? Far, jag kan inte få av min kassett, inte ens med hammare och spiiik... ?

Aron

Inventarie
20A2A124-72B0-44EB-ADA3-49B16392FE7C.jpeg

Min pendligsväg har saltats för första gången i år. Att byta drivlina har varit en enda lång kärvande svordom. Nu är allt av utom kassetten. Jag har provat allt jag kunnat tänka på, inkl övervåld. Kära Happy, hur får jag av eländet? Jag tänker att om jag bara får av de yttersta kuggen så borde stora kakan följa med lite lättare, men det finns inget att få bra spjärn mot. Kreativa förslag och uppmuntrande ord emottages tacksamt.

Hej.. Håller med emmer, kasta rubbet. Hur roligt blir det annars nästa gång?? mvh borano20

Eftersom låsmuttern redan är borta borde det ju gå att få spjärn mot de större kransarna med en smidig kofot eller med små korta slag mot en mejsel mellan kransarna. Och kanske lite förberedande smörjning med krypolja.
Får du loss hela kranskroppen är det kanske lättare.

Senast ändrad:
Jag har ett tips. Ta älvornas hår och tvinna det med randotårar och brustna ekrar till en mkt stark lina. Häng sen upp kassetten mha detta i yggdrasil, och ta sedan en Boeing 737 max och sätt fast den i fälgen med samma lina så att den dinglar under med nose down. Klart.

Prova att knacka lite lätt "bakåt" på kuggarna med hammare (gärna ett dorn eller är det don?).

Löste ett liknande problem m.h.a. av en polygrip modell enorm.

B687B79E-4337-4283-BE5C-C0E1C9757FBD.jpeg

Går det inte med våld så försök med mer våld tänkte jag. När jag våldat loss den första kransen insåg de övriga vad som gällde och blev lite fogligare. Saltet har verkligen gjort kaoz med bodyn.

ADADFA6B-4A5E-4687-BBBD-6D44EA699580.jpeg

När jag jobbat mig bak till stora kakan var hopplösheten total. Splinsen är mjuka som sandsten. Bodyn är död.

Så nu ska jag bara försöka lista ut vilken ersättningsbody det är jag ska ha tag på. Det är ett Novatecnav så jag misstänker att det blir en kafkansk upplevelse att försöka hitta rätt.

emmer sa:
Men allvarlig - varför orka krångla med en body som ändå är toast?

För att jag vill cykla till jobbet i morgon. För att jag är nyfiken i en strut. Och för att jag hoppas på under.

Hej.. Trots att jag tillhör VSKC så måste jag erkänna att jag sett ett (1) Recordnav med denna komplett undermåliga konstruktion, usla splines i aluminium. Ljuset kom tidigt till Vicenza... mvh borano20

Hej.. Se till att nästa body är av stål. Visst, rostar gör den, men jag tror att du blir lyckligare med den än en totalt sönderkorroderad röd alubody. Sen har dreven svårare att käka in i bodyn när du har brådis till jobbet nästa gång. Nämnde jag att konstruktionen är heeelt uppfuckad?? mvh borano20

Det där var det jävligaste! Lägger det till högen av anledningar att hata sopsaltandet!

Fräsigt.
Nu blir jag sugen på att plocka av mina drev från novatec nav :)
Men sopsaltande, det syftar ju till att sprida MINDRE salt.

Aron sa:
Går det inte med våld så försök med mer våld tänkte jag. När jag våldat loss den första kransen insåg de övriga vad som gällde och blev lite fogligare. Saltet har verkligen gjort kaoz med bodyn.

När jag jobbat mig bak till stora kakan var hopplösheten total. Splinsen är mjuka som sandsten. Bodyn är död.

Så nu ska jag bara försöka lista ut vilken ersättningsbody det är jag ska ha tag på. Det är ett Novatecnav så jag misstänker att det blir en kafkansk upplevelse att försöka hitta rätt.

Oj...

Sådär såg bodyn ut på min pendlare efter förra vintern. Fick bräcka/lirka av kassettdreven ett och ett med diverse verktyg.
Lyckades dock borsta av all oxiderad aluminium och köra vidare ett år till.
Ska bli intressant att se hur det ser ut om någon vecka när det är dags att byta kassett igen...

perzzon sa:
Fräsigt.
Nu blir jag sugen på att plocka av mina drev från novatec nav :)
Men sopsaltande, det syftar ju till att sprida MINDRE salt.

Även om det sprider mindre salt så är det mer än inget salt, och det är dåligt.

Missförstå mig rätt.

Jag är en lika stor hatare av salt som en annan.
Dock trevligt att de görs något för att minska det hela.

På båtar har man alltid offeranoder i zink på aluminiumdrev för att de inte ska ätas upp av saltvattnet. Jag föreslår att du sätter en sådan här mellan ekrarna och förbinder den med en wire till kassetten. Nackdelen är att den väger 3,5kg men det finns nog mindre.

Bilagor

• 8AB1E994-D25F-454B-9B13-1C80E59F216F.jpeg
    8AB1E994-D25F-454B-9B13-1C80E59F216F.jpeg
    24.8 KB · Besök: 69
Affärsidé:
Drevdistanser för kassetter i zink.
Failsafe dessutom då när offeranoden är förbrukad börjar drever röra sig i sidled och växlingen blir så dålig så man plockar isär det och gör rent och byter offeranoder.

emmer sa:
Affärsidé:
Drevdistanser för kassetter i zink.
Failsafe dessutom då när offeranoden är förbrukad börjar drever röra sig i sidled och växlingen blir så dålig så man plockar isär det och gör rent och byter offeranoder.
Mycket bättre/effektivare med magnesium.

Den galvaniska batteriet lär ha uppfunnits i det gamla Babylon för några tusen år sedan. Återuppfanns av Alessandro Volta. och återupptäckt av Shimano. Två metaller,Stål och aluminium tillsätt en elektrolyt , saltlösning och vips har du ett galvaniskt element. Men om man kunde koppla in en röd lysdiod skulle man ju faktiskt kunna få ett praktiskt bakljus? Shimanos kassettkropp fungerade någorlunda så länge kassettkroppen var i stål och inte i mjukost.Några tillverkare har kassettkroppar med stålinlägg som åtminstone skyddar mot att klingorna skär in i kroppen, mot korrosion hjälper det föga. Tror att någon har i rostfritt., där borde man vara skyddad mot bägge problemen. Men zinkdistanser borde vara en utmärkt ide värd att provas.

Ett alternativ är ju att göra ekrarna i zink. De är förbundna med navet som sitter ihop med kassetten.

Kalle med K sa:
Den galvaniska batteriet lär ha uppfunnits i det gamla Babylon för några tusen år sedan. Återuppfanns av Alessandro Volta. och återupptäckt av Shimano. Två metaller,Stål och aluminium tillsätt en elektrolyt , saltlösning och vips har du ett galvaniskt element. Men om man kunde koppla in en röd lysdiod skulle man ju faktiskt kunna få ett praktiskt bakljus? Shimanos kassettkropp fungerade någorlunda så länge kassettkroppen var i stål och inte i mjukost.Några tillverkare har kassettkroppar med stålinlägg som åtminstone skyddar mot att klingorna skär in i kroppen, mot korrosion hjälper det föga. Tror att någon har i rostfritt., där borde man vara skyddad mot bägge problemen. Men zinkdistanser borde vara en utmärkt ide värd att provas.
Navdynamon är död, leve kassettdynamon?

Tillbaka
Topp