Standarddämpare på Epic. Kan det bli bra?

Oggler

Aktiv medlem
Detta förtjänar en egen tråd tycker jag.

Igår fick jag nys om att det på ebay finns yoke till Epic som möjliggör en vanlig dämpare med en ögla i varje ände. Detta är jag naturligtvis sugen på att prova. Men det väcker ju en del frågeställningar

1) Vad för dämpare kan vara lämplig? Jag har dålig koll på dämpardjungeln. Det ska ju vara en dämpare som inte bygger för mkt på diametern. Vilken prisklass måste man upp på för att komma över skamgränsen kvalitetsmässigt och prestandamässigt? Jag skulle tro att det är en 200x57 som är aktuell i mitt fall. Jag är tacksam för konkreta tips.

2) Hur gör man med ev låsning av dämparen? Hur fungerar det rent generellt på hojar som inte har remote till styret? Är tanken att man ska sitta och fippla på reglaget nere på dämparen? Eller är sådana dämpare designade så de ska vara trampeffektiva utan att låsa osv?

3) Om jag hittar en dämpare med remote låsning. Hur kommer det att fungera om jag nödgas montera dämparen bakvänt? Dvs dämparhuvudet fäst i länkaget och inte i ramen. På grund av utrymmesbrist kan den behöva monteras så. Men det betyder ju att vajern till remoten kommer röra sig förfärligt mkt. Det skulle väl kunna bli ett praktiskt problem tänker jag? Det beror såklart på hur man drar vajern.

1) pass
2) ja man fipplar på dämparen eller har en väldigt trampeffektiv ram så att man inte orkar.
3) det går fint att montera upp och ned.

Så här typ då ?

Bilagor

• 2014-2016-Specialized-Epic-Yoke-Rear-Shock-Adapter-_57.jpg
    2014-2016-Specialized-Epic-Yoke-Rear-Shock-Adapter-_57.jpg
    220.2 KB · Besök: 224
  • 2014-2016-Specialized-Epic-Yoke-Rear-Shock-Adapter-_57 (1).jpg
    2014-2016-Specialized-Epic-Yoke-Rear-Shock-Adapter-_57 (1).jpg
    207.3 KB · Besök: 241
Precis så. Vad är det för dämpare på bilden?

Sedan begriper jag inte hur de får det där att fungera. Om man kollar på nedersta bilden i inlägget ovan så ser det ju ut som att dämparen ska ta i ramen när "länken" hamnar i vertikalt läge. Det måste ju vara otroligt tajt.

Det intressanta är att det ser ut att sitta lite tejp där ovan dämparen, man undrar om den skavt där. Är det inte bara att fråga säljaren på eBay? för bilderna är ju därifrån

Jag tror det funkar. Eller rättare sagt. Annars hade de väl inte sålt det där oket. För något år sedan när jag hade vansinniga problem med mina braindämpare så funderade jag på att själv rita upp och låta tillverka sådana ok. Om jag inte missminner mig så har jag för mig att jag också kom fram till att 52mm var max diameter på dämparen.

Kan en McLeod vara en kandidat, tro? Om man vill ha en ok budgetdämpare att prova med.

Det är händelsevis ingen som sitter med en sådan framför näsan som kan mäta diametern på huvudet respektive luftburken?

Jag hade en fox flot r liggandes den är allt några år dock, Kanske man har något och gå efter ?

Bilagor

• 20190107_150523.jpg
    20190107_150523.jpg
    192.2 KB · Besök: 247
  • 20190107_150639.jpg
    20190107_150639.jpg
    198.6 KB · Besök: 220
  • 20190107_150652.jpg
    20190107_150652.jpg
    205.1 KB · Besök: 218
Jag bumpar tråden i förhoppning om konkreta tips på dämpare med små byggmått. Liten diameter på aircan och dämparhuvud alltså.

Och som sagt. Om någon sitter med en McLeod framfö näsan så får ni gärna mäta och rapportera i den här tråden.

Fet burken på mcleode är 58.8 mm
Och original burken ligger på 47mm på det fetaste stället vid gängorna .
En rock shoxare ligger på 47mm med hv burken.

Senast ändrad:
Låsning kan nog vara en bra idé om du skall köra utan brain och inte har senaste generationen epic. Det dröjde ända till 2017 (MY2018) innan specialized klurade ut hur man bygger ett trampeffektivt länkage.

Lingon sa:
Låsning kan nog vara en bra idé om du skall köra utan brain och inte har senaste generationen epic. Det dröjde ända till 2017 (MY2018) innan specialized klurade ut hur man bygger ett trampeffektivt länkage.

Har inte den senaste Epicmodellen och den föregående identiskt länkage? Rent principiellt alltså? Jag trodde faktiskt det. Beskriv gärna hur det skiljer?

Därmed inte sagt att det är trampeffektivt

Jensen sa:
Det intressanta är att det ser ut att sitta lite tejp där ovan dämparen, man undrar om den skavt där. Är det inte bara att fråga säljaren på eBay? för bilderna är ju därifrån

tejpen är ett klistermärke med ramnummer bland annat, sitter så på de flesta Specialized.

Oggler sa:
Lingon sa:

Har inte den senaste Epicmodellen och den föregående identiskt länkage? Rent principiellt alltså? Jag trodde faktiskt det. Beskriv gärna hur det skiljer?

Nej, d skiljer en del.

Lustigt att du snöat in på modeller med specifika dämparfunktioner men ändå ska försöka få ihop någon sorts kompromiss med standardprylar.

Intressant att se om det finns lösningar, men varför krångla egentligen?

Oggler sa:
Lingon sa:

Nej. Hur effektiv den är beror huvudsakligen på hur kedjan drar i förhållande till främre länkageinfästningen.
Gamla epic:
http://linkagedesign.blogspot.com/2013/08/specialized-epic-29-2014.html
My 2018 (helt neutral med 30T framdrev och kedjan mitt på kassetten):
http://linkagedesign.blogspot.com/2017/11/specialized-epic-29-2017.html

Snakepit sa:
Lustigt att du snöat in på modeller med specifika dämparfunktioner men ändå ska försöka få ihop någon sorts kompromiss med standardprylar.

Vad vore att inte krångla till det? Köpa ny hoj? Det kanske inte är så krångligt. Men dyrt. Så kanske det blir tillslut. Men det kan ju vara kul att skänka nytt liv åt gamla Epicen ändå.

Lingon sa:
Oggler sa:
Lingon sa:

Nej. Hur effektiv den är beror huvudsakligen på hur kedjan drar i förhållande till främre länkageinfästningen.
Gamla epic:
http://linkagedesign.blogspot.com/2013/08/specialized-epic-29-2014.html
My 2018 (helt neutral med 30T framdrev och kedjan mitt på kassetten):
http://linkagedesign.blogspot.com/2017/11/specialized-epic-29-2017.html

Det skiljer alltså i avstånd mellan bakgaffelns infästning och vevpartiet. Det är säkert en mätbar skillnad. Men det borde väl vara underordnat storleken på drevet? Om man kör tex 36-drev på bägge årsmodellerna. Hur stor blir då skillnaden i trampeffektivitet?

Hur som. Jag förstår att det kanske inte ur alla avseenden är optimalt att köra en standarddämpare på en epic som är designad för en braindämpare.

Oggler sa:
Snakepit sa:

Vad vore att inte krångla till det? Köpa ny hoj? Det kanske inte är så krångligt. Men dyrt. Så kanske det blir tillslut. Men det kan ju vara kul att skänka nytt liv åt gamla Epicen ändå.
Du har ju åmat dig över hur missnöjd du har varit i typ ett års tid samtidigt som du letar allehanda andra cyklar (eller ja, skapar trådar om dom iaf) så särskilt nöjd verkar du inte vara.

Scott spark verkar du vilja ha. Köp en sån tycker jag :)

Det finns ju alltid bättre hojar/ramar. Det vet ju alla. I samma stund man köpt en ny ram så börjar man ju leta efter nästa. Och det bästa vore ju om man kunde förutse vad som gör att man vill skaffa ny ram innan man köper nästa.

Spark är jag lite nyfiken på. Men jag vill ändå inte kasta epicen i en container.

Oggler sa:
Det skiljer alltså i avstånd mellan bakgaffelns infästning och vevpartiet. Det är säkert en mätbar skillnad. Men det borde väl vara underordnat storleken på drevet? Om man kör tex 36-drev på bägge årsmodellerna. Hur stor blir då skillnaden i trampeffektivitet?
Läs på om anti-squat och hur det påverkar en cykels trampegenskaper.
Kolla mina länkar.
När du pressar grusväg på 32-12 med gamla epicen har den 54% a.s. Varning för sjösjuka om du inte har låsning. Nya epicen har 114% när du ligger på 30-12.
En helt ny filosofi om hur ett länkage skall designas på nya epicen.

Det stämmer säkert det du skriver. Men det kan väl inte vara relevant att jämföra med olika framdrev?

Är det inte lite starkt att kalla der för helt nyfilosofi? De har ändrat ett mått en aning.

Jag kör ofta på 36t ifram. Så då blir det ju bara sämre i bägge fallen.

Oggler sa:
Det stämmer säkert det du skriver. Men det kan väl inte vara relevant att jämföra med olika framdrev?

Är det inte lite starkt att kalla der för helt nyfilosofi? De har ändrat ett mått en aning.

Det är väldigt relevant, körde en Camber förut med 34t och den var väldigt gungig vid grusvägsåkning, sen visade Lingon mig lite av detta han länkade till, bytte efter tag till en 32t och det blev mkt mer effektivt, mindre gung, med inget sämre än innan.

Men är nya Epic verkligen optimerad för 30t?
Verkar ju helt snurrigt på en hoj som levereras med Eagle och är gjord för XC. Kör inte de flesta 36t eller 38t på en sån?

Nya epic är väl(?) första specializeden på länge som inte har fsr-dämpning, så lite nytänk (för att vara specialized) är det ju allt även om en singel-pivot i sig inte är så mkt nytänk.

skier sa:
Men är nya Epic verkligen optimerad för 30t?
Verkar ju helt snurrigt på en hoj som levereras med Eagle och är gjord för XC. Kör inte de flesta 36t eller 38t på en sån?

Nya epic är väl(?) första specializeden på länge som inte har fsr-dämpning, så lite nytänk (för att vara specialized) är det ju allt även om en singel-pivot i sig inte är så mkt nytänk.

Epic S-works 2019 har iaf 32t-klinga. Min är trampeffektiv med 36t också tycker jag. Gung är ju grymt störande. Ska testa mer i vår.

Rompa sa:
Oggler sa:

Det är väldigt relevant, körde en Camber förut med 34t och den var väldigt gungig vid grusvägsåkning, sen visade Lingon mig lite av detta han länkade till, bytte efter tag till en 32t och det blev mkt mer effektivt, mindre gung, med inget sämre än innan.

Jovisst. Men det jag menar är att det är väl bara sätta på ett mindre drev på föregående modell så har man i alla fall åstadkommit en förbättring. En relevant jämförelse är väl att jämföra trampeffektiviteten med samma storlek på drev kan jag tycka. Men det skiljer väl säkert ändå eftersom det trots allt verar vara en skilnad i länkaget.

Hur som. Kan vi återgå till ämndet? Jag tar gärna emot tips på prisvärda dämpare med liten diameter. McLeod verkar onekligen vara en kandidat i den lägre prisklassen. Men hur är det med kvaliteten på dessa dämpare? När jag läser om dem så verkar det vara många som haft problem med att de tappar trycket i den "negativa" kammaren.

Har monterat en rock shox monarch xx 190x51 på frugans Epic 2013 funkar klockrent ist för en massa bök med brain service . Köpte ett kit med distansringar fr Evalds som är anpassat till Epic . Grymt nöjd med resultatet

Julle75 sa:
Har monterat en rock shox monarch xx 190x51 på frugans Epic 2013 funkar klockrent ist för en massa bök med brain service . Köpte ett kit med distansringar fr Evalds som är anpassat till Epic . Grymt nöjd med resultatet

På 2013-modellen är det väl ganska enkelt att få dit en standarddämpare. Det är väl gränssnitt för ögla både i ram och länkage. Och förmodligen är det ganska gott om plats upp till överröret.

Lingon sa:
Oggler sa:
Läs på om anti-squat och hur det påverkar en cykels trampegenskaper.
Kolla mina länkar.
När du pressar grusväg på 32-12 med gamla epicen har den 54% a.s. Varning för sjösjuka om du inte har låsning. Nya epicen har 114% när du ligger på 30-12.
En helt ny filosofi om hur ett länkage skall designas på nya epicen.

Nu har jag legat sömnlös några dagar efter att ha läst det här inlägget. Jag har alltid kört 36T på min skalpell-si. Förstör jag trampeffektiviteten med det drevet?

Rompa sa:
Fast ja fattar fortfarande inte varför man vill ha en dämpare som är öppen bara.

Man kan väl göra som på andra cyklar, peta på reglaget på dämparen eller dra fram en remote till styret. Ombyggnaden här handlar väl om att ts har en gammal Epic med Brain 1 som inte är till belåtenhet.

Spacekitty sa:
Rompa sa:
Fast ja fattar fortfarande inte varför man vill ha en dämpare som är öppen bara.

Man kan väl göra som på andra cyklar, peta på reglaget på dämparen eller dra fram en remote till styret. Ombyggnaden här handlar väl om att ts har en gammal Epic med Brain 1 som inte är till belåtenhet.
Jo iofs... tänkte inte på det... ??

Ja, jag velar faktiskt lite här. Det börjar ju bli väder för att damma av hojen. Och frågan är om man ska betala för en brainservice igen, eller om man ska testa det där oket i kombination med tex en McLeod?

Till saken hör ju att med tex en McLeod skulle slaglängden dessutom bli 120 istället för 100mm. Om man så önskar alltså.

Intressant. Men ska man tolka detta som att yoket inte är kompatibelt mot föregående modell. Pre-18?

Jag tänker att själva yoket kanske passar mod baksvingen. Men att de inte vill ta ansvar för utrymmet för själva dämparen. Är det någon som vet?

Tillbaka
Topp