem idag. Hade trots att många timmar kvar av dagen och inga andra planer. Och det skulle ju bli bättre efter Nyköping rent vindmässigt. Forza!
    Kämpade vidare och i början var det bättre men inte bra. Tänkt torktumlare. Ibland stillastående, ibland höll jag på att flyga av i sidled och ibland flög jag fram. Dubbel bamseglass på sillekrog och på't igen. Efter Vagnhärad övergick det till att bli mer sammanhängande flögande. Glad Stina igen.

20190421_152533.jpg

Energin tog brutalslut precis lagom till Södertälje. Ännu en circle k och sedan delvis krypfart längs motblåsig borgaholmsvägen tillbaka mot stan.
    Hemma igen lagom till middagen. Väldigt nöjd med resan (även om rapporten innehåller en hel del klagande ;) ). Sol. Värme. Fina vägar. Väldigt nöjd med den del av utrustningen som är på plats.

20190419_061048.jpg

20190421_180326.jpg

Väskorna funkar fint. Första vändan med tempopinnar som kändes oväntat naturligt att använda. Fixat "flaska" med mer komplett verktygslåda till tredje flaskhållaren vilket känns tryggt. Lite finjustering återstår förstås (förutom bl a hjulpar och belysning förstås). T ex hamnar ringklockan för nära ena tempopinnen så jag satt 15km i ett evigt plingande innan jag dödade klockan med silvertejp. För hitta annan lösning på det. Även fästet för garmin hamnar knas. Går knappt att få dit datorn pga av pinnarna.
    Nu några lugnare dagar innan nästa äventyr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-22 12:07 av solstina.

Av:
    GoranS
    Hm, här kör man en dag med långtur och så kommer du dräpandes med tre stycken på raken och dessutom solo. Suck, aldrig får man vara riktigt nöjd. ;-) (Översättning: Bra jobbat och RR:at).

Av:
    jonas-ni
    Verkar ha varit ett trevligt påskäventyr. Inspirerande beskrivet.

Ett passande(?) mat-tips i Norrköping för eventuella kommande besök, https://www.youtube.com .

Av:
    Bengt-re
    Tjusigt kört och kul att utrustningen verkar fungera så pass väl!

Trevligt skrivet!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    bigmollo
    Härligt Stina. Det ska bli riktigt spännande att följa!

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    solstina
    jonas-ni skrev:
    Ett passande(?) mat-tips i Norrköping för eventuella kommande besök, https://www.youtube.com .

Klockrent!! Ska komma ihåg det till nästa besök. Något av en nostalgitripp att specialaren var en hälften av varje och en halv räk. Så var det även på Åhmans i Västervik under barndomen.

Av:
    Hasse#7
    Ganska speciellt när rando blir för organiserat, sällskap överskattat, och långt inte är tillräckligt långt. Grym insats och RR. Ser fram emot mer.

Av:
    Petert
    Leva livet!

Av:
    solstina
    Tackar för hejaropen! Roligt att utforska på egen hand. Och också roligt att skriva av sig om intrycken efter.

Av:
    GoranS
    Hasse#7 skrev:
    Ganska speciellt när rando blir för organiserat, sällskap överskattat, och långt inte är tillräckligt långt. Grym insats och RR. Ser fram emot mer.
    Försök till kategorisering av (lång)cyklingens olika nivåer:

Nivå 0: Man har aldrig cyklat mer än några kilometer till affären, stranden eller dylikt.
    Nivå 1: Man har antingen transportcyklat sig ett antal mil eller motionscyklar på rätt måttlig nivå. Nollnivåare anser att man är vrickad
    Nivå 2: Man cyklar Vätternrundan. Personer på nivå 1 dömer komplett ut en.
    Nivå 3: Man kör lopp som Styrkepröven/Jotunheimen rundt/60-milare ... Andranivåare är oförstående till varför man vill göra det.
    Nivå 4: Man kör lopp i stil med PBP och ses av av personer på nivå 3 med en blandning av skepsis och beundran.
    Nivå 5: Man kör lopp som TCR/TABR/... och röner en viss beundran från personer på nivå 4.
    Nivå 6: Man satsar på en HAMR och ses som en hjälte/hjältinna av personer på 5.
    Nivå 7: ???

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Försök till kategorisering av (lång)cyklingens olika nivåer:

Nivå 0: Man har aldrig cyklat mer än några kilometer till affären, stranden eller dylikt.
    Nivå 1: Man har antingen transportcyklat sig ett antal mil eller motionscyklar på rätt måttlig nivå. Nollnivåare anser att man är vrickad
    Nivå 2: Man cyklar Vätternrundan. Personer på nivå 1 dömer komplett ut en.
    Nivå 3: Man kör lopp som Styrkepröven/Jotunheimen rundt/60-milare ... Andranivåare är oförstående till varför man vill göra det.
    Nivå 4: Man kör lopp i stil med PBP och ses av av personer på nivå 3 med en blandning av skepsis och beundran.
    Nivå 5: Man kör lopp som TCR/TABR/... och röner en viss beundran från personer på nivå 4.
    Nivå 6: Man satsar på en HAMR och ses som en hjälte/hjältinna av personer på 5.
    Nivå 7: ???

HAMR måtte väl följas av HLMR?!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    GoranS
    Bengt-re: Finns det någon som på allvar satsar på rekord i den kategorin? UMCA har mig veterligen inga rekord i den kategorin och jag har aldrig hört talas om någon som på allvar gått in för det.

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Bengt-re: Finns det någon som på allvar satsar på rekord i den kategorin? UMCA har mig veterligen inga rekord i den kategorin och jag har aldrig hört talas om någon som på allvar gått in för det.

Tror inte det, men finns folk som räknar på vad andra långcyklare ligger på, men någon officiell UMCA lista finns inte. Inte något publikt som jag har hittat iaf.

Men det är ju rent logiskt nivå 7 iaf....

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-22 14:15 av Bengt-re.

Av:
    Crocko
    Tack för en trevlig RR, skönt att se att nån man oftast bara ser ryggen på några minuter vid start kan drabbas av liknande utmaningar som man själv upplever.
    Mitt tillskott får väl bli på utrustningssidan, datorn kan du placera antingen på ett specialfäste som passar på pinnarna eller på ovansidan av stammen men där kan det ju bli lite trångt om du sen vill komplettera dit dymonav med laddningsmöjligheter, vill du ha en permanent lösning som funkar minst lika bra som den dubbelt så dyra plug så rekommenderar jag:

https://www.cycle2charge.de

Av:
    Fjärdebrunn
    Nu har du lagt nivån för dagsrapporterna Stina. Bra kört, och rapporterat.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in